Full version: Skatbeteende
Skatmor
Bevittnade för en tid sedan skator där en skata hackade på en annan i en grupp på 5-6 skator. Den anfallande skatan hackade på den helt hjäplösa skatan som låg på rygg medan dom andra skatorna cirklade i luften under mycket skrän. När jag kom närmare upplöstes skatgruppen och den anfallna skatan kunde flyga i väg. Om detta är ett vanligt beteende bland skator kan man undra. Om någon på Odla har sett liknande händelser där skator anfaller sina egna så vore det intressant att få veta.
Virgo
Mobbing förekommer då och då bland djuren, tur att "Skatmor" kom biggrin.gif
*Felix matte*
Visst kan väl skator vara dumma mot "sina egna" precis som människan också är ibland,
och jag har sett att skator anfaller och jagar bort andra skator. Det händer ganska ofta utanför mitt fönster där de slåss om gobitarna vi lägger ut.
Däremot har jag inte bevittnat liknande som du gjort .. att en ligger på rygg och anfalles.
zeppo
Skator är väldigt sociala fåglar. Å "mänskliga på många sätt i sitt beteende.
Alltså kan dom mobba en annan skata fast sällan så synbart som det du hade sett. Dom kan sörja också vid en skata som dött.

Hur som helst, skatorna är vackra å intressanta fåglar. Mina favoriter.....
Posse
Eftersom hackaren tydligen var ensam om själva den fysiska misshandeln tycker jag det påminner om ett vanligt slagsmål. unsure.gif

På sidan Skatan- Pica pica nämns något om skatornas revir och dispyter.
Virgo
CITAT (zeppo @ 07-11-2003, 22:17)
Hur som helst, skatorna är vackra å intressanta fåglar.  Mina favoriter.....

Tänk om skatorna vore sällsynta, då skulle de räknas som en av de vackraste fåglar vi har i Norden.
Betty
CITAT (Virgo @ 07-11-2003, 22:59)
CITAT (zeppo @ 07-11-2003, 22:17)

Hur som helst, skatorna är vackra å intressanta fåglar.  Mina favoriter.....

Tänk om skatorna vore sällsynta, då skulle de räknas som en av de vackraste fåglar vi har i Norden.

Håller med dej zeppo, definitivt en av mina favoriter också!
Jag tycker att skatorna är bland de vackraste i Norden även om det finns gott om dem! tongue.gif
Posse
Ifall det kanske kan intressera dig Skatmor - som ju bara varit med sporadiskt sedan i maj - vill jag tipsa om att skator omnämnts och diskuterats i ganska många trådar. Här är ett sökresultat. rolleyes.gif
zeppo
I våras hade en skola i Göteborg placerat en webb-kamera i ett skatbo å man fick följa händelserna där. Sajten blev otroligt populär å hade massor av besökare å av gästboken kunde man se att vi är verkligen många som älskar skatorna. Tyvärr klarade sig bara en unge av 6 tror jag det var från början.

Dom kanske har en kamera i boet igen nästa vår så lägg länken minnet......

http://193.180.64.50:8080/
Cilla
Ja, den där siten var vi många här som följde Zeppo! Underbar idé att kunna följa äggkläckning och ungarnas uppväxt utan att de stördes.

Här förbryllar skatorna, de har beteenden som inga andra fåglar. Bland annat delar de och kråkorna uppfostran när deras ungar ska lära sig att flyga. De samlas årligen i flockar om 5-20 par som sitter i träden. Så gastar de på ungarna som vinglande gör sina flygturer mellan träden och ibland dimper ned på ängen.

Våra katter sitter med glosögon runt ängen och beskådar skådespelet. De första åren gjorde de anfall mot de ungar som vinglade ned på ängen, men idag är de visare och sitter bara och glor. När de försökte anfalla tidigare flög alla föräldrar unisont ned som JASplan på den katt som försökte.

Våra katter tar ibland andra fåglar, men de har aldrig lyckats norpa en enda av de här vingliga kråk- och skatungarna den vecka de tränas hos oss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon