Full version: 60 tals fest
gammelnalle
60tals fest tummenupp.gif

Vi skall ordna en sextitalsfest och jag behöver lite input för vad man KAN tänka på. coolgleam.gif

Musiken är så gott som klar… även om vi behöver repetera in några fler låtar…

Men sen då?? confused.gif


Mellanöl
Filmstjärnor (1 Michal Landon mot 3 Lassie)
Vinflaskor med levande ljus
Duffel
Myggjagare
Brylcréme
Coca-Cola flaskor i glas med TUNNA sugrör
Grötrock
Nervikta gummistövlar (TOMMY ?? ELVIS??)
Popcorn
Twist (både dansen och godiset)


Mer då?? Nu snackar vi ENKLA billiga medel för att höja stämningen. Inga Juke-boxar specialsydda kläder eller dylikt.

Tror att många av er har bra idéer. thanks.gif

Shake it loose yahoo.gif


b


Meriona
Jag hann bara med 4 år på 60-talet tyvärr. Men vilket underbart årtionde, särskilt vad gäller musiken! wub.gif Ni kommer få jättekul tror jag!
CurlySue
coola frisyrer på damerna.




enkelt att fixa med hårspray, tupering och hårnålar.
CurlySue
hitta denna länk om 60-tals mat:
http://www.aftonbladet.se/matvin/jon/article3151023.ab
Nauti
CITAT (gammelnalle @ 11-09-2009, 15:07) *
Nervikta gummistövlar (TOMMY ?? ELVIS??)
Det var väl mer 50-tal än 60-tal?
Gudrun i Göteborg
Hänger på CurleySue: Farah Diba-frisyr! (Gärna med en brödbit inuti rolleyes.gif )

Det där med brylcreme - var inte det också 50-tal?
MariaS
lekar! BArn som vuxna skulle alltid hålla på med lekar i alla dess former: fiskdamm, dansa jänka, fågel fisk eller mitt emellan, ryska posten började komma på ropet (finns vuxenversion), sharader.

Sen var det väl på 60-talet som ostbågarna kom i ropet! Såna kan man bara inte vara utan på en 60-talsfest, liksom salta pinnarna/kringlorna!
Meriona
Pretzels heter det på amerikanska tror jag - ja det är sant! De kom då! tummenupp.gif

Kanske en bild på mig som nyfödd, det måste ju vara typiskt 60-tal???? idea.gif rotfl.gif
MariaS
Centralt i rummet, ska ju den gamla låd-TV:n med jalusier stå också! Öronlappsfotöljer och skivspelare i plast!
Meriona
Stringhyllor går fortfarande att få tag i! (och ja jag är möbelhandlar-dotter...) wub.gif
gammelnalle
CITAT (Nauti @ 11-09-2009, 17:56) *
Det var väl mer 50-tal än 60-tal?


Du har förmodligen rätt... jag minns bara ATT.. men inte hur gammal jag var..

men "Det där med brylcreme - var inte det också 50-tal?" köper jag inte- säkert var det så OCKSÅ- men där har jag tydliga minnesbilder från min ungdom ATT man skulle smeta in sånt skit i håret...

nåja...


min spelkompis (som bor 30mil bort- hur farao skall vi kunna öva???)
skickade denna länk... om ni gillar Beatles - gå dit och NJUTTTTTTTT!!!

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?program...artikel=3084462

b
Meriona
Vem gillar INTE Beatles? tummenupp.gif
Nauti
CITAT (Meriona @ 12-09-2009, 20:19) *
Vem gillar INTE Beatles? tummenupp.gif
Jag vet väldigt få i min ålder som lyssnar på beatles. När jag säger att jag gillar 60-talsmusik brukar folk inte ens veta vilken typ av musik jag syftar på. Ger man exempel så vet de knappt vad man menar, de känner igen namnet men vet inte hur de låter. När man hör folk spela musik på sina mobiler eller när de spelar så högt i sina hörlurar att man hör några meter ifrån så är det alltid sådant där nytt massproducerat skräp tongue.gif Så det är nog väldigt många som inte gillar beatles sad.gif
gammelnalle
CITAT (Nauti @ 13-09-2009, 10:39) *
Jag vet väldigt få i min ålder som lyssnar på beatles. När jag säger att jag gillar 60-talsmusik brukar folk inte ens veta vilken typ av musik jag syftar på. Ger man exempel så vet de knappt vad man menar, de känner igen namnet men vet inte hur de låter. När man hör folk spela musik på sina mobiler eller när de spelar så högt i sina hörlurar att man hör några meter ifrån så är det alltid sådant där nytt massproducerat skräp tongue.gif Så det är nog väldigt många som inte gillar beatles sad.gif


hmmm

"i din ålder" ???? framgår inte av din profil heller- vad den är...

men:

Jag håller med Meriona....
När vi/jag är ute och spelar så "hänger ALLA" på... 17 åringar kan både verser och chorus på de vanligaste,,, och cigaretttändarna kommer upp när vi kör Let it be....

Att inte spela beatles i sin i-pod behöver inte vara samma sak som att man INTE gillar Beatles.
Mormor sjunger glatt med i When I'm 64
I saw her standing there brukar locka de flesta till antingen dans eller att VRÅLA med...


men det fanns ju så mycket annat med....

b
*Stintan*
Inget 60-tal utan Johnny Cash 000.gif

Johnny Cash
gammelnalle
CITAT (*Stintan* @ 13-09-2009, 12:15) *
Inget 60-tal utan Johnny Cash 000.gif

Johnny Cash



Han kommer (åtminståne någon av hans låtar) San Quentin eller Ring of fire- men det ÄR svårt att sjunga så djupt...

b
titti49zon6
Jim Reeves,var och är en av mina 60-tals favoriter
Boxer
Ylvas 60-tals sidor
netaave
Jag som är född -51 blev ju "stor" lagom till 60-talet och minns framförallt OP-modet, det svartvita. Allt skulle ju vara svartvitt, rutigt, snurrat m.m. En 60-talsfest kan därför med fördel dukas svart-vitt.

Man hade korta vita stövlar med vita strumpor, stora örringar i plast eller blomörhängen. Papperskläder va högmodernt sen kom ju pizzan på slutet av 60-talet. Spahetti o köttfärssås va trendmat på småkrogarna.
Killarna hade vita nylonskjortor o smala läderslipsar.

Musiken va ju alla dom stora pop-banden, Shanes, Tages, Mascots, Hepstars o allt va dom hette. Beach boys, Niel Sedaka, Alma Cogan, Kinks, sen förstås Beatles va mina idoler. Man gick på popgalor o tjuvdrack mellis.
Arméjackor som var fullskrivna, duffel o basketkängor.

Ja ni det var tider det.... wink.gif

CITAT (Boxer @ 14-09-2009, 11:31) *


Flower power o hippierörelsen är mer 70 än 60-tal
netaave
Ett tips är att leta reda på och kolla in några avsnitt av TV-serien "Aidensfield" som gick/går på 4an, där har du 60-talet smile.gif där spelas också musiken i bakgrunden.
Nauti
CITAT (netaave @ 14-09-2009, 12:53) *
Flower power o hippierörelsen är mer 70 än 60-tal
Flower power-rörelsen hade väl sin kulm i slutet av 60-talet? Det är vad jag har fått för mig i alla fall. Förmodligen till stor del p.g.a. Johnny Depps beskrivning av det i slutet av "Fear and loathing in Las Vegas", men ändå tongue.gif
Aqvakul
CITAT (Nauti @ 14-09-2009, 17:19) *
Flower power-rörelsen hade väl sin kulm i slutet av 60-talet? Det är vad jag har fått för mig i alla fall. Förmodligen till stor del p.g.a. Johnny Depps beskrivning av det i slutet av "Fear and loathing in Las Vegas", men ändå tongue.gif


Flower power-rörelsen startade definitivt på 60-talet. Kritiken mot Vietnamkriget, 68-rörelsen, Californiapopen och Woodstockfestivalen är alla förknippade med tiden 1965-69. Att den sen levde kvar en bra bit in på 70-talet är naturligtvis också ett faktum.
netaave
Ok då, ger mig wink.gif men för mig är det 70-tal. Va inte så inne i utländska trender på den tiden heller, och på tok för ung för att lägga märke till woodstock, det va ju bara Mascots som gällde då biggrin.gif
Aqvakul
CITAT (netaave @ 14-09-2009, 19:40) *
Ok då, ger mig wink.gif men för mig är det 70-tal. Va inte så inne i utländska trender på den tiden heller, och på tok för ung för att lägga märke till woodstock, det va ju bara Mascots som gällde då biggrin.gif

Vi är ju lika gamla - såg du inte Woodstockfilmen?
netaave
CITAT (Aqvakul @ 14-09-2009, 19:42) *
Vi är ju lika gamla - såg du inte Woodstockfilmen?


Den har jag sett men många år efteråt, hade nog inte dom intressena då
Motti
När det gäller musiken så hade vi ju Donovan och Bob Dylan som var sextiotalets protest sångare,vet att jag köppte en så kallad Donovan skjorta och den var småblommig rolleyes.gif låga brallor med utsvängda ben Basketkängor i vit tyg som man ritade på,men ett måste på sextiotalet var ju den obligatoriska Röda halsduken en jätte lång stickad sådan och Armejacka,gärna med kulhål i.Fanns ett svenskt tjejpopband som hette Plomons och de hade en svans just bara uppe uppe på huvudet med en roset resten av håret skulle hänga,ja så vi körde liten toffsvans med roset vi också rolleyes.gif Det var också inne med brallor sydda i maddrass tyg ja ni vet det där blå och vitmönstrade med stjärnor på.Angående musiken fanns det en uppsjö av popband ju tex Tages, Hounds, Fabolus four,Shanes Hepstars ,Ola and the Janglers mm tummenupp.gif

Lycka till med festen !hoppas ni får kul yahoo.gif
gammelnalle
Oj så många svar !!

Hääääärligt..

Många bra svar...

Fortsätt gärna ... och även om det är undertecknad som kommer att leka musikant tillsammans med en namne och vi faktiskt är begränsade i vårt urval av 60tals låtar s¨är det alltid bra med nya ideer.

Någon tidigare trodde att det fanns folk som inte kommer ihåg Beatles' musik... och jag misstänker att jag om jag skulle lista ner vilka låtar vi tänker spela kommer många att fråga sig:
"Vad är det för låt" och andra- " Jomen det var ju (ex) Hep Stars 1965 då Svenne uppträdde med gipsat ben och HS hade 4 låtar samtidigt på Tio i topp."

MEN jag är 100% säker på att de alla känner igen låten NÄR de får höra den. Förutsättningen är ju att man antingen var med då eller har ett intresse för 60tals musik. VEM går annars på en sån fest!! ????

Någon Mascots låt blir det INTE- inte för att jag inte gillar dem - men de var outstanding med sin stämsång- SVERIGEBÄST- och det är svårt att göra dem rättvisa.
Hep Stars kan det nog bli och kanske Tages (Jag vet att min medspelare har vissa invändningar mot Sleep Little Girl)
"Musiken va ju alla dom stora pop-banden, Shanes, Tages, Mascots, Hepstars o allt va dom hette. Beach boys, Niel Sedaka, Alma Cogan, Kinks, sen förstås Beatles va mina idoler. Man gick på popgalor o tjuvdrack mellis.
Arméjackor som var fullskrivna, duffel o basketkängor."
En shaneslåt (fast de var ju coverband innan de började skriva eget material) BeachBoys-- nja- se Mascots
Neil Sedaka dyker upp minst två ggr, Alma skall nog få valsa och Kinks får nog berätta om den vackra soliga aftonen...


b
Motti
Gammelnalle !på tal om Svenne Hedlunds Gipsade ben !Det var popgala på Elmia i Jönköpingtror det va 67 med Hepstars Shanes Tages och jag tror det var Schamerocks också,i alla fall min bästis pappa körde in oss till Galan i sin röda bubbla och massor av tjejer från min kommun Vaggeryd åkte dit bara för att se Svenne i Hep Stars men ve och fasa !konfransieren gick ut och talade om att Svenne Hedlund tyvär inte va med den kvällen för han hade brutit benet whistling.gif så det måste ju varit ungefär sammtidigt ju ! Då myste vi Tages fans lite flirting.gif Och sen skrek vi för fulla muggar fast vi sakt att vi inte skulle skrika laugh.gif Men kul va det rolleyes.gif Oj vad musikanter det fanns på den tiden !de bara popade upp ju !en del var dagsländor som gjorde en hittlåt och inget mer.Många av de här banden träffade jag för mammas kusin höll i folkparken hemme och då fick vi sopa dansgolvet och slänga ut krita och så fick vi gå in gratis som tack rolleyes.gif Man borde starta en tråd för gammla sextiotals minnen här så folk här fick berätta om sina upplevelser av sextiotalet smiley_small_hug.gif
Aqvakul
CITAT (Motti @ 15-09-2009, 20:58) *
Man borde starta en tråd för gammla sextiotals minnen här så folk här fick berätta om sina upplevelser av sextiotalet smiley_small_hug.gif


Gör du det! tummenupp.gif Jag lovar att bidra.
Biggan_
HÄR är en länk med massor från 60-talet! Jösses vilken nostalgitripp! yahoo.gif
Massor med musikinformation Gammelnalle! yes.gif
MariaS
Oj, kollade inte din tråd Biggan, men jag kom just på att en hit som vi alltid sjöng på, var väl Little Gerhards "Den siste Mohikanen". Sen var väl Rock-RAgge i ropet liksom Rock-Olga... Vilka minnen.

Ville man vara lite finklädd, skulle man ha vita ballerinaskor, vita korta strumpor och klockad kjol. På vintern var det marinblå anorak som gällde om man inte hade armejackan.
Eva i Skåne
Hemmagjord "saftis" i iskubslådan och med tandpetare som pinne. Blaskigt, men det sög vi på.

På längden halverade bananer med skalet kvar, grillade eller i ugn, med farinsocker på och glass till.
Radiokaka hade vi ofta, men den kom väl 50-talet, men var populär hos oss när jag var barn på 60-talet.

Plastremsor i olika färger och till allt: draperier, virkade eller knutna mattor, virade runt konservburkar eller på lampor av stringtyp mm.

Sven-Ingvars flirting.gif
gammelnalle
Man bugar igen och tackar för alla idéer och länkar....

det lär nog bli en roliger fest.... jag börjar få ihop ett "program" och folk är inbjudna (fast egentligen är det en lokal-pub-fest bara för medlemmar...)

Några kläder för min del blir det inte... nudism var väl populärt?? naughty.gif

skämt å sido- inga 60tals kläder- det är ju trots allt 20....... kg sedan... ranting.gif

har dessutom engagerat en del bekantingar i letandet efter vissa detaljer... ALLA verkar mycket positiva.

smiley_small_hug.gif

b


Solstorm
Du behöver inte näcka Gammelnalle. Har du inte någon gammal storrutig skjorta, gärna med rött i och gärna i flanell. Musiken till skjortan har du här http://www.youtube.com/watch?v=QNczeP33Yk0&feature=fvst
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon