Full version: Giftiga morötter?
Posse
Jag köpte en påse med 500 gram ICA-morötter - och det står också pickles under - för några veckor sedan.

Efter varje gång jag ätit av dem känns det precis som om slemhinnorna i kinderna och framförallt tungan svullnar upp. Den känns också liksom lätt bedövad. Obehagen sitter i minst 6 timmar. sad.gif

Jag har mycket svårt tro att jag skulle vara allergisk mot morötter - vad innebär förresten underrubriken pickles? - ty jag har med förtjusning ätit vanliga (råa) morötter lite då och då i alla år och inget särskilt märkt.

På påsens baksida står bl.a. "...På så sätt kan vi garantera att morötterna är fria från rester av bekämpningsmedel vid skördetillfället"
Och det står också att de "är tvättade i dricksvatten" - men jag undrar jag... wacko.gif

Är det någon mer här som märkt samma symptom? unsure.gif
Ina
Jag tror att "pickles" i det här fallet syftar på att det är små och nätta morötter lämliga för grönsaksinläggningar; Pickles.

Symptomen du beskriver låter ju nästan som som det skulle vara någon form av överkänslighets- eller allergireaktion. Mitt råd är att du hör av dej till vårdcentralen så du får prata med någon som vet vilka "följdfrågor" och eventuella test som skall ställas/göras så du får reda på om du är allergisk.
Allergi är ju något som kan utvecklas även i vuxen ålder och för att man skall kunna bli allergisk mot något så krävs det att man exponerats för det tidigare, minst en gång. Så att man har kunnat äta morötter tidigare är tyvärr ingen garanti för att man inte ska bli allergisk.

Min man som är allergisk mot björkpollen och vissa grönsaker (bl. a morötter) och frukter säger att symptomen han får kan liknas vi de du berättar om.

Jag hoppas att du inte är allergisk!! smile.gif
Posse
CITAT (Ina @ 12-11-2003, 21:32)
Jag tror att "pickles" i det här fallet syftar på att det är små och nätta morötter lämliga för grönsaksinläggningar; Pickles.

Symptomen du beskriver låter ju nästan som som det skulle vara någon form av överkänslighets- eller allergireaktion. Mitt råd är att du hör av dej till vårdcentralen så du får prata med någon som vet vilka "följdfrågor" och eventuella test som skall ställas/göras så du får reda på om du är allergisk.
Allergi är ju något som kan utvecklas även i vuxen ålder och för att man skall kunna bli allergisk mot något så krävs det att man exponerats för det tidigare, minst en gång. Så att man har kunnat äta morötter tidigare är tyvärr ingen garanti för att man inte ska bli allergisk.

Min man som är allergisk mot björkpollen och vissa grönsaker (bl. a morötter) och frukter säger att symptomen han får kan liknas vi de du berättar om.

Jag hoppas att du inte är allergisk!!  :)

Tack för svar!

Så "pickles" är egentligen bara s.a.s. ett storlekssorteringsbegrepp..?
(Fastän jag tycker inte de är särskilt små, snarast normala.)
Och inte en särskild "ras"? unsure.gif

Jag funderade annars på om pickles möjligen är någon slags variant, som inte lämpade sig att äta råa? unsure.gif

Obehagen känns av en del fortfarande - fastän jag tycker det känns överdrivit att kontakta vårdcentralen, jag fick ju inga allvarligare symptom som andningssvårigheter, illamående, magsmärtor, yrsel m.m..

Kan nämna att jag inte tycker mig ha märkt av någon slags allergi för någonting alls tidigare. smile.gif

Det vore intressant testa med vanliga, verkligen s-t-o-r-a morötter, sådan som jag knaprade i mig 2 kilo av några veckor innan jag köpte picklesarna, och inte alls märkte dessa obehag av.... fastän det är lite omständigt ta sig till livsmedelsaffären.

Men som sagt - har någon mer märkt av liknande obehag av picklesätning så vore det intressant få veta det!
Ella
Allergi är viktig att undersöka. I alla fall om man vill utesluta den. Jag menar hade duinte gillat morötter så hade det ju inte spelat någon roll.

Att gå på gång utsätta sig för det man är allergisk emot kan senare ge livshotande symptom och det gär i så fall snabbt. Vid en anafylaktisk schock har du tur om du hinner få hjälp!

Så snälla ta det på allvar och tänk vad skönt om det skulle visa att du inte har någon allergi.
Skatmor
CITAT (Posse @ 12-11-2003, 19:53)
Jag köpte en påse med 500 gram ICA-morötter - och det står också pickles under - för några veckor sedan.

Efter varje gång jag ätit av dem känns det precis som om slemhinnorna i kinderna och framförallt tungan svullnar upp. Den känns också liksom lätt bedövad. Obehagen sitter i minst 6 timmar. sad.gif

Jag har mycket svårt tro att jag skulle vara allergisk mot morötter - vad innebär förresten underrubriken pickles? - ty jag har med förtjusning ätit vanliga (råa) morötter lite då och då i alla år och inget särskilt märkt.

På påsens baksida står bl.a. "...På så sätt kan vi garantera att morötterna är fria från rester av bekämpningsmedel vid skördetillfället"
Och det står också att de "är tvättade i dricksvatten" - men jag undrar jag...  :wacko:

Är det någon mer här som märkt samma symptom?  :unsure:

"Skippa "morötterna! Det låter som du blivit förgiftad av något medel som morötterna preparerats med och som man försöker skölja bort med vatten inför leveransen. I grönsaksdiskarna ligger massor av "nyttiga "grönsaker som är preparerade med gifter och stickkontrollen av dessa är är mycket sporadisk.
Veganvarg
Har du någon annan form av allergi?

Allergi mot pollen, nötter, råa äpplen och råa morötter hänger ofta ihop.
Så har du någon/flera av de andra är det mycket troligt att du är allergisk mot morötter.

mvh
/ylva
Ina
"Pickles" brukar ofta stå för lite mindre exemplar/sorter, men jag är ingen grönsaksstorleksexpert så jag kan naturligtvis ta fel...

Min allergiska karl som ha s k parabjörkallergi får olika mycket besvär av olika äpplesorter så det skulle inte förvåna mej om man skulle kunna upptäcka samma fenomen vad det gäller morötter.

Med risk för att verka tjatig vill jag ändå upprepa att det bästa är att kolla upp en ev. allergi en gång för mycket än en gång för lite. Det Ella säger angående anafylaktisk reaktion är sant... och det luriga med allergier kan var just att man inte märkt någonting tidigare!

Men, men.. du bestämmer naturligtvis själv och om du inte är allvarligt oroad så kan ju ingen "tvinga" dej att söka läkare. rolleyes.gif
En medelväg är kanske att välja morotssorter som du inte får besvär av!

Den sortens allergi son "guben" lider av ger inga farliga symptom utan bara obehagliga reaktioner i from av förkylningsliknande besvär; klåda i ögon och näsa, nysningar och rinnsnuva vid exponering för björkpollen. Om han äter t ex äpplen eller råa morötter får han klåda och obehagskänsla i mun och svalg, men inget mer. Han äter ändå råa frukter och grönskaker och enligt en läkarkontakt skall det vara ok vid den typen av allergi.
Ingrid på Västkusten
Pickles är storleken, ibland har jag funderingar om dte inte är en 'sötare sommarsort' i den påsen jämfört med den vanliga 'vintemoroten', men nuförtiden odlas det ju äverallt så det kan an inte vara säkeer på. Känslomässigt är dne större påsen bättre, för picklesmorätterna är alltid lite blöta - och de känns annorlunda.


Apropos känsla, bättre hälften lyckades av misstag köpa rtuccola ifrån Dole, och en omisskänslig lukt av mjölk slog upp ur påsen - > månne en syrningsprocess hade startat? Inge fel på dem i smak (vattnig) men lukten!

Hälsar ingrid
Ingrid på Västkusten
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,390484,00.html

Fast dte är ju itne morötter....
Posse
CITAT (Skatmor @ 13-11-2003, 13:44)
"Skippa "morötterna! Det låter som du blivit förgiftad av något medel som morötterna preparerats med och som man försöker skölja bort med vatten inför leveransen. I grönsaksdiskarna ligger massor av "nyttiga "grönsaker som är preparerade med gifter och stickkontrollen av dessa är är mycket sporadisk.

Jag känner att jag borde återge texterna på påsen mer fullständigt. Under rubriken "KONTROLLERADE FÄLT" står det:

CITAT
Vi samarbetar med noga utvalda odlare vars fält och grödor kontrolleras enligt ett specifikt kontrollprogram av akrediterat laboratorium. På så sätt kan vi garantera att morötterna är fria från rester av bekämpningsmedel vid skördetillfället. Morötterna är tvättade i dricksvatten, storlekssorterade och packade av utvalda packerier med mycket noggrann sorteringskontroll.
Under rubriken "INFORMATION" står:

CITAT
Packad av: L.E.V & CO AB
Kälkesta Gård
599 93 Ödeshög, Sverige,
för ICA Handlarnas AB
251 07 Helsingborg


Och under "INNEHÅLL" står:

CITAT
Ursprung: Sverige.


I morgon bitti har nog symptomen försvunnit helt... unsure.gif
adrian
När jag var i Thailand så fick jag liknande symptom av att äta ananas...
Men det kliade också i munnen.

Sen dess är jag försiktig med ananas...
Dick
Skatmor
CITAT (Posse @ 13-11-2003, 22:47)
CITAT (Skatmor @ 13-11-2003, 13:44)
"Skippa "morötterna! Det låter som du blivit förgiftad av något medel som morötterna preparerats med och som man försöker skölja bort med vatten inför leveransen. I grönsaksdiskarna ligger massor av "nyttiga "grönsaker som är preparerade med gifter och stickkontrollen av dessa är är mycket sporadisk.

Jag känner att jag borde återge texterna på påsen mer fullständigt. Under rubriken "KONTROLLERADE FÄLT" står det:

CITAT
Vi samarbetar med noga utvalda odlare vars fält och grödor kontrolleras enligt ett specifikt kontrollprogram av akrediterat laboratorium. På så sätt kan vi garantera att morötterna är fria från rester av bekämpningsmedel vid skördetillfället. Morötterna är tvättade i dricksvatten, storlekssorterade och packade av utvalda packerier med mycket noggrann sorteringskontroll.
Under rubriken "INFORMATION" står:

CITAT
Packad av: L.E.V & CO AB
Kälkesta Gård
599 93 Ödeshög, Sverige,
för ICA Handlarnas AB
251 07 Helsingborg


Och under "INNEHÅLL" står:

CITAT
Ursprung: Sverige.
I morgon bitti har nog symptomen försvunnit helt... unsure.gif

När en odlare redovisar för kunderna att morötterna är giftfria så får man anta att dessa morötter inte har orsakat dina besvär. Det är glädjande att det finns odlare som leverarar giftfria produkter och dom bör man gynna. Det vore önskvärt om fruktodlarna i Sverige också redovisade hur mycket /litet gift de använder i sina fruktodlingar så att konsumenten kan avgöra om det är värt priset att få giftanstrukna (ibland förbjudna gifter)äppplen på köpet.
pejahren
Det kan även vara plasten i påsen som avger ämnen som gör att du får problem. Det har varit omhandlat i Norge senast i somras att färgad plast utsondrar kemiska ämnen när den utsätts för fukt.
Posse
CITAT (pejahren @ 14-11-2003, 09:12)
Det kan även vara plasten i påsen som avger ämnen som gör att du får problem. Det har varit omhandlat i Norge senast i somras att färgad plast utsondrar kemiska ämnen när den utsätts för fukt.

Från påsen:
CITAT
MILJÖINFO
Vi använder miljöanpassad plast och tryckfärg.
CITAT
FÖRPACKNING
Påsen källsorteras som plastförpackning.


Vet ni om det finns nåt opartiskt ställe dit man kan skicka några av morötterna för att gratis få kollat om de ev är något skumt med dem? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon