Sidor: 1, 2, 3
pimpim2
Det händer just nu ganska ofta att inlägg är ganska obehagliga! Ska vi hålla garden högt eller ska vi stoppa dom som skriver? Bästa sättet är ju för det mesta att låta bli att kommentera. Hur ska vi hantera dessa inlägg?
ängsvädd
Tänker du på inlägg med personangrepp eller vad tänker du på?
Gossen Ruda
Jag har gjort så att jag blockerar en viss persons inlägg så slipper jag läsa personliga påhopp, svordomar och öknamn. Bra för den personliga balansens skull. Det gör man i kontrollpanelen.
pimpim2
Absolut! Självklart tänker jag på dom, men när jag nu skriver så tänker jag faktiskt även på de som drar upp gammalt groll.
Mår vi så himla bra av det egentligen? Jag har inte varit medlem så himla länge, men har ändå kännt att jag har vänner på forumet!
Träffade några av er på Taxinge i helgen och vill gärna fortsätta kontakten.
Aqvakul
Det är en intressant fråga: Hur ska man hantera obehagliga påhopp och ältandet av gammalt groll? Åtminstone efteråt brukar jag inse att det bästa är att avstå från att kommentera det. Det som dessutom är tråkigt är att när någon (som här) försöker ta upp en seriös diskussion, så leder det alltför ofta till att bråken blossar upp igen.
Anki V
Jag….beroende på humör
1 Sätter mig på händerna
2. Skriver ett inlägg som jag sedan raderar.
3. Småler och tänker…nu är någon på gång igen.

Blir jag riktigt irriterad gör jag som Ruda…blockerar en användares inlägg

/Anki
Alexander-VG-zon3
jag kan nog braka loss mycket om jag vill, men har lovat en medlem att inte göra det. men varför jag har tagit med mig gammalt groll är för att jag har blivet mycket sårad en gång och det har inte gått att lösa därefter. och då är det lätt att samma tankar kommer upp även i andra ämnen och då bara för man blir sårad/arg/irriterad så kan det också lätt hända att det kan bli hetsiga diskussioner. och då hårda ord av bara farten.

men jag har som sagt lovat en medlem att släppa det men tänkte jag åtminstone ville förklara hur jag tänker.

Farbror Blå
Det är för ynkligt hur lätt en del börjar käfta och bråka.

När Kalle i Kalle och Hobbe, smyger upp bakom Hobbe som slurar bakom ett träd och preciiis ska kasta en vattenballong i skallen på honom säger Hobbe lugnt ( och detta kan man ta fasta på ):

- As if life wasn't short enough!
Anma
Det är inte värre nu än vad det alltid varit. Eller rättare sagt har det varit mycket mycket värre förr.
I dagarna var det en diskussion som verkligen behövde föras. Hela forumet känns lättare och mer "ärlig" på något sätt nu. Tycker jag. smile.gif
Chamomille
CITAT (Anki V @ 07-09-2009, 22:37) *
Jag….beroende på humör
1 Sätter mig på händerna
2. Skriver ett inlägg som jag sedan raderar.
3. Småler och tänker…nu är någon på gång igen.

Blir jag riktigt irriterad gör jag som Ruda…blockerar en användares inlägg

/Anki

rotfl.gif
Aqvakul
En avgörande skillnad när man skriver på ett forum jmf med IRL är att många nyanser och aspekter går förlorade i kommunikationen. Det blir mycket lättare missförstånd och det går inte lika snabbat att moderera eller rätta till. Slutsatsen är väl att man ska vara försiktigare med vad man skriver.
Berith
CITAT (Anma @ 07-09-2009, 22:43) *
Det är inte värre nu än vad det alltid varit. Eller rättare sagt har det varit mycket mycket värre förr.
I dagarna var det en diskussion som verkligen behövde föras. Hela forumet känns lättare och mer "ärlig" på något sätt nu. Tycker jag. smile.gif

Håller med, bra sagt... yes.gif

Och ovänliga/otrevliga/griniga/sura/negativa inlägg kommer nog alltid att finnas. Så långt som till att spärra någons inlägg har jag inte tänkt på... g.gif

Jag tänker nog mer att det var och en skriver visar ju bara hur just den personen är. Eller...? Precis som människor runt omkring en, en del hörs alltid mer än andra, och någon är bara såååå jobbig....
Gossen Ruda
Jag saknar ett par saker på detta forum som brukar finnas på alla andra forum.

1. Forumregler. En länk nånstans där dom ansvariga lägger upp hur man uppfför sig på forumet.

2. Moderatorer som ser till att reglerna följs.

3. Att medlemmar som inte klarar att följa regelerna skall stängas av, allt från nån vecka till livstid.

Jag är medlem på ett par andra forum och där skulle inget av vad man sett här fått passera. Minsta lilla tendens till personpåhopp eller andra utbrott städas bort och om det upprepas eller är grovt så åker personen ifråga ut med öronen först utan pardon. Sånt håller ner debatten på en mer behaglig nivå där man kan diskutera sakfrågor.
Ralf
CITAT (Gossen Ruda @ 08-09-2009, 08:07) *
Jag saknar ett par saker på detta forum som brukar finnas på alla andra forum.

1. Forumregler. En länk nånstans där dom ansvariga lägger upp hur man uppfför sig på forumet.

2. Moderatorer som ser till att reglerna följs.

3. Att medlemmar som inte klarar att följa regelerna skall stängas av, allt från nån vecka till livstid.

Jag är medlem på ett par andra forum och där skulle inget av vad man sett här fått passera. Minsta lilla tendens till personpåhopp eller andra utbrott städas bort och om det upprepas eller är grovt så åker personen ifråga ut med öronen först utan pardon. Sånt håller ner debatten på en mer behaglig nivå där man kan diskutera sakfrågor.



Och så här skrev Ina för ca 4 år sedan
CITAT (Ina @ 23-09-2005, 14:21) *
Brevet nedan har jag skickat till Ingemar nyss och med risk för att bli nedsablad lägger jag ut det även här... Jag kommer inte att ge några som helst vidare svar i denna tråden för jag har redan sagt allt jag vill säga i brevet. Om folk vill kasta skit så är det upp till dom själva...

Hej Ingemar!

Allra först vill jag gnälla av mej, dels för att det behövs och dels för att jag vill ge en bild av hur jag känner för odlas diskussionsforum som det har blivit. Jag tycker att jag är en ganska sansad person som inte tar illa vid mej eller brusar upp i första taget och odlaforumet var förut ett ställe där jag kände att jag kunde säga det jag ville utan att vara rädd för att bli påhoppad. Så är det inte längre och jag saknar den ”gamla andan”…

Jag vill kunna vara här utan att må dåligt!
Jag vill kunna gå in här utan att vara tvungen att undvika vissa avdelningar, trådar eller vissa användares inlägg!
Jag vill kunna svara på vilka frågor som helst eller kunna hänvisa folk till att söka utan att riskera att bli utskälld och beskylld för att vara "forumpolis" eller få frågan "Är det du som bestämmer här, eller?"
Jag vill slippa se insinuanta signaturer som är snudd på kränkande!

Kan inte ansvariga för stället se till att trådar på fel plats flyttas så att vi användare slipper skäll när vi försöker upplysa om var frågan är mest lämplig att ställa.
Kan ni inte se till att folk som börjar skälla på varandra på ett icke konstruktivt sätt ombeds att sluta.

Varför har ni överhuvudtaget en policy om det inte finns någon som ser till att de allra mest elementära delarna i den följs?
Jag kanske har missförstått förresten – är det så att det är vi användare på forumet som är ansvariga för att jaga folk som beskyller andra för att vara trångsynta mobbare som förstör forumet?

Nu har jag gnällt färdigt och kommer till den mer konstruktiva avdelningen i brevet! ohmy.gif)

Skaffa en eller flera moderatorer!
Till Småprat i Allmänt forum kanske det behövs flera moderatorer med tanke på tonen i många inlägg där det senaste. Det övriga avdelningarna kanske kan hanteras på så vis att en moderator har hand om några stycken avdelningar – det är mest ”trådflyttarjobb” som behövs där.

Gör er forumpolicy tydligare!
Som det nu är så är det ibland svårt att veta var gränsen för hur man får bete sej går. Policyn som den ser ut idag är en bra grund, men utan förtydliganden så blir den ganska ”tandlös” när folk börjar kasta skit omkring sej.

Ett bra sätt att göra policyn tydligare är att dela upp den i avdelningar. Undvik kanslisvenska och var konkret med vad som inte är ok språk och beteende på Odlas forum.

Tala även om i policyn att en användare som inte följer policyn kommer att stängas av efter ett specificerat antal varningar. Som det är nu står inte det med i policyn – detta är något jag finner underligt.

Policyn bör även finnas tillgänglig på fler ställen än när man ska registrera en ny användare. Som det nu är vet många av era registrerade användare inte om att den finns eller var men kan hitta den.

Gör klart att användarna har en stor och viktig uppgift i att hålla forumet levande och på en trevlig nivå. Detta bör göras genom att uppmärksamma moderatorn för avdelningen med det snaraste. Ingen användare ska behöva känna sej ansvarig för att tillrättavisa andra via PM eller öppet i trådar.

Lägg en ”nål” i varje avdelning!
I varje avdelning bör det finnas ett fast inlägg med förtydligande om vad som är ”rätt” saker att ta upp i respektive avdelning. Klart och enkelt språk även här och ett klargörande på varje ställe att trådar som är ”off-topic” kommer att flyttas till en avdelning där den hör hemma.
Jag tror att både ni som driver odla.nu och vi användare har en del att vinna på att skapa lite mer struktur. Något som du säkert vet är att flera användare har slutat skriva och/eller vara på odlas forum på grund av att de vantrivts där. Detta är ju något som knappast gagnar vare sej Odlas ekonomi eller den kunskapsbank som Odlas forum är. Ni kanske inte förlorar många kunder på detta viset men ni gör det, både nuvarande och presumtiva.

Jag är allvarligt upprörd över hur forumet har fått "förfalla". Jag har vart där såpass länge nu och har trivts så bra att jag inte vill lämna utan att ha gjort ett försök att göra nåt åt det hela. Att gå till Odlas forum har varit som att träffa vänner under avslappnade former. Jag föredrog Odlas forum framför Allt om Trädgårds på grund av det gemyt som fanns där och har talat med ganska många som har hållit med. Jag har även talat med människor som tycker att Odlas forum är för ostrukturerat. Jag hoppas och tror att gemytet skulle gå att återfå om det blev lite tydligare riktlinjer och att även sådana som tidigare upplevt det som rörigt skulle se Odla som mer attraktivt då.

Jag hoppas att du och dina kollegor redan egentligen vet allt det jag har skrivit och att ni om ni väljer att inte göra något åt problemen på diskussionsforumet har mycket goda skäl för att avstå.


Gossen Ruda
Intet är nytt under solen.
Grå
När jag blev medlem här fanns det en grupp som rabiat ansåg sig ha rätt att bestämma vem som skulle skriva vad, när, hur och varför. Den som var lite för kaxig eller tog för mycket plats eller fick för mycket uppmärksamhet fick genast på tafsen och om man skrev saker som inte alls föll på läppen blev det näst intill lynchstämning.
De hade format sin egen standard på forumet, som var en rätt kass standard, och den som inte uppfyllde kraven skulle genast mobbas bort.
Det hände att det skickades ut pm till andra forummedlemmar som de trodde stod på "inkräktarens sida", där de förbjöd medlemmarna att prata med eller kommentera inlägg från "inkräktaren".

I mitt fall trodde de att det var medicinen för att få bort mig, just för att jag inte har för vana att falla folk på läppen.
De gick bet. Ont blod förgås inte så lätt.

Nu finns det bara några få fragment kvar av den där gruppen, det är väldigt tyst från de andra.
herkules
fortsättningsvis så kommer iaf jag att skriva rätt ut - adresserat till den den berör med namn - vad jag tycker och tänker.
man kan säga saker som kanske inte är vare sig gulliga eller snälla utan att för den skull bli otrevlig.
tror många här skulle må bra utav att lära sig läsa vad folk egentligen skriver - det mesta är faktiskt inte så illa som några vill få det till.

Ralf
CITAT (herkules @ 08-09-2009, 08:48) *
fortsättningsvis så kommer iaf jag att skriva rätt ut - adresserat till den den berör med namn - vad jag tycker och tänker.
man kan säga saker som kanske inte är vare sig gulliga eller snälla utan att för den skull bli otrevlig.
tror många här skulle må bra utav att lära sig läsa vad folk egentligen skriver - det mesta är faktiskt inte så illa som några vill få det till.

Men privat käbbel i en tråd är väl inget som ska stå offentligt?
herkules
CITAT (Ralf @ 08-09-2009, 09:14) *
Men privat käbbel i en tråd är väl inget som ska stå offentligt?

nä, inte privat men handlar det om vad som händer på forumet så tycker jag att man kan skriva om det - utan massa omskrivningar/hintar hit och dit, folk blir bara förvirrade då.
Aqvakul
Jag håller med Herkules om att man ska vara tydlig i och adressera sin kritik. Däremot behöver man inte alls ta till brösttoner eller förolämpningar. I längden fungerar sakliga och lågmälda argument bäst.

(Sen har jag väl inte alltid själv levt upp till detta, men jag försöker...)
Berith
Jaa du Ralf, den tråden väckte upp en massa minnen... sad.gif 13 sidor med lite av varje...
herkules
CITAT (Aqvakul @ 08-09-2009, 09:24) *
/..../
(Sen har jag väl inte alltid själv levt upp till detta, men jag försöker...)


det har inte jag heller, kan vara både elak och dumdryg. men det är slut med det nu, raka puckar (utan elakheter) rätt i nyllet på den det berör och så får den människan handskas precis som h*n vill med det.
Aqvakul
CITAT (herkules @ 08-09-2009, 09:28) *
det har inte jag heller, kan vara både elak och dumdryg. men det är slut med det nu, raka puckar (utan elakheter) rätt i nyllet på den det berör och så får den människan handskas precis som h*n vill med det.

låter som en alldeles utmärkt målsättning... kompiskram.gif
pejori
Tycker också att det är en bra målsättning.
Jag är inte den som är den i disskusioner, men har nog lärt mej, att den enda som mår dåligt av bråken är jag själv.
Så numera låter jag bli att kommentera personliga påhopp på mej själv.

Däremot är jag inte tyst om någon är "rent elak" mot någon annan, för ingen ska behöva stå ensam med "mobbare"

Visst kan jag vara "förbannad" om något inte är riktigt uppgjort, men det är mitt problem, inte odlas, tummenupp.gif
Så bråken lämnar jag i den tråd dom hör hemma, och vänliga och sakliga inlägg, där jag tycker jag har något att säja, besvarar jag.

Man är bara mäniska och kan bara försöka så gott det går, övertramp gör vi alla.

Tycker också att forummet känns "renare" och friskare efter upprensningen. yes.gif
Miro
CITAT (Grå @ 08-09-2009, 08:46) *
Det hände att det skickades ut pm till andra forummedlemmar som de trodde stod på "inkräktarens sida", där de förbjöd medlemmarna att prata med eller kommentera inlägg från "inkräktaren".



Wow, ja det låter ju som något från lågstadiets skolgård....

Håller Med det som sagts av andra i tråden. Bäst att vara rak, vore ju hemskt om folk ska behöva oroa sig för att det "talas bakom deras ryggar" på ett trädgårdsforum. Å andra sidan tror jag det går att vara rak utan att vara otrevlig.

Jag tycker det verkar som om flera gånger när "bråk" startats i trådarna kan den som "börjat" ha uttryckt sig...oturligt...men lika ofta verkar det som om de som nappar gör det med glädje och grälsjuka istället för att försöka föra en rak diskussion.

Sen är det kanske lite olika från person till person vad som uppfattas som otrevligt. Det som är vänskaplig jargong eller kanske milda kraftuttryck för en person kanske uppfattas mkt hårt av nästa
*Stintan*
Jag har lite svårt att förstå sånt här återkommande klagande på hur det skrivs och hur folk uttrycker sig (eller för all del hur forumet sköts). Är det inte så att forumet återspeglar verkligheten ganska så bra. En samling människor som alla är olika med olika bakgrunder, olika åldrar, olika levnadssätt, olika livserfarenheter, olika utseende, olika yrken och olika språk. Det är inte ens säkert att alla är intresserade av att odla. Inte tror jag heller att det finns en massa onda medlemmar på Odla som vi behöver vara rädda för.
Varför bryr man sig när någon man inte känner för fem öre kläcker ur sig något man tycker är grovt i överkant? Varför tar man åt sig av att någon man inte känner uttrycker sig plumt? Och varför drar man ideligen upp gamla oförrätter även om det inte är relevant för den diskussion man är i utan enbart för att man inte gillar någons nick?

Jag är ingen bättre kålsupare än någon annan och kanske en del tror att jag är iskall och okänsligt men inget kan vara mer fel. Dock har livet lärt mig att verkligheten är långt ifrån någon skyddad verkstad och forumvärlden är likadan. I den värld vi alla faktiskt befinner oss finns det många sätt att uttrycka sig och jag är nog ganska luttrad vid det här laget. Därför bryr jag mig inte så värst. Det bästa vore nog att inte bemöta elakheter men det är säkert lättare sagt än gjort. Det är ju knappast ens bästa vän som sitter och häver ur sig elakheterna utan okända människor.

Jag tycker Odla är ett kul, intressant och trevligt forum just för att det finns så många människor som snällt delar med sig av sina olika erfarenheter, kunskapsområden och intressen.

Jag väljer alltså att plocka fram det jag tycker är positivt istället för att leta efter det som eventuellt är negativt.
Malin_MeL
CITAT (*Stintan* @ 08-09-2009, 14:02) *
Är det inte så att forumet återspeglar verkligheten ganska så bra. En samling människor som alla är olika


jovisst är det så, fast i verkligheten väljer vilka man adresserar sina frågor till, det gör man inte på ett forum.

Det är ju fördelen med forum, att man pratar med folk man inte känner och kan få nya perspektiv på saker, men ibland får man bara en plump kommentar som gör en ledsen.
*Stintan*
CITAT (Malin_MeL @ 08-09-2009, 15:51) *
jovisst är det så, fast i verkligheten väljer vilka man adresserar sina frågor till, det gör man inte på ett forum.

Det är ju fördelen med forum, att man pratar med folk man inte känner och kan få nya perspektiv på saker, men ibland får man bara en plump kommentar som gör en ledsen.


Åjo nog kan man få plumpa kommentarer även ute i verkligheten, dessutom ibland utan att ens ha frågat något. På många arbetsplatser, skolor ja på en hel massa ställen är det ju knappast så att man alltid själv kan välja.
Rihane
CITAT (*Stintan* @ 08-09-2009, 16:12) *
Åjo nog kan man få plumpa kommentarer även ute i verkligheten, dessutom ibland utan att ens ha frågat något. På många arbetsplatser, skolor ja på en hel massa ställen är det ju knappast så att man alltid själv kan välja.


Editerar bort min kommentar
*Stintan*
Rihane, jag vet inte ens om jag begrep det där fast jag läste om det tre gånger unsure.gif
pejori
CITAT (*Stintan* @ 08-09-2009, 17:47) *
Rihane, jag vet inte ens om jag begrep det där fast jag läste om det tre gånger unsure.gif



Då är vi två. tummenupp.gif
Ser inte påhoppen i inlägget, och förstår inte vad som är fel, men jag kan ha missat någon övergång i tråden.
Sorry i så fall. unsure.gif
Rihane
CITAT (pejori @ 08-09-2009, 17:50) *
Då är vi två. tummenupp.gif
Ser inte påhoppen i inlägget, och förstår inte vad som är fel, men jag kan ha missat någon övergång i tråden.
Sorry i så fall. unsure.gif


Stintan och Pejori. Inget fel i Stintans kommentar.
pejori
CITAT (Rihane @ 08-09-2009, 17:39) *
Editerar bort min kommentar



Nä, varför det?
men jag fick inte ihop det, med "plumpna komentarer" bara. smiley_small_hug.gif
Rihane
CITAT (pejori @ 08-09-2009, 18:19) *
Nä, varför det?
men jag fick inte ihop det, med "plumpna komentarer" bara. smiley_small_hug.gif


Drog in ett annat forum. * Ajabaja mig. *
bejron
CITAT (*Stintan* @ 08-09-2009, 14:02) *
Jag har lite svårt att förstå sånt här återkommande klagande på hur det skrivs och hur folk uttrycker sig (eller för all del hur forumet sköts). Är det inte så att forumet återspeglar verkligheten ganska så bra.....

Varför bryr man sig när någon man inte känner för fem öre kläcker ur sig något man tycker är grovt i överkant? Varför tar man åt sig av att någon man inte känner uttrycker sig plumt?


Nu hoppas jag alla ser att jag klippt i citatet. Jag tycker att om ett klagomål är återkommande så måste man nog lyssna på det och respektera att somliga faktiskt har den åsikten. Man kan inte ändra på andra människor hur mycket man än försöker men sin egen inställning kan man jobba på, inte övertyga utan förstå.

Om man bryr sig eller inte om vad andra tycker är personligt. Att somliga människor som inte har förmågan att inte ta illa upp ska måsta lotsa sig runt bland trådarna för att inte hamna i sånt som berör dom illa tycker jag är ofint mot sina medmänniskor.
pejori
CITAT (Rihane @ 08-09-2009, 18:22) *
Drog in ett annat forum. * Ajabaja mig. *



Äsch. du sa ju inte namnet på forummet, så det kan väl inte göra nått?
Man måste väl få säga att det finns flera forum än odla ju. giggle.gif giggle.gif
Rihane
CITAT (pejori @ 08-09-2009, 18:23) *
Äsch. du sa ju inte namnet på forummet, så det kan väl inte göra nått?
Man måste väl få säga att det finns flera forum än odla ju. giggle.gif giggle.gif


Nä, men personen jag beskrev skulle kunnat känna igen sig. Världen är bra liten.
pejori
CITAT (bejron @ 08-09-2009, 18:23) *
/.../
. Att somliga människor som inte har förmågan att inte ta illa upp ska måsta lotsa sig runt bland trådarna för att inte hamna i sånt som berör dom illa tycker jag är ofint mot sina medmänniskor.



Men man kan väl inte heller begära att ett helt forum ska ändra sig, för att en medlem är extra känslig?
Eller har jag missuppfattat dej?

CITAT (Rihane @ 08-09-2009, 18:25) *
Nä, men personen jag beskrev skulle kunnat känna igen sig. Världen är bra liten.



Ok...Då är jag med. giggle.gif
Är lite trögfattad ibland, jag slap.gif
bejron
Nej, inte kan man det. Men jag tycker att man måste förstå dom som klagar och faktiskt inse att det är deras åsikt dom säger. Det kan ju inte vara kul att varje gång man kommer in i en tråd och tycker stämningen är otrivsam eller hård få höra att så är det inte alls. Alla måste ha rätt till ett inlägg på ett fritt forum utan att få höra att dom har fel. Dom tycker väl bara annorlunda.
pejori
CITAT (bejron @ 08-09-2009, 18:32) *
Nej, inte kan man det. Men jag tycker att man måste förstå dom som klagar och faktiskt inse att det är deras åsikt dom säger. Det kan ju inte vara kul att varje gång man kommer in i en tråd och tycker stämningen är otrivsam eller hård få höra att så är det inte alls. Alla måste ha rätt till ett inlägg på ett fritt forum utan att få höra att dom har fel. Dom tycker väl bara annorlunda.


Då förstår jag, hur du menar och håller naturligtvis med. tummenupp.gif
Rihane
CITAT (bejron @ 08-09-2009, 18:32) *
Nej, inte kan man det. Men jag tycker att man måste förstå dom som klagar och faktiskt inse att det är deras åsikt dom säger. Det kan ju inte vara kul att varje gång man kommer in i en tråd och tycker stämningen är otrivsam eller hård få höra att så är det inte alls. Alla måste ha rätt till ett inlägg på ett fritt forum utan att få höra att dom har fel. Dom tycker väl bara annorlunda.


Lite som att man måste tillåta att alla kommer till tals. Känsliga som okänsliga. Dom man håller med och dom man inte håller med.

ängsvädd
CITAT (bejron @ 08-09-2009, 18:23) *
------
Om man bryr sig eller inte om vad andra tycker är personligt. Att somliga människor som inte har förmågan att inte ta illa upp ska måsta lotsa sig runt bland trådarna för att inte hamna i sånt som berör dom illa tycker jag är ofint mot sina medmänniskor.

Håller med. Jag tror det är ganska många som mår dåligt när de läser den hårda tonen och personangreppen som ofta förekommer i trådarna. Jag själv tillhör dem - men det beror kanske på att jag har andra hälsoproblem. Om vi kunde försöka visa hänsyn mot varandra så vore det väldigt bra.
*Stintan*
CITAT (bejron @ 08-09-2009, 18:23) *
Nu hoppas jag alla ser att jag klippt i citatet. Jag tycker att om ett klagomål är återkommande så måste man nog lyssna på det och respektera att somliga faktiskt har den åsikten. Man kan inte ändra på andra människor hur mycket man än försöker men sin egen inställning kan man jobba på, inte övertyga utan förstå.

Om man bryr sig eller inte om vad andra tycker är personligt. Att somliga människor som inte har förmågan att inte ta illa upp ska måsta lotsa sig runt bland trådarna för att inte hamna i sånt som berör dom illa tycker jag är ofint mot sina medmänniskor.


Tveksamt om jag kan hålla med dig. Vet inte riktigt vad du menar med att jobba på sin egen inställning. Det är väl förhoppningsvis något alla ständigt gör. Jag kan respektera andra hur mycket som helst men det innebär inte att jag alltid måste tycka att andra har rätt. Jag personligen tror att det är omöjligt att hela tiden sitta och fundera på om någon eventuellt kan ta illa upp av det jag skriver. Man skulle behöva vara så hänsynsfull så att man i stort sett utplånar sig själv om man ska vara alla till lags.

Jag menar inte att det är ok med diverse tillmälen och personangrepp. Men ibland klagas det så fort en diskussion blir lite het och det är efter sådana klaganden som det oftast blir tjafs.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 08-09-2009, 18:49) *
Tveksamt om jag kan hålla med dig. Vet inte riktigt vad du menar med att jobba på sin egen inställning. Det är väl förhoppningsvis något alla ständigt gör. Jag kan respektera andra hur mycket som helst men det innebär inte att jag alltid måste tycka att andra har rätt. Jag personligen tror att det är omöjligt att hela tiden sitta och fundera på om någon eventuellt kan ta illa upp av det jag skriver. Man skulle behöva vara så hänsynsfull så att man i stort sett utplånar sig själv om man ska vara alla till lags.

Jag menar inte att det är ok med diverse tillmälen och personangrepp. Men ibland klagas det så fort en diskussion blir lite het och det är efter sådana klaganden som det oftast blir tjafs.


tummenupp.gif
blomkronan
Jag brukar säga att när mina barn tjaffsar... låt dom vara...dom lär känna varandra!!
Blir det alldeles för vilt så måste man ingripa, men lite gnäbb är nyttigt yes.gif
-Man lär sig hur var och en vill bli behandlad, och vilka värderingar man har.

På ett forum kan det bli hett, för man missförstår varandra, man kan ju inte se kroppsspråket eller ansiktsuttrycken. Och när disskutionerna går hetta... ser man sällan "smile-isar"
"Smile-isar" kommer oftast fram bara i inlägg som har glad ton... biggrin.gif och då förstår vi varandra 000.gif
silos
CITAT (Grå @ 08-09-2009, 08:46) *
När jag blev medlem här fanns det en grupp som rabiat ansåg sig ha rätt att bestämma vem som skulle skriva vad, när, hur och varför. Den som var lite för kaxig eller tog för mycket plats eller fick för mycket uppmärksamhet fick genast på tafsen och om man skrev saker som inte alls föll på läppen blev det näst intill lynchstämning.
De hade format sin egen standard på forumet, som var en rätt kass standard, och den som inte uppfyllde kraven skulle genast mobbas bort.
Det hände att det skickades ut pm till andra forummedlemmar som de trodde stod på "inkräktarens sida", där de förbjöd medlemmarna att prata med eller kommentera inlägg från "inkräktaren".

I mitt fall trodde de att det var medicinen för att få bort mig, just för att jag inte har för vana att falla folk på läppen.
De gick bet. Ont blod förgås inte så lätt.

Nu finns det bara några få fragment kvar av den där gruppen, det är väldigt tyst från de andra.


Detta känner jag mer än väl igen från 2005-2006 då jag var som aktivast här!
silos
Jag måste erkänna att jag förrut 2005-2006 skrev alldeles för många trådar så att idag kan jag förstå att många blev trötta på dessa,MEN jag förstår inte elakheterna då som förekom i mina trådar av somliga personer!
Själv försöker jag vara en god människa,även fastän jag missar då och då,men det brukar sker inom hemmets fyra väggar.

Annars så har jag inte varit här på några dagar så jag vet inte vad som pågick i trådet som tydligen har blivit bortplockat.
skogstroll
jag förstår hur du menar. Alla har vi väl svaga dagar men man försöker väl va trevlig. På mitt jobb har vi en policy som säger att man ska ha högt i tak och kunna säga rakt ut vad man tycker om det man är missnöjd med men ha förståelse för att alla inte fattar vilken humor man har, en del kan ta illa vid. Jag tycker det är en bra grej faktiskt. Meningsskiljaktigheter kan man ha utan att kväka ur sig ord om andra människor man inte ens känner, men kanske kunde vara kompis med smile.gif
CurlySue
Hej
i perioder så har jag stängt av en del medlemmar för jag har orkat läsa deras inlägg, det var superskönt...
Tror att det skulle behövas mer aktiva moderatorer...
*Stintan*
CITAT (CurlySue @ 10-09-2009, 14:36) *
Hej
i perioder så har jag stängt av en del medlemmar för jag har orkat läsa deras inlägg, det var superskönt...
Tror att det skulle behövas mer aktiva moderatorer...


Visst hade väl du ett annat nick förut?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon