Full version: villa
Ralf
just hus o trädgård
Sylvia
Jösses!! Men hade man några miljoner liggande, så...
Ingo
Ja inte skulle man ha utrymmesproblem i trädgården på ett tag. Ett rätt långt tag.
Cilla
Vårdträdet var fint! Annars lite väl mycket gräsplan och för få träd för min smak... smile.gif För det priset borde man få fler vackra träd!
yla
hua va mycket att städa laugh.gif
så jag skippar att köpa den rolleyes.gif
Tesa
CITAT
Vårdträdet var fint! Annars lite väl mycket gräsplan och för få träd för min smak...  För det priset borde man få fler vackra träd!


Har vi sett samma ställe tro? Eller är inte 3300 fruktträd tillräckligt????? blink.gif
Ina
CITAT (Cilla @ 11-11-2003, 23:09)
Vårdträdet var fint! Annars lite väl mycket gräsplan och för få träd för min smak...  :)  För det priset borde man få fler vackra träd!

"Övrigt
Vacker gård med magnifikt läge mitt i hjärtat av Österlens fruktodlingar! Karakås fruktodling omfattar ca 7,5 ha odling med ca 3.300 träd av varierande ålder; Gravenstein, Cox-Orange, Ingrid-Marie, Golden Delicious, Lobo mfl."


För lite träd!?!?! blink.gif biggrin.gif
Cilla
Hoppsan - det visar sig vara ett pangställe alltså! tongue.gif
Jag tittade bara på bilderna som ni förstår. Och ja, med en sådan fruktträdgård kanske det kan vara värt en och annan miljon!
Ina
CITAT (Cilla @ 12-11-2003, 00:39)
Hoppsan - det visar sig vara ett pangställe alltså!  :P
Jag tittade bara på bilderna som ni förstår. Och ja, med en sådan fruktträdgård kanske det kan vara värt en och annan miljon!

Jag tänkte väl det, Cilla! laugh.gif
Cilla
Om de hade fotat mer av utemiljöerna och skrivit

"Tomt sluttande ned till havet med klippor och strand i sydvästläge. 500 meters päronallé ned till stor park med bla hundraårig ek, ask och kastanj intill fruktträdgård med anor från 1700-talet. Många 200-åriga exotiska träd, liksom nyplanterat från 1980-talet. Välskött stort vårdträd mitt på blomstrande gårdsplan. 1 hektar åkermark, 3 hektar äng och 5 hektar blandskog. Allt giftfritt odlat sedan anläggningens början. Helt friskt brunnsvatten. På tomten ett par mindre välskötta vinterisolerade hus, en sjöbod och en lada från 1800-talet."

...då hade jag börjat drömma!
pejahren
Kunde vara nåt att tänka på som sommarstuga biggrin.gif
Eva Swahn
Kommun: Simrishamn
Område: Karakås
Adress: Äsperöd Karakås
Boendeform: Villa - Enfamiljs friliggande
Rum: 7
Sovrum: 4
Boarea: 206 kvm
Biarea: 36 kvm
Tomtarea: 131.265 kvm
Pris: 6 900 000 :- eller högstbjudande

Mycket att städa OK, men man sprider ut skiten på 200 kvm så det märks inte så mycket - men att VÄRMA 206 kvm! vad kostar det?

Egen brunn och avlopp till enklare septitank.
OBS! Vad kostar det inte att göra ett avlopp? Det är man tvungen att göra för enklare septitank - är det godkänt?!

Tomtbeskrivning: 2000 kvm parkliknande tomt.
OBS! Den egna tomten är inte så stor i förhållande till det stora huset.

Huvudentré m plastmatta
OBS! Plastmatta! Burr! I Skåne ska det vara tegelgolv.
heltäckn. matta.
OBS! Heltäckningsmatta? NÄ! Inte i ett hus för 7 miljoner! Vad finns för nått muggigt här under?

Duschrum. OBS! Duschrum där nere bland sällskapsrum? Dumt! Tre rum i fil m parkettgolv, vackra dubbeldörrar (spegeldörrar mellan): matrum, sällskapsrum m öppen spis m kassett, kontor m garderober. Serveringsgång.

Kök m liten matplats.
OBS! ...med liten matsplats?? Va? Dumt! i ett sånt stort hus ska köket vara STORT! Har det nog varit från början.
Tvättstuga. Köksentré m stengolv (Där kom det)och utg till garage/pannrum, förvaringsskåp.

OV: Hall m vackert parkettgolv. Sovrum m vacker utsikt över havet (OBS! Denna utsikt kostar 1 milj!) och del av fruktodlingen, garderober. Sovrum m utsikt över Stenshuvud i söder (OBS! och denna utsikt kostar 1 milj!), parkettgolv. Badrum sep WC. Kontor m valv till stort sovrum (parkettgolv), klädkammare. Gäst/lekrum.
Stor oinredd vindsdel m trappa till loft.
OBS! Va, är inte hela ovanvåningen inredd, eller vad menas?

Mindre källare under duschrum. Övr. byggn: Friliggande lusthus m öppen spis. Pumphus (ej i drift) m damm. (OBS! Hmm...damm kan det vara mycket vatten i marken som kan skada huset, hur är det med dräneringen? Man hyr även ut bevattningsbrunn se nedan) Gråstenslängor i vinkel, ca 400 kvm. Länga i trä, ca 220 kvm. Trälänga i vinkel, ca 180 kvm. OBS! Vad ska man med 800 kvm länga till? Det är 800 kvm som ska ha helt tak! OBS! Det är 6! hus man köper: bostadshus + pumphus + lusthus + gråstenslänga + större trälänga + mindre trälänga.

** Vägbeskrivning. Från Simrishamn till Kivik. Tag av mot Kiviks Musteri. Följ vägen till skylten "Här slutar allmän väg". 1:a huset hö hand.**.
OBS! Det är en mycket "dyr adress"

Utrustning
Kök m spis, spisfläkt, kyl och diskmaskin. Mindre frysbox i separat stort skafferi. OBS! Det står ingen ålder på maskinerna - då är de nog gamla! Och frys på höjden får tydligen inte plats! Dåligt!

Duschrum nb med WC, tvättställ, duschplats renoverat -96; (OBS! Hm? -96 kan det vara en vattenskada som har upptäckts då "liten källare" finns under duschrummet?) fönster finns. Badrum ov m tvättställ, badkar, stengolv. Sep toalett m tvättställ. (OBS! Kissar man i badkaret då eller?)Tvätt/grovkök m tvättmaskin, tvättställ och VVB. (Ingen torktumlare då?)

Fastställt taxeringsvärde 1 848 000 kr varav byggnadsvärde 864 000 kr.
OBS! Va! taxeringsvärde på 1,8 milj. och ska säljas för 7 milj? Då borde väl priset vara omkring 5 milj?

Servitut
Gemensamhetsanläggningar: Simrishamn Äsperöd GA:1. OBS! Hur nära ligger grannen? Väg? El? Inte avlopp i alla fall.

Övrigt
Vacker gård med magnifikt läge mitt i hjärtat av Österlens fruktodlingar! Karakås fruktodling omfattar ca 7,5 ha odling med ca 3.300 träd av varierande ålder; Gravenstein, Cox-Orange, Ingrid-Marie, Golden Delicious, Lobo mfl. Ca 2,5 ha gräsbevuxen mark som lämpar sig för nyplantering. Odlingen sträcker sig på ömse sidor om vägen och går ner till havet. Hyresintäkter: bevattningsbrunn uthyrd tom 2004, Kr: 20.000:-/år, större delen av ek.byggnaderna uthyrda, Kr: 30.000:-/år (OBS! Mycket spring av främmande folk på tomten då folk hyr ekonomibyggnaderna) samt arrendeavtal avs. odlingen tom 2004, Kr: 34.000:-/år.

OBS! Hm...Karakås är en känd äppelodling. Men allt är utarrenderat och avtalen går ut 2004. Det går inte heller så bra (tyvärr) för de svenska odlarna. Det betyder att antingen vill arrendatorn hyra åter eller slänger in handduken nu. Då står man själv med en äppelodling som ska skötas elelr säljas.

Vägbeskrivning
Från Simrishamn till Kivik. Tag av mot Kiviks Musteri. Följ vägen till skylten "Här slutar allmän väg". 1:a huset hö hand.

Jovisst en egen äppelodling på Österlen, mitt i smeten, med utsikt över havet och äppelblom. Det låter hur idylliskt som helst, men jag skulle inte vilja ha det. Och man betalar som sagt säkert 2 miljoner för läget.
Jennyn
MMmm, någon som har några miljoner till övers att skänka mig OCH så behöver jag ett roligt, välbetalt och stimulerande jobb i närheten också! Fast bar på halvtid, i alla fall under sommarhalvåret.

/jennyn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon