Pius
Vi har upptäckt att det verkar som om getingar har ett bo under en bräda högst upp vid vinden på vårt hus. Det är ett evinnerligt farande ut och in på dem.

Så vad ska vi göra?

Jag tror inte de är inne på själva vinden utan att de bor under brädorna. Äter inte de upp träet? Jag har för mig jag sett dem göra det på träd.

Pius
Gossen Ruda
CITAT (Pius @ 20-08-2009, 12:23) *
Vi har upptäckt att det verkar som om getingar har ett bo under en bräda högst upp vid vinden på vårt hus. Det är ett evinnerligt farande ut och in på dem.

Så vad ska vi göra?

Jag tror inte de är inne på själva vinden utan att de bor under brädorna. Äter inte de upp träet? Jag har för mig jag sett dem göra det på träd.

Pius


Dom gnager på trä för att få material till bobygget men knappast så mycket att kan räknas som ett problem. Snart har dom dock gnagt och flugit färdigt, samhällenas tid går mot höstslut.
Fågelvägen
Ingen fara, fast visst är det irriterande med deras evinnerliga farande ut och in. De dör snart. Nästa år startar getingdrottningen ett nytt bo någon annanstans.
De brukar gnaga på väderbitet trä utomhus, gärna grånade teakmöbler. Getingarnas bon är ju tunna som papper, så knappast går det mycket åt av ditt hus, också om de skulle hitta något väderbitet att gnaga på där.
Pius
Så då behöver vi inte oroa oss menar ni.

Det låter bra för jag gillar inte att ta död på insekter hur små de än må vara. Då kan jag lugna gubben min, han var annars redo att dra ut på getingjakt med stora Radarburken. laugh.gif

Pius
mojan
Är det inte bäst att ta bort boet när getingarna dött och göra så rent man kan?
Är det inte risk att de återkommer till det och fortsätter att bygga på samma plats?
Det har jag hört, men det kanske är fel? confused.gif
Red Top
Ja, Mojan, det är fel. Gamla bon återanvänds inte.

Man ska ändå ta bort gamla bon man hittar på vinden eller andra platser inomhus. Andra skadedjur, som ängrar, kan nämligen flytta in i gamla getingbon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon