Maggan H
Vi har tröttnat på tjuvfiskarna och har nu kopplat in en radio med rörelsevakt vid dammen. Kruxet är att det inte går att skruva upp mer, det är en klockradio som står under en spann som dämpar ljudet för mycket, men den måste ju stå skyddad från regn. Hägern är lättskrämd i vanliga fall, men hur pass bra hör dom egentligen? Hoppas den har effekt i alla fall. Kanske kan man sätta en bandspelare istället med inspelade höga ljud.
kina3
Inressant experiment!
Om det inte funkar. Kan du då få något att skramla? En plåthink att falla tex. Fast jag inser att det är svårt att få till en anordning som bara löser ut då den ska och inte för en vindpust eller så.
Hm... kanske starta en motor som har en snurra med trasor eller annat som viftar och smäller.
Ursäkta mitt lösa spån. Finns säkert redan produkter som löser detta
Har sett åkrar i Frankrike där det går av skott med jämna mellanrum. (Eller var det för att jag var där?)
Biggan_
CITAT (kina3 @ 18-08-2009, 22:45) *
Har sett åkrar i Frankrike där det går av skott med jämna mellanrum. (Eller var det för att jag var där?)


rotfl.gif
Maggan H
CITAT (kina3 @ 18-08-2009, 22:45) *
Inressant experiment!
Om det inte funkar. Kan du då få något att skramla? En plåthink att falla tex. Fast jag inser att det är svårt att få till en anordning som bara löser ut då den ska och inte för en vindpust eller så.
Hm... kanske starta en motor som har en snurra med trasor eller annat som viftar och smäller.
Ursäkta mitt lösa spån. Finns säkert redan produkter som löser detta
Har sett åkrar i Frankrike där det går av skott med jämna mellanrum. (Eller var det för att jag var där?)

En mänskoskrämma?? biggrin.gif Hoppas inte mina grannar störs av mitt experiment, vet inte om den startar av vajande växter eller småfåglar. Men ljudet är som sagt inte så högt.
lavendelgården
Vi har också haft problem med häger! De tog ett tjugotal fiskar. Inte roligt! jag kunde stå ett par meter ifrån, så de verkar inte bry sig nämnvärt om vare sig ljud eller närvaro. Nu har jag höjt vattenståndet litet, till ca 60cm. Vad som verkar ha hjälpt är de nya "grottor" jag byggt av stenar, typ tre stående med en flat sten som tak och lite gångar vid sidan om. Efter detta har hägrarna tröttnat. Fiskarna är jättesnabba,när det gäller att gömma sig.
Åsa www.lavendelgarden.nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon