Full version: 2009-09-09 09:09
Sidor: 1, 2
Tobb
Vad ska du göra 09-09-09 09:09?
Gifta dig kanske? eller något du kanske undviker att göra något för skrockfullhet?

I dunno, tell me!
DragonLady
Då sover jag.. förhoppningsvis flirting.gif
Aqvakul
Då har jag en lektion.
Leia
Jobbar smile.gif
ylvahi
Jobbar, plockar förmodligen frysvaror,

om jag inte har hunnit iväg på fika
*Stintan*
Antagligen ute och pinkar vovven.
Irene_L
Jag sitter nog här vid forumet! giggle.gif
Huggorm
Ännu häftigare blir det 11-11-11 11:11
ylvahi
CITAT (Huggorm @ 05-09-2009, 09:53) *
Ännu häftigare blir det 11-11-11 11:11


Japp men Det är låångt dit
MariaS
09-09-09 9,09 förbereder jag mig för ett besök från en odlait yahoo.gif
pejori
försöker antagligen fortfarande få plats med kaktusarna jag tog in i går. slap.gif
Nu står dom på köksbordet, så jag får äta i v-rummet istället. a0a.gif

CITAT (Huggorm @ 05-09-2009, 09:53) *
Ännu häftigare blir det 11-11-11 11:11



Den dan, den sorgen. giggle.gif
Myosotis
Sitta och titta på klockan. Om jag kommer ihåg det.
Huggorm
Det är ju på onsdag klockan lite efter nio, så risken är överhängande att jag kommer jobba och inte över huvud taget tänka på saken
Inga från Närke
Är jag frisk och kry så är Nemo (hunden) och jag ute på vår vanliga promenadtur mellan 08,30-10,00 ca.
Bettis
Jag är också ute med hundarna.
Alexander-VG-zon3
jag kommer nog sova eller packa inför resan.
Piccante
jag tror jag tar morgonkaffe då.
Meriona
Jag ska nog passa på att ringa och gratta en kompis som fyller 45 den dagen. Kan vara kul att göra det just 09.09.
ninnisky
Läser nog DN över en stor kopp the! happy.gif
zissi
troligtvis morgonpromenad med jycken
Betty
Jag kommer antagligen att missa det där...

Förresten, jag har en svägerska som förlovade sig den 7/7-77, dom gifte sig den 8/8 -88...
Berith
Jag skrev här! biggrin.gif Ha!
Alexander-VG-zon3
nu händer det
Sussie F-Flower
Hihi, ja, det var ju inte så märkvärdigt med det... blush.gif
Jag kollade på 4-nyheterna och läser/skriver här. shy.gif
MariaS
Läste på nyheterna.
Irene_L
Jag satt här....precis som jag trodde för några dagar sen giggle.gif
Aqvakul
missade detta historiska ögonblick.... wacko.gif
Gossen Ruda
Märkte inget särskilt. rolleyes.gif Satt och fikade på jobbet.
Orkidétjuven
Jag fyller år idag, så jag satt med frukost på sängen och öppnade paket smile.gif
Alexander-VG-zon3
alltså vilka förväntningar jag hade, jag tänkte nu kommer äntligen Messias eller Hades !?

men inget hände, jag nös till högt iförsig men annars var det lugnt.

CITAT (Orkidétjuven @ 09-09-2009, 10:19) *
Jag fyller år idag, så jag satt med frukost på sängen och öppnade paket smile.gif


grattis hbd.gif yaay.gif
Biggan_
CITAT (Orkidétjuven @ 09-09-2009, 10:19) *
Jag fyller år idag, så jag satt med frukost på sängen och öppnade paket smile.gif


Grattis! blomma.gif Ha en trevlig födelsedag! yaay.gif
Rosmarin
CITAT (flaxss @ 09-09-2009, 10:21) *
alltså vilka förväntningar jag hade, jag tänkte nu kommer äntligen Messias eller Hades !?

men inget hände, jag nös till högt iförsig men annars var det lugnt.


giggle.gif
Jag hade helt missat detta så om dessa eller någon annan storhet kom just då så märkte jag det inte... giggle.gif
Gossen Ruda
Tyvärr finns det ibland en totalt överdriven förväntan och tro på olika sifferkombinationer. Att vi exempelvis har år 2009 beror på att någon präst nångång bestämde att år 0 skulle vara när Jesus föddes. OM snubben nu fötts nån gång var det säkert inte det vi kallar år 0. Att vi har 9 september idag beror på påven Gregorius som rättade till almanackan. OSV. Andra kulturer har annan tideräkning. Det är dock en kul grej men inget mer. Kineserna vidskepliga tro på 8 som lyckonummer är likadant.
Orkidétjuven
Tack Flaxss och Biggan smile.gif
pejori
CITAT (Orkidétjuven @ 09-09-2009, 10:19) *
Jag fyller år idag, så jag satt med frukost på sängen och öppnade paket smile.gif



Det bli väl dagens stora händelse så grattis på dej rose.gif yaay.gif yaay.gif
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 09-09-2009, 10:50) *
Tyvärr finns det ibland en totalt överdriven förväntan och tro på olika sifferkombinationer. Att vi exempelvis har år 2009 beror på att någon präst nångång bestämde att år 0 skulle vara när Jesus föddes. OM snubben nu fötts nån gång var det säkert inte det vi kallar år 0. Att vi har 9 september idag beror på påven Gregorius som rättade till almanackan. OSV. Andra kulturer har annan tideräkning. Det är dock en kul grej men inget mer. Kineserna vidskepliga tro på 8 som lyckonummer är likadant.

Det sägs ju att arkeologer kommit fram till att killen man kallar Jesus är född tre år före, eller var det tre år efter år 0.

Visst har han funnits men han var en vanlig man bara som folk lyssnade på. Inga mirakel gjorde han heller. Myten om honom växte efter hans död. Allt enligt dödahavsrullarna och en del andra rullar man hittat.
pejori
fel tråd

Berith
Uno fyller 99 år idag! blomma.gif
blomkronan
Kl 9,09 var jag ute med hunden och hade inte en tanke på vad kl va cool.gif
Grå
Jag var i full färd med att agera surkärring. Det var mycket lyckat.
Biggan_
CITAT (Grå @ 09-09-2009, 13:09) *
Jag var i full färd med att agera surkärring. Det var mycket lyckat.



rotfl.gif
MariaS
CITAT (Grå @ 09-09-2009, 13:09) *
Jag var i full färd med att agera surkärring. Det var mycket lyckat.

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 09-09-2009, 10:50) *
Tyvärr finns det ibland en totalt överdriven förväntan och tro på olika sifferkombinationer. Att vi exempelvis har år 2009 beror på att någon präst nångång bestämde att år 0 skulle vara när Jesus föddes. OM snubben nu fötts nån gång var det säkert inte det vi kallar år 0. Att vi har 9 september idag beror på påven Gregorius som rättade till almanackan. OSV. Andra kulturer har annan tideräkning. Det är dock en kul grej men inget mer. Kineserna vidskepliga tro på 8 som lyckonummer är likadant.

Det finns forskare som hävdar att Jesus var tretton år noll och att han dessutom är född i slutet av augusti.
Biggan_
CITAT (MariaS @ 09-09-2009, 13:12) *
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif


Det finns forskare som hävdar att Jesus var tretton år noll och att han dessutom är född i slutet av augusti.



Ojdå, då hade han varit 2022 år då om han levt! wink.gif
Gossen Ruda
Dom enda källorna att tillgå beträffande Jesus födelse är bibeln och som histioriebok är den ganska värdelös. Det är inte dess syfte.
Aqvakul
Här är en längre analys med slutsatsen att 2 fKr är ett sannolikt födelseår.

http://hem.fyristorg.com/chho/christstar.htm
Tobb
Jagg satt på lektion och var trött, skickade ett sms till kompis i samma sall med meddelandet.
Daturm 090909, klockan 09:09:09
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 09-09-2009, 13:19) *
Här är en längre analys med slutsatsen att 2 fKr är ett sannolikt födelseår.

http://hem.fyristorg.com/chho/christstar.htm


Jo, det låter ju förtroendeingivande. Problemet är dock att han, och andra, använder bibeln som källa. Bileln är ingen ögonvittnesskildring utan den skrevs av grekiska präster en lång tid efter händelserna som förts vidare i muntlig tradition. Dom har säkert lagt till och dragit ifrån och vävt in händelser från sitt eget närområde. Nån av evangelisterna var väl exempelvis fiskare och jag betvivlar högeligen att en fiskare för 2000 år sen kunde läsa och skriva, så några minnesanteckningar förekom nog inte. Biblen är ett religiöst verk och ingen exakt historiebeskrivning. Tyvärr lär vi aldrig få klarhet i saken.
Anma
Gossen Ruda, läs Döda havsrullarnas hemlighet. Mycket intressant bok, även om en är fruktansvärt trälig emellanåt.
Gossen Ruda
CITAT (Anma @ 09-09-2009, 14:17) *
Gossen Ruda, läs Döda havsrullarnas hemlighet. Mycket intressant bok, även om en är fruktansvärt trälig emellanåt.

Kanske nån gång efter pensionen. Fast om jag fattat rätt så är det bara texter från Gamla testamentet på rullarna. Säger inte så mycket om Jesu liv. Det var inte han som skapade sin religion utan bättrade bara på och utvecklade den befintliga.
Myosotis
CITAT (Orkidétjuven @ 09-09-2009, 10:19) *
Jag fyller år idag, så jag satt med frukost på sängen och öppnade paket smile.gif


[attachment=41800:h_ppib_rsdej.gif]




När det gäller 9.09.09 så missade jag med några sekunder rolleyes.gif , hade satt klockan på ringning, alltså armbanduret på pipning, men hade det inte på mig när det började pipa på nedre våningen. Sprang nerför trappan, men inte tillräckligt snabbt. (Nu slår det mig vad kul det kunde ha blivit om jag hade trampat fel: "Vad gjorde du 9.9.09 kl. 9.09.09?" - "Bröt benet.") För mig handlar det inte alls om att jag tror att något ska hända eller att det är lyckosamt eller så, jag tycker bara det är snyggt, precis som kl. 12.34.56.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon