Full version: Bilder på växter
adrian
Tänkte visa lite bilder på stora växter...
Som vi har hemma i Örebro...
Grymt stora är de...wub.gif




Ina
Dom ser helt fascinerande ut!! Jag undrar hur i hela fridens namn växter kan "komma på" att utveckla kannor och ett helt "matsmältningssystem" i dessa kannor. Hur har det börjat egentligen....

...funderar Ina rolleyes.gif
adrian
Jadu...(?).
Fanns väl inget Mc donalds eller Lidl... smile.gif
Jag läste om att man funnit fossil av en köttätande växt som var ca 53 miljoner år gammal...
Det var inte dåligt det...

Det finns även en växt sóm INTE är köttätande men dess frön är det...

När nåt närmar sig fröna och berör det, så utsöndrar fröet en kletig substans likt Drosera (sileshåret) och Pinguiculan (tätörten).

Sen fångar det sitt byte och smälter ned det...

Lustig värld, den gröna...
Ina
Det finns väl släkten/arter som egentligen inte "smälter maten" själv utan bara låter dom döda instekterna ruttna... eller är jag ute och cyklar nu? Jag tänker mej att det har börjat ungefär på det viset och de exemplar som lyckats ta hand om insektsgeggan på bästa sätt har blivit kraftiga och fört generna vidare...

Sen är det fascinerande att det är samma enzymer som finns hos människor som smälter maten hos dom mer "avancerade" köttätande växterna!!
adrian
Jo det ska stämma... En del använder sig av bakterier istället för egna enzymer... Du cyklar bra.. smile.gif
Trollemor
Oj...!
Tur att det inte finns såna här hemma i skogen... unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
MILDA MAKTER, ohmy.gif vilka blommor det finns!!!!!!!!! / Helen
yla
SUVERÄNA laugh.gif smile.gif
adrian
Ja de är otroligt stora, men det finns större... smile.gif

Fast denna är den största jag har haft hitills...

Det finns nog inte vackrare sak att ha i taket hemma...

(tycker jag ialla fall...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon