Full version: MOBILTELEFON - SENIOR
zissi
Är det någon här som har erfarenhet av Doro 326, Doro 338, Doro 345? Alla dessa är mobiltelefoner som är lätta att använda för t.ex. äldre. Vi ska köpa nya både till svärfar och min far nu i dagarna. De är över 80 båda två. Lite darriga och svårt med att lära in för mycket nytt. Inga extra finesser! Det blir bara krångligt. Jag är ju inte riiiikigt 80 än men ibland är det som det känns som några knappar för mycket för mig med wacko.gif whist.gif slap.gif sick.gif men så kommer hjälpen från något håll och det är ju såååå lätt rtfm.gif att fixa till och det är ju tur.
Hör av er om ni har något intressant att tillägga i frågan. TACK! smiley_small_hug.gif
KarinSKARA
Min man har Doro 326 och är supernöjd med den.
4 snabnummer på A,B,C,D knapparna.
Lätt att låsa och låsa upp.
Stora knappar att slå nummer med.
Inte pytteliten så den försvinner.
INGA extra finesser.
Perfekt telefon utan kamera och radio och annat "skravvel"



Hoppas det funkar med den lånade bilden.
KURT
RådRön testade seniortelefoner förra året:

http://www.radron.se/templates/ProduktTest____1205.aspx
Aqvakul
låter som något för mig.... blush.gif
ängsvädd
Samma här smile.gif Jag vill ha en stor telefon med stora knappar o text. Däremot vill jag ha kamera exvis.
zissi
CITAT (KarinSKARA @ 24-09-2009, 00:13) *
Min man har Doro 326 och är supernöjd med den.
4 snabnummer på A,B,C,D knapparna.
Lätt att låsa och låsa upp.
Stora knappar att slå nummer med.
Inte pytteliten så den försvinner.
INGA extra finesser.
Perfekt telefon utan kamera och radio och annat "skravvel"



Hoppas det funkar med den lånade bilden.


KarinSKARA: Visst har ni en telefonbok med upp till 20 telefonnummer ni kan lägga till?
Bee
Ber om ursäkt men jag måste säga detta: Underskatta inte de äldre!
Dom vill också känna sig moderna.
Min far, 90, och min svärfar, 86 har vanliga mobiltelefoner, Nokia resp Sony Ericsson. Båda är väldigt nöjda, särskilt svärfar som tar mycket bilder med sin telefon. Telefonerna går finfint ner i deras kavajfickor och dom använder telefonerna flitigt.
Ingen av dom är bra på att skicka sms men att ta emot och läsa går bra.
Vi hade aldrig kunnat ge dom några seniortelefoner, det hade dom inte godkänt! Vem vill ha skrivet på näsan att man är gammal och mossig? För det är så dom betraktar seniortelefonerna...

Edit: Skall väl tillägga att det också handlar om ekonomi. Dom fick telefonerna billigt när dom tecknade bra avtal med Tele2 (ett mkt bra senioravtal) resp Telenor (man får ringa för hela månadsavgiften)
Motti
Håller med Bee !inte alls säkert att de vill ha en "pensionärstelefon" flirting.gif Jag är 56 och är ingen Mobilfantast glömmer den lätt hemma och behöver inte sova med den heller.Jag fick en SonnyEricsson G502 av gubben som jag tycker är jättebra,visst finns det tjänster som jag inte annvänder men man kan ganska lätt klura ut hur de fungerar om man vill,lärde mig sms:a för ett år alldeles själv och fick applåder av barnen !äntligen Mor !klurade även ut i sommras hur man tar kort och skickar.Jag tror det kan vara en utmaning att lära sig funktionerna och när man blir äldre är det bra att använda hjärnan slap.gif Som sagt man ska nog inte underskatta äldre,föresten har min svärfar på 89 år en mobil och han fixar det.
Gudrun i Göteborg
Instämmer - korkat namn på den mobilen. "Mobil Enkel" eller något sånt hade varit bättre. Och så hade den gärna kunnat finnas i mindre utföranden också så att den är lätt att ha i fickan.
cala98
Min mamma har Doro 410.

Doro 410
Den är jättebra och snygg. Ihopfällbar för att slippa krångligt knapplås. Det bästa är larmknappen. Om man håller den nertryckt i 3 s så skickas ett SMS typ "Hjälp, jag har ramlat eller något i den stilen till 5 vänner eller familjemedlemmar. Strax efter ringer telefonen själv upp första namnet på valda mottagare. Om tex sonen inte svarar så ringer telefonen till dottern osv. När mottagaren svarar kopplas en högtalare på och man kan tala om var man är mm. Den funkar jättebra! Tryggt för mamma och skönt för pappa som kan vara lite fri om han vill.
Carl

Har själv en Doro 410 GSm sen någon vecka tillbaka. Anledning att jag köpte den var. Den har en stor ljus skärm som man kan läsa utomhus även när solen skiner.Stora knappar och att den är vikbar (skärmen repas inte). Passar mig perfekt. Jag kommer aldrig att surfa ladda ner musik eller spela spel på mobilen. Det gör jag hemma på min PC med stor skärm. Vill man ha en mobil bara för att ringa och SMS så är den perfekt för alla åldrar.
KURT
De stora tillverkarna gör tyvärr många enklare modeller som de bara säljer på andra marknader i t ex Asien och Afrika. De vill att konsumenterna här bara skall köpa de dyrare mera avancerade modellerna.
zissi
Tack för alla tips!! thanks.gif Vad gulliga ni är happy.gif

Nu har visst Doro 326 utgått enligt vår butik här i byn men vi ska till stan i helgen får vi se vad det blir.
Doro 410 verkar ju vara omtyckt också. Jag tror vi måste hålla i, känna och se telefonen innan vi bestämmer oss. Jag har varit inne på Doros hemsida och fått fram lite faktablad om de olika seniormobilerna.
Bee och Motti: Jag underskattar absolut inte våra äldre, men våra gamlingar har sina begränsningar p.g.a. olika sjukdomar så jag anser vi måste ta hänsyn till de personliga förutsättningarna som finns och stötta dem på bästa sätt.
Carl
Köpte min här biligast enligt pricerunner!
http://shop.textalk.se/se/shop.php?id=10251
Huggorm
Jag skulle också behöva en sådan telefon, mina skogshuggarfingrar passar inte för de mikroskopiska tangenterna på min nuvarande mobil. Men köpte jag en sån där Doro skulle jag väll bli söndermobbad på jobbet biggrin.gif
ängsvädd
CITAT (Carl @ 26-09-2009, 08:34) *
Köpte min här biligast enligt pricerunner!
http://shop.textalk.se/se/shop.php?id=10251

Tack för tipset smile.gif

Här är mobiltelefonerna:

http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=10251&grp=300940

Det skulle vara väldigt skönt med stora och tydliga knappar samt att man ser skärmen även i solen smile.gif

Med 410 kan man skicka MMS smile.gif
Carl

Håller med Doro 410 är en antitelefon. Ingen telefon som river ner applåder när man lägger upp den på ordet. Men många har i enskilt rum viskat i mitt öra att en sådan skulle man villa ha. Man måste ha mod för att äga en Doro 410. Kom ihåg att det bara de modiga som får kyssa de vackra flickorna!
zissi
Nu är allt klart. Både pappa och svärfar fick Doro 410. Jag håller verkligen med cala98 och Carl om att 410:an är en toppentelefon. Tusen tack för bra råd. Sååå användarvänlig och larmknappen på baksidan är ju en stor trygghet för både oss anhöriga och dom själva. Svart på utsidan och vit med svarta knappar på insidan. Förhållandevis liten och smidig.
Det var som julafton här när de fick sina telefoner....även den yngre generationen var faktiskt fashinerade av den. En telefon jag kan rekommendera till alla som vill ha en lättanvänd mobiltelefon som man kan skicka meddelanden med och även ta emot bilder på m.m.
Carl

Kul att höra att den vart uppskattad!
ängsvädd
Ja, vad kul att de gillade den biggrin.gif

Jag funderar starkt på att köpa en till mig själv - det enda jag saknar med den är en kamera - får se hur jag gör smile.gif
Carl

Det är tusen gånger bättre med en separat kamera!
ängsvädd
I o för sig, men det kan vara bra att ha en kamera iaf i mobilen - om man ser något och vill snabbt fota det och mms:a.
Uggi
CITAT (ängsvädd @ 09-10-2009, 17:25) *
I o för sig, men det kan vara bra att ha en kamera iaf i mobilen - om man ser något och vill snabbt fota det och mms:a.

Jag tycker också att en kamera i mobilen känns bra, har inte alltid med mig kameran, däremot hänger mobilen med som ett klister. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon