pebblelake
Jag har bytt till Picasa så här kommer nya länkar.

Hur jag gjorde och hur det blev.

första sommaren

http://picasaweb.google.com/pebblelake1/Ba...feat=directlink

andra sommaren,bättre bilder kommer..

http://picasaweb.google.com/pebblelake1/Ba...feat=directlink

Komentera gärna, bra och dåligt. Bäcken med omnejd är fortfarande under konstruktion så all input uppskattas.

Gunilla T
JÄTTESNYGGT ARRANGERAT Pebblelake! Wow ! Gillar verkligen det du gjort, mycket smakfullt och växterna är noga utvalda för att passa i miljön och framförallt är det inte överplanterat. Snyggt med de annorlunda stenarna också som du verkligen lyckats placera utan att rada.

Denhär trädgården skulle jag gärna besöka!
Knytt
Ja det var verkligen fint! Olika strukturer som samverkade för att lyfta fram varandra.
Den växtlistan måste vara imponerande!

Den bänken ni hade vid bäcken, är det ett utekök?
Vilken dröm att laga mat vid porlet i så fall!
pebblelake
CITAT (Gunilla T @ 04-09-2009, 18:06) *
JÄTTESNYGGT ARRANGERAT Pebblelake! Wow ! Gillar verkligen det du gjort, mycket smakfullt och växterna är noga utvalda för att passa i miljön och framförallt är det inte överplanterat. Snyggt med de annorlunda stenarna också som du verkligen lyckats placera utan att rada.

Denhär trädgården skulle jag gärna besöka!


Tackar! problemet är att allt växer så det knakar och snart är det överplanterat...plockar dock bort det vanligaste växterna och ersätter dom med nya spännande allt eftersom,välkommen!.
pebblelake
CITAT (Knytt @ 06-09-2009, 12:06) *
Ja det var verkligen fint! Olika strukturer som samverkade för att lyfta fram varandra.
Den växtlistan måste vara imponerande!

Den bänken ni hade vid bäcken, är det ett utekök?
Vilken dröm att laga mat vid porlet i så fall!

Tack!
"Bänken" är ett utekök med fisk-rök ,Grill och gaswok.Den gjordes av tryckat virke,utomhus gips skivor,samt kakelplattor .
sthmbr
Du har gjort ett kanonjobb! Som du kanske kommer ihåg så är jag speciellt intresserad av japanska lönnar. Vilka sorter har du planterad vid bäcken och har du planer på att utöka med fler lönnar?


Har du även bild på "bänken" so vore det kul att få se den också biggrin.gif
MogataMupp
Shit vad läckert!!! tummenupp.gif En liten blå lampa bakom vattenfallet skulle kunna bli snyggt. Men annars, WOW. ( Inte spelet....)
pebblelake
CITAT (MogataMupp @ 10-09-2009, 16:56) *
Shit vad läckert!!! tummenupp.gif En liten blå lampa bakom vattenfallet skulle kunna bli snyggt. Men annars, WOW. ( Inte spelet....)

Jag har en vit diodlampa bakom vattenfallet,försöker hålla mig till samma ljus som på gången,men jag skulle kanske prova en blå.....är rädd för att det blir lite alien.gif
Tackar!
pebblelake
CITAT (sthmbr @ 10-09-2009, 12:52) *
Du har gjort ett kanonjobb! Som du kanske kommer ihåg så är jag speciellt intresserad av japanska lönnar. Vilka sorter har du planterad vid bäcken och har du planer på att utöka med fler lönnar?
Har du även bild på "bänken" so vore det kul att få se den också biggrin.gif

Det sitter en Acer griseum, A.P atropurpureum,Acer shirasawanum "aureum" en vanlig grön shirasawanum,en shirasawanum"Yasmin",en A.P.aconitifolium,Acer triflorum,A.pseudoplatanus "eskimo sunset",A.Rubescens "red flamingo",A.P.ozakazuki,Acer japonicum,acer mandchurica "Tegmentoseum".

Det blir kanske någon vit varigerad och någon ur Ghost serien,men det börjar bli trångt.....

Skall försöka ta några bättre bilder på uteköket.

Tackar för berömmet.
edit glömde några lönnar.
pebblelake
Mer bilder inlagda bla på Grillcombi bänken.
Fråga gärna om ni funderar på något ang bänken.
Orkidétjuven
Riktigt tjusigt smile.gif
blomkronan
tummenupp.gif men j*lar vilken jobb du lagt ner och det blev SUPER bra...
Men jag vill fråga dig hur du gjorde bäcken... har du någon typ av ritning?
var har du hittat hur man gör? är det damduk under?
Den var bara HUR fin som helst med stenarna i början smile.gif
Klematisen som klättrar på armeringsjärnet tummenupp.gif att böja den över vattnet.

pebblelake
CITAT (blomkronan @ 13-09-2009, 16:17) *
tummenupp.gif men j*lar vilken jobb du lagt ner och det blev SUPER bra...
Men jag vill fråga dig hur du gjorde bäcken... har du någon typ av ritning?
var har du hittat hur man gör? är det damduk under?
Den var bara HUR fin som helst med stenarna i början smile.gif
Klematisen som klättrar på armeringsjärnet tummenupp.gif att böja den över vattnet.

Tackar!
Ritningen hade jag i huvudet till min frus stora förtret,hon blev lite orolig när jag lånade kompisens mini grävmaskin...(Tanken var fjällbäck med tropisk grönska)
Ja ,damduk är det under.
Hur man gör,ja man lägger stenar så det blir snyggt, staplar lite torvblock whistling.gif cool.gif
Clematisen skall växa ihop med gullregnet på andra sidan är det tänkt.
Grundtanken var att grönskan skulle vara som en tunnel över stora delar av bäcken,men träd växer sakta....
pebblelake
CITAT (Orkidétjuven @ 13-09-2009, 15:36) *
Riktigt tjusigt smile.gif

Tackar!
Monaxe
Jättesnyggt! Verkligen genomtänkt i arrangemang av sten och växter, bara att erkänna att man är avundsjuk! yes.gif
Bengalow
edit....under fel tråd..
Krolliljan
Jag har missat denna tråden.
Så fantastiskt fint det blev. tummenupp.gif
Peztis
De där stenarna i början var riktigt häftiga! Är det en sten som klyvts?

Skulle så gjärna vilja ha en liten bäck men vi får ta en sak i sänder, tror jag! smile.gif
pebblelake
CITAT (Peztis @ 07-01-2010, 20:40) *
De där stenarna i början var riktigt häftiga! Är det en sten som klyvts?

Skulle så gjärna vilja ha en liten bäck men vi får ta en sak i sänder, tror jag! smile.gif

Stora sprängstenar är det , men det är två olika sprängstenar med platta sidor som ställts så det ser ut som om det varit en från början.
Kul du gillade bäcken thanks.gif
TheLan
Herregud vad läckert!!! och så många hostor!! wub.gif och vad fint ni har fått till det runtomkring, syns ju inte att det är från förra året. man tror ju att bäcken är där naturligt nästan smile.gif
mimmi 1
Men så fint! undrar hur stark pump ni har, som pumpar runt vattnet? och hur långt är det mellan ? alltså mellan start och mål så att säga? Var har ni köpt pumpen?
Vi håller som bäst på att planera som du förstår, och är tacksam för alla tips man kan få!!

Hur iall världen har ni fått växterna att växa så fort? ni måste ju ha lagt ner en förmögenhet på växter? men super fint-verkligen!!
pebblelake
CITAT (mimmi 1 @ 12-06-2010, 20:30) *
Men så fint! undrar hur stark pump ni har, som pumpar runt vattnet? och hur långt är det mellan ? alltså mellan start och mål så att säga? Var har ni köpt pumpen?
Vi håller som bäst på att planera som du förstår, och är tacksam för alla tips man kan få!!

Hur iall världen har ni fått växterna att växa så fort? ni måste ju ha lagt ner en förmögenhet på växter? men super fint-verkligen!!

Pumpen är på superflow asyncron pump på 18 000 liter i timmen. Med en tryckhöjd på 2,5 meter ger den ca 13000l/h. Använd så grov slang som möjligt för ett större flöde. ca 12 meter mellan start och mål. tror det var hos vattenliv. Växterna delade vi från trädgården + några nya.
Tack för berömmet. blush.gif
malcolm
Detta var det snyggaste jag någonsin sett på Odla, alla kategorier och jag blir nästan lite avis men vilket jobb det måste ha varit och vad kostade kalaset? Har också en dröm om en porlande bäck i slänten bakom mitt radhus men det lär nog aldrig bli mer än en dröm, tyvärr...
chanteloup
supersnyggt!!
tepa
Hej

Jag har också missat denhär tråden. Du milde, vilken trädgård!! Otroligt...

Hälsn Tepa
Iren
Men så snyggt!! Vilket jobb ni har gjort och så mycket snyggt runtomkring med gångar o stensättning - helt otroligt!! Ni har ju gjort grillen till något fint också... gissar att era grannar gillar utsikten bravo.gif
Fågelvägen
Beundrade IGEN pebblelakes proffsigt planerade trädgård. Helheten är ett konstverk! bravo.gif biggrin.gif
Vera3
Hej,
jag är ganska ny på Odlas forum och har haft tur att det första tråd som jag öppnade var din fantastiskt fina bygge. Jag är sååå imponerad och förtjust. Bygger också en damm och bäck och har stor behov av synpunkter, råd och mest av allt att se bilder och hur har andra gjort. kommer noggrant studera dina bilder och tar mig friheten att återkomma med frågor.

Sammanfattningsvis så häpnar jag över att du kunde göra något så utsökt, naturligt, välbalanserad. Tänkte tyst att du måste vara en arkitekt eller en proffs anläggare. Gratulerar!!!
Peztis
Välkommen till Odla med ditt första inlägg Vera3!
pebblelake
Tack alla för alla snälla kommentarer, det var ett tag sen jag var inne på odla.
Nytt bygge med konstruktionsbilder kommer snart....
pebblelake
Länka gärna till min firma träd & Trädgård om ni finner den intressant http://www.tradtradgard.se/
Mony
Helt fantastiskt fint!

Dock är jag lite skeptisk mot knallröd bro. Jag hade valt en i smidesjärn med staket på sidorna smile.gif
Klint
wub.gif d010.gif (älskar,drömmer)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon