Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Det är så in i he....te trögt. ranting.gif ranting.gif ranting.gif ranting.gif ranting.gif

Är alla drabbade?
Cathis
Nej, här är det inte det minsta trögt. Det går lika snabbt som vanligt
ninnisky
Inte just nu - men igår f m var det för bedrövligt ranting.gif
*Stintan*
Aldrig trögt här happy.gif
Alba
I dag har jag väldigt bra flyt.

Jag har nästan aldrig haft problem på Odla men de sista 2 veckorna har varit hemska.
Det har tagit evigheter innan jag kommit in eller fåt upp en ny sida.
Jag har inte gjort några ändringar eller annat nytt i min dator så jag fattar inte varför det plötsligt är så segt.

När jag klickar på en tråd hoppar bilden till och det ser ut som tråden kommer upp dubbelt....jag får som dubbla linjer från inlägget.....sen försvinner det och blir som vanligt.
Motti
Jag hade inga problem i går och inte i dag heller !visserligen kan det vara lite segt någon gång men det kan lika väl bero på att vi kör Mobilt bredband.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 20-08-2009, 11:25) *
Det är så in i he....te trögt. ranting.gif ranting.gif ranting.gif ranting.gif ranting.gif

Är alla drabbade?

biggrin.gif Du är bara såååå skön Ruda! Vet precis hur det känns, och om ingen annan tror dej så gör iaf jag det. Det kommer bergis in en massa goda råd och försök till förklaringar och tips och det ena med det tredje...

Och ni som "plötsligt" fått ett trögt och segt Odla utan att ha gjort nåt varken med dator eller program eller uppkopplingar - välkomna till verkligheten! tummenupp.gif

Funkar fint nu, men jag var utloggad så kanske att det var nåt underhållsarbete förut som gjorde att det var trögt just då?
Gossen Ruda
Nu är det lite bättre, hinner inte gå på muggen mellan sidbytena. Fast snabbt, nähä.
Meriona
Supersegt för mig med, jag ger upp!
Har inte haft detta problem förut varken hemma elelr på jobbet, men nu är det lika segt på båda ställena, så nåt har hänt....
Pia L
Jag har funnit mig i att forumet är segt, jag läser bara det jag absolut är intresserad av och frågar bara om det är nödvändigt, oftast så blir det bara en tom remsa nere i högra hörnet och sidan säger att den är klar utan att ha gjort det jag bett om.
Jag är inte inne lika mycket som jag har varit och det är för att forumet är så in i helskotta segt så att man kan få hjärnblödning för mindre ibland.
Det är bara odla som beter sig på detta sätt i datorn så det är inte min dator som felar, vad ni andra än säger, vi som har problem med odlas seghet vill inte höra om och om igen att det är våra datorer som felar.
Odla missar nog många gäster som annars skulle kunna bli medlemmar men som lessnar redan som gäst på segheten
Alba
CITAT (Berith @ 20-08-2009, 12:12) *
biggrin.gif Du är bara såååå skön Ruda! Vet precis hur det känns, och om ingen annan tror dej så gör iaf jag det. Det kommer bergis in en massa goda råd och försök till förklaringar och tips och det ena med det tredje...

Och ni som "plötsligt" fått ett trögt och segt Odla utan att ha gjort nåt varken med dator eller program eller uppkopplingar - välkomna till verkligheten! tummenupp.gif

Funkar fint nu, men jag var utloggad så kanske att det var nåt underhållsarbete förut som gjorde att det var trögt just då?




Anar jag en spydighet där.....varför ?
Berith
CITAT (Alba @ 20-08-2009, 13:22) *
Anar jag en spydighet där.....varför ?

Neej för sjutton, absolut ingen spydighet!! Menade bara att det är så där som vi andra (iaf en del/flera/många?) upplever det - vi har inget gjort med nånting och likt förbenat är det segt här. Men inte alltid!

Tänkte att ni kanske fick en liten aha-upplevelse där... Iofs negativ men ändå... rolleyes.gif
Maggan H
Blev nästan förskräckt när jag läste rubriken-Har folk startat ett snigelforum?? Finns det så många sniglar i år??
Förstår hur ni drabbbade känner er-jag vill bara säga att använder jag Explorer kommer jag ingenstans på Odla, använder därför bara Firefox. Inga problem då!
Alba
CITAT (Berith @ 20-08-2009, 13:45) *
Neej för sjutton, absolut ingen spydighet!! Menade bara att det är så där som vi andra (iaf en del/flera/många?) upplever det - vi har inget gjort med nånting och likt förbenat är det segt här. Men inte alltid!

Tänkte att ni kanske fick en liten aha-upplevelse där... Iofs negativ men ändå... rolleyes.gif



kompiskram.gif
Pius
CITAT (Maggan H @ 20-08-2009, 14:02) *
Blev nästan förskräckt när jag läste rubriken-Har folk startat ett snigelforum?? Finns det så många sniglar i år??
Förstår hur ni drabbbade känner er-jag vill bara säga att använder jag Explorer kommer jag ingenstans på Odla, använder därför bara Firefox. Inga problem då!


Samma här, jag trodde också det handlade om ett forum angående sniglar. rotfl.gif

Och jag har också Firefox, aldrig några problem, det bara svichar till så fort surfar jag. yahoo.gif

Så testa och byt webbläsare.

Pius
Azur
Firefox här med, aldrig nånsin haft hastighetsproblem på Odla.
Alexander-VG-zon3
jag är inte på någons sida vill jag skriva först. så inga påhopp tack.

om det är odlas fel eller datorernas fel är både JA och NEJ på bägge.

ett sätt är det odlas fel att den är seg att ladda upp (tung och hårt belastad), ett annat sätt är det era datorers/programs fel som inte klarar av att ladda upp den ''sega'' sidan odla. så är det!!!

hur vi nu ska rätta till detta problem vet jag inte. antigen görs sidan mindre tung eller fixar ni era datorer.






andersen
CITAT (flaxss @ 20-08-2009, 14:50) *
jag är inte på någons sida vill jag skriva först. så inga påhopp tack.

om det är odlas fel eller datorernas fel är både JA och NEJ på bägge.

ett sätt är det odlas fel att den är seg att ladda upp (tung och hårt belastad), ett annat sätt är det era datorers/programs fel som inte klarar av att ladda upp den ''sega'' sidan odla. så är det!!!

hur vi nu ska rätta till detta problem vet jag inte. antigen görs sidan mindre tung eller fixar ni era datorer.


Då skall jag tala om för dej att, det finns inget att fixa på mina datorer,och om det nu är så som du säjer, hur kan du då säja att du inte står på någons sida, för att i sista meningen skriva att vi skall fixa våra datorer? felet är helt hundra hos odla! för att jag har inte något problem på någon annan sida,och det har väl kommit fram i dom övriga 25trådarna? i ämnet.
Berith
CITAT (flaxss @ 20-08-2009, 14:50) *
jag är inte på någons sida vill jag skriva först. så inga påhopp tack.

om det är odlas fel eller datorernas fel är både JA och NEJ på bägge.

ett sätt är det odlas fel att den är seg att ladda upp (tung och hårt belastad), ett annat sätt är det era datorers/programs fel som inte klarar av att ladda upp den ''sega'' sidan odla. så är det!!!

hur vi nu ska rätta till detta problem vet jag inte. antigen görs sidan mindre tung eller fixar ni era datorer.

"om det är odlas fel eller datorernas fel är både JA och NEJ på bägge" - hur menar du här...? JA det är Odlas fel - NEJ det är inte Odlas fel. JA det är datorernas fel - NEJ det är inte datorernas fel. g.gif

Har explorer, har haft hela tiden och finner ingen anledning att byta till nåt annat. Hade explorer när det segaste som värst för mej, har explorer nu när det inte segar alls... Förklara det du! naughty.gif
Alexander-VG-zon3
kanske inte är uppenbart vad jag menar.

odlas fel att det är en tungsida.

datorns fel att den inte klarar av det det tunga (felet) på odla.


Aqvakul
Detta känns som typ femtioelfte gången denna diskussion förs. Nog är det så att Odlla är en "tungfotad" sida ocxh att vissa av oss då och då lider otroligt av detta. Det märkliga är att de som administrerar sidan i princip aldrig velat diskutera eller förklara problemet.
Anki V
Jag växlar mellan Explorer och Firefox.

Under de perioder det inte går att använda Explorer går det alldeles utmärkt att surfa med Firefox så helt plötsligt kan det gå bra med Explorer igen. Firefox trilskas aldrig men jag är mindre förtjust i den.

Jag vet inte riktig vad jag skulle kunna fixa med datorn g.gif .

Hos mig verkar det vara webbläsaren i kombination med Odla.

/Anki
Berith
CITAT (flaxss @ 20-08-2009, 17:39) *
kanske inte är uppenbart vad jag menar.

odlas fel att det är en tungsida.

datorns fel att den inte klarar av det det tunga (felet) på odla.

Men varför är det då inte hela tiden? Odla är väl samma hela tiden?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Berith @ 20-08-2009, 17:32) *
"om det är odlas fel eller datorernas fel är både JA och NEJ på bägge" - hur menar du här...? JA det är Odlas fel - NEJ det är inte Odlas fel. JA det är datorernas fel - NEJ det är inte datorernas fel. g.gif

Har explorer, har haft hela tiden och finner ingen anledning att byta till nåt annat. Hade explorer när det segaste som värst för mej, har explorer nu när det inte segar alls... Förklara det du! naughty.gif


att det inte segar nu är att antigen har du tagit bort något program eller har du kört två program innan som inte körs nu. dvs datan klarar av den tunga sidan odla bättre. eller nåt likande. eller har odla ändrat nåt som gör att din data klarar av det lättare nu. läs noga vad jag menar.

bevisligen så finns det andra datorer där odla inte segar dvs dom har datorer/program som klarar av det bättre den tunga sidan odla. ibland kan det räcka att byta program och rensa upp.

ett exempel har du två datorer

data nr 1 har bara det mest viktigaste i program och fil väg.

data nr 2 har 3miljoner filer/program

vilket av dessa två datorer tror du odla går bäst på? säg det du!!!det är ganska uppenbart.

ett annat exempel

2st nätsidor

sida nr 1 - har 1fil

sida nr 2 - har 10miljoner filer ,, vilken går snabbast att ladda upp?




CITAT (Aqvakul @ 20-08-2009, 17:39) *
Detta känns som typ femtioelfte gången denna diskussion förs. Nog är det så att Odlla är en "tungfotad" sida ocxh att vissa av oss då och då lider otroligt av detta. Det märkliga är att de som administrerar sidan i princip aldrig velat diskutera eller förklara problemet.


du förstod vad jag menade, skaffar man sig en superdata så har den kraft nog att klarar av denna tunga sida.

har man en normaldata så kan det gå sämre och då lider dessa personer när odla är segt.

CITAT (Berith @ 20-08-2009, 17:40) *
Men varför är det då inte hela tiden? Odla är väl samma hela tiden?


odla är väl inte alls samma hela tiden? ibland är det fler filer som laddas upp och ibland är det mindre medlemmar inloggade det borde väl ändra hur tung odla är.

det är ju därför det varierar. ibland är odla tyngre och ibland inte.

likaså hur datan klarar av det. ibland har du kanske fler bakgrund program igång och då går det segare (eller andra program igång). när du har mindre igång klarar datan av att ladda allt enklare och snabbare. därför det skiljer från tid till tid och data till data. alla har ju inte exakt samma datorer och program i den , eller hur?
Anki V
På exakt samma dator och med exakt samma program så går det periodvis skitsegt. Jag VET vad jag kör för program.

/Anki
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anki V @ 20-08-2009, 17:54) *
På exakt samma dator och med exakt samma program så går det periodvis skitsegt. Jag VET vad jag kör för program.

/Anki


jo men om odlas ändras från och till, så går det ju periodvis segt. ibland är odla mindre tung och ibland mer tung och då orkar inte din data.
Anki V
CITAT (flaxss @ 20-08-2009, 17:56) *
jo men om odlas ändras från och till, så går det ju periodvis segt. ibland är odla mindre tung och ibland mer tung och då orkar inte din data.


Men den orkar när jag kör Firefox. confused.gif

/Anki

Alexander-VG-zon3
CITAT (Anki V @ 20-08-2009, 17:58) *
Men den orkar när jag kör Firefox. confused.gif

/Anki


ja för att kanske läsaren firefox klarar av dessa tunga perioder bättre än andra läsare. är du säker på att din data exakt alltid har samma mängd program igång? ett extra program som just körs då segar ner allt.

exempel när mitt virusprogram ska söka igenom datan så är det segt kan jag lugna säga och det inkluderar odla och nätet.


Berith
Upprepar att jag inte har några problem numera, men förut var det förjäkligt.

CITAT (flaxss @ 20-08-2009, 17:49) *
att det inte segar nu är att antigen har du tagit bort något program eller har du kört två program innan som inte körs nu. dvs datan klarar av den tunga sidan odla bättre. eller nåt likande. eller har odla ändrat nåt som gör att din data klarar av det lättare nu. läs noga vad jag menar.
Har inte tagit bort något program, har till 99% samma sidor uppe när jag är på Odla.

bevisligen så finns det andra datorer där odla inte segar dvs dom har datorer/program som klarar av det bättre den tunga sidan odla. ibland kan det räcka att byta program och rensa upp.

ett exempel har du två datorer
Nope, sitter vid samma hela tiden.

data nr 1 har bara det mest viktigaste i program och fil väg.

data nr 2 har 3miljoner filer/program

vilket av dessa två datorer tror du odla går bäst på? säg det du!!!det är ganska uppenbart.

har man en normaldata så kan det gå sämre och då lider dessa personer när odla är segt.
odla är väl inte alls samma hela tiden? ibland är det fler filer som laddas upp och ibland är det mindre medlemmar inloggade det borde väl ändra hur tung odla är.
Du menar om två personer öppnar en bildtråd samtidigt så går det segt för femton andra?

det är ju därför det varierar. ibland är odla tyngre och ibland inte.

likaså hur datan klarar av det. ibland har du kanske fler bakgrund program igång och då går det segare (eller andra program igång). när du har mindre igång klarar datan av att ladda allt enklare och snabbare. därför det skiljer från tid till tid och data till data. alla har ju inte exakt samma datorer och program i den , eller hur?
Som jag sa förut så har jag till 99% samma sidor uppe när jag är på Odla.

Svarar i ditt inlägg. Antar att du menar datorn och inte datan (datorn är apparaten, datan är uppgifter i datorn).
Alexander-VG-zon3
CITAT (Berith @ 20-08-2009, 18:03) *
Upprepar att jag inte har några problem numera, men förut var det förjäkligt.
Svarar i ditt inlägg. Antar att du menar datorn och inte datan (datorn är apparaten, datan är uppgifter i datorn).


men just då handlar det kanske inte om din dator, utan om odla i sig själv är tung eller ej.

det kvittar ju om du har en eller två datorer, det var ju bara ett exempel för alla.

''ett exempel har du två datorer


data nr 1 har bara det mest viktigaste i program och fil väg.

data nr 2 har 3miljoner filer/program

vilket av dessa två datorer tror du odla går bäst på? säg det du!!!det är ganska uppenbart.''

citerar in det igen


Anki V
CITAT (flaxss @ 20-08-2009, 18:01) *
ja för att kanske läsaren firefox klarar av dessa tunga perioder bättre än andra läsare. är du säker på att din data exakt alltid har samma mängd program igång? ett extra program som just körs då segar ner allt.

exempel när mitt virusprogram ska söka igenom datan så är det segt kan jag lugna säga och det inkluderar odla och nätet.


Det är ju nu inte så att det är under enstaka korta perioder det går segt. En segperiod kan pågå upp till en månad sedan kan det gå bra i några månader och sedan kommer det en segperiod igen.

På jobbet har jag verkligen superdatorer och använder Explorer där är det samma sak….under långa perioder går det knappt att öppna Odla sen kan det gå bra i en period igen. Där kör vi XP medan jag här hemma använder Vista.

Eftersom vi har olika operativ men samma beteende så har jag uteslutet den teorin. Nä, det enda jag kan komma på är att det finns kompatibilitetsproblem mellan odla och Explorer periodvis.

Tittar jag i aktivitetshanteraren kan jag inte se några konstigheter och jag har gott om prestanda kvar även när det går som trögast.

Min dator här hemma är en relativt ny laptop på 4 GB och inga andra program än standardprogrammen och Norton. Jag har inga tunga spel och inget tungt i autostart.

/Anki

Berith
CITAT (flaxss @ 20-08-2009, 18:08) *
men just då handlar det kanske inte om din dator, utan om odla i sig själv är tung eller ej.

---

yahoo.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Berith @ 20-08-2009, 19:06) *
yahoo.gif


ja men det har jag skrivit innan här, att odla är en tungsida att ladda upp. dock så är det ju fortfarande datorn, programmet som ska ladda upp odla då odla inte laddar upp sig själv på din dator.


MariaS
Kör Firefox här. Har inte haft några som helst problem sen jag började med det, men jag förstår er andra som har problem. Satt själv för ett år sedan och svor medans sidorna skulle laddas i flera minuter.
Gossen Ruda
Igår var det jättesegt här från jobbet, idag går det jättesnabbt. Ingen annan förutsättning har ändrats. Tror nog att en riktig datadåktor skulle behöva gå igenom odlas programvara.

Vi hade problem med tågforumet Postvagnen, ibland gick det jättetrögt och ibland var det stopp i flera timmar. Till slut kallade admin in datakunniga medlemmar till en expertgrupp som fick fria händer. Dom satte igång med storstädning i programvaran, my little forum, och redan efter några timmar gick det mycket bättre.
Azur
Får jag fråga vilken version av Internet Explorer ni som har problem kör?

Om segheten beror på det jag misstänker den beror på, så borde nyaste versionen (v8) inte gå segt.
andersen
V8 segt som fan i perioder, men idag så fungerar det bra,igår sådär, för någon dag sedan skit segt,har sakt det och inte bara jag, segheten beror på odla.
Meriona
Har ie8 hemma och ie7 på jobb. hemma kör jag aldrig fler program samtidigt, på jobbet är väl hogia på samtidigt, men kräver inte något särskilt i arbetsminnet.

Har aldrig upplevt det segt förut, på båda ställena är datorerna både kraftfulla och nya,men häromdagen var det sirap fntamej ialla trådar och överallt, jag blev tillochmed utslängd vid flertalet tillfällen. Så det är Odla punktslut som segar, inget annat. Idag är det snabbt både hemma och på jobb.
Nåt gjorde de den dagen när denna tråd startades, nån uppdatering eller nåt. Konstigt att vi inte får svar från forumhåll dock....
Myosotis
Var ju tvungen att byta till firefox pga odlas seghet, sen dess har det oftast gått ganska hyfsat. Men nu är det segt trots firefox (jag har inte ändrat någonting). Det brukar stå "väntar på ad.adtoma", ibland kommer det sen ett felmeddelande typ "odlas server svarar inte", ibland står det BAD REQUEST med stora svarta bokstäver.
Meriona
Funderar om detta kan påverka: att man inte loggar ut, utan ligger kvar och tar latent plats? För det gör ju mååååånga......
Azur
CITAT (Myosotis @ 21-08-2009, 20:46) *
Det brukar stå "väntar på ad.adtoma", ibland kommer det sen ett felmeddelande typ "odlas server svarar inte", ibland står det BAD REQUEST med stora svarta bokstäver.

Japp det var det jag trodde - segheten beror på att Odla använder adservers som antingen är överbelastade eller ligger i sydostasien. Dvs segheten beror på att browsern väntar på att annons-banners ska ladda.

Det är inte alls Odlas fel, utan problemet beror på att de servers som skickar annonserna är långsamma.

Firefox har inte lika stort problem med sånt pga att den fortsätter ladda resten av sidan, och dessutom kör de flesta som har Firefox också AdBlock som tar bort alla annonser i alla fall.

Det finns adblock-funktion inbyggd i Internet Explorer 8, men jag har aldrig själv testat den. Om nån av er känner er äventyrliga finns instruktioner här: http://www.ghacks.net/2009/04/08/internet-...-8-ad-blocking/
renate
Jag har IE8 men är lite feg att testa adblock.Just nu är inte odla seg här.
Berith
NU är det väl segt som attan i alla fall! nono.gif
Chamomille
CITAT (Berith @ 23-08-2009, 07:47) *
NU är det väl segt som attan i alla fall! nono.gif

Näpp.
MariaS
Snabbt som vanligt
Berith
Nähä... Eller... Jaha... Här är det iaf segt... unsure.gif
andersen
CITAT (Berith @ 23-08-2009, 08:25) *
Nähä... Eller... Jaha... Här är det iaf segt... unsure.gif


Samma här,det är bara att ge upp angry.gif
Azur
Ni som har problem kan ju eventuellt testa den här: http://simple-adblock.com/
Jag har inte själv provat programmet, så det kanske har andra problem, men det borde i alla fall fixa odlas långsamhet och därmed bekräfta att problemet beror på långsamma adservers.

EDIT: Jag installerade och snabbprovade programmet, och det fungerar i alla fall - det blockerar annonser och popups.
andersen
Nu går det något så när,det är märkligt jag kan inte se något system i när det segar,Azur jag vill inte installera ett program för att kunna vara på den här sidan ,det skall fungera endå för jag har inga problem att vara inne på andra sidor/forum det är enkom odla som jag periodvis har problem med.
Berith
Och nu bara det funkar igen, utan att jag gjort nånting. Har inte ens startat om datorn. Fattar nada... dunno.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon