Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Nauti
Det börjar bli kyligt ute och det är säkert många som funderat på att köpa nya vinterkläder. Så jag tänkte att det kunde vara bra att starta en sådan här tråd.

De flesta ogillar det faktum att icke-domesticerade djur skall leva ett onaturligt liv i en trång bur och slutligen dö för att deras skinn skall bäras som kläder(66% vill förbjuda pälsnäringen i Sverige). Det finns ju ingen som har något behov av att bära päls. 1 500 000 minkar och 2 000 chinchillor dör årligen inom pälsindustrin.

Djurpäls är fortfarande ganska vanligt i form av dekaler på olika jackor och liknande men det är inte alla som tänker på det när de handlar kläder. Syftet med den här tråden är att få er att tänka på det när ni skall handla kläder.

Här är några relaterade länkar också:

Har en lista över pälsfria företag i Sverige
Information om päls
Motti
Jag tror att de flesta klädaffärer undviker päls på sina kläder nu för tiden,det är nog bara i de lyxiga affärerna som det förekommer.Själv slängde jag min Blårävspäls när vi flyttade, känndes inte bra att bära den längre,inte när man set hur Rävarna och andra pälsdjur har det hos Pälsuppfödarna,inte för att det hjälpte dom Rävarna som fick offra livet för min päls,men att inte bära päls är ett bra sätt att påverka omgivningen,vet många som helt enkelt inte vågar ha sina pälsar längre för de är rädda för påhopp ute.
Nauti
Helpäls är nog väldigt ovanligt nu för tiden. Men pälsdekaler är ganska vanligt. Man ser många som har den typen av jackor med päls på huvorna och liknande. Inte sällan är det djurpäls, så det kan vara bra att tänka på att kolla efter när man köper jacka om det är djurpäls eller syntetpäls. Även om jag inte skulle få för mig att köpa syntetpäls heller då det kan uppmuntra andra till att köpa liknande jackor och då köper en med djurpäls.

Rävar är det ju som tur är förbjudet att föda upp sedan 2001, vilket är väldigt bra smile.gif Men minkar är som bekant inte domesticerade och långt från anpassade för det liv de lever i burar helt utan möjlighet att leva efter naturliga mönster. Så det är ju lika illa det.

Att folk låter bli att använda sina pälsar är ju väldigt positivt smile.gif
Gossen Ruda
Köper bara kläder med päls från begagnade försöksdjur, en sorts återanvändning. devil.gif
Motti
Men Ruda då fear.gif
Nauti
Han är väl som vanligt bara ute efter att provocera sad.gif
Gossen Ruda
CITAT (Nauti @ 24-09-2009, 16:22) *
Han är väl som vanligt bara ute efter att provocera sad.gif

Kan du gissa från vem jag har lärt mig det? laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2009, 16:24) *
Kan du gissa från vem jag har lärt mig det? laugh.gif


det kunde du långt innan Nauti blev medlem. sleep.gif

Gossen Ruda
Hoppsan, nu släpade katten in något. Jag dunstar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2009, 16:29) *
Hoppsan, nu släpade katten in något. Jag dunstar.


vilken tur att du kom in då. det kanske är kyligt ute.

återgå till tråden

äkta pälskläder tycker jag är meninglöst att ha och föda upp djur till att bli (eller hur man ska skriva). syntetpäls har jag iförsig inget emot, även om jag själv inte skulle ha det på mig. jag har bomullskläder på mig.

Grå
En av de arbetsplatser jag är på ibland förekommer det ibland en och annan "pälskärring" - alltså kvinnor i övre medelåldern tillika hierarkin som flaxar omkring med sina bruna sjok.

Hur det än är så finns det bra syntetiska och praktiska alternativ för att hålla värmen och fula kärringar blir inte snyggare av att klä ut sig till döda djur.
Speciellt i dessa äljaktstider borde de vara än mer försiktiga...

Säger då jag som gärna drar på mig både fårskinnstofflor och vantar... blush.gif *insikt*
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2009, 16:29) *
Hoppsan, nu släpade katten in något....

tummenupp.gif
Biggan_
CITAT (Grå @ 24-09-2009, 16:42) *
och fula kärringar blir inte snyggare av att klä ut sig till döda djur.
Speciellt i dessa äljaktstider borde de vara än mer försiktiga...


giggle.gif rotfl.gif
Wilmer
CITAT (Grå @ 24-09-2009, 16:42) *
En av de arbetsplatser jag är på ibland förekommer det ibland en och annan "pälskärring" - alltså kvinnor i övre medelåldern tillika hierarkin som flaxar omkring med sina bruna sjok.

Hur det än är så finns det bra syntetiska och praktiska alternativ för att hålla värmen och fula kärringar blir inte snyggare av att klä ut sig till döda djur.
Speciellt i dessa äljaktstider borde de vara än mer försiktiga...

Säger då jag som gärna drar på mig både fårskinnstofflor och vantar... blush.gif *insikt*

rotfl.gif Javisst, men jag tycker faktiskt att det är bättre att använda pälsen på djur vi ändå käkat upp än att inte ta tillvara allt, eller? Att föda upp djur för pälsen enbart och slänga köttet är illa åt andra hållet. Ni får gärna käka upp min pålle när det är dags (INTE NU), även om jag själv inte skulle vilja veta att det är han jag tuggar på.
Chamomille
CITAT (Grå @ 24-09-2009, 16:42) *
En av de arbetsplatser jag är på ibland förekommer det ibland en och annan "pälskärring" - alltså kvinnor i övre medelåldern tillika hierarkin som flaxar omkring med sina bruna sjok.

Hur det än är så finns det bra syntetiska och praktiska alternativ för att hålla värmen och fula kärringar blir inte snyggare av att klä ut sig till döda djur.
Speciellt i dessa äljaktstider borde de vara än mer försiktiga...

Säger då jag som gärna drar på mig både fårskinnstofflor och vantar... blush.gif *insikt*

Du är junte klok rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Motti
Man kan förstå att de för i tiden klädde sig i päls för kylan och kalla vintrar men i dag har vi så mycket syntet och annat som gott värmer lika bra.För ett antal år sedan var det status att klä sig i päls men i dag har det förändrats till att bli märkeskläder av ull som tur är.Det är dessutom så många djur som är utrotningshotade på grund av regnskogsexploatering och av råjakt på storvilt. Jag tror de flesta i dag är emot Päls och päls kläder , vi är mer medvetna om vad som händer runt i världen med våra pälsdjur.Tror ramaskriket i press och media förändrade synen då vi fick se hur de avpälsade levande hundar och katter bla i Kina,det skakade om många regält.Men som sakt en och annan "Dam" ser man i päls fortfarande.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Wilmer @ 24-09-2009, 16:49) *
rotfl.gif Javisst, men jag tycker faktiskt att det är bättre att använda pälsen på djur vi ändå käkat upp än att inte ta tillvara allt, eller? Att föda upp djur för pälsen enbart och slänga köttet är illa åt andra hållet. Ni får gärna käka upp min pålle när det är dags (INTE NU), även om jag själv inte skulle vilja veta att det är han jag tuggar på.


har för mig jag sett ett klipp där det gick till just så, bland annat var det valpar, sälungar och andra djur som björn ungar. där dom var fruktansvärt grymma. så grymma att jag vet inte ens om jag kan skriva allt här.
Motti
Gubben ska snart ut och jaga älg !ska säga till honom att han ger akt på att inte älgen har käpp och glasögon whistling.gif
takstigen
CITAT (Grå @ 24-09-2009, 16:42) *
En av de arbetsplatser jag är på ibland förekommer det ibland en och annan "pälskärring" - alltså kvinnor i övre medelåldern tillika hierarkin som flaxar omkring med sina bruna sjok.

Hur det än är så finns det bra syntetiska och praktiska alternativ för att hålla värmen och fula kärringar blir inte snyggare av att klä ut sig till döda djur.
Speciellt i dessa äljaktstider borde de vara än mer försiktiga...

Säger då jag som gärna drar på mig både fårskinnstofflor och vantar... blush.gif *insikt*


Bra sagt av dej Grå
Nauti
Det är ju som sagt ovanligt med helpäls, det ser jag nästan aldrig. Men hur ofta ser man inte pälskragar eller tjejer som har stövlar med pälskant? Det är tyvärr väldigt vanligt sad.gif
Biggan_
CITAT (Motti @ 24-09-2009, 16:55) *
Gubben ska snart ut och jaga älg !ska säga till honom att han ger akt på att inte älgen har käpp och glasögon whistling.gif

giggle.gif rotfl.gif
Motti
Eller puder och läppstift med för den delen flirting.gif fast det är väl inga tanter som plockar lingon i päls fast man vet aldrig wacko.gif Älgakt är inte att leka med inte när gubbarnas adrenalin går i topp läste att en del skjuter på allt som rör sig unsure.gif
Grå
CITAT (Nauti @ 24-09-2009, 16:57) *
Det är ju som sagt ovanligt med helpäls, det ser jag nästan aldrig. Men hur ofta ser man inte pälskragar eller tjejer som har stövlar med pälskant? Det är tyvärr väldigt vanligt sad.gif


Nåja, men du får tänka på att syntetpälstillverkarna har blivit ruggigt duktiga på att ta fram material som ser naturtroget ut och även om man kan önska att djurpäls helt går ur tiden när det gäller mode så kan man knappast hata dem för att de köper stövlar med syntetpäls på kanten - om man nu inte ska hata dem för att de har skinn i stövlarna.
Nauti
CITAT (Grå @ 24-09-2009, 17:28) *
Nåja, men du får tänka på att syntetpälstillverkarna har blivit ruggigt duktiga på att ta fram material som ser naturtroget ut och även om man kan önska att djurpäls helt går ur tiden när det gäller mode så kan man knappast hata dem för att de köper stövlar med syntetpäls på kanten - om man nu inte ska hata dem för att de har skinn i stövlarna.
Det viktigaste är ju att de inte köper vanlig päls. Bäst av allt vore ju om de inte använde någonting över huvud taget som ser ut som päls.

Jag själv skulle aldrig få för mig att köpa kläder som innehåller någonting med animaliskt ursprung eller liknar det. Vad gäller läder så är det ju en restprodukt, vilket gör att det inte är lika hemskt även om jag tycker att det är väldigt negativt att stödja kött- och animalieindustrin på det viset. Men det har inte så mycket med saken att göra.

Vad gäller päls så är det ju helt sjukt och bisarrt att de skall födas upp och dö för att någon skall bära dem som kläder. Det är ju även totalt onödigt och någonting sådant borde inte ens existera i dagens så kallade civiliserade samhälle.
MariaS
Jag tar gärna på mig en varm angoratröja på vintern, (det vore ju djurplågeri om man nu inte klippte angorakaninerna var sjätte vecka.)
Ett par rejäla raggsockar i ullgarn kompletterar jag med (Vore djurplågeri att inte klippa dessa djuren heller) Sockarna drar ju inte så mycke garn, så ett par lovikavantar får det nog följa efter. wink.gif
Gunilla T
Bra tråd Nauti - vi behöver nog påminnas ibland och vara uppmärksamma på vad vi köper.

När min mamma dog fanns en päls som min pappa en gång köpte. Chinchilla var det tror jag och min mamma var väldigt stolt över sin päls. Av någon konstig? anledning tog jag med denhär pälsen hem och den hängde där i garderoben och skräpade.

En vinter när det var gräsligt kallt hittade en hemlös katt hem till oss - en underbart gul/röd färgad hankatt som jag döpte till till Leo. Hade redan tre katter och de accepterade inte Leo - han sov på logen i ladugården. Han klättrade varje natt uppför en stege! och sov på den gamla höskullen. Jag gav honom mat och vatten och tog honom till veterinären för kastrering. Vid jultiden blev det rejält kallt och jag tänkte på Leo där i mörkret och kylan i ladugården och så kom jag ihåg pälsen..jag klättrade upp för Leos stege och satte pälsen där som han fick sova i.

Hittade ett bra hem till honom så småningom, tyvärr blev han överkörd i fjol våras till stor sorg för mig och de som tagit hand om honom men pälsen kom till användning iaf.
pejori
CITAT (Motti @ 24-09-2009, 17:05) *
Eller puder och läppstift med för den delen flirting.gif fast det är väl inga tanter som plockar lingon i päls fast man vet aldrig wacko.gif Älgakt är inte att leka med inte när gubbarnas adrenalin går i topp läste att en del skjuter på allt som rör sig unsure.gif



Till lingon tar dom nog inte på sig full mundering inte, men kantareller kräver utstyrsel av kvalité, så en brun röv i vädret, är inte alltid en älg. giggle.gif
Grå
CITAT (pejori @ 24-09-2009, 18:15) *
en brun röv i vädret, är inte alltid en älg. giggle.gif


a0a.gif
Huggorm
När slutade man använda ekorrpäls? Jag har hör historier om folk som levde på att jaga ekorre för att sälja skinnen, så det har förekommit även om jag aldrig sett något plagg i verkligheten
andersen
CITAT (Huggorm @ 24-09-2009, 18:19) *
När slutade man använda ekorrpäls? Jag har hör historier om folk som levde på att jaga ekorre för att sälja skinnen, så det har förekommit även om jag aldrig sett något plagg i verkligheten


Inte har man slutat att använda ekorrpäls, det används till Kamelhårsborstar.
Huggorm
CITAT (andersen @ 24-09-2009, 18:32) *
Inte har man slutat att använda ekorrpäls, det används till Kamelhårsborstar.

Ja det borde man ju ha kunnat räkna ut på namnet rolleyes.gif
*Stintan*
CITAT (Grå @ 24-09-2009, 16:42) *
En av de arbetsplatser jag är på ibland förekommer det ibland en och annan "pälskärring" - alltså kvinnor i övre medelåldern tillika hierarkin som flaxar omkring med sina bruna sjok.

Hur det än är så finns det bra syntetiska och praktiska alternativ för att hålla värmen och fula kärringar blir inte snyggare av att klä ut sig till döda djur.
Speciellt i dessa äljaktstider borde de vara än mer försiktiga...

Säger då jag som gärna drar på mig både fårskinnstofflor och vantar... blush.gif *insikt*



rotfl.gif tummenupp.gif Ja det är ju sååå skönt med fårskinnstofflor. Jag tycker faktiskt det är ok att använda fårskinn. Skulle väldigt gärna vilja ha en stor fårskinnsväst.
Nauti
CITAT (MariaS @ 24-09-2009, 18:11) *
Jag tar gärna på mig en varm angoratröja på vintern, (det vore ju djurplågeri om man nu inte klippte angorakaninerna var sjätte vecka.)
Ett par rejäla raggsockar i ullgarn kompletterar jag med (Vore djurplågeri att inte klippa dessa djuren heller) Sockarna drar ju inte så mycke garn, så ett par lovikavantar får det nog följa efter. wink.gif
Som jag ser det är det djurplågeri hur man än gör. Djur skall inte leva för att tjäna oss och när det sker storskaligt så är det djuren som blir lidande även om de måste klippas för sitt eget bästa. Visst skulle det kunna skötas på ett bra sätt men så ser det väldigt sällan ut. Det har skrivits en hel del om bristfällig djurhållning angående får och ullproduktion.

Är angorakaniner från ett kallare klimat eller är de framavlade av människan?
Grå
Henriks får har det väldans bra, men jag kan inte låta bli att tycka synd om dem när det plötsligt blir kalla nätter och de är precis nyklippta för dagen. En morgon funderade jag på att gå upp och hämta Alfons grön/orange stickade hundtröja och sätta på ett av dem. Hade sett rätt roligt ut smile.gif
henriks
CITAT (Grå @ 24-09-2009, 20:10) *
Henriks får har det väldans bra, men jag kan inte låta bli att tycka synd om dem när det plötsligt blir kalla nätter och de är precis nyklippta för dagen. En morgon funderade jag på att gå upp och hämta Alfons grön/orange stickade hundtröja och sätta på ett av dem. Hade sett rätt roligt ut smile.gif

hm.... ja, det hade sett ut det! yahoo.gif

Fast eftersom alfons bara har en tröja att låna ut så kanske de ankdra fåren hade blivit avundsjuka? Vi får nog genast börja sticka fler!
Biggan_
CITAT (henriks @ 24-09-2009, 21:02) *
hm.... ja, det hade sett ut det! yahoo.gif

Fast eftersom alfons bara har en tröja att låna ut så kanske de ankdra fåren hade blivit avundsjuka? Vi får nog genast börja sticka fler!


giggle.gif
Meriona
Måste köpa vinterjacka i år. Blir en utan dun och päls, såklart. Jag hade en svindyr HH-dunkappa som jag slängde när det där med dunplågeriet uppdagades, jag mådde så jäkla illa av att se den i garderoben. sick.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Nauti @ 24-09-2009, 15:52) *
Det börjar bli kyligt ute och det är säkert många som funderat på att köpa nya vinterkläder. Så jag tänkte att det kunde vara bra att starta en sådan här tråd.

De flesta ogillar det faktum att icke-domesticerade djur skall leva ett onaturligt liv i en trång bur och slutligen dö för att deras skinn skall bäras som kläder(66% vill förbjuda pälsnäringen i Sverige). Det finns ju ingen som har något behov av att bära päls. 1 500 000 minkar och 2 000 chinchillor dör årligen inom pälsindustrin.

Djurpäls är fortfarande ganska vanligt i form av dekaler på olika jackor och liknande men det är inte alla som tänker på det när de handlar kläder. Syftet med den här tråden är att få er att tänka på det när ni skall handla kläder.

Här är några relaterade länkar också:

Har en lista över pälsfria företag i Sverige
Information om päls



Mina vinterkläder är bara ull! Förutom Goretexvindställena som jag har utanpå.. wub.gif
Jag vet inte om man kan kalla det för "pälsfritt" men jag älskar ull! På längden och på tvären! flirting.gif
Använder även ull mitt i sommaren då det svalkar mot värmen. INGEN kan någonsin ta ifrån mig dessa underbara klädesplagg!

När jag växte upp hade mamma och pappa 8 tackor. Alltid! Baggen kom såklart på besök varje höst! Pälsen klipptes på tackorna och användes till allt möjligt. Därav min "frälsthet". Ull är bara helt underbart!
(Kalla mig gärna "Ulla"... laugh.gif )
smiley_small_hug.gif
Meriona
Önskar så att jag kunde ha yllekläder, men jag kliar ihjäl mig, det hjälper inte att det är lammull till 15%, det räcker för att jag ska vara illröd och klådig. Men det är både vackert och funktionellt! wub.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Meriona @ 24-09-2009, 21:52) *
Önskar så att jag kunde ha yllekläder, men jag kliar ihjäl mig, det hjälper inte att det är lammull till 15%, det räcker för att jag ska vara illröd och klådig. Men det är både vackert och funktionellt! wub.gif



Kära vän!
Jag måste få be dig om att gå in på janus.no Lammull är ingenting mot merinoullen!!!
(Merinoullen är 20-30 cm lång och är ung som oxfilén. Mör!)
Därifrån beställer jag NÄSTAN alla mina kläder sedan många många år tillbaka. DE kliar INTE!!!!!! Inte ens för bebisarna i stl 60-70 cl.
Jag har varit så superkänslig tidigare, men inte mot dessa kläder. Samt att man kan tvätta merinoullen från Janus i 60 graders värme utan att de krymper. Bara DET är fantastiskt!

När vi hade fel på tvättmaskinen för många många år sedan så fungerade inte termostaten på tvättmaskinen, utan den kokade allt... crying.gif men januskläderna behöll sin form och storlek... gång efter gång...
Meriona
Merinoull skulle jag aldrig i livet köpa, inte så länge de stackars fåren lemlästas i Australien. sick.gif Dessutom har jag före den kännedomen faktiskt köpt en herrtröja me d merinoull, och jo jag tålde inte den heller. Man jag är känslig, jag erkänner, jag kan inte ens ha ull om det är fodrat med innerfoder, då ska det vara ett tjockt lager emellan, då kanske det skulle gå.
Sussie F-Flower
CITAT (Meriona @ 24-09-2009, 22:07) *
Merinoull skulle jag aldrig i livet köpa, inte så länge de stackars fåren lemlästas i Australien. sick.gif Dessutom har jag före den kännedomen faktiskt köpt en herrtröja me d merinoull, och jo jag tålde inte den heller. Man jag är känslig, jag erkänner, jag kan inte ens ha ull om det är fodrat med innerfoder, då ska det vara ett tjockt lager emellan, då kanske det skulle gå.



Nä!! -vad tråkigt!!!
Förstår att det naturligtvis inte kan passa alla....

Är det lanolinet som du int tål???
herkules
CITAT (Sussie F-Flower @ 24-09-2009, 22:03) *
Kära vän!
Jag måste få be dig om att gå in på janus.no Lammull är ingenting mot merinoullen!!!
(Merinoullen är 20-30 cm lång och är ung som oxfilén. Mör!)
/..../

läste först detta och blev glad
http://uteungar.wordpress.com/2008/02/26/merinoull-janus/
men sen hittade jag det här och blev mindre glad
http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrel...plaagsam-309502
Meriona
Det vet jag inte ens vad det är... blush.gif Men jag tål att ha lovikkavantar, så händerna är tydligen inte så känsliga. Och det är jag glad för, Wilmer har nämligen stickat ett par jättevackra sådana till mig, och det finns inget som är lika varmt och ändå luftigt som dem! Så visst håller jag med, Ylle är en makalös produkt! wub.gif
Sussie F-Flower
Ja??? Men det var väl ingenting nytt???
Anki på Öland
CITAT (Nauti @ 24-09-2009, 16:57) *
........................inte pälskragar eller tjejer som har stövlar med pälskant....................


Pälskanter på både stövlar och jackor var förr ofta katt- och hundpäls som kom från asien. Man plågade djuren något fruktansvärt och avslutningsvis flådde dom levande för att få den utstående pälsen - något såååå fruktansvärt vidrigt!! När det uppmärksammades fortsatte man att sälja det under falska namn typ ekorrskinn, buffelskinn och liknande. Så se till att det inte finns sådana kanter på kläder/skor!!!
Anki
Sussie F-Flower
Vill man inte ha ull så behöver man inte!!! dET FINNS INGEN SOM TVINGAR EN!!!

Ingen ska behöva bli upprörd!
Jag trodde bara att det hela var en upprinnelse till att inte avla/odla flera djur än vad som behövs... för att vi ska kunna "klä på oss" inför vintern...
Meriona
Vems inlägg är det du upprörs av, jag känner mig förvirrad? unsure.gif
Tråden handlade om onyttan att köpa kläder med inslag av djur som plågats. Jag tycker att ull är underbart, men producenterna av merinoull är tyvärr delaktiga i svineri, så det går bort för mig. Om det nu var mitt inlägg du svarade på.
Bengalow
Och här dör silkesmaskens larver, för att deras kononger skall bli till tjusiga sidentyger och mattor!

pejori
CITAT (Meriona @ 24-09-2009, 22:34) *
Vems inlägg är det du upprörs av, jag känner mig förvirrad? unsure.gif
Tråden handlade om onyttan att köpa kläder med inslag av djur som plågats. Jag tycker att ull är underbart, men producenterna av merinoull är tyvärr delaktiga i svineri, så det går bort för mig. Om det nu var mitt inlägg du svarade på.



Hänger inte med riktigt jag heller. dunno.gif
Iofs, så är det ju upp till var och en vad man klär sig i, så vill man ha/avstå från animaliska biprodukter (päls, ull, whatever) så är det väl deras ensak. dunno.gif
Jag tål inte heller någon form av ull mot kroppen (klias och sticks) så det blir annat som är varmt. yes.gif
Tur att man inte är frusen. giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon