Noah
Hej!

Jag undrar bara om ni har några favoritblommor wub.gif ni smyckar era hem med nu till jul och nyår?

Personligen är jag oerhört förtjust i vita blommor av alla de slag, och det går att göra så fina arrangemang med bara blommor i vitt.
Amaryllisar hör till mina favoriter, tråkigt nog har mina gamla blivit angripna av vivlar mad.gif sad.gif i sommras, så vi får se hur många som går att rädda sad.gif .

Vet någon om man skall undvika några blommor om man har en liten (5 mån) i familjen? Har t. ex hyacinter för stark doft?

Ha det underbart biggrin.gif wub.gif

Noah
Hannele
Vita blommor kan man ha hela året, till jul ska det vara rött i vårt hem.
Alla sorter; vi har redan azaleor, cyklamen, begonia, amaryllis...
Lite senare köper vi jul-doftande hyacinter. Små söta jul-tulpaner...
Hyacinter ska man nog inte ha i sovrummet.
Viktigt att komma ihåg att hänga upp en 'kyssevenlig' mistel! wub.gif
Och julstjärnor förstås! Som är lite svåra...
Almdalen
Jag gillar också Amaryllis, föredrar också de vita. Röda Julstärnor är tradition och därför köper jag dem, men egentligen så tycker jag inte de är vackra. Hyacinter är också fina och doftar Jul.
biggrin.gif
renate
rolleyes.gif jag älskar hyacinter,alla färger,amarillis röda och vita,köper inga julstjärnor(hatar julstjärna)annars har jag mycket rött till jul det blir så mysig.Granen skall vara äkta vara och klädd i silver och rött.Vad prater jag om jul redan,vi har ja inte ens advent,då ska det pyntas. smile.gif
andersen
Vita blommor är extra fina till jul specielt julstjärnan White Star blommar med vita vackra blommor i stället för röda.

En annan höjdare är vita tulipaner, tycker att vita blommor gör sig extra fint tillsammans med röda jul äpplen och apelsiner på bordet.

Man har mycke annat som är rött på julen tex stearinljus äpplen röda band runt apelsiner, så då tycker jag att det är fint med vita blommor.
*Felix matte*
Amaryllis wub.gif Nyförälskad i dem biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif och Julstjärna så klart.
Den från förra julen står kvar i sin kruka på köksbordet laugh.gif
Hyacinter kan vi tyvärr inte ha pga allergi men annars hade de också hamnat på favoritlistan wub.gif
Fialotta
Röda azaleor i massor o vita tulpaner
brukar jag ha från första advent....lite lyx måste man ha rolleyes.gif

Julstjärnor som säljs i massor till jul.... gillar inte jag heller...men jag fick ett stort träd
av julstjärnan förra året, den va ganska läcker tongue.gif men jag köper den inte!
zaaritha
Hejsan!
Jag tycker definitivt inte att " alla " julblommor SKA vara röda!!
Jag vill helst ha vita hyacinther. Amaryllis ; vill jag ha vita o. nya sorter!
Julstjärna har jag en vanlig röd; se`n 2 år tillbaka, som blommar o blommar! Och den står i fönster mot norr. Har endast en hängande lampett i det fönstret, men det verkar ju gå bra, ändå!
M-B
Wargen
Amaryllis, i år ska jag försöka hitta en dubbelblommande "Elvas", (Weibulls). Annars är nog hyacinter min favorit eftersom de doftar. För mig är julen starkt förknippad med dofter...Har inte gillat julstjärnor tidigare men de nya dubbla mörka röda sorterna ihop med andra vita blommor tror jag blir snyggt. Fick en julstjärna för två år sedan som numera är ett litet träd. I år har den inte blommat om, det är ju knepigt att få den till det, men jag drar mig inte för att sätta i konstgjorda blommor i växterna om jag tycker det saknas något. rolleyes.gif
Annki
Amaryllis, tazetter i en hög glasskål med marmorkross i botten och vita hyacinter i hyacintglas! Julstjärnor okey, men jag kan leva utan dem. Små barn och djur kanske inte uppskattar tazetter och hyacinter som doftar starkt. Men jag såg just på hyacinterna jag köpte häromdagen att man numera sätter ut "svag doft" eller "stark doft" på en pinne i krukan. Jättrebra tycker jag, som också nyser av för starka dofter!
estet
Med risk för att låta tråkig så säger jag murgröna med lite dekorativa stenar och en glittrig liten, liten silverstjärna. Så juligt är mitt hem. laugh.gif
Kanske, eventuellt, kan jag tänka mej en amaryllis men då ska den vara vit. Då är det den första julblomman jag köper nånsin.
Jag är inte så mkt för att pynta & fixa över huvudtaget, så julen med alla dess grunkor gillar jag ej.
wink.gif Hos andra javisst, men inte i mitt hem, ska väl tilläggas.
vickeva
Hyacinter i massor, mest vita men en och annan blå och till och med rosa smyger in, för jag tycker att de doftar bättre. Vita amaryllis (köper nya varje år, för jag klarar inte av dem wub.gif ), mistel, absolut, och azaeleor och julstjärnor, oj så VANLIG jag är... smile.gif
Viola
A m a r y l l i s - försöker jag mej på för första gång !!! -
jag planterade tre stycken i går - två Red Lion och en Amazonas....

Har nån erfarenhet av dessa?

Annars har vi alltid förr om åren haft julstjärnor i vitt och rött = allergiker i familjen....


Viola
Åsa K, zon 1
Tazetter, ja, jag har redan satt 6 st och de är på väg upp, så nu får jag ställa dem lite svalt så de inte blommar före advent smile.gif

Julstjärnor, nej, mina katter låter inte bli dem sad.gif så jag brukar köpa azaleor till advent, så står de sig över hela julen.

Och så hyacinter förståss, många, för jag älskar doften, men bara under julen, efter nyår åker de ut, då skall det vara tulpaner laugh.gif
Liselotte i zon 3
Noah.

Det är inga problem med doftande hyacinter när man har små "knoddar" hemma, det vet jag av egen erfarenhet.
Men är du ändå tveksam så införskaffa de hyacinter som är antingen väldigt svagdoftande eller de utan doft, de är minst lika vackra som de med stark doft.

Mitt julhem är lite blandat, i köket så är det mörkt röda julstjärnor, i vardagsrummet vita tazetter, blå hyacinter, amaryllis (afrodite och röda).
Och att inte förglömma en stor härligt doftande julgran pyntad av mig och mina tjejer.

Liselotte
Louise i Göteborg
Hyacinter och barn.

Jag älskar hyacinter och hade massor av dem varje jul, även när barnen var små.

Men......vid ett tillfälle hanterade jag en massa torra hyacintlökar och kliade mig därefter i ansiktet. Detta gör jag aldrig om. Chili är inget i jämförelse.

Så placera hyacinterna där inte småbarn kan nå dom!!!!
azofia
Tazetter, amaryllis, hyacinter, tulpaner osv, det är blommor som måste finnas hemma vid jul. wub.gif
Julstjärnor är jag försiktig med då de är giftiga för husdjur.
En av katterna tuggade av en hyacintknopp ett år, som tur var åt han inte upp den rolleyes.gif
Eva Swahn
Hyacinter för doftens skull. Sen inga andra blommor.

Men däremot en stor julkrubba som dekoreras med egen plockad mossa, grankvistar, sand, stenar, fröställningar och annat som jag finner i naturen. Det doftar gott och jul om min julkrubba. Samt att jag aldrig har annat än riktiga stearinljus om julen. Inga billiga som rinner, inte är riktigt vita och som osar och som aldrig kan dofta jul.
Alexandra
Min favoritblomma är hyacinten - mest p g a doften. Annars så brukar jag pryda benjamin-fikusen med glitter och stjärnor, den blir s a s en adventsgran rolleyes.gif gillar även mistel wub.gif och järnek som är grann med sina röda bär och glansiga blad. Mitt nyförvärv - en liten rumsgran - blir kanske en ny favorit ......
Sylvia
Det verkar som om jag inte är ensam om att gilla vita blommor! biggrin.gif

Men nu ska jag pröva för första gången med RIKTIGT mörkröda, burgundyröda! Har sett sådana amaryllis och julstjärnor, finns kanske annat också, ska kolla närmare julen.
Nina S
Jag älskar Amaryllis, jag och min sambos son brukar kolla hur snabbt den växer... laugh.gif

jag tror att det är för att dom har stooora blommor som jag gillar dom, eller kanske för att det går så fort när dom växer?

Jaaaa, det finns nog många anledningar, det är i alla fall min julfavorit!

//Nina
Cilla
Jag är dålig på att fixa julblomster, blir lite trött på mängderna av dekorationer som repeterar sig överallt under julen. Men jag ser till att ha extra färskkryddor hemma. Stor kruka full av färska, doftande örtkryddor ska det vara till jul hos mig!
Ewa L
Jag har planterat Amaryllis-lökar för första gången i år, men de ser inte hoppingivande ut. Hann inte att kolla med er först hur jag skulle göra, och gjorde alltså "fel". Nåja, jag har inte gett upp än. wacko.gif

Mina Novemberkaktusar blommar så in i norden fortfarande över jul, brukar inte behöva så mycket som prunkar därför. Likaså S:t Paulian blommar som bäst nu.

Julstjärnor brukar jag sätta några stycken i mini-format tillsammans i en vit rektangulär vacker kruka, annars inte gärna.

Hyacinter för doften!

Oj, nu börjar julkänslorna komma. Älskar julen!! Blev "lurad" på julfirandet som barn, och det tar jag igen nu. wub.gif
Mariann
Det brukar bli ett par röda julstjärnor i köket. Sedan MÅSTE man ha hyacinter lite var stans för doftens skull. Köper mig nog en amaryllis i år också.
vickeva
CITAT (Ewa L @ 18-11-2003, 06:49)
Älskar julen!! Blev "lurad" på julfirandet som barn, och det tar jag igen nu. wub.gif

åååå stackars dig, hur då lurad? sad.gif
Jag älskar också julen, och framför allt nu när man har egna barn så känns det så viktigt att de ska få en härlig jul, så att de kan sitta och minnas och tycka att julen var härlig. Tänk om de känner sig lurade på julen.. huh.gif Nu får jag lägga på en rem känns det som..
pejahren
Rätt så traditionell och tråkig. biggrin.gif

Julstjärna, hyacinter, azalea och julglädje (i alla fall heter den så i Norge)
Anna C
Lökarna är mina favoriter och helst då amaryllis. I fjor satte jag vita hyacinter i en blå Alvar Aalto-vas, det blev jättetjusigt!

Jag är fascinerad över att se de torra bruna lökarna utveckla sådan livskraft och bli vackra blommor. Som Piet Hein skrev: "att muldjord blir til gule krokus, det er det rene hokus-pokus" (med förbehåll för min undermåliga danska stavning).

Julstjärnor bojkottar jag för det används så mycket kemikalier för att få dom så små som vi vill ha dom. Helt onödigt för en växt som jag betraktar som engångsväxt. Av de som jag har fått i present har jag inte lyckats att få någon att överleva efter nyår. Skulle man ändå lyckas så är det tydligen ett himla bök att få dem att bli röda igen till kommande jular. Då är det mycket enklare och roligare med amaryllisar.

Anna
lavendel
Har köpt dom första vita hyacinterna idag.... och amaryllisarna slår nog ut till advent tror jag....
Dom är självklara....liksom dom röda tulpanerna på julbordet....
Sen finns det dom där som man inte alltid får tag i....men som jag köper så fort jag hittar:
Julbegonior...helst vita...men också dom klassiska rosa....
Iskonvaljer....finns det något ljuvligare?
Och...det här kom jag ihåg just nu... när jag var barn så kunde man beställa vita syrenträd i blomsteraffärn...det hade vi till jul...underbart!
En bukett med röda och vita liljor är inte heller fel!
Och så misteln förstås wub.gif !
Lavendel
Ewa L
CITAT (vickeva @ 18-11-2003, 19:31)
CITAT (Ewa L @ 18-11-2003, 06:49)
Älskar julen!! Blev "lurad" på julfirandet som barn, och det tar jag igen nu. wub.gif

åååå stackars dig, hur då lurad? sad.gif
Jag älskar också julen, och framför allt nu när man har egna barn så känns det så viktigt att de ska få en härlig jul, så att de kan sitta och minnas och tycka att julen var härlig. Tänk om de känner sig lurade på julen.. huh.gif Nu får jag lägga på en rem känns det som..

Min mamma tillhör en frireligiös sekt som inte firar jul -- Jehovas Vittnen. Det är naturligtvis hennes rättighet, men hon tog också ifrån mig vad jag ansåg var min rättighet -- julen (bl.a.) Tar igen det idag, har också haft många riktiga traditioner för mina barn. Ofta små, enkla men för oss viktiga. Det är också min rättighet idag att vara ateist!
- - -
Tror inte alls du behöver lägga på någon rem. Det viktigaste du kan ge dem är ju dig själv och din tid. Att julpyssla, baka...

Vi (dvs barnen och jag) brukade göra julklappar själva och då började vi i oktober med olika teman. Ett år var ex.vis temat ljus. Stöpta och gjutna ljus, men jag köpte även ljusmassa som vi modellerade med. Snögubbar, tomtar, frukter... Kanske inte så vackra, men mycker personliga och uppskattade. Har många tips, om någon vill ha -- hör av dig.

Ett annat år gjorde vi kalendrar. De ritade varannan sida (dvs månad) själva. Många månader hade "luktbilder". December månad med julgröt beströdd med kanel ex.vis.

Ett år gjorde vi kylskåpsmagneter i gips. Allt detta är alltså inte dyrt, det "kostar" bara tid.

Ofta har ju redan mormödrar/farmödrar etc. allt de behöver, och de uppskattar ofta betydligt mer denna typ av presenter.
*Felix matte*
Blomsterbudet kom till oss med Azalea i vit blom... från Maudan så klart wub.gif (bild finns i album)
Ursäkta en okunnig... Hur sköter man en Azalea?
Letade på nätet och där fanns många råd som bara gjorde mig än mer virrig.
estet
Vad jag har läst mej till på lappen som följer med blomman...

*ständigt fuktig- jämn vattning utan att stå i vatten, antingen att man häller lite varje dag eller att doppa den.
*tycker ej om att stå över varma element.

äh, mer kommer jag inte ihåg.
Betty
Hur sköter man en Azalea? Med svårighet skulle jag nästan vilja säga... Jag lyckas då alltid med att få dem att tappa knopparna o.s.v. Här får du en bra länk med skötselråd till bl.a. Azalea.
http://www.gronafingrar.nu/krukvaxter.htm#azalea
*Felix matte*
Här följde det inte med någon lapp med skötselanvisning.
Hur har du gjort?
Har du vattnat dagligdags eller har du doppat den dagligen eller hur många ggr/vecka???
Frågar jag som mest haft hand om gammeldagsa krukväxter som inte är sååå kräsna tongue.gif
estet
Jag petar med fingret och vattnar dagligdags...för den står nämligen i fönstret ovanför ett varmt (!!) element.
Jag såg att jag hade missat en gång och då var blommorna för sorgliga, sen jag vattnat så blev det spänst i dem.

På lappen står det att man kan doppa dem i ca 30 sek. och sen ta upp dem lutande så vattnet rinner ut fort. Men hur ofta man ska göra det kommer jag inte ihåg... blomman står på jobbet.
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 10-12-2003, 23:56)
Hur sköter man en Azalea? Med svårighet skulle jag nästan vilja säga... Jag lyckas då alltid med att få dem att tappa knopparna o.s.v. Här får du en bra länk med skötselråd till bl.a. Azalea.

Tackar som ödmjukast wub.gif
Hur kommer det sig att våra mammor klarade av att få alla krukväxter till att överleva, trots att datorn inte ens var uppfunnen på deras tid. wink.gif
Kan det vara så att vi numera förlitar oss mer och mer till andra och inte tror oss ha egna kunskaper wink.gif wink.gif wink.gif
Betty
Azalea är en gammaldags krukväxt.
Jag brukar doppa hela krukan i ljummet vatten så att jorden blir genomfuktad, ett par gånger i veckan. Ha den inte i fönstret om du har elementet på, då torkar den fort underifrån. Jag brukar ha min på matrumsbordet - under en lampa. Men som sagt - jag är inte den bästa att råda dej, mina azaleor brukar få torkade knoppar som faller av hur mycket jag än pysslar om dem...
*Felix matte*
Tack för alla råd! wub.gif
Just det om knoppar som faller av läste jag att man skulle spraya de outslagna knpparna med vatten för att de inte skulle "trilla av pinn "... så gjorde jag ikväll smile.gif och nu håller jag tummarna för låååååång blomning biggrin.gif
kerstin z5-6
Det var svalare inne förr -det är nog knepet..
rosa julstjärnor gillar jag och LILA hyacinter laugh.gif
Har lagt in lite juliga bilder i album vinterträdgård

*Felix matte*
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-12-2003, 00:28)
Det var svalare inne förr -det är nog knepet..
rosa julstjärnor gillar jag och LILA hyacinter laugh.gif
Har lagt in lite juliga bilder i album vinterträdgård

En sådan trädgård skulle jag också vilja ha wub.gif
Fialotta
Så här gör jag med mina Azaleor (min favo julblomma)

låter den stå svalt inne i rummet och den får vatten i ytterkrukan
varannan dag så den inte torkar ut...då suger den upp vattnet själv
och mina står lääänge utan att tappa knoppar...eller dränker ner
krukan i diskhon varannan dag i 10 min...fungerar oxå...
fick detta tips av min blomsterhandlare för ett par år sedan
och det har fungerat bra!
Lycka till Felix matte
Hannele
Hittade igår denna lilla variegerade järnek på torget.
Dom kunde dock inte svara, om den kommer från Holland eller Sverige...?
Jag ska i alla fall försöka plantera den ute. Vår egen järnek.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon