Full version: nannorhops ritchiana
andreas i uppsala
finns det någon med erfarenheter när det gäller nannorrhops ritchiana på friland här i sverige?
Det jag menar är om det finns nån som har en sådan på friland här i sverige och som kunde ge mig några tips.
mvh
andreas
Anders zon III
Det brukar vara Trachycarpus man ser planterad i Sverige, ser den i Stockholmstrakten ibland, men Nannorhops kan gå om du har nån kontakt i bergstrakterna i Afghanistan och kan få nåt exemplar därifrån! Där finns det härdiga varianter, men inte i handeln vad jag vet.

Palmer för Skandinavien
andreas i uppsala
Jag ska köpa några mazari på the palm centre för jag känner dock ingen i afganistan eller i iran som skulle kunna ge mig nån.
för övrigt så har jag redan 2 trachycarpus och snart 11st.kom till uppsala så får du se dem även här.
mvh
andreas
Anders zon III
Oj, så du kämpar med palmer i Uppsala... Köpt de extra härdiga från Bulgarien, eller?
Hur länge har du haft dem ute?
andreas i uppsala
nej.Det är inga bulgaria men jag ska ta kontakt med kiril donov och se om han vill byta fröer.Han har lyckats med w.filifera i bulgarien!!(6b-7a)De har visat sig anpassa sig väldigt bra till olika klimat.Så kanske borde man även testa den.Den är bara härdig till -10 men han lyckades få dem att överleva -23!(med skydd)bladen frös bort men som alla vet så växer den enormt snabbt för att vara en palm så till sommaren så hade den en massa nya blad.
Om man inte provar så får man heller inget veta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon