stennie
Idag fick jag bytt ut mina linser til progressiva, om 4-6 månader ska dom ta bort mitt brytningsfel med laser.
Sen ska jag slippa glasögon för resten av livet yahoo.gif
Operationen gjordes kl 12 idag, Det är fortfarande suddigt, men jag ser tillräckligt för att kunna läsa och skriva lite här! tummenupp.gif

Någon annan som gjort det? dela gärna med er av erfarenheter!
Sussie F-Flower
VA? Finns det progressiva linser? Det visste jag inte... Trodde bara att det fanns mot närsynthet och "översynthet"...

Har ingen erfarenhet alls, Stennie, men jag önskar dig Lycka till för det som komma ska! kompiskram.gif

Vad har du gjort för operation idag då???

Edit: Jahaaa.... Nu tror jag att jag förstår....(?) Har du opererat bort dina egna linser mot andra linser...?
stennie
CITAT (Sussie F-Flower @ 24-09-2009, 20:40) *
Edit: Jahaaa.... Nu tror jag att jag förstår....(?) Har du opererat bort dina egna linser mot andra linser...?



Helt rätt !!!!! tummenupp.gif
ingrids
Inter riktigt - har inopererade linser samtidigt som jag har har kvar ögats egen lins så de är inte progressiva.
Jag var extra ljuskänslig nästan hela första året och hade svårt att vänja mig vid att det inte inte se små detaljer bra om jag tittade riktigt nära, vilket var konstigt efter ett liv som närsynt. Nu trivs jag jättebra och har inga problem alls, förutom att jag kanske har ännu sämre mörkersyn än tidigare (men det är svårt att avgöra för den har alltid varit riktigt usel).
Den dagen jag blir ålderssynt kanske det är dags att byta till progressiva linser, coolt att det finns.
jankan
CITAT (stennie @ 24-09-2009, 18:24) *
Idag fick jag bytt ut mina linser til progressiva, om 4-6 månader ska dom ta bort mitt brytningsfel med laser.
Sen ska jag slippa glasögon för resten av livet yahoo.gif
Operationen gjordes kl 12 idag, Det är fortfarande suddigt, men jag ser tillräckligt för att kunna läsa och skriva lite här! tummenupp.gif

Någon annan som gjort det? dela gärna med er av erfarenheter!


Jag har gjort ett linsbyte för några veckor sedan, s.k restorlinser. Jag ser fortfarande suddigt och ser "svarta kanter" på utsidan av ögonen som liksom försöker zooma in det jag tittar på...hemskt irriterande...känner du oxå så?
Är det samma sorts linser du satt in? Har försökt hitta nåt forum på nätet om denna lins men verkar icke finnas, tills jag hittade ditt inlägg som gjorde mig så glad!
Vore jättekul att få höra om du upplevt några biverkningar....Min läkare har pratat om ev.laserop oxå för att göra synen bra, men som sagt dessa svarta "kamerazoomobjektivskanter" är jag rädd inte försvinner...Kan de månne ha att göra med mitt lilla brytningsfel?!

Ha de!
Maggan H
Stjäl tråden en liten stund för att fråga om sk ålderssvaga ögon. Kan dessa också korr med laser så man får normal syn utan glasögon?
Kan man skaffa linser så man ser bra på både nära och längre håll? Börjar irritera mig väldeliga på att inte kunna läsa tidningstext eller text på matvaror i butiken/jobbet och ALLTID har man glömt glasögonen hemma! ranting.gif
mammialex
Intressant jag gjorde själv ett linsbyte förra Onsdagen. Hade ijnte räknat med att behöva korrigera mitt brytningsfel men det ökade från 0,75 till 1.0 efter mitt linsbyte så nu blirdet en laser i Mars. Lite besviken är jag.
Har svårt att hitta dataavståndet samt läsavstånde4t. Behöver MASSOR med ljus.

Har du gjort din laser än Stennie?

Mvh Maria
netaave
Jag har en kompis som gjort som du och som nu har ett helvete med torra ögon. Den effekten ska dock inte vara så vanlig så håller tummen för att det går bra för dig. smile.gif

CITAT (Maggan H @ 29-10-2009, 18:25) *
Stjäl tråden en liten stund för att fråga om sk ålderssvaga ögon. Kan dessa också korr med laser så man får normal syn utan glasögon?


Japp det kan man
KRT
Jag skulle aldrig i livet låta en laser komma nära min ögon..... Visserligen är biverkningar ovanliga men skulle man drabbas är det omöjligt att återställa ögat.

Har däremot funderat på den metoden där man sätter in en extra lins i ögat (glömmer ALLTID förkortningen smile.gif), men eftersom min syn hittills, under 23 år!!!, aldrig stabiliserat sig har mina optiker avrått.... Trodde verkligen att et äntligen stod stilla efter 2 år med samma linsstyrka, men vid senaste besöket visade det sig att mitt synfel blivit bättre (?!?!?!?!) och jag fick justera styrkan från -8,5 till -8 dunno.gif, så en operation är fortfarande inte lönt att göra enl optikern........
stennie
CITAT (Maggan H @ 29-10-2009, 18:25) *
Stjäl tråden en liten stund för att fråga om sk ålderssvaga ögon. Kan dessa också korr med laser så man får normal syn utan glasögon?
Kan man skaffa linser så man ser bra på både nära och längre håll? Börjar irritera mig väldeliga på att inte kunna läsa tidningstext eller text på matvaror i butiken/jobbet och ALLTID har man glömt glasögonen hemma! ranting.gif



Oj har missat att svara på frågorna här, har inte varit aktiv på Odla ett tag...
Maggan. man kan inte fixa ålderssyntheten med Laser, men med ett Linsbyte, alltså det som jag har gjort. Linserna som jag har heter multifokala linser och gör att man ser på både långt och kort avstånd, det är en fröjd att gå till affären och kunna läsa på innehållsdeklarationerna utan besvär.

Min Laseroperation gjorde jag för ca 10 dagar sedan, så det är fortfarande lite suddigt på ögat, jag behövde bara gjöra det på höger öga, eftersom det vänstra blev så pass bra av linsbytet.
jankan
CITAT (mammialex @ 17-12-2009, 13:22) *
Intressant jag gjorde själv ett linsbyte förra Onsdagen. Hade ijnte räknat med att behöva korrigera mitt brytningsfel men det ökade från 0,75 till 1.0 efter mitt linsbyte så nu blirdet en laser i Mars. Lite besviken är jag.
Har svårt att hitta dataavståndet samt läsavstånde4t. Behöver MASSOR med ljus.

Har du gjort din laser än Stennie?

Mvh Maria



Hej hej!

Måste fråga..vilken sorts lins har du satt in?? JAg själv har satt in restorlins och är fortfarande mkt missnöjd..precis som du skriver så behöver jag STARKT och MASSOR av ljus för att kunna läsa sad.gif dessutom ser jag inte detaljer vidare bra heller, ex. omöjligt att trä en tråd i ett nålsöga...det flyter bara ihop thumbdown.gif
Vore jätteintressant att höra dina erfarenheter av detta!

jankan
CITAT (stennie @ 19-02-2010, 16:49) *
Oj har missat att svara på frågorna här, har inte varit aktiv på Odla ett tag...
Maggan. man kan inte fixa ålderssyntheten med Laser, men med ett Linsbyte, alltså det som jag har gjort. Linserna som jag har heter multifokala linser och gör att man ser på både långt och kort avstånd, det är en fröjd att gå till affären och kunna läsa på innehållsdeklarationerna utan besvär.

Min Laseroperation gjorde jag för ca 10 dagar sedan, så det är fortfarande lite suddigt på ögat, jag behövde bara gjöra det på höger öga, eftersom det vänstra blev så pass bra av linsbytet.



Då är det nog samma sorts lins vi satt in, men jag skulle inte rekommendera någon att göra detta efter mina erfarenheter... nono.gif Jag ser inte alls bra på långt håll och dessutom måste jag ha grymt stark och mycket ljus för att kunna läsa...känner mig stirrig hela tiden och efter laserkorrigeringen tyckte jag att det bara blev sämre...gjorde det tack å lov bara på ena ögat! Upplever du som att du ser att linsen försöker ställa in skärpan likt kameraobjektiv? Det gör jag och ser hela tiden kanterna på linsen...nåväl, det låter jättekul att det lyckats för dig tummenupp.gif , jag ska nu 6 månader efter laserbeh. ta kontakt med min läkare för att höra vad nästa steg blir g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon