Pius
Jag har en jacka, ganska så dyr dessutom, vars blixtlås strejkar. Det är ett långt blixtlås som går nerifrån och ändå upp där det tar slut, om ni förstår vad jag menar. rolleyes.gif Så att sy i ett nytt är inte möjligt, jag kommer aldrig att få det snyggt.

Saken är den att när jag petat i den ena haken (eller vad det heter) i den andra och sen drar upp så delar sig nederdelen. Jag kan inte se något fel direkt, möjligtvis att en "tand" längst ner är lite sne eller så.

Så går det att fixa?

Jag har försökt, gubben min har försökt, men icke. Himla trist med en jacka som är perfekt att ha nu i september/oktober.

Pius
Gossen Ruda
Det är förmodligen den sneda flärpen som ställer till det, det måste hänga ihop ända från början annars öppnar det sig. Alla blixtlås går att byta och för det mesta ser det skapligt ut.
pejori
Prova med att med en tång klämma ihop öppningen där du trycker ner haken .
Bara lite så öppningen blir lite mindre och räta upp piggen som sitter snett.

I värsta fall så kan du lämna in den till en klackbar, som faktist byter dragkedjor.
Det kostar några hundringar, men är det en dyr jacka lönar det sig.
ingrids
Eller så kan en bra skomakare fixa det som pejori skriver (jag har nämligen försökt själv och tyckte det var svårt att få till rätt storlek på öppningen/rätt vinkel) eller till och med byta ut "dragdelen".
Pius
Hm, så man kan försöka klämma ihop den, tja jag kan ju försöka. Jag glömde visst nämna att det är ett plastblixtlås.

Pius
trillium 2
Hej.

Brukar gå bra att klämma till med en tång på löparen, dock svårare när det är plast.

Mvh
Trillium
titti49zon6
Tror inte att det går att klämma ihop så att det håller, kan du inte lämna in jackan till en sömmerska som byter
Jag har bytt dragkedjor i omöjliga jackor med gott resultat, bl.a i en dunjacka av skinn, men det var ett
"pillgöra" som jag inte gör om smile.gif men det blev bra.
Vanliga tygmaterial går ju bra att byta i
Sussie F-Flower
Har du verkligen frågat runt i tygaffärerna eller klädaffärerna om de inte har någon sömmerska?
Här där jag bor finns en "ekiperingsaffär" för både damer och herrar och där finns en pensionerad duktig sömmerska som ändrar och lagar kläder hemma i sin bostad. Hon tar 50-100 kr för att byta en lång dragkedja plus kostnaden för själva dragkedjan. Helt ok, tycker jag men jag kan förstå att det är inte överallt det finns såna så man får nog ringa runt och kolla lite...

Hoppas att det löser sig för dig. En favoritjacka vill man ju kunna använda.
Ett annat alternativ som jag har fått gjort ett flertal ggr är att man häktar i hanen i honan och drar uppdragkedjan ett par cm. Sedan kan man sy igen den nedersta centimetern på dragkedjan men det innebär att då måste du "kliva i" jackan varje gång du ska ta på dig den.
Pius
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-09-2009, 11:11) *
Har du verkligen frågat runt i tygaffärerna eller klädaffärerna om de inte har någon sömmerska?
Här där jag bor finns en "ekiperingsaffär" för både damer och herrar och där finns en pensionerad duktig sömmerska som ändrar och lagar kläder hemma i sin bostad. Hon tar 50-100 kr för att byta en lång dragkedja plus kostnaden för själva dragkedjan. Helt ok, tycker jag men jag kan förstå att det är inte överallt det finns såna så man får nog ringa runt och kolla lite...

Hoppas att det löser sig för dig. En favoritjacka vill man ju kunna använda.
Ett annat alternativ som jag har fått gjort ett flertal ggr är att man häktar i hanen i honan och drar uppdragkedjan ett par cm. Sedan kan man sy igen den nedersta centimetern på dragkedjan men det innebär att då måste du "kliva i" jackan varje gång du ska ta på dig den.


Nej jag har inte hört mig för ännu, trodde jag skule kunna fixa till den. Det funkade en gång men sen var det likadant igen. Än så länge kan jag ha den öppen i alla fall. Får pilla lite mer med den.

Men tack för alla tipsen!

Pius
Blomstertanten
Det är nog värt att lägga lite på att få en ny dragkedja isydd. Men se då till att få en i metall , de är kanske något dyrare , men blir nog billigare i längden.
Jag kan inte fatta att de envisas med att sätta plastdragkedjor i jackor !
ninnisky
När jag var på Mister Minit senast visade skomakaren en "löpare" som man kan sätta dit och på så sätt slippa byta hela kedjan.
Tror kostnaden var runt 80 kronor. Du måste bara veta bredden på kedjen.

Jag var inte intreserad då så jag la int alla detaljer på minnet!

Pius
CITAT (ninnisky @ 14-09-2009, 11:58) *
När jag var på Mister Minit senast visade skomakaren en "löpare" som man kan sätta dit och på så sätt slippa byta hela kedjan.
Tror kostnaden var runt 80 kronor. Du måste bara veta bredden på kedjen.

Jag var inte intreserad då så jag la int alla detaljer på minnet!


Jag läste om den uppfinningen och har nu lämnat in min jacka hos en dam som skulle kolla på den. Antingen fungerar det med en sån där "löpare" eller så skulle hon sy i en ny. Det skulle visserligen kosta 358 kr men jackan är helt ok och kostade runt tusenlappen när jag köpte den så det kan det vara värt. Få se vilket som det blir.

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon