Full version: Noschiga kassörskor
Sidor: 1, 2
Monica i Nässjö
Efter en tuff arbetsvecka med många tidiga morgnar är jag väl inte speciellt glad som en lärka och inte pigg som en mört heller för den delen men det känns såå skönt att veta att jag har min lediga helg framför mig. Gick in på Willys för att komplettera med lite som saknades hemma och så är det min tur att betala. Just då kommer en kollega fram till "min" kassörska och börjar flamsa och tramsa om någons bror, eller vad det var. Mig märker hon knappt, säger inte hej eller frågar om jag vill ha något annat. Först när hon sitter med kvittot i handen reagerar hon, "öh, ville du ha kvittot?".

Jag vet att jag förmodligen överreagerar för att jag är trött men jag stör mig så fruktansvärt på att bli totalt ignorerad av expediter. Hur svårt ska det vara att avbryta sig i några sekunder och säga hej med ett litet leende? Nu sitter jag här och blir mer och mer irriterad, blev bara tvungen att skriva av mig för få det ur systemet. Det hjälpte, tack, känns redan bättre. Och ja, jag förstår deras situation, har själv jobbat både i en skoaffär och på Konsum.
Piccante
Jag tycker det är lite nonchalant när kassörskan slår in varor och sitter och skriver sms medan hon väntar på att man slår in sin kod när man betalar med betalkort och sedan inte ens lyfter blicken från telefonen utan bara sträcker fram ett kvitto. ranting.gif förstår att du reagerar.
Wilmer
Jag förstår din irritation. De tar tydligen heeelt för givet att vi kommer tillbaka och handlar så de får lön även nästa månad. Utan någon större ansträngning. Blä, synd när det finns andra som enligt mej då förtjänar ett jobb bättre ranting.gif
Calypso_bulbosa
Monica,jag vet precis vad du menar... duh.gif

Kunde du vara tyst,så gjorde du det mycket bra.Tror inte jag hade kunnat det... angel_not.gif
Huggorm
Jag irriterar mig också på sånt. Jag tycker faktiskt man som kund kan kräva att kassörskan koncentrerar sig på mig medan jag betalar, det gjorde alltid jag på den tiden då jag arbetade direkt mot kunder
Calypso_bulbosa
CITAT (Huggorm @ 18-09-2009, 21:40) *
Jag irriterar mig också på sånt. Jag tycker faktiskt man som kund kan kräva att kassörskan koncentrerar sig på mig medan jag betalar, det gjorde alltid jag på den tiden då jag arbetade direkt mot kunder


tummenupp.gif kompiskram.gif
pejori
Blir skitförbannad på sådanna kassörskor, och har vid flera tillfällen, bl,a, på lindex lämnat affären med orden "fortsätt ni med midagssnacket, så handlar jag någonannanstans"

Lika ilsken blir jag när kunderna står och pratar i mobilen framför kassörskan och inte ens svarar på tilltal. ranting.gif
Hur viktig är man om man inte ens kan stänga av telefonen, när man betalar? dunno.gif
zaaritha
Jag jobbade i affär, förut!
Först med kläder--se´n med skor--och aldrig skulle jag nonchalerat en kund!
Så jag blir irriterad-- när man blir ignorerad!
pejori
CITAT (zaaritha @ 18-09-2009, 22:30) *
Jag jobbade i affär, förut!
Först med kläder--se´n med skor--och aldrig skulle jag nonchalerat en kund!
Så jag blir irriterad-- när man blir ignorerad!



Precis!!! Där står man med sin vara och vill betala, glad i hågen för att man hittat något man tycker om och verkar trivas med, så blir man osynlig vid kassan!!!!

Visst, jag är femtio plus moms och dricks därpå, men jag handlar för mina pengar, och vill jag ha hjälp så ska jag få det....Eller???? ranting.gif
20+ tittar ibland på mej som...HALLÅÅÅÅ!!!! DU kan inte handla här!!!!!! crying.gif
Skiter jag i, så länge dom inte har åldersgräns i butiken, och kassörskorna ska inte ha privata samtal när dom har kunder. -fear-.gif
zaaritha
Pejori: du har så rätt!
pejori
Har börjat att handla i affärer där innehavarna har utländskt påbrå, (läs: arabiska) dom har fortfarande serviceanda, inte för att jag vill att dom ska "krypa" för sina kunder, men ändå inse att kunden gör att din butik går runt. tummenupp.gif

Hjälp vad dom är medvetna om sina kunder och så hjälpsamma om man inte fattar vad som står på ettiketterna alltid. blush.gif

CITAT (zaaritha @ 18-09-2009, 22:50) *
Pejori: du har så rätt!



Visst känner man sig osynlig, där man står med sin vara och dessa "småtjejer" i moderiktiga kläder, fullständigt nonshalerar en, och man bara vill betala för ett par pants eller en t-shirt. angry.gif
Huggorm
CITAT (pejori @ 18-09-2009, 22:46) *
Precis!!! Där står man med sin vara och vill betala, glad i hågen för att man hittat något man tycker om och verkar trivas med, så blir man osynlig vid kassan!!!!

Visst, jag är femtio plus moms och dricks därpå, men jag handlar för mina pengar, och vill jag ha hjälp så ska jag få det....Eller???? ranting.gif
20+ tittar ibland på mej som...HALLÅÅÅÅ!!!! DU kan inte handla här!!!!!! crying.gif
Skiter jag i, så länge dom inte har åldersgräns i butiken, och kassörskorna ska inte ha privata samtal när dom har kunder. -fear-.gif

Det har nog inte med ålder att göra, eftersom jag också har råkat ut för det någon gång, och jag har inte ens hunnit till trettio än. Men visserligen ser jag ut som en bortkommen bondläpp, så i mitt fall är det väll därför biggrin.gif
pejori
CITAT (Huggorm @ 18-09-2009, 22:55) *
Det har nog inte med ålder att göra, eftersom jag också har råkat ut för det någon gång, och jag har inte ens hunnit till trettio än. Men visserligen ser jag ut som en bortkommen bondläpp, så i mitt fall är det väll därför biggrin.gif



rotfl.gif rotfl.gif Ok. då tar vi det den andra vägen då rotfl.gif
Du är och ser ut som en bondläpp, det gör inte jag. crying.gif
Jag ser mera ut som om jag vore "morsa till ronja rövardotter" med stripigt mörkt hår och resten kan du nog tänka ut själv. whist.gif
En häxa i sina bästa år, och jag måste handla i affärer med små storlekar!!!!! dunno.gif

"en kärring som handlar till någon anna behöver man inte ta hänsyn till" typ, men vad gör man om man inte hittar sin storlek i andra affärer än HM eller lindex och måste pilla bort alla djävla paljetter på allt med rätt storlek.!!!!! crazy.gif
Motti
Jag bor också i Nässjö och handlar mycket på Willys !minnst två gånger i veckan alltid trevlig personal !"Som man bemöter andra blir man själv bemött
pejori
CITAT (Motti @ 18-09-2009, 23:38) *
Jag bor också i Nässjö och handlar mycket på Willys !minnst två gånger i veckan alltid trevlig personal !"Som man bemöter andra blir man själv bemött



Visst är Willys personal trevliga???? bravo.gif
Jag bor ju så till, att jag kan välja ... och då menar jag välja...Allt i från små lokala förmågor till bästa butik/bästa pris. bravo.gif

Och här är Willys alltid en höjdarbutik...alltid trevliga kassörskor, och en fungerande självscanning... crazy.gif
( min apparat skriker alltid på hjälp, men det är alltid maskinens fel, och inte mitt) Det tycker personalen också, så dom hjälper mej rätt crazy.gif
TheLan
Ja i Uddevalla är personalen på Willys väldigt trevliga, i alla fall av mina erfarenheter, dom är artiga, hjälpsamma och glada.

Att nonchalera kunder på det sätter är rent ut sagt oacceptabelt när man har ett service yrke. Alla dom service yrken jag har haft och oavsett hur ont jag har haft, hur trött jag har varit eller hur många korkade frågor man har fått under dagen SKALL leendet var där och ett vänligt bemötande.

Min mamma brukar alltid kläcka ur sig något fyndigt såsom "Ja om personalen kunde sluta ha personliga kafferep på arbetstid så kanske man kunde betala men varorna kanske är gratis här eftersom dom tydligen inte är intresserade av sina kunder"
Jag är aldrig så snabb i replikerna men det är roligt att se vilken fart det blir på dom efter en sådan kommentar, även om dom snörper på munnen och grinar illa.

Har råkat ur för precis samma sak som dig pejori när det gäller klädaffärer, fast omvänt. Om jag går in på ginatricot så tittar både personal och övriga kunder på mig som om jag var från yttre rymden, bara för att jag inte drar size xxs eller är en fjollig 16 åring så verkar det som jag inte ens får sätta min fot där.

Nej jag har sagt det förr och säger det igen, i dagens samhälle verkar det som service mer och mer är till för dom som ger den inte för dom som skall få den.
pejori
CITAT (TheLan @ 19-09-2009, 00:39) *
Ja i Uddevalla är personalen på Willys väldigt trevliga, i alla fall av mina erfarenheter, dom är artiga, hjälpsamma och glada.

Att nonchalera kunder på det sätter är rent ut sagt oacceptabelt när man har ett service yrke. Alla dom service yrken jag har haft och oavsett hur ont jag har haft, hur trött jag har varit eller hur många korkade frågor man har fått under dagen SKALL leendet var där och ett vänligt bemötande.

Min mamma brukar alltid kläcka ur sig något fyndigt såsom "Ja om personalen kunde sluta ha personliga kafferep på arbetstid så kanske man kunde betala men varorna kanske är gratis här eftersom dom tydligen inte är intresserade av sina kunder"
Jag är aldrig så snabb i replikerna men det är roligt att se vilken fart det blir på dom efter en sådan kommentar, även om dom snörper på munnen och grinar illa.

Har råkat ur för precis samma sak som dig pejori när det gäller klädaffärer, fast omvänt. Om jag går in på ginatricot så tittar både personal och övriga kunder på mig som om jag var från yttre rymden, bara för att jag inte drar size xxs eller är en fjollig 16 åring så verkar det som jag inte ens får sätta min fot där.

Nej jag har sagt det förr och säger det igen, i dagens samhälle verkar det som service mer och mer är till för dom som ger den inte för dom som skall få den.


rotfl.gif rotfl.gif Gina tricot är jag inte så välkommen på heller, men cubus går bra...om jag pillar bort allt "bjäfs" på mindre storlekar. rotfl.gif
TheLan
CITAT (Huggorm @ 18-09-2009, 22:55) *
Det har nog inte med ålder att göra, eftersom jag också har råkat ut för det någon gång, och jag har inte ens hunnit till trettio än. Men visserligen ser jag ut som en bortkommen bondläpp, så i mitt fall är det väll därför biggrin.gif


Men Huggorm, du bor väl i Munkedal?? Där ser väl "alla" ut som bortkomna bondläppar?? whist.gif
(Inget ont om Munkedal jag bara retas flirting.gif )
Motti
Vi lever inte i en perfeckt väld !alla är inte som vi förväntar oss heller .Som man bemöter andra blir man själv bemött !jag bhar handlat på Willys i Nässjö över åtta år och har alltid blivit vänligt bemött rolleyes.gif Tycker det är en toppen butik !
Monica i Nässjö
CITAT (Motti @ 19-09-2009, 01:07) *
Vi lever inte i en perfeckt väld !alla är inte som vi förväntar oss heller .Som man bemöter andra blir man själv bemött !jag bhar handlat på Willys i Nässjö över åtta år och har alltid blivit vänligt bemött rolleyes.gif Tycker det är en toppen butik !


Men hallå, jag är själv i servicebranchen och har varit det sedan jag började jobba för 30 år sedan och just därför vet jag mycket väl hur man ska bete sig. Hur trött eller grinig jag själv än är så nog sjutton orkar jag kosta på mig åtminstone ett litet leende när jag ska betala. Men när man inte får en chans att visa upp sitt leende, när personen i fråga nästan vänder ryggen till en i sin iver att inte missa vad kollegan flamsar om, då ska du inte komma och påstå att det var mitt eget fel. Och jag handlar på Willys så gott som varje dag och jag vet mycket väl att alla är trevliga där men det är skillnad på att vara otrevlig och att ignorera.
Huggorm
CITAT (TheLan @ 19-09-2009, 00:44) *
Men Huggorm, du bor väl i Munkedal?? Där ser väl "alla" ut som bortkomna bondläppar?? whist.gif
(Inget ont om Munkedal jag bara retas flirting.gif )

Jo, handlar man i Munkedal är det snarast en fördel att se ut som en bondläpp, då smälter man in i omgivningen. Eller A-lagare går också bra. Men det finns ju bara ica, apoteket och systembolaget här, så man måste ju ändå till torp om man skall ha något och där samlas ju folk från halva bohuslän och södra norge. För övrigt är jag faktiskt från Uddevalla jag också från början så du får säga hur mycket ont du vill om Munkedal laugh.gif
Nauti
Varför skulle man ens bry sig? Man är väl där för att handla? Jag går dit, plockar på mig varor, lägger upp dem på ett band, betalar och går hem. Det kvittar då helt och hållet för min del ifall personen i kassan hälsar eller inte tongue.gif

Det är skillnad om man behöver hjälp med någonting och inte får det, men att betala i kassan är ju bara en rutingrej. Allting sköts automatiskt, bara det att det är en människa som gör det. Jag tror inte man känner sig tvungen att vara trevlig och bemöta varenda person rätt när man möter flera hundra varje dag. Det är klart att det är skillnad på ett litet ställe. De är mer rädda om sina kunder, på ett större ställe kvittar det om ni slutar gå dit bara för att personen i kassan inte ler och är trevlig.

Sedan finns det ju många anledningar till att de som sitter i kassan inte har någon lust att vara glada och trevliga, de kan ju t.ex. ha en dålig dag precis som Monica. Dessutom var det på Willys, hur många är det som faktiskt vill jobba i kassan i en lågprisaffärskedja? Jag skulle då bli bitter varenda dag jag gick till jobbet och inte ha någon större lust att vara trevlig tongue.gif
MariaS
Jag hade aldrig accepterat ett sånt beteende av mina anställda. Hur många gånger har jag inte själv stått i affären och inte ens svarat i telefonen när det ringer, bara för att man hade en kund.

När jag själv råkar ut för sånt där, så brukar jag lagom till kvittot säga: eftersom du frågade, så vill jag ha ett paket cigg också, eller en trisslott. VAre sig jag behöver det eller inte, så blir de ganska omskakade, eftersom de faktiskt varit upptagna med annat och inte heller frågat...
Nauti
Jag vet inte vad det är för förväntningar ni har när ni går till en affär men min enda är att de skall sälja de saker jag vill ha till mig :/

Det känns som att folk orkar bry sig väldigt mycket i totalt meningslösa småsaker medan de ignorerar andra saker som de kunde lagt sin energi på i stället? Finns litet större problem här i världen än att hetsa upp sig över att en butiksanställd inte hälsar och passar upp på en hela tiden. Kommer man ut ur butiken med det man hade planerat så är väl allting som det skall vara.

Men det är klart, om man har det som någon typ av hobby att gnälla på petitesser så är det givetvis ett bra tillfälle att göra det.
ylvahi
Jag jobbar i matbutik och sitter i kassan emellanåt.
Det värsta jag vet är när kunden står där med telefonen
fastvuxen i örat och babblar på, när man försöker få kontakt.

Vadå är jag osynlig kanske?????
Då har man lust att både säga och göra sånt man inte får crazy.gif
Nauti
CITAT (ylvahi @ 19-09-2009, 10:58) *
Jag jobbar i matbutik och sitter i kassan emellanåt.
Det värsta jag vet är när kunden står där med telefonen
fastvuxen i örat och babblar på, när man försöker få kontakt.

Vadå är jag osynlig kanske?????
Då har man lust att både säga och göra sånt man inte får crazy.gif
Samma sak där ju, jag är där för att handla. Inte för vara social tongue.gif Du är nog inte osynlig, de vill handla, inte prata med dig och det ser jag ingenting konstigt med.
vanjalarsa
Tycker nog att det är väldigt dålig stil att prata i telefonen när man står i kassan för att betala. En sak är kanske att man inte är där för att vara social. För den skull behöver man ju inte vara helt ohyfsad.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
ninnisky

Snyggt, fritidsklädd (märkeskläder) och relativt välvårdad gick jag nu på förmiddagen in i stans finaste dam- och herrbutik på Kungsgatan i Göteborg. Var ute efter en jumper som jag visste de hade... men den fick inte följa med hem, eftersom en expedit i min egen ålder stod i ett hörn av butiken och tittade nedlåtande på mig utan att visa något som helst intresse! Jag blev ....sur!

Tycker mig oftare och oftare numera märka att vi äldre - även om vi handlar i butiker avsedda för vår ålder - blir lite avmätt behandlade.

Förresten, jumpern fanns i en butik i Alingsås så den blir min på måndag biggrin.gif

Nauti
CITAT (vanjalarsa @ 19-09-2009, 11:59) *
Tycker nog att det är väldigt dålig stil att prata i telefonen när man står i kassan för att betala. En sak är kanske att man inte är där för att vara social. För den skull behöver man ju inte vara helt ohyfsad.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Förstår absolut inte varför det skulle vara ohyfsat att prata i telefon för att man står i kassan. Måste vara någon generationsgrej tongue.gif
Anki på Öland
CITAT (Nauti @ 19-09-2009, 20:20) *
.....................Måste vara någon generationsgrej tongue.gif


Knappast generationsgrej, mera troligt uppfostringsgrej....
Anki
Nauti
CITAT (Anki på Öland @ 19-09-2009, 20:43) *
Knappast generationsgrej, mera troligt uppfostringsgrej....
Anki
Så du menar att alla ungdomar som inte bryr sig om sådana petitesser är ouppfostrade? tongue.gif

Sedan är det väl en generationsgrej även då, om det nu är så att många i din generation ödslar tid och energi på att irritera sig på meningslösa petitesser medan dagens ungdomar inte gör det?
Motti
Fast ja kanske är en annorlunda kund !för jag frågar alltid hur dagen varit och om de tycker det är jobbigt att sitta vid kassan.Själv skulle jag inte stå ut med alla surpottor hela dagen och alla som bara gnäller om allt.
lovwal
CITAT (Nauti @ 19-09-2009, 20:20) *
Förstår absolut inte varför det skulle vara ohyfsat att prata i telefon för att man står i kassan.

CITAT (Anki på Öland @ 19-09-2009, 20:43) *
Knappast generationsgrej, mera troligt uppfostringsgrej....
Anki


Jag har svårt att förstå varför det skulle vara ouppfostrat att prata i telefon när jag vill betala mina varor? För mig är det inga problem att prata i telefon och samtidigt både säga hej, på summan, och tack till kassören. Jag är alltid trevlig mot människor jag möter - oavsett deras dagsform.
pejori
För min del, är det inte ouppfostrat, det är ohyfsat att prata i telefonen när man betalar.
Kassören har samma rätt till egenkontakt med sin kund, på samma sätt som jag som kund har, när jag handlar.

Det finns något som heter vett och etikett och det är där det brister. crying.gif

Tex. Man stoppar inte kniven i munnen på middagar, och pillar sig inte heller i näsan.
Inte heller avbryter man den som håller tex. tal.
Samma med telefonen. Den måste inte och ska heller inte alltid vara uppe i örat.
Aqvakul
I fredags var jag inne och handlade lite lunchmat på Hemköp och möttes av en kassörska som gjorde allt för att visa hur uttråkad hon var. Jag hade god lust att berätta vad jag tyckte om hennes beteende, men jag avstod... fast stöter jag på henne i samma predikament en gång till så...
Meriona
CITAT (Motti @ 19-09-2009, 01:07) *
Vi lever inte i en perfeckt väld !alla är inte som vi förväntar oss heller .Som man bemöter andra blir man själv bemött !jag bhar handlat på Willys i Nässjö över åtta år och har alltid blivit vänligt bemött rolleyes.gif Tycker det är en toppen butik !

Jag tror inte fallet var att kunden var nonschig här? confused.gif

En väskbutik på köpcentret i vår stad har en donna som ALLTID (jag faktiskt nästan) står och talar i telefon med nån kompis, så man kan bli stående framför disken en god stund innan hon avslutar, och inte sjutton ursäktar hon sig heller. Nu har jag lagt varorna på disken två gånger och gått därifrån, det ska bli kul att testa vad som händer nästa gång.... ranting.gif
anncharlotte
Ja här är ännu en Nässjöbo som handlar på Willys då och då. Jag har inte vad jag kan komma på någon gång blivit direkt nonchalerad där. Men är nog heller inte så känslig i en matbutik. Som nån skrev, där vill jag betala, inget mer.

Jag är inte särskilt lättirriterad, retar mej inte på folk i allmänhet, grannarna får göra som dom vill, jag står glatt ut med att färdas bakom den mest långsamma och jag stör mej inte på att få vänta på maten på restaurang. Men jag blir väldigt irriterad på oengagerad eller otrevlig personal när när jag ska handla i specialbutiker.
Det kan utan tvekan få mej att gå därifrån och aldrig komma tillbaka igen. Även om det kostar mej lite mer att gå till konkurrenten som är serviceinriktad så gör jag det utan att tveka.
Jag tycker också att man kan kräva att personalen i specialbutiker ska ha viss mån av kunskap, blir trött när jag kommer till vissa butiker och hela personalen består av ungdomar som inte har en susning om det dom säljer.
Vissa byggmarknader är ett bra exempel på det tycker jag.
pejori
CITAT (anncharlotte @ 22-09-2009, 01:23) *
Ja här är ännu en Nässjöbo som handlar på Willys då och då. Jag har inte vad jag kan komma på någon gång blivit direkt nonchalerad där. Men är nog heller inte så känslig i en matbutik. Som nån skrev, där vill jag betala, inget mer.

Jag är inte särskilt lättirriterad, retar mej inte på folk i allmänhet, grannarna får göra som dom vill, jag står glatt ut med att färdas bakom den mest långsamma och jag stör mej inte på att få vänta på maten på restaurang. Men jag blir väldigt irriterad på oengagerad eller otrevlig personal när när jag ska handla i specialbutiker.
Det kan utan tvekan få mej att gå därifrån och aldrig komma tillbaka igen. Även om det kostar mej lite mer att gå till konkurrenten som är serviceinriktad så gör jag det utan att tveka.
Jag tycker också att man kan kräva att personalen i specialbutiker ska ha viss mån av kunskap, blir trött när jag kommer till vissa butiker och hela personalen består av ungdomar som inte har en susning om det dom säljer.
Vissa byggmarknader är ett bra exempel på det tycker jag.


För att inte tala om handelsträdgårdar, typ Blomsterlandet eller Plantagen.
Där har dom dålig koll många gånger på härdighet och sortnamn.
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 21-09-2009, 21:15) *
En väskbutik på köpcentret i vår stad har en donna som ALLTID (jag faktiskt nästan) står och talar i telefon med nån kompis, så man kan bli stående framför disken en god stund innan hon avslutar, och inte sjutton ursäktar hon sig heller.


Påminner mig om den unga kvinnliga huvudpersonen i denna helt fantastiska film....


Monica i Nässjö
CITAT (anncharlotte @ 22-09-2009, 01:23) *
Ja här är ännu en Nässjöbo som handlar på Willys då och då.


Så festligt, tänk om vi någon gång sprungit på varandra där inne. Tanken hisnar lite när man börjar fundera på hur många, av alla som skriver här och på andra forum jag är inne på, som jag faktiskt har träffat. Kanske kollegan, eller grannen...
Motti
Min mamma tolererade inte ett nochigt bemötande där personalen tex stog och pratade och ignorerade henne hon gick helt enkelt fram och sa :Ursäkta !men skulle jag kunna få handla här giggle.gif tycker det går hem än i dag !För hette det ju att kunden alltid hadde rätt !man var tvungen att le och ta emot ,inga tuggumi i munnen när man hadde kunder ,inte föra privata samtal vid kunden osv .Den koden försvann nog för ett bra tag sedan whistling.gif men här i Nässjö upplever jag att de flesta här i affärerna är trevliga,till och med på Apoteket där det annars bruka råda begravningstämning giggle.gif När jag utbildade mig till frisör så va just den biten med bemötande mot kunder väldigt ,viktig så kallat kundservis.
Nauti
Gick ett program om just det här på P1 i går kväll.

Det var ju skillnad förr, nu vill man väl oftast bara handla och komma därifrån. Att handla för mig är ingenting socialt precis. Om man jobbar som frisör eller liknande yrken så är ju den sociala biten en ganska stor del av jobbet så det kan man ju förstå.
Motti
Fast ett lende och ett vänligt ord kan man alltid kosta på sig även i ett snabbköp,tycker det känns nonchalant att bara slänga upp varorna och inte ens titta på personen i kassan som dom inte finns,tror dom också uppskattar ett lende och ett vänligt ord yes.gif det kanske gör deras dag lite lättare.Sen är det väl så att i en mindre stad eller ett mindre samhälle känner folk igen varan på ett annat sätt.Har en vännina här i Nässjö som jobbat i en av de större klädaffärerna här !hon får inte göra annat än hälsa åt höger och vänster när vi är på stan,därigenom känner ju dom igen mig sen vilket jag tycker känns trevligt eftersom jag är relativt nyinflyttad.Visst har tiderna förändrats när det gäller den sociala biten tyvär skulle jag vilja säga,nu verkar det som folk inte pratar med varan öga mot öga utan det är sms maile och mobil som gäller ingen har tid med andra människor längre,stressen med jobb och familj har förändrat vårt betende,visst är det lite sorgligt trostar.gif
Grå
CITAT (Nauti @ 24-09-2009, 12:02) *
Om man jobbar som frisör eller liknande yrken så är ju den sociala biten en ganska stor del av jobbet så det kan man ju förstå.


Jag skulle kunna ge en månadslön för att få klippa mig hos en asocial frisör...
Gudrun i Göteborg
CITAT (Grå @ 25-09-2009, 17:38) *
Jag skulle kunna ge en månadslön för att få klippa mig hos en asocial frisör...

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Förstår vad du menar Grå rotfl.gif
Chamomille
CITAT (Grå @ 25-09-2009, 17:38) *
Jag skulle kunna ge en månadslön för att få klippa mig hos en asocial frisör...

rotfl.gif
Alba
CITAT (Nauti @ 24-09-2009, 12:02) *
Gick ett program om just det här på P1 i går kväll.

Det var ju skillnad förr, nu vill man väl oftast bara handla och komma därifrån. Att handla för mig är ingenting socialt precis. Om man jobbar som frisör eller liknande yrken så är ju den sociala biten en ganska stor del av jobbet så det kan man ju förstå.


Kanske det var samma program som jag hörde. En kassörska som verkligen la ner själ och hjärta i sitt bemötande. Hon hälsade sina kunder med deras förnamn och frågade alltid hur de mådde.
Men.....det var inte heller bra......hon fick ju höra att hon var lite väl speedad ibland.

Men stämningen var nog speciell på denna affär. Bla var det en äldre dam som bad en kille i personalen visa henne hur mobiltelefonen fungerade som hon köpt. Hon frågade alltså inte där hon köpt mobilen.
Då kan man ju se vilken viktig social uppgift personelan i en affär kan ha för många ensamma.

Men vi är ju olika.....en del vill bara betala och sen gå........utan att växla ett ord........då får ju personalen acceptera det också och inte vara för påflugen.

Men det är inte lätt.....vi är ju så olika.
Motti
Nu måste jag ju då som frisör fråga !vad är en A -social frisör confused.gif är det en som är stum och döv då
Meriona
Nej Motti, någon har nog inte lärt sig skillnaden i innebörden mellan asocial och osocial. Se här vad tex Wikipedia säger:
Asocial som kännetecknas av avvikande beteende av en grad som samhället överlag inte accepterar; som bryter mot samhällets normer; kontra
Osocial; som inte är social, som inte tycker om att vara med andra människor

En Asocial männsika vill inte jag släppa i mitt hår, en osocial människa kan jag leva med, jag kan prata med mig själv. yes.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Grå @ 25-09-2009, 17:38) *
Jag skulle kunna ge en månadslön för att få klippa mig hos en asocial frisör...

Om du menar att du skulle vilja bli klipt av en frisör som inte försöker dra ur dig hela ditt liv alternativt vika ut sitt för dig när du bara vill bli klipt så förstår jag vad du menar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon