Snösätra Södra
.

Vi som koloniförening arrenderar vår mark av kommunen.

Det är en del utomstående (icke medlemmar) som använder vår förening som genomfartsled vilket också resulterar i en del skadegörelse och hundskit.

Vi försöker freda vårt område men blir en del tjafs när dom passerar och hänvisar till allemansrätten.

Är det någon som vet vilka regler som gäller ? Kan verkligen allemansrätten gälla på ett inhängnat område ?

// SS

www.kolonilotten.com
Aqvakul
Allemansrätten gäller väl knappast i stan. Däremot brukar ju marken som upplåts som koloniområden ägas av kommunen. I avtalet med kommunen så regleras upplåtelsevillkoren. Det kan innebära att allmänheten har tillgång till koloniområdets gemensamma delar under vissa tider. Ett råd: Lusläs upplåtelseavtalet.
Skadegörelse och nedskräpning faller självfallet under allmänt åtal.
Ralf
I mitt koloniområde så sitter det grindar på de gångar som går mellan lotterna. Ja det står inga skyltar men marken räknas nog som föreningens enskilda mark.
*Stintan*
Fast bara för att det är enskild mark behöver det inte betyda att inte allemansrätten gäller. Det beror nog lite på hur det ser ut och var det ligger. Vad är det för typ av inhägnad och koloniområde, finns hus, vägar, lotter hur stor det är mm.
Ralf
CITAT (*Stintan* @ 30-08-2009, 22:05) *
Fast bara för att det är enskild mark behöver det inte betyda att inte allemansrätten gäller. Det beror nog lite på hur det ser ut och var det ligger. Vad är det för typ av inhägnad och koloniområde, finns hus, vägar, lotter hur stor det är mm.

På enskild mark gäller knappast allemansrätten.

Óch finns det hus och vägar o lotter, ja då är det nog tätbebyggt område och då gäller som sagt var inte allemansrätten.

*Stintan*
Varför skulle inte allemansrätten kunna gälla på enskild mark?

http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara...en-Enskild-vag/

Jag sa ju också att det bero på hur det ser ut.
Ralf
Jo men allemansrätten gäller väl knappast i ett koloniområder?

Det finns exempel på Bostadsrättsföreningar i Malmö, som först satte upp skyltat för att hindra folk från att gå över deras gårdar och när det inte hjälpte blev det låsta grindar.
Piccante
Allemansrätten gäller ju att man får "passera utom hör och synhåll" över andras mark. I ett koloniområde kan man knappast säga att allemansrätten gäller. Sen kan man höra med kommunen vad som står i detaljplanen för området om det är allmän platsmark eller naturmark så har säkert allmänheten tillträde till området om det är en allmänning eller park men om det inte är det så har föreningen rätt att göra vad de vill för då är det som en privat tomt.
*Stintan*
CITAT (Ralf @ 31-08-2009, 11:08) *
Jo men allemansrätten gäller väl knappast i ett koloniområder?

Det finns exempel på Bostadsrättsföreningar i Malmö, som först satte upp skyltat för att hindra folk från att gå över deras gårdar och när det inte hjälpte blev det låsta grindar.


Det har jag väl inte påstått heller. Tror inte heller att allemansrätten kan gäller i TS fall men frågan är väl egentligen om koloniföreningen har rätt att förbjuda utomstående att gå på en väg genom området. Inte att klampa runt i odlingarna. Och då menar jag att det beror på hur området ligger och hur stort det är och hur det ser ut. Det finns ju enorma skillnader på detta. Själv har jag knallat runt och och kollat i många koloniområden runt Sthlm utan att någonsin sett eller hört att det inte skulle vara tillåtet. Här där jag bor nu går jag och många nästan dagligen igenom ett koloniområde. För den skull är man ju inte uppe o trampar i de enskilda kolonisternas täppor. Ofta är kolonisterna dessutom rätt pratsugna själva.

Undrar om det i ditt exempel från Malmö sattes dit lås för att hindra folk från att gå där eller om det var för att förhindra något annat t.ex. skadegörelse.

Att folk inte plockar upp efter sina hundar är bedrövligt och sånt ser man ju överallt tyvärr. Att man inte ska använda sig av ett koloniområde som hundrastplats tycker jag också är självklart. Det brukar finnas skyltar på platser där man inte får gå med hunden samt att det även framgår i den kommunala ordningsstadgan.
*Stintan*
CITAT (Markus_H @ 31-08-2009, 12:42) *
Allemansrätten gäller ju att man får "passera utom hör och synhåll" över andras mark. I ett koloniområde kan man knappast säga att allemansrätten gäller. Sen kan man höra med kommunen vad som står i detaljplanen för området om det är allmän platsmark eller naturmark så har säkert allmänheten tillträde till området om det är en allmänning eller park men om det inte är det så har föreningen rätt att göra vad de vill för då är det som en privat tomt.


Det stämmer inte alls. Du får visst passera på en väg som ligger inom syn- och hörhåll över annans mark. Annars skulle det inte finnas många ställen man kunde gå på.
MariaS
Citat från Naturvårdsverket:

Det finns undantag

Markägaren får sätta upp skyltar för att avvisa besökare från områden, där det är uppenbart att allemansrätten inte gäller, utan tillstånd från kommunen. Främst handlar det om områden som skyddas genom Brottsbalkens bestämmelser om tomt, plantering eller särskilt skadekänslig mark.



I detta tolkar jag definitivt att odlad kollonilott, bör räknas till undantagen. Har även fått detta bekräftat efter telefonsamtal till 08-6981000 (växeln)
Gossen Ruda
Det torde vara självklart att man inte får beträda själva kolonilotterna men med gångar och gator kan vara annorlunda. Förr i tiden omgavs koloniområdena ofta av staket och låsta grindar men nu tycks det vara en självklarhet att områdena skall ligga helt öppna. Alltså är det inte mycket idé att odla blommor, bär eller grönsaker eftersom risken för stöld och förstörelse är stor. Kommunpolitiker och tjänstemän är sällan ute i verkligheten.

Beträffande allemansrätten så kan man hindra allmänheten att passera över tomten men inte på vägar eller annan mark som ägs av andra eller är allmänna. Sen kvittar det om vägen går 1 dm från huset.
andersen
Snösättra? är det området vid rågsved? som är delat i två områden,i så fall kan knappast någon komma att säja att allemansrätten gäller på området, det är klart och tydligt markerade områden och folk har inga problem att gå förbi eller runt området, om jag hadde varit medlem där så tror jag att man skall gå en annan väg, öppna upp området bjud in folk,är övertygad om att det är en bättre väg att gå, om ni vill ha ett stängt omr så besök flemingsbergs odlingslottsförening dom som var på tv3s grannfejden dom har stora skyltar med privat omr inget trevligt alls.

Vill du se ett bra område så besök hörningsnäs odlingslottsförening i huddinge där är området öppet och dom som odlar där pratar med besökare.
Ralf
CITAT (*Stintan* @ 31-08-2009, 14:37) *
Undrar om det i ditt exempel från Malmö sattes dit lås för att hindra folk från att gå där eller om det var för att förhindra något annat t.ex. skadegörelse.

Det var för att hindra folk att gå på deras mark.
*Stintan*
CITAT (MariaS @ 31-08-2009, 16:32) *
Citat från Naturvårdsverket:

Det finns undantag

Markägaren får sätta upp skyltar för att avvisa besökare från områden, där det är uppenbart att allemansrätten inte gäller, utan tillstånd från kommunen. Främst handlar det om områden som skyddas genom Brottsbalkens bestämmelser om tomt, plantering eller särskilt skadekänslig mark.



I detta tolkar jag definitivt att odlad kollonilott, bör räknas till undantagen. Har även fått detta bekräftat efter telefonsamtal till 08-6981000 (växeln)


Jo men nu var väl inte frågan om man får klampa runt på en odlad kolonilott utan om att promenera på en väg som går genom hela koloniområdet.
MariaS
CITAT (*Stintan* @ 31-08-2009, 17:04) *
Jo men nu var väl inte frågan om man får klampa runt på en odlad kolonilott utan om att promenera på en väg som går genom hela koloniområdet.

shy.gif oops, fel av mig... läste visst inte tråden riktigt från början... Sorry blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon