kina3
Smultron har överlevt sommaren på den ständigt blöta torvkullen
Nu har jag provat att plantera daggkåpa och astilbe på samma sätt. Kommer det gå?
Tips på annat?
Björkfröer gror för övrigt friskt.
Bassam
HEJ
Jag kan säga ( hallon - blåbär - björnbär ) .
H: Bassam
kina3
En hosta har klarat sig också. trots att den ska ha väldränerat, enligt vad jag googlade fram.
Obs att jag menar surt som i blött och inte PH-värdet ( som jag inte känner till)
Det ska vara växter som är till prydnad, vilket jag inte räknar hallon som.
MariaS
Kameleontblad, sumpirisar, älggräs, kardinallobelia (Klarar upp till zon 2) flugtrumpeter, kabbeleka, hjortron, allåkerbär... Kolla på plantskola/handelsträdgård, på lämpliga sumpzonsväxter.
kina3
Tack för tipset!
Ja . Kolla efter sump-växter det borde jag göra. Jag tänkte bara att det det verkar finnas vöxter som står utmed helt fel miljö.
Tex smultronet och hostan. Nu kan det ju vara så att de inte klarar vintern. Får se.
Slog mig nu: jätteormroten borde funka. Den verkar fixa det mesta. Det finns så mycket växter redan på tomten som man kan flytta.

Allåkerbär. Ja! Det vill jag ha. Nu förstår jag varför plantorna inte tagit sig på landet. De har stått torrt,
Hjortron: ja det vill jag verkligen ha, också!

En växt som jag hittade i kärret på landet: tranbär. Jättefin. Har tagit ett skott och flyttat till dammen men den har ännu inte spridit sig.
skogstroll
sånt som växer i skogen smile.gif

jag har en ganska sur trädgård tror jag så jag satsar på sånt; tranbär, ormbunkar, blåbär, rhododendron mm som redan trivs innan jag började "idka trädgård"
Jan Lindgren
Hej!
Prova amerikanska tranbär. Bären är mycket större än på europeiska tranbär så det är lättare att plocka. Sätter du hjortron så använd en sort som har både ståndare och pistiller. Nyby är den enda sort jag känner till. Det finns hostor som trivs i mycket fuktig jord. Kolla i en bra hostabok så ser du vilka sorter du ska ha.
MVH
Jan Lindgren
CillaM
Fukthållande jord/mark betyder ju inte blöt mark, och surt betyder inte blött så därför går många av föreslagna växter helt bort. Men det som Maria skrev om, nästan alla, borde funka.
vanjalarsa
Kameliontblad!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
skogstroll
stensöta är ju rätt fint också smile.gif
kina3
Tack för tipsen!
Vill igen påpeka att det är blöt jord jag önskar tips om. Vet inget om PH-värdet.
Något som självsått sig och pyrar fint är fingerborgsblomman. Märklig och tacksam blomma som tydligen kan växa precis var som helst. Torrt eller blött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon