Chamomille
Alldeles nyss öppnade sambon ett paket gravad lax som vi ska äta nu. Han undrade om vi äter 210 gram var? 210 svarade jag. Hur mycket står det att den lilla biten väger. 425 står det här svarade han. Väg den sa jag. Och vi lade den på vår elektonoska våg som då oskyldigt visade 309 gram. Fyy faan säger jag bara ranting.gif Med ett kilopris på 229 kronor så kan ni ju räkna ut hur mycket dom tjänade på alla dessa paket dom hade i butiken (oss tog dom betalt för 116 gram för mycket då...). Hur mycket annat blir man lurad på tror ni?

Nu är jag arg mad.gif

För övrigt kan jag tala om att mjölken blev jag inte lurad på biggrin.gif
skogstroll
M:s fisk? confused.gif
MariaS
Köttfärsen!?... whistling.gif
Astrid_
Vad tråkigt. Speceillt med lax som är så dyrt.. då är 100 gram för lite väldigt mycket thumbdown.gif
Betty
Himla trist Chamomille! Kan de kanske ha vägt den paketerad, vad vägde förpackningen?
Aqvakul
Sanslöst - jag hoppas verkligen du går tillbaks och klagar...
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 16-08-2009, 19:14) *
M:s fisk? confused.gif

Mmmm. Fast vacuumpackad nån annanstanns...

CITAT (Betty @ 16-08-2009, 20:03) *
Himla trist Chamomille! Kan de kanske ha vägt den paketerad, vad vägde förpackningen?

Fisken och förpackningen vägde 309! thumbdown.gif

CITAT (Aqvakul @ 16-08-2009, 20:09) *
Sanslöst - jag hoppas verkligen du går tillbaks och klagar...

Jag ska verkligen gå tillbaka. Fast vad säger dom då? Har du fisken med dig? Nää...
Vi hade öppnat förpackningen när vi vägde hela rasket... För sent sad.gif
Ska nog ta med mig min våg när jag går dit. Jag kan nog ha riktigt kul och gå och väga varor till höger och vänster biggrin.gif
Betty
Kom på en grej: Har du kollat att din hushållsvåg är rätt kalibrerad?
Chamomille
CITAT (Betty @ 16-08-2009, 20:38) *
Kom på en grej: Har du kollat att din hushållsvåg är rätt kalibrerad?

Ja a da. Väger en hel del med den. Väger också samma prylar då och då för att vara säker.
Som sagt mjölken med paket vägde 1065 g smile.gif
Aqvakul
Väntar med spänning på dina "våg-rapporter"... flirting.gif
Myosotis
thumbdown.gif Ta med dig kvittot och klaga. Jag har bara bra erfarenheter de gånger jag klagat, en gång var det något så osannolikt som att jag hade köpt en läskback men det stod två på kvittot. Det fanns inte en chans att jag skulle kunnat bevisa att jag inte köpt två, men de trodde mig på mitt ord! wub.gif
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 16-08-2009, 21:57) *
thumbdown.gif Ta med dig kvittot och klaga. Jag har bara bra erfarenheter de gånger jag klagat, en gång var det något så osannolikt som att jag hade köpt en läskback men det stod två på kvittot. Det fanns inte en chans att jag skulle kunnat bevisa att jag inte köpt två, men de trodde mig på mitt ord! wub.gif

Det är värt att pröva. Fast det är nog sannolikare att mn får ett välvilligt bemötande på den lilla orten än i storstan.
Sussie F-Flower
CITAT (Myosotis @ 16-08-2009, 21:57) *
thumbdown.gif Ta med dig kvittot och klaga.


Ja!!! Gör det!
Kunden har alltid rätt, vet du! angel_not.gif
andersen
CITAT (Chamomille @ 16-08-2009, 21:00) *
Ja a da. Väger en hel del med den. Väger också samma prylar då och då för att vara säker.
Som sagt mjölken med paket vägde 1065 g smile.gif


Fast är din våg krönmärkt?
Chamomille
CITAT (andersen @ 17-08-2009, 03:52) *
Fast är din våg krönmärkt?

Krönmärkt. Ja. Den är krönmärkt med kulor till en 44 Magnum. Skotten har en exakt vikt av 240 grains.

Edit: För trött för att stava rött. Rött! rotfl.gif Ja, ni ser ju.
Berith
Nu pratar ni så där konstigt igen så jag inte förstår... blink.gif
*Stintan*
Men Berith då det är inte i den här tråden man inte får förstå. Du har ju en alldeles egen tråd för sånt giggle.gif
Alba
Även om du inte kan bevisa så ska du givetvis tala om det affären. Det kan ju vara så att fler har klagat.
Väljer de att inte tro på dig finns det andra affärer.
Det blir spännande att höra vad du får för svar.
Chamomille
CITAT (Berith @ 17-08-2009, 09:50) *
Nu pratar ni så där konstigt igen så jag inte förstår... blink.gif

Det är knappt så jag själv förstår giggle.gif En gammal vikt krönmärkt väger 211 gram. Lite överdrivet kanske kan man tycka, (vilken fin elektronisk våg slår fel på 1 hg på 4...?) men den ser ut så här: http://www.tradera.com/En-gammal-vikt-kron...uktion_96971263

Själv så kollar jag vågen med hjälp av kulor till en pistol. De väger exakt 240 grains vilket är 15,6 gram.
Berith
CITAT (Chamomille @ 17-08-2009, 10:09) *
Det är knappt så jag själv förstår giggle.gif En gammal vikt krönmärkt väger 211 gram. Lite överdrivet kanske kan man tycka, (vilken fin elektronisk våg slår fel på 1 hg på 4...?) men den ser ut så här: http://www.tradera.com/En-gammal-vikt-kron...uktion_96971263

Själv så kollar jag vågen med hjälp av kulor till en pistol. De väger exakt 240 grains vilket är 15,6 gram.

*dunk!!* Hakan slog i bordet... ohmy.gif Hade jag aldrig hört talas om förut - krönmärkt. Jösses vilken isolerad tillvaro jag tydligen lever i!
Chamomille
CITAT (Berith @ 17-08-2009, 10:16) *
*dunk!!* Hakan slog i bordet... ohmy.gif Hade jag aldrig hört talas om förut - krönmärkt. Jösses vilken isolerad tillvaro jag tydligen lever i!

Hur många har hört talas om krönmärkt? Vet inte om andersen skojade eller menade allvar.
Aqvakul
alla mått som ska användas kommersiellt måste kontrolleras/kalibreras - förr talade man om "krönta mått" = godkända av kungen
Chamomille
Så. Nu är det löst. Jag kom att tänka på att det kanske är tillverkaren som prismärker sina varor, så jag ringde dit. Och mycket riktigt. I detta fall så var det de som hade gjort det. En jättetrevlig tjej talade om för mig att jag självklart skulle få ersättning plus lite till hemskickat i brevlådan. Tack så mycket biggrin.gif tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (Chamomille @ 17-08-2009, 10:35) *
Så. Nu är det löst. Jag kom att tänka på att det kanske är tillverkaren som prismärker sina varor, så jag ringde dit. Och mycket riktigt. I detta fall så var det de som hade gjort det. En jättetrevlig tjej talade om för mig att jag självklart skulle få ersättning plus lite till hemskickat i brevlådan. Tack så mycket biggrin.gif tummenupp.gif

Smart uttänkt! tummenupp.gif
Berith
CITAT (Aqvakul @ 17-08-2009, 10:35) *
alla mått som ska användas kommersiellt måste kontrolleras/kalibreras - förr talade man om "krönta mått" = godkända av kungen

Ahaaa... En del saker är roligt att lägga på minnet, det här är absolut en sån grej. tummenupp.gif

Vet ni förresten vad som är smartast att göra för att bli mätt? Äta en linjal... naughty.gif
Chamomille
CITAT (Berith @ 17-08-2009, 10:43) *
Vet ni förresten vad som är smartast att göra för att bli mätt? Äta en linjal... naughty.gif

a0a.gif
*Stintan*
rotfl.gif
skogstroll
o... i samma affär blev jag blåst på kräftor faktiskt. De hade märkt fel på hyllan eller lagt fel kräftor på fel plats, det stod 149 men kassörskan väste försmädligt att de kosta 249 kronor. Det var de mindre som var billiga... fast det var ju mindre jag köpt, hur små kan kräftor bli? giggle.gif ... confused.gif nåja goda var de i allafall
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 17-08-2009, 13:34) *
o... i samma affär blev jag blåst på kräftor faktiskt. De hade märkt fel på hyllan eller lagt fel kräftor på fel plats, det stod 149 men kassörskan väste försmädligt att de kosta 249 kronor. Det var de mindre som var billiga... fast det var ju mindre jag köpt, hur små kan kräftor bli? giggle.gif ... confused.gif nåja goda var de i allafall

Hmm. Man kan verkligen undra hur små kräftor kan bli. Efter vi fiskat egna så vägde vi upp ett kilo av de minsta och antalet var i alla fall färre än de i butik wacko.gif
skogstroll
CITAT (Chamomille @ 17-08-2009, 13:45) *
Hmm. Man kan verkligen undra hur små kräftor kan bli. Efter vi fiskat egna så vägde vi upp ett kilo av de minsta och antalet var i alla fall färre än de i butik wacko.gif


men de va goda va? yes.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 17-08-2009, 13:48) *
men de va goda va? yes.gif

Japps yes.gif
andersen
CITAT (Chamomille @ 17-08-2009, 10:21) *
Hur många har hört talas om krönmärkt? Vet inte om andersen skojade eller menade allvar.


Jag menade allvar,men det hör nog till gammla tider,fast jag kommer ihåg när vågar kontrollerades och det sattes ett sigil på vågen att den var krönmärkt,det kom kontrollanter med vikter i en trä låda,vikterna så ut så här..gammal vikt

Oj jag missade ett inlägg som Chamomille skrev som förklarade saken. Förlåt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon