Sidor: 1, 2
Hej igen
Förb på sjukvården ... skicka hem 76 åring den här tiden på dygnet ... 21.50 ...
en som haft hjärtinfarkt och har hjärtsvikt och njursvikt ... skicka hem sen kväll efter dialys .. 12 mil resa m taxi... fy f...n ... inte ens djur behandlas på detta sätt sad.gif

Pratade nyss med honom ... flåsig och trött och orolig var han ... min svåger. wub.gif
MariaS
Inte ett dugg förvånad! Var väl bara för någon dag sedan en dam blev nekad akutvård för bröstsmärtor, som vackert fick åka hem och dö några timmar senare. Typisk svensk äldrevård....
pejori
Är inte heller förvånad faktist. unsure.gif
Tyvärr är klimatet i samhället sådant, att är du inte produktiv, får du heller ingen service.
prematurbarn vårdas bland smittbärande barn och dör.
Sjukskrivna och dom med tidsbegränsad pension, straffas ut.
Gamla skickas hem eller får ingen vård alls.
Skuldsatta (sjuk eller utförsäkrade) med kronofogden i hälarna får leva på 400 kr/veckan.

Sådant är klimatet idag i landet. crying.gif
Motti
Om man ska bli sjuk måste man vara frisk för att orka med allt !
KURT
Äveb inom sjukvården tillämpas arbetslinjen.
Nauti
För det första låter det av titeln som att det är okej att behandla djur sämre än människor. Våran djursyn spelgas väldigt ofta i vårat tal. Där många helt omedvetet klassificerar djur som mindre värda.

För det andra så är det nog inte jämförbart. Djuren kan transporteras i flera dygn utan att få lämna det trånga utrymme de står inträngda med andra djur i. En hel del djur skadas och en del dör i transporterna, även inom EU.

Att du jämför en tolv mils taxiresa på kvällen med djurtransporter är bara sjukt. Hade du jämfört det med transport av judar till fånglägren hade det varit en mer riktig jämförelse. Nu har det här inte så mycket med ämnet att göra men jag kan inte låta bli att reagera när folk skriver på det här viset.
Huggorm
Problemet är förstås ekonomiskt. Vi blir allt färre som arbetar, medan dom som skall försörjas blir allt fler. Det är en omöjlig ekvation, och kan inte leda till annat än sämre service.

CITAT (Nauti @ 12-09-2009, 07:27) *
För det första låter det av titeln som att det är okej att behandla djur sämre än människor.


Det är okej att behandla djur sämre än människor. Man kan vända på det så låter det bättre och i stället säga att människor skall behandlas bättre än djur.
Nauti
CITAT (Huggorm @ 12-09-2009, 07:32) *
Det är okej att behandla djur sämre än människor. Man kan vända på det så låter det bättre och i stället säga att människor skall behandlas bättre än djur.
Varför skulle det vara det? Låter ganska sjukt i mina öron. Speciellt när det gäller högre utvecklade djur och t.ex. djurtransporter, där man tydligt märker att de lider. Det är ju helt sjukt att behandla djur på det viset och att du sedan tycker det är okej att behandla dem så bara för att de är djur gör mig väldigt ledsen :/ Enda gången man brukar höra sådant är när folk vill provocera och det antog jag att du inte var ute efter. Men nu låter jag bli tråden, det är bara deprimerande att prata med folk som inte bryr sig i någonting sad.gif
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 12-09-2009, 07:27) *
För det första låter det av titeln som att det är okej att behandla djur sämre än människor. Våran djursyn spelgas väldigt ofta i vårat tal. Där många helt omedvetet klassificerar djur som mindre värda.

För det andra så är det nog inte jämförbart. Djuren kan transporteras i flera dygn utan att få lämna det trånga utrymme de står inträngda med andra djur i. En hel del djur skadas och en del dör i transporterna, även inom EU.

Att du jämför en tolv mils taxiresa på kvällen med djurtransporter är bara sjukt. Hade du jämfört det med transport av judar till fånglägren hade det varit en mer riktig jämförelse. Nu har det här inte så mycket med ämnet att göra men jag kan inte låta bli att reagera när folk skriver på det här viset.


Håll du inne med dina taskiga kommentarer eller välj åtminstone rätt tillfälle att slänga ur dig dom. Förvånar mig dock inte att just du inte kan se och förstå att rubriken säger precis tvärtom mot hur du tolkatr den.
Huggorm
CITAT (Nauti @ 12-09-2009, 07:38) *
Varför skulle det vara det? Låter ganska sjukt i mina öron. Speciellt när det gäller högre utvecklade djur och t.ex. djurtransporter, där man tydligt märker att de lider. Det är ju helt sjukt att behandla djur på det viset och att du sedan tycker det är okej att behandla dem så bara för att de är djur gör mig väldigt ledsen :/ Enda gången man brukar höra sådant är när folk vill provocera och det antog jag att du inte var ute efter. Men nu låter jag bli tråden, det är bara deprimerande att prata med folk som inte bryr sig i någonting sad.gif

Jag säger inte att det är okay att behandla djur illa, men det är mer okay än att behandla människor illa. Det finns trots allt en viss skillnad där, även om många människor inte tycker det. Folk kan sitta och se svältande barn, bortsprängda ben och lemlästade krigsoffer på TV utan att reagera, men sedan visar dom bilder från en hönsfarm och då rör folk upp himmel och helvete.
Aqvakul
Nauti!
Jag respekterar dina åsikter, men uppskattar en saklig diskussion där andras åsikter inte fördöms.

CITAT (Huggorm @ 12-09-2009, 08:08) *
Jag säger inte att det är okay att behandla djur illa, men det är mer okay än att behandla människor illa. Det finns trots allt en viss skillnad där, även om många människor inte tycker det. Folk kan sitta och se svältande barn, bortsprängda ben och lemlästade krigsoffer på TV utan att reagera, men sedan visar dom bilder från en hönsfarm och då rör folk upp himmel och helvete.


Huggorms analys och tonläge är i mina ögon föredömligt.
Grå
CITAT (Aqvakul @ 12-09-2009, 08:20) *
Nauti!
Jag respekterar dina åsikter, men uppskattar en saklig diskussion där andras åsikter inte fördöms.
Huggorms analys och tonläge är i mina ögon föredömligt.


Alltså, jag önskar verkligen att ni kan sluta med era privata studiecirklar i "Hur man skriver på odla". Jag håller inte med dig i din "proffessoriska analys" Aqvakul.

Huggorms inlägg var precis lika provocerande som Nautis, men var mer politiskt korrekt och faller därför fler människor i smaken.
Jag tycker inte heller att det är mer ok att behandla djur sämre än människor, - har vi företagit oss att ha djur så ska de också skötas och hållas på bästa sätt och på intet vis behöva betala med vare sig liv eller bekvämlighet för att människan är girig av naturen.
Däremot anser jag att vi yngre fanimej ska behandla äldre med respekt och hjälpa sjuka så mycket vi kan, men det beteendet har också ramlat ut någonstans mellan pinnarna i ekorrhjulet.



ängsvädd
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Alla arter på denna planet har rätt till ett drägligt liv. Ja, ja - fästingar har jag ingen medkänsla med.

Jag blir upprörd både när människor och djur blir illa behandlade.

Min mor som nu har avlidit bodde de senaste åren på ett äldreboende. Det hade både fördelar och nackdelar. Fördelar var den sociala biten och att få lagad mat. Men jag vill säga till alla som har sina föräldrar på äldreboende: håll koll, ta inget för givet att det sköts - som utevistelse, gåträning mm. Min syster o jag förlitade oss tyvärr för mycket på att allt sköts bra på äldreboendet - det tog tid för oss att vakna.
pejori
Då är det min tur att sticka ut hakan då.
whistling.gif
Rubriken heter "mäniskor behandlas sämre än djur"
Det betyder inte att det är okay att behandla djur illa. mad.gif
Det betyder inte att mäniskor och djur är likvärdiga på något sätt. nono.gif
För mej personligen betyder det, att djur behandlas illa och mäniskor också.

Inget av detta är okay, men vi lever i en värld där "rättvisa åt alla varelser" vore en utopi.

Folk mördas, lemlestas, misshandlas, våldtas och plågas varje dag jorden runt.
Så är det med djur också.
Alla varelser, både mäniskor och djur förtjänar att behandlas med respekt, den tid vi vandrar på jorden, och det är allas ansvar att det blir så.

Inget rättfärdigar, att våra äldre och svaga i vårat samhälle, Sverige ska fara illa och behandlas illa. mad.gif
Men inget rättfärdigar misskötseln av våra djur heller. nono.gif

Uttrycket det finns dom som har det värre är det värsta jag vet, för mår man dåligt hjälper det inte mej att veta att någon har det värre. nono.gif
Uggi
CITAT (pejori @ 12-09-2009, 11:12) *
Då är det min tur att sticka ut hakan då.
whistling.gif
Rubriken heter "mäniskor behandlas sämre än djur"
Det betyder inte att det är okay att behandla djur illa. mad.gif
Det betyder inte att mäniskor och djur är likvärdiga på något sätt. nono.gif
För mej personligen betyder det, att djur behandlas illa och mäniskor också.

Inget av detta är okay, men vi lever i en värld där "rättvisa åt alla varelser" vore en utopi.

Folk mördas, lemlestas, misshandlas, våldtas och plågas varje dag jorden runt.
Så är det med djur också.
Alla varelser, både mäniskor och djur förtjänar att behandlas med respekt, den tid vi vandrar på jorden, och det är allas ansvar att det blir så.

Inget rättfärdigar, att våra äldre och svaga i vårat samhälle, Sverige ska fara illa och behandlas illa. mad.gif
Men inget rättfärdigar misskötseln av våra djur heller. nono.gif

Uttrycket det finns dom som har det värre är det värsta jag vet, för mår man dåligt hjälper det inte mej att veta att någon har det värre. nono.gif

Bra skrivet, pejori!! thumbdown.gif
Berith
Fast det står faktiskt Äldre behandlas värre än djur. Petitesser kanske...

Och visst är det väl typiskt Netha att dra igång en tråd med ett diskussionsämne som det lätt kan bli bråk av, och sen inte visa sej igen förrän på sidan 14 eller nåt? (Om ni nu måste kasta saker på mej så ta färska fina tomater för det har jag inga.)
ängsvädd
CITAT (Berith @ 12-09-2009, 12:36) *
....

Och visst är det väl typiskt Netha att dra igång en tråd med ett diskussionsämne som det lätt kan bli bråk av, och sen inte visa sej igen förrän på sidan 14 eller nåt? (Om ni nu måste kasta saker på mej så ta färska fina tomater för det har jag inga.)

sluta upp med att mobba folk - bråk kan det bli i ALLA trådar - man måste väl för 17 ha rätt att ta upp ett så viktigt ämne! - hittills är det bara du som bråkar sad.gif
Monaxe
CITAT (pejori @ 12-09-2009, 11:12) *
Då är det min tur att sticka ut hakan då.
whistling.gif
Rubriken heter "mäniskor behandlas sämre än djur"
Det betyder inte att det är okay att behandla djur illa. mad.gif
Det betyder inte att mäniskor och djur är likvärdiga på något sätt. nono.gif
För mej personligen betyder det, att djur behandlas illa och mäniskor också.

Inget av detta är okay, men vi lever i en värld där "rättvisa åt alla varelser" vore en utopi.

Folk mördas, lemlestas, misshandlas, våldtas och plågas varje dag jorden runt.
Så är det med djur också.
Alla varelser, både mäniskor och djur förtjänar att behandlas med respekt, den tid vi vandrar på jorden, och det är allas ansvar att det blir så.

Inget rättfärdigar, att våra äldre och svaga i vårat samhälle, Sverige ska fara illa och behandlas illa. mad.gif
Men inget rättfärdigar misskötseln av våra djur heller. nono.gif

Uttrycket det finns dom som har det värre är det värsta jag vet, för mår man dåligt hjälper det inte mej att veta att någon har det värre. nono.gif


En väldigt bra formulering pejori!

Nu sticker jag ut hakan: är inte människor också djur? Förvisso högst i näringskedjan, men likväl ett däggdjur. Jag kan inte tycka att det är ok att behandla djur sämre än människor bara för att människor tagit sig rätten att använda djuren som såväl arbetskraft och mat.
För mig är allt levande värt respekt, antingen det går på flera ben eller inga alls.

Att skicka hem äldre, sjuka och ensamna människor från sjukhus är dessvärre en realitet idag när sjukvården jagas av sparbeting som är så hänsynslösa att man inte vet om man ska skratta eller gråta åt det.
Men tro inte att detta är någonting som personalen gör med glädje, utan av krass verklighet. Sängplatsen som just lämnats är redan belagd med 1 och ibland 2 sjuka personer, förmodligen i betydligt sämre skick än den som just skickats hem, eftersom man annars inte har en chans att få en sängplats.

Om man inte har några anhöriga som hjälper till att vårda på sin lediga tid, då är man som sjuk, i ett mycket utsatt läge.
pejori
CITAT (Berith @ 12-09-2009, 12:36) *
/.../ Petitesser kanske...
Ja

/..../ (Om ni nu måste kasta saker på mej så ta färska fina tomater för det har jag inga.)



Går det bra med nybakta frallor?
Har inga tomater jag heller. dunno.gif

CITAT (Monaxe @ 12-09-2009, 13:11) *
/...../
Att skicka hem äldre, sjuka och ensamna människor från sjukhus är dessvärre en realitet idag när sjukvården jagas av sparbeting som är så hänsynslösa att man inte vet om man ska skratta eller gråta åt det.
Men tro inte att detta är någonting som personalen gör med glädje, utan av krass verklighet. Sängplatsen som just lämnats är redan belagd med 1 och ibland 2 sjuka personer, förmodligen i betydligt sämre skick än den som just skickats hem, eftersom man annars inte har en chans att få en sängplats.

Om man inte har några anhöriga som hjälper till att vårda på sin lediga tid, då är man som sjuk, i ett mycket utsatt läge.



Tyvärr är det så. tummenupp.gif
Behovet är stort och vårdplatserna få crying.gif
Calypso_bulbosa
CITAT (Monaxe @ 12-09-2009, 13:11) *
En väldigt bra formulering pejori!

Nu sticker jag ut hakan: är inte människor också djur? Förvisso högst i näringskedjan, men likväl ett däggdjur. Jag kan inte tycka att det är ok att behandla djur sämre än människor bara för att människor tagit sig rätten att använda djuren som såväl arbetskraft och mat.
För mig är allt levande värt respekt, antingen det går på flera ben eller inga alls.

Att skicka hem äldre, sjuka och ensamna människor från sjukhus är dessvärre en realitet idag när sjukvården jagas av sparbeting som är så hänsynslösa att man inte vet om man ska skratta eller gråta åt det.
Men tro inte att detta är någonting som personalen gör med glädje, utan av krass verklighet. Sängplatsen som just lämnats är redan belagd med 1 och ibland 2 sjuka personer, förmodligen i betydligt sämre skick än den som just skickats hem, eftersom man annars inte har en chans att få en sängplats.

Om man inte har några anhöriga som hjälper till att vårda på sin lediga tid, då är man som sjuk, i ett mycket utsatt läge.



Kloka ord! tummenupp.gif kompiskram.gif
Berith
Ok, det är väl bara jag som bråkar och Äldre innefattar även barn. slap.gif
Huggorm
CITAT (pejori @ 12-09-2009, 13:16) *
Går det bra med nybakta frallor?
Har inga tomater jag heller. dunno.gif


Kasta häråt! w00t.gif
ängsvädd
CITAT (Berith @ 12-09-2009, 14:13) *
Ok, det är väl bara jag som bråkar och Äldre innefattar även barn. slap.gif

Jag läste alla inlägg nu och det var en del tjafs eller bråk eller hur man nu ska uttrycka det. Dock tycker jag det är helt fel att skylla på TS för att folk bråkar - de kan bråka om ALLT. Som jag skrev tidigare så tycker jag att det är ett viktigt ämne som är bra att ta upp. Att det sedan vidgas till att innefatta andra viktiga värdefrågor är bara positivt tycker jag.
Hej igen
CITAT (MariaS @ 11-09-2009, 22:35) *
Inte ett dugg förvånad! Var väl bara för någon dag sedan en dam blev nekad akutvård för bröstsmärtor, som vackert fick åka hem och dö några timmar senare. Typisk svensk äldrevård....

Sorgligt är det sad.gif

CITAT (Motti @ 12-09-2009, 00:48) *
Om man ska bli sjuk måste man vara frisk för att orka med allt !

Brukar jag också säga ... inte var det så "förr i tiden"

CITAT (KURT @ 12-09-2009, 05:06) *
Äveb inom sjukvården tillämpas arbetslinjen.

Men det är ALLTID ansvarig läkare som bestämmer ang behandling och hemgång mm.
pejori
CITAT (Hej igen @ 12-09-2009, 20:33) *
Sorgligt är det sad.gif


Brukar jag också säga ... inte var det så "förr i tiden"



Nej det var det inte och man undrar när botten är nådd. crying.gif

Är våra politiker så involverade med USA att dom vill ha samma system som där?
Den som har privat sjukvårdsförsäkring är skyddad, medan den som inte får teckna en, eller inte har råd, får vara utan vård eller får en undermålig dito.
g.gif

Detta är helt och hållet mina egna funderingar, men vad tror ni andra? confused.gif
Hej igen
CITAT (Nauti @ 12-09-2009, 07:27) *
För det första låter det av titeln som att det är okej att behandla djur sämre än människor. Våran djursyn spelgas väldigt ofta i vårat tal. Där många helt omedvetet klassificerar djur som mindre värda.

För det andra så är det nog inte jämförbart. Djuren kan transporteras i flera dygn utan att få lämna det trånga utrymme de står inträngda med andra djur i. En hel del djur skadas och en del dör i transporterna, även inom EU.

Att du jämför en tolv mils taxiresa på kvällen med djurtransporter är bara sjukt. Hade du jämfört det med transport av judar till fånglägren hade det varit en mer riktig jämförelse. Nu har det här inte så mycket med ämnet att göra men jag kan inte låta bli att reagera när folk skriver på det här viset.

Nu var det inte min mening att förringa djuren... har själv vuxit upp på bondgård med mjölkkor och slaktdjur.
Min åsikt är att både djur och människor ska behandlas med respekt ... därav rubriken, som jag nu ser, kan missförstås... och det ber jag om uirsäkt för.
Vi (min egen fam) har haft hund, katt, fåglar, fiskar ... och jag lovar att alla har haft det bra.

CITAT (Huggorm @ 12-09-2009, 08:08) *
Folk kan sitta och se svältande barn, bortsprängda ben och lemlästade krigsoffer på TV utan att reagera, men sedan visar dom bilder från en hönsfarm och då rör folk upp himmel och helvete.

Klippte i ditt inlägg.
Där har du absolut en poäng.
ängsvädd
CITAT (pejori @ 12-09-2009, 20:38) *
Nej det var det inte och man undrar när botten är nådd. crying.gif

Är våra politiker så involverade med USA att dom vill ha samma system som där?
Den som har privat sjukvårdsförsäkring är skyddad, medan den som inte får teckna en, eller inte har råd, får vara utan vård eller får en undermålig dito.
g.gif

Detta är helt och hållet mina egna funderingar, men vad tror ni andra? confused.gif

Jag tror också att det är dit dom strävar sad.gif Dom tar det i etapper sad.gif Hoppas vi har fel!
Huggorm
CITAT (pejori @ 12-09-2009, 20:38) *
Nej det var det inte och man undrar när botten är nådd. crying.gif

Är våra politiker så involverade med USA att dom vill ha samma system som där?
Den som har privat sjukvårdsförsäkring är skyddad, medan den som inte får teckna en, eller inte har råd, får vara utan vård eller får en undermålig dito.
g.gif

Detta är helt och hållet mina egna funderingar, men vad tror ni andra? confused.gif

Som sagt, det är en kostnadsfråga. Sveriges finanser klarar inte hur mycket som helst.
Hej igen
CITAT (ängsvädd @ 12-09-2009, 08:37) *
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Alla arter på denna planet har rätt till ett drägligt liv. Ja, ja - fästingar har jag ingen medkänsla med.

Jag blir upprörd både när människor och djur blir illa behandlade.

Min mor som nu har avlidit bodde de senaste åren på ett äldreboende. Det hade både fördelar och nackdelar. Fördelar var den sociala biten och att få lagad mat. Men jag vill säga till alla som har sina föräldrar på äldreboende: håll koll, ta inget för givet att det sköts - som utevistelse, gåträning mm. Min syster o jag förlitade oss tyvärr för mycket på att allt sköts bra på äldreboendet - det tog tid för oss att vakna.

Så har säkert många gjort, förlitat på att allt skulle vara som det eg borde... men sedan insett att verkligheten är en annan. sad.gif

CITAT (pejori @ 12-09-2009, 11:12) *
Då är det min tur att sticka ut hakan då.
whistling.gif
Rubriken heter "mäniskor behandlas sämre än djur"
Det betyder inte att det är okay att behandla djur illa. mad.gif
Det betyder inte att mäniskor och djur är likvärdiga på något sätt. nono.gif
För mej personligen betyder det, att djur behandlas illa och mäniskor också.

Inget av detta är okay, men vi lever i en värld där "rättvisa åt alla varelser" vore en utopi.

Folk mördas, lemlestas, misshandlas, våldtas och plågas varje dag jorden runt.
Så är det med djur också.
Alla varelser, både mäniskor och djur förtjänar att behandlas med respekt, den tid vi vandrar på jorden, och det är allas ansvar att det blir så.

Inget rättfärdigar, att våra äldre och svaga i vårat samhälle, Sverige ska fara illa och behandlas illa. mad.gif
Men inget rättfärdigar misskötseln av våra djur heller. nono.gif

Uttrycket det finns dom som har det värre är det värsta jag vet, för mår man dåligt hjälper det inte mej att veta att någon har det värre. nono.gif

Kan bara instämma ... Sååå klokt sagt!
pejori
CITAT (Hej igen @ 12-09-2009, 20:42) *
Nu var det inte min mening att förringa djuren... har själv vuxit upp på bondgård med mjölkkor och slaktdjur.
Min åsikt är att både djur och människor ska behandlas med respekt ... därav rubriken, som jag nu ser, kan missförstås... och det ber jag om uirsäkt för.
Vi (min egen fam) har haft hund, katt, fåglar, fiskar ... och jag lovar att alla har haft det bra.


Klippte i ditt inlägg.
Där har du absolut en poäng.


Du behöver inte be om ursäkt. smiley_small_hug.gif
Man kan tolka orden exakt eller som din rubrik var, nämligen ett uttryck som inte innebär att djur ska fara illa, utan att man inte behandlas mäniskovärdigt. tummenupp.gif

Edit: måste klippa naglarna snart
ängsvädd
CITAT (Huggorm @ 12-09-2009, 20:43) *
Som sagt, det är en kostnadsfråga. Sveriges finanser klarar inte hur mycket som helst.

Det är ju stora skattesänkningar och borttagande av skatter som skett. Mycket inkomster som gått förlorade.
pejori
CITAT (Huggorm @ 12-09-2009, 20:43) *
Som sagt, det är en kostnadsfråga. Sveriges finanser klarar inte hur mycket som helst.



Vet inte om TS tycker det är ok, men hoppas hon säger till i så fall.

Vad är Sveriges finanser då?
Är det inte det vi betalar i skatt och sociala avgifter?

Har vi så lite inkomsttagare i landet, att vi inte kan tillgodose dom mest grundläggande behoven?
Vart tar pengarna vägen?
Vi tar snart ut skatt, när vi skiter också, förlåt uttrycket.

Visst vi har ett utbyte med andra länder, om bistånd och så vidare, men hallå!!! ska vi efterskänka miljoner till en konkursdrabbad bank eller se till att invånarna i detta landet har ett drägligt liv?..Eller resonemanget att, var och en får klara sig själv bäst dom kan.
Sedan kan man sväva vidare till företag som smiter från skatter eller personer som skriver sig utomlands, men var är solidariteten!!!! dunno.gif

Förlåt hej igen att jag kapade din tråd men jag blir så Förb****d ibland angry.gif

ängsvädd
CITAT (pejori @ 12-09-2009, 20:45) *
Du behöver inte be om ursäkt. smiley_small_hug.gif
Man kan tolka orden exakt eller som din rubrik var, nämligen ett uttryck som inte innebär att djur ska fara illa, utan att man inte behandlas mäniskovärdigt. tummenupp.gif

Edit: måste klippa naglarna snart

Precis - inget att be om ursäkt för.
Hej igen
CITAT (Berith @ 12-09-2009, 12:36) *
Fast det står faktiskt Äldre behandlas värre än djur. Petitesser kanske...

Och visst är det väl typiskt Netha att dra igång en tråd med ett diskussionsämne som det lätt kan bli bråk av, och sen inte visa sej igen förrän på sidan 14 eller nåt? (Om ni nu måste kasta saker på mej så ta färska fina tomater för det har jag inga.)

Eg borde jag kanske kastat ruttna såna på dig ... men näää ... så lågt sjunker jag inte.
Snälla Berith .. om det nu är så typiskt för mig att starta bråktrådar så är jag väldigt tacksam om du letar fram några st och lägger ut länkar här.
Du brukar ju vara duktig på att hitta gamla...
Kollade nu och räknade bakåt ... Berith ... du skrev inlägget 14 TIMMAR efter min trådstart och klagade på att jag inte skrivit några fler inlägg.... betänk då att vi hade natt emellan och då brukar iaf jag sova.

Jag läser inte på Odla.nu varje dag ... jag har dagar/dygn då jag sover 18 - 19 tim, dagar då jag knappt orkar sitta upp och inte hjälper det att jag köpt laptop, jag orkar inte surfa liggande heller ..
och inte är Odla forum det första jag tänker på när orken kommer ... just nu väntar vi på "larm" ... ta hand om barnbarn som ska få syskon vilken dag som helst.
Ha ett fint slut på lördagskväll och en fin söndag!
pejori
CITAT (Huggorm @ 12-09-2009, 16:33) *
Kasta häråt! w00t.gif


Jäklar, jag hann äta upp dom innan jag såg ditt inlägg. smiley_small_hug.gif
Hej igen
CITAT (ängsvädd @ 12-09-2009, 12:39) *
sluta upp med att mobba folk - bråk kan det bli i ALLA trådar - man måste väl för 17 ha rätt att ta upp ett så viktigt ämne! - hittills är det bara du som bråkar sad.gif

Trådar svävar ofta ut och det har jag inget emot ... däremot tycker jag inte om att man kommer med rena rama mobbing ... utan några som helst hänvisningar ... som Berith nu gjort.
ängsvädd
CITAT (Hej igen @ 12-09-2009, 21:03) *
Trådar svävar ofta ut och det har jag inget emot ... däremot tycker jag inte om att man kommer med rena rama mobbing ... utan några som helst hänvisningar ... som Berith nu gjort.

Inte jag heller. Men det är nog bäst att ignorera.
Hej igen
CITAT (pejori @ 12-09-2009, 20:56) *
Vet inte om TS tycker det är ok, men hoppas hon säger till i så fall.

Vad är Sveriges finanser då?
Är det inte det vi betalar i skatt och sociala avgifter?

Har vi så lite inkomsttagare i landet, att vi inte kan tillgodose dom mest grundläggande behoven?
Vart tar pengarna vägen?
Vi tar snart ut skatt, när vi skiter också, förlåt uttrycket.

Visst vi har ett utbyte med andra länder, om bistånd och så vidare, men hallå!!! ska vi efterskänka miljoner till en konkursdrabbad bank eller se till att invånarna i detta landet har ett drägligt liv?..Eller resonemanget att, var och en får klara sig själv bäst dom kan.
Sedan kan man sväva vidare till företag som smiter från skatter eller personer som skriver sig utomlands, men var är solidariteten!!!! dunno.gif

Förlåt hej igen att jag kapade din tråd men jag blir så Förb****d ibland angry.gif


Inget förlåt behöver du be om ... du har så kloka tankar. smile.gif

Kom precis på att jag inte haft med signatur i inläggen ikväll ...
/ Netha
pejori
CITAT (Hej igen @ 12-09-2009, 21:03) *
Trådar svävar ofta ut och det har jag inget emot ... /..../


Låter bra, för det är ett viktigt ämne för ialla fall mej. tummenupp.gif

Vill fortfarande att Sverige fungerar som så: efter var och ens förmåga, till var och ens behov. tummenupp.gif

Att det finns mäniskor som "skor sig" och utnyttjar systemet kommer man inte ifrån, men, man får inte tro att alla sjuka är lata och bluffar . nono.gif

Skall samhället fungera, måste mäniskor må bra och orka med att både jobba och vara sjuka när det behövs, utan att någon påstår att "du är inte sjuk" ( FK) rtfm.gif
Jag betalar gärna en hundring extra i månaden, om det är det som behövs för en bättre sjukvård i landet.
Piccante
CITAT (pejori @ 12-09-2009, 20:56) *
Vet inte om TS tycker det är ok, men hoppas hon säger till i så fall.

Vad är Sveriges finanser då?
Är det inte det vi betalar i skatt och sociala avgifter?

Har vi så lite inkomsttagare i landet, att vi inte kan tillgodose dom mest grundläggande behoven?
Vart tar pengarna vägen?
Vi tar snart ut skatt, när vi skiter också, förlåt uttrycket.

Visst vi har ett utbyte med andra länder, om bistånd och så vidare, men hallå!!! ska vi efterskänka miljoner till en konkursdrabbad bank eller se till att invånarna i detta landet har ett drägligt liv?..Eller resonemanget att, var och en får klara sig själv bäst dom kan.
Sedan kan man sväva vidare till företag som smiter från skatter eller personer som skriver sig utomlands, men var är solidariteten!!!! dunno.gif

Förlåt hej igen att jag kapade din tråd men jag blir så Förb****d ibland angry.gif


Igår stod det om Obamas sjukförsäkringsförslag i tidningen och det som är intressant är att USA verkar lägga större del av budgeten på sjukvård men Sverige har fler sjukhussängar/ person och längre medellivslängd än USA! Om man inte har en generell vårdförsäkring så undviker ju de fattigaste att söka vård in i det längsta och ohälsan blir därmed större då den förebyggande vården är sämre = högre kostnader när folk väl blir sjuka! Allmänna sjukhus i USA verkar ha det ganska ansträngt ekonomiskt och har höga kostnader eftersom de lägre samhällsklasserna blir sjukare, se bara på "fetmaepidemin" i USA där de fattigaste staterna är de fetaste.
Hoppas verkligen inte vi får ett sådant vårdsystem i Sverige!!!!
Hej igen
CITAT (ängsvädd @ 12-09-2009, 21:05) *
Inte jag heller. Men det är nog bäst att ignorera.

Får nog göra det.
Nu är det sovdags.
Meriona
Hoppas din svåger fixar det iallafall! smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
pejori
CITAT (Markus_H @ 12-09-2009, 21:11) *
Igår stod det om Obamas sjukförsäkringsförslag i tidningen och det som är intressant är att USA verkar lägga större del av budgeten på sjukvård men Sverige har fler sjukhussängar/ person och längre medellivslängd än USA! Om man inte har en generell vårdförsäkring så undviker ju de fattigaste att söka vård in i det längsta och ohälsan blir därmed större då den förebyggande vården är sämre = högre kostnader när folk väl blir sjuka! Allmänna sjukhus i USA verkar ha det ganska ansträngt ekonomiskt och har höga kostnader eftersom de lägre samhällsklasserna blir sjukare, se bara på "fetmaepidemin" i USA där de fattigaste staterna är de fetaste.
Hoppas verkligen inte vi får ett sådant vårdsystem i Sverige!!!!



Jag tror att det är dit vi är på väg.
Redan nu, tecknar större arbetsgivare privata försäkringar, för att deras personal ska få gå före i "vårdkön" och få bättre vård och slippa inkomstbortfall.

Det är inget denna regeringen är skuld till, då "förfallet" pågått länge och när Mona Salin vill införa förmögenhetskatt på alla som tjänar 1,5 milj/år så undrar man om det är där hennes lön ligger.

Vilka har den lönen? Inte "vanliga inkomsttagare inte"

Ska inte skriva mer tror jag... slap.gif
Svävar iväg för mycket känner jag. blush.gif
Meriona
Det är inte bara större arbetsgivare som gör detta, även min arbetsplats har detta, och vi är inte ens 40 pers. Har varit superduperkanon för mig med nya åkommorna, men tyvärr är ju de gamla man dras med inte giltiga, så har jag ont på de ställena så får jag gå till vårdcentralen. Men utan denna försäkring är jag övertygad om att jag inte fått magnetröntgat mitt knä så fort och fått en diagnos äntligen.
pejori
CITAT (Meriona @ 12-09-2009, 21:30) *
Det är inte bara större arbetsgivare som gör detta, även min arbetsplats har detta, och vi är inte ens 40 pers. Har varit superduperkanon för mig med nya åkommorna, men tyvärr är ju de gamla man dras med inte giltiga, så har jag ont på de ställena så får jag gå till vårdcentralen. Men utan denna försäkring är jag övertygad om att jag inte fått magnetröntgat mitt knä så fort och fått en diagnos äntligen.



Ja, det är ju så, att dom gamla krämporna inte får vara med där.

Efer pensioneringen får man betala försäkringen själv, men jag tror dom är förutseende, så försäkringen upphör när du blir gammal. angry.gif
Meriona
Det hoppas jag verkligen inte! wacko.gif Men jag har inte lusläst det finstilta, jag är inte påskrivande...
Ralf
CITAT (Hej igen @ 11-09-2009, 22:25) *
Förb på sjukvården ... skicka hem 76 åring den här tiden på dygnet ... 21.50 ...
en som haft hjärtinfarkt och har hjärtsvikt och njursvikt ... skicka hem sen kväll efter dialys .. 12 mil resa m taxi... fy f...n ... inte ens djur behandlas på detta sätt sad.gif

Pratade nyss med honom ... flåsig och trött och orolig var han ... min svåger. wub.gif

Men vad skulle vården ha gjort med honom istället?
ängsvädd
CITAT (Ralf @ 13-09-2009, 08:24) *
Men vad skulle vården ha gjort med honom istället?

Åtminstone låtit honom sova kvar på sjukhuset över natten om han hade önskat det. Skicka hem med sjuktransport. Mer vård, rehabilitering?
Hej igen
CITAT (ängsvädd @ 13-09-2009, 07:44) *
Åtminstone låtit honom sova kvar på sjukhuset över natten om han hade önskat det. Skicka hem med sjuktransport. Mer vård, rehabilitering?

Precis.

Nå nu fick han somna in i tisdags, det var efter lång tids kamp och vedermödor.
Komma hem vid 22-tiden helt utmattad och orkeslös och sitta och vänta på hjälp att gå i säng...
det kunde ta upp till 2 tim innan hjälpen kom och under tiden malde oro och ångest där han satt på sin stol...
oförmögen att vare sig klä av sig eller komma till sin säng.

Dagens äldrevård är en stor skam för vårt land. Sverige står oftast som gott exempel i olika sammanhang...
jag undrar om det går att finna ett till land som tar/inte tar hand om sina gamla på så uselt sätt.

I teorin låter allt så jättebra men när
man synar i sömmarna och går in på boenden... då blir man rädd.
pejori
CITAT (Hej igen @ 23-11-2009, 23:52) *
Precis.

Nå nu fick han somna in i tisdags, det var efter lång tids kamp och vedermödor.
Komma hem vid 22-tiden helt utmattad och orkeslös och sitta och vänta på hjälp att gå i säng...
det kunde ta upp till 2 tim innan hjälpen kom och under tiden malde oro och ångest där han satt på sin stol...
oförmögen att vare sig klä av sig eller komma till sin säng.

Dagens äldrevård är en stor skam för vårt land. Sverige står oftast som gott exempel i olika sammanhang...
jag undrar om det går att finna ett till land som tar/inte tar hand om sina gamla på så uselt sätt.

I teorin låter allt så jättebra men när
man synar i sömmarna och går in på boenden... då blir man rädd.


Beklagar verkligen sorgen och hur han blev bemött. sad.gif rose.gif rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon