Full version: Gifter
Jan Lindgren
Hej!
Under den relativt korta tid jag varit på odla så har det pratats en del om gifter. Jag har upptäckt att det finns en mängd olika uppfattningar om vad ett gift egentligen är.
Jag är obotligt nyfiken så jag skulle vilja veta hur du definierar gift. Går det att komma överens om vad ordet betyder?
MVH
Jan Lindgren
pejori
Gifter är det du dör av om du intar det oralt.

Aqvakul
Nej, jag tror tyvärr att det är omöjligt att enas om en någorlunda tydlig definition.
Skälen är samma som NE anger:

gift
gift, substans som är skadlig för människa, djur, växt eller mikroorganism. Gränsen mellan gifter och andra substanser är av två skäl oskarp. Varje ämne kan utöva giftverkan om det tillförs en organism i mycket stora mängder. Vidare finns stora skillnader mellan olika organismer beträffande giftverkan för en viss substans. Exempelvis är penicillin ett dödande gift för många bakteriearter, medan det är i stort sett ogiftigt för högre organismer inklusive människa. Gifter kan indelas i biologiska (bildade av djur, växter, svampar eller mikroorganismer) och syntetiska (framställda genom kemisk syntes). De biologiska gifterna benämns även toxiner. Vetenskapen om gifter i allmänhet kallas toxikologi.

(NE)
Farbror Blå
Själv är jag o-gift betyder det att jag är nyttig confused.gif ?
Tobb
CITAT (pejori @ 30-08-2009, 19:05) *
Gifter är det du dör av om du intar det oralt.



Oralt...???

Orala saker man kan inta som är dödligt i viss dos, vatten, salt, alkohol, kolmonoxid, (gaser där syre inte finns i tilräckligt hög grad), cigarettrök, syre är också ganska eg otrevligt på längre sikt för kroppens celler - då syre bildar fria radikaler i ett mellansteg..

Övriga hål
I USA dödar man dödsdömda intravenöst.
Om man tex andas in radioaktivt material, ex "smutsig" bomb, kan man dö väldigt snabbt. Visserligen oralt, men går till lungorna istället för magen.
det orala hålet inte det enda hålet vi har blush.gif
Biggan_
Kan man ta medicin genom plåster på huden så går det säkert med gifter också!
pejori
CITAT (Tobb @ 30-08-2009, 23:51) *
Oralt...???

Orala saker man kan inta som är dödligt i viss dos, vatten, salt, alkohol, kolmonoxid, (gaser där syre inte finns i tilräckligt hög grad), cigarettrök, syre är också ganska eg otrevligt på längre sikt för kroppens celler - då syre bildar fria radikaler i ett mellansteg..

Övriga hål
I USA dödar man dödsdömda intravenöst.
Om man tex andas in radioaktivt material, ex "smutsig" bomb, kan man dö väldigt snabbt. Visserligen oralt, men går till lungorna istället för magen.
det orala hålet inte det enda hålet vi har blush.gif


Med gifter oralt, menade jag död inom en timma typ. -fear-.gif

CITAT (Farbror Blå @ 30-08-2009, 20:19) *
Själv är jag o-gift betyder det att jag är nyttig confused.gif ?



Nä...Möjligtvis inte gångbar på äktenskapsmarknaden... naughty.gif
(skojade bara)
Jan Lindgren
Hej!
Farbror Blå borde veta att det för män är nyttigt att vara gift. Jag har bara sett undersökningar där männen är gifta med en person så man kan alltså säga att lite gift är nyttigt för män.

NE har en ganska bra definition på gifter. Den definitionen borde kanske fler tänka på i olika debatter. Många ämnen är, som Tobb påpekar, nyttiga i små mängder men dödliga i stora. Även det starkaste gift vi känner till , botulinumtoxin, är ofarligt i små doser. Om man äter så får man i sig massor av olika gifter. Den stora mängden är helt naturliga och sedan riskerar man dessutom att få i sig en liten, liten del människotillverkade.

När jag är ute och går med mina lamadjur så ser jag att de äter en hel del giftiga växter. Andra djur undviker dessa växter eller dör av dem men lamorna mumsar glatt vidare. Det finns olika förklaringar till varför de klarar den lite underliga dieten. Studerar man dem närmare upptäcker man att de hela tiden varierar sorterna de äter. En munsbit av liljekonvalj, lite brakved, några blad rhododendron, lite asp, en tugga gråbo osv. Jag tror att genom att aldrig äta särskilt mycket av någon sort så uppnår de inte skadliga nivåer av något gift.

Jag tror att lamornas idé om hur man ska äta är vettig även för människor. Äta lite av en massa saker. Sannolikheten att man får alla nyttiga mineraler och vitaminer ökar och risken att få i sig skadliga halter av någon form av gift minskar.

Om man tänker på NEs definition och dessutom lär sig lite om hur giftig naturen är så borde vi slippa alltför upprörda diskussioner om olika växtskyddsmedel.
MVH
Jan Lindgren
officinalis
Det är klart det finns en given definition vad som är ett gift och inte. För egen del tänker jag mig ett ämne som är skadligt i mindre mängder som ett gift. Det är såklart ingen definition jag skulle använda när jag skrev en uppsats, men ändå.

Jag tycker förresten fortfarande inte ditt argument håller. Faktumet att naturen är giftig (dvs. det finns ämnen i naturen som är skadliga på olika sätt) rättfärdigar inte att be folk hålla tyst om medel som människan på eget bevåg har skapat för att systematiskt använda för att t.ex. reglera ogräsförekomst. Jag tycker inte att det har med saken att göra. Att naturen producerar gifter som är skadliga vet vi, men det behöver inte betyda att alla ämnen som naturen producerar är giftiga och de detsamma gäller växtskyddsmedel.
Jag är också övertygad om att naturen är betydligt bättre på att hantera gifter än vad vi människor är.
andersen
En sak som man lätt glömmer bort är att det inte bara är för stunden farligt med gifter, tex om man av misstag tar fel svamp så kan man bli hänvisad till dialysmaskin resten av livet.
pejori
CITAT (Tobb @ 30-08-2009, 23:51) *
Oralt...???

Orala saker man kan inta som är dödligt i viss dos, vatten, salt, alkohol, kolmonoxid, (gaser där syre inte finns i tilräckligt hög grad), cigarettrök, syre är också ganska eg otrevligt på längre sikt för kroppens celler - då syre bildar fria radikaler i ett mellansteg..

Övriga hål
I USA dödar man dödsdömda intravenöst.
Om man tex andas in radioaktivt material, ex "smutsig" bomb, kan man dö väldigt snabbt. Visserligen oralt, men går till lungorna istället för magen.
det orala hålet inte det enda hålet vi har blush.gif


giggle.gif
Avser närmast sådant som är direkt dödande, som cyankalium och liknande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon