Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Nauti
Med tanke på min förra tråd så var det många som verkade vara emot uppfödning av pälsdjur. Så då är det antagligen en hel del av er som kan tänka sig att skriva under den här namninsamlingen mot den föråldrade och bristfälliga pälsdjursfarmningen. Här kommer länken:

Namninsamling mot pälsdjursfarmning
ängsvädd
Toppen - jag har skrivit under biggrin.gif
LasseB
Nej tack jag skriver inte på.
Förstår inte vad det är som är föråldrat och bristfälligt. Vill minnas att det bara ä något år sedan som våra politiker skärpta lagstiftningen som rör pälsdjursfarmning.
Nauti
CITAT (LasseB @ 03-10-2009, 12:02) *
Nej tack jag skriver inte på.
Förstår inte vad det är som är föråldrat och bristfälligt. Vill minnas att det bara ä något år sedan som våra politiker skärpta lagstiftningen som rör pälsdjursfarmning.
Föråldrat = Vi behöver inte längre bära päls. Det är långt från en nödvändighet och det finns syntetiska alternativ ifall man nödvändigtvis måste gå runt i någonting som liknar päls.

Bristfälligt = Djuren får inte leva efter sina naturliga levnadsmönster. Läs på om minkar får du se. De är inte domesticerade och spenderar bland annat en stor del av sina i vatten. Inom päldjursfarmningen växer de upp i trånga burar utan tillgång till vatten. Det är uppenbart att den miljön inte är bra för dem, varken psykiskt eller fysiskt.
Skruttis
Underskrivet!
MariaS
CITAT (Nauti @ 03-10-2009, 12:12) *
Föråldrat = Vi behöver inte längre bära päls. Det är långt från en nödvändighet och det finns syntetiska alternativ ifall man nödvändigtvis måste gå runt i någonting som liknar päls.

Bristfälligt = Djuren får inte leva efter sina naturliga levnadsmönster. Läs på om minkar får du se. De är inte domesticerade och spenderar bland annat en stor del av sina i vatten. Inom päldjursfarmningen växer de upp i trånga burar utan tillgång till vatten. Det är uppenbart att den miljön inte är bra för dem, varken psykiskt eller fysiskt.

Har du kollat resultatet från de farmer som har försök sen många år tillbaka, med stora burar, sandlådor, badkar och trädgrenar?
herkules
har skrivit på och skickat till alla mina mejlkontakter
Nauti
CITAT (MariaS @ 03-10-2009, 13:55) *
Har du kollat resultatet från de farmer som har försök sen många år tillbaka, med stora burar, sandlådor, badkar och trädgrenar?
Nej, berätta gärna om du har lust. Ifall det var så att det inte fungerade så betyder ju bara att de definitivt inte är lämpade för att bo i fångenskap.
Myosotis
Påskrivet!
Piccante
Har skrivit på tidigare tummenupp.gif
Monaxe
Påskrivet, länken viderbefodrad till vänner.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Markus_H @ 03-10-2009, 19:15) *
Har skrivit på tidigare tummenupp.gif


tummenupp.gif jag med.
Pius
Påskrivet!
Pius
lavendelgården
Syntetiska alternativ är väl ändå inga alternativ i nuläget. Inte förnyelsebart efter vad jag kan förstå!
Åsa
Piccante
CITAT (lavendelgården @ 03-10-2009, 19:50) *
Syntetiska alternativ är väl ändå inga alternativ i nuläget. Inte förnyelsebart efter vad jag kan förstå!
Åsa

Man kan göra fleecetyg av återvunna plastflaskor, det är förnyelse! Sen kan man köpa kläder på second hand så går de att använda en gång till. De flesta material går att återvinna i någon form bara det samlades in på något vettigt sätt.
Motti
Klart vi inte ska ha pälsdjursuppfödning !vi har massor av andra alternativ att hålla oss varma på i vår moderna värld ,med alla fantastiska syntetmaterial som finns . rolleyes.gif
LasseB
Hur stor är pärlsdjursfamningen jämfört med köttindustrin.
Tycker fokus borde ligga på köttindustrins mindre goda sidor. Har allt för ofta stött på folk som förfasar sig över pälsar men glatt äter kött från jordens alla hörn.

Som med det mesta jag har råd med så köper jag inte andra sortering och syntetpäls är för mig lägre än tredjesortering.

Nauti
CITAT (LasseB @ 04-10-2009, 06:54) *
Hur stor är pärlsdjursfamningen jämfört med köttindustrin.
Tycker fokus borde ligga på köttindustrins mindre goda sidor. Har allt för ofta stött på folk som förfasar sig över pälsar men glatt äter kött från jordens alla hörn.

Som med det mesta jag har råd med så köper jag inte andra sortering och syntetpäls är för mig lägre än tredjesortering.
Det är ju inte ens jämförbart. Kött- och animalindustrin har stora negativa effekter på annat än djuren också. Som du säkert vet så pratar jag även en hel del om det också. Men just päls är så totalt meningslöst och där håller de flesta med mig.

Att få igenom ett förbjud mot djurpälsfarmning är då bra mycket enklare än att få folk att inse fördelarna med veganism så att de sedan byter kostvanor och till viss del livsstil.

För mig kvittar det egentligen inom vilket av områdena det händer någonting, bara det händer. Allting som leder till minskat lidande är för mig väldigt positivt och för mig finns det en poäng med att starta tråden. Jag hade varit nöjd även om endast en person hade skrivit under.
Meriona
Jag har skrivit på, men det har jag gjort får ett par år sen också, så jag förutsätter att detta var en ny namninsamling.
Gick ur DjurensRätt för några år sen till förmån för Djurskyddet, så jag har inte riktigt koll på längre vad som händer i den föreningen.
Ralf
Påskrivet

Gunilla T
Jag också..
LasseB
"Att få igenom ett förbjud mot djurpälsfarmning är då bra mycket enklare än att få folk att inse fördelarna med veganism så att de sedan byter kostvanor och till viss del livsstil."

Självklart är det enklare att ta dom små frågorna och inte de svåra. Billigt politiskt korrekt beslut.


Gita
Alltså, skjut mig! Jag äger en minkpäls, en nästan hellång oerhört vacker päls.
Fick den i 30-års present av min pappa för nästan 30 år sedan.
Har väl inte användt den de sista tio åren, mest beroende på att några kilon gör att den inte sitter lika
snyggt längre, men också beroende på att jag är rädd att för att bli attackerad för pälsens skull.
Löjligt hyckleri och resursslöseri, javisst! Inga djur mår väl bättre av att min päls hänger längst in i garderoben.
Och ingen skugga över pappa, han var bonde, djuruppfödare, jägare och en stor djurvän, det går alldeles utmärkt att vara allt det där samtidigt.
Gita
herkules
CITAT (Gita @ 04-10-2009, 11:47) *
Alltså, skjut mig! Jag äger en minkpäls, en nästan hellång oerhört vacker päls.
Fick den i 30-års present av min pappa för nästan 30 år sedan.
Har väl inte användt den de sista tio åren, mest beroende på att några kilon gör att den inte sitter lika
snyggt längre, men också beroende på att jag är rädd att för att bli attackerad för pälsens skull.
Löjligt hyckleri och resursslöseri, javisst! Inga djur mår väl bättre av att min päls hänger längst in i garderoben.
Och ingen skugga över pappa, han var bonde, djuruppfödare, jägare och en stor djurvän, det går alldeles utmärkt att vara allt det där samtidigt.
Gita


jag har jobbat på en minkfarm och vet precis hur de djuren har det innan de blir långa vackra pälsar no.gif
men jag fattar hur du menar, pälsen är gammal och minken är död i vilket fall som helst. bra vore ju om det iaf inte blev några fler minkpälsar!

CITAT (LasseB @ 04-10-2009, 06:54) *
Hur stor är pärlsdjursfamningen jämfört med köttindustrin.
Tycker fokus borde ligga på köttindustrins mindre goda sidor. Har allt för ofta stött på folk som förfasar sig över pälsar men glatt äter kött från jordens alla hörn.
Som med det mesta jag har råd med så köper jag inte andra sortering och syntetpäls är för mig lägre än tredjesortering.


jag tror att vi är rätt många köttätare som INTE äter kött som flugits över hela jordklotet utan väljer närproducerat där djuren haft det bra under sin levnad.
ängsvädd
CITAT (Gita @ 04-10-2009, 11:47) *
......
Löjligt hyckleri och resursslöseri, javisst! Inga djur mår väl bättre av att min päls hänger längst in i garderoben.
......
Gita

Men om du använder den vackra minkpälsen så blir du ju som en levande reklampelare för minkpäls. De som ser den kan ju inte veta om du köpt den själv eller inte. Det kan uppmuntra önskan att få en minkpäls om man bär den.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 04-10-2009, 11:47) *
Alltså, skjut mig! Jag äger en minkpäls, en nästan hellång oerhört vacker päls.
Fick den i 30-års present av min pappa för nästan 30 år sedan.
Har väl inte användt den de sista tio åren, mest beroende på att några kilon gör att den inte sitter lika
snyggt längre, men också beroende på att jag är rädd att för att bli attackerad för pälsens skull.
Löjligt hyckleri och resursslöseri, javisst! Inga djur mår väl bättre av att min päls hänger längst in i garderoben.
Och ingen skugga över pappa, han var bonde, djuruppfödare, jägare och en stor djurvän, det går alldeles utmärkt att vara allt det där samtidigt.
Gita


Jag håller med dig helt och hållet. Hade min mammas minkpäls passat mig och varit snygg så hade jag nog inte slängt den.
*Stintan*
CITAT (ängsvädd @ 04-10-2009, 12:19) *
Men om du använder den vackra minkpälsen så blir du ju som en levande reklampelare för minkpäls. De som ser den kan ju inte veta om du köpt den själv eller inte. Det kan uppmuntra önskan att få en minkpäls om man bär den.


Att det skulle uppmuntra andra att köpa minkpäls idag tror jag inte ett dugg på så någon reklampelare är man inte. Varför ska man förutsätta att folk inte kan fatta egna beslut? Knasiga argument.
ängsvädd
CITAT (*Stintan* @ 04-10-2009, 13:56) *
Jag håller med dig helt och hållet. Hade min mammas minkpäls passat mig och varit snygg så hade jag nog inte slängt den.

Hade du använt den då?

Ju fler som använder minkpäls desto större risk att det sprider sig, att efterfrågan ökar.
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 04-10-2009, 14:01) *
Att det skulle uppmuntra andra att köpa minkpäls idag tror jag inte ett dugg på så någon reklampelare är man inte. Varför ska man förutsätta att folk inte kan fatta egna beslut? Knasiga argument.
Inte knasigt för fem öre. Om någon går runt i tankarna att köpa nya vinterkläder och ser din minkpäls och tycker att den är jättefin så kanske den får för sig att köpa någonting liknande? Det vore inte ett dugg konstigt. Så gör väl alla mer eller mindre om de ser någon annan ha någonting som de själva vill ha? Om man tänker efter så har det nog hänt massvis med gånger att man varit hos någon som haft någonting man gillat som man i slutändan själv köpt.

Men visst är det lättare att rationalisera och låtsas om att det inte är så, då kan man ju gå runt i sin päls utan att det tär för mycket på samvetet.
Gunilla T
CITAT (Nauti @ 04-10-2009, 14:08) *
Men visst är det lättare att rationalisera och låtsas om att det inte är så, då kan man ju gå runt i sin päls utan att det tär för mycket på samvetet.


Detdär samvetet kan ju vara rent irriterande ibland crazy.gif ...svårt att gå emot sitt samvete jaa..och då ligger rationaliseringen nära till hands.

Första priset i konsten att rationalisera tar nog ändå Khadaffi...såg ni Stina i går kväll?

Hon frågade potentaten om en journalist öppet får kritisera honom och han svarade;

"Visst, varför skulle dom inte få det men jag får aldrig någon kritik" ....jag utövar ingen makt"

Ber om ursäkt om jag avviker från ämnet.
Aqvakul
Jag har skrivit under. Jag har framför min åsikt under många år på Listerlandet (Sveriges minknäringscentrum), vilket mött blandade reaktioner. Hustrun skänkte bort sin minkpäls, som hon ärvt efter sin mor, till någon som skulle göra kuddar av den. Hustrun tyckte det kändes knepigt att använda den.
Gita
CITAT (Nauti @ 04-10-2009, 14:08) *
Men visst är det lättare att rationalisera och låtsas om att det inte är så, då kan man ju gå runt i sin päls utan att det tär för mycket på samvetet.

Vid närmare eftertanke så tär det mer på mitt samvete att denna kärleksgåva från pappa hänger oanvänd i garderoben och att en massa minkar fått sätta livet till till ingen nytta. Jag skall ta mig sjutton banta bort några kilo, plocka fram pälsen och bära den med stolthet (stolhet över min far och över att ha varit hans älskade dotter)
.Pappa gick bort för fyra år sedan, 90 år gammal men ändå ung, hjälp vad jag saknar honom ibland.
Gita
*Stintan*
CITAT (ängsvädd @ 04-10-2009, 14:08) *
Hade du använt den då?

Ju fler som använder minkpäls desto större risk att det sprider sig, att efterfrågan ökar.


Eftersom jag inte tror på att det i dagens upplysta samhälla finns någon risk för att det skulle sprida sig och att det skulle bli en ökad efterfrågan samt att framför allt yngre är väl medvetna om detta med pälsar så tycker jag att det är fånigt att slänga äldre snygga fullt funktionsdugliga pälsar.
Om jag skulle använda den är en hypotetisk fråga men jag skulle tycka att det vore synd att inte kunna använda den enbart p.g.a. andra människors ogillande.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 04-10-2009, 14:08) *
Inte knasigt för fem öre. Om någon går runt i tankarna att köpa nya vinterkläder och ser din minkpäls och tycker att den är jättefin så kanske den får för sig att köpa någonting liknande? Det vore inte ett dugg konstigt. Så gör väl alla mer eller mindre om de ser någon annan ha någonting som de själva vill ha? Om man tänker efter så har det nog hänt massvis med gånger att man varit hos någon som haft någonting man gillat som man i slutändan själv köpt.

Men visst är det lättare att rationalisera och låtsas om att det inte är så, då kan man ju gå runt i sin päls utan att det tär för mycket på samvetet.


Men du och en del andra här har ju fått för er att alla andra människor är helt tankebefriade. Jag tror att det är väldigt få som idag ens överväger att köpa en nytillverkad minkpäls. Kanske möjligen någon aristokrat någonstans. Men inte sjutton skulle någon vanlig människa ens överväga att köpa en riktig minkpäls så tabu som det är att bära päls. Man behöver faktiskt inte vara som du för att ha uppmärksammat detta och vara emot pälsdjursuppfödning. Så jo det vore mycket konstigt om jag genom att bära en kanske 50 är gammal päls skulle locka någon att gå och köpa en ny.
Vippan
Neeej skriver inte på,,provocerande kanske men har 3 pälsar en gutefår en mink och en fuskis och jag älskar dom alla... tongue.gif
Aqvakul
CITAT (Vippan @ 04-10-2009, 16:24) *
Neeej skriver inte på,,provocerande kanske men har 3 pälsar en gutefår en mink och en fuskis och jag älskar dom alla... tongue.gif

om man lägger ner pälsfarmerna i Sverige så lär det väl inte påverka dina pälsar....
ängsvädd
CITAT (Aqvakul @ 04-10-2009, 17:21) *
om man lägger ner pälsfarmerna i Sverige så lär det väl inte påverka dina pälsar....

giggle.gif
Aqvakul
Jag har besökt några minkfarmer. Det är ingen trevlig miljö. En gång i tiden var det ett viktigt komplement för fattiga fiskares försörjning. Fiskrenset gick till minkmat. Numera så finns inte den direkta kopplingen längre. Låt oss slippa eländet!
gnon49
Ja, vad man nu än tycker sä de fakto pälsdjursuppfödning betydligt mer miljövänligt mot vår jord än att tillverka alla dessa syntetiska material ofta baserade på ändlig olja. Och som allt som oftast är fullproppade med kemikalier o gifter som först´ör miljön. Både vid tillverkning och vid tvättning. Skall vi leva miljövänligt och ekologiskt så är det till syvenäs o sist djuren som får stå för råvarorna.Djuren skall ha det bra och drägligt, men förbjuda. Nej. Har inte dåligt samvete för att jag sover under ett duntäcke.
Gossen Ruda
Har INTE skrivit på. tongue.gif Finns det ingen lista att skriva på mot dårar som släpper ut främmande rovdjur i vår natur?
Nauti
CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2009, 19:16) *
Har INTE skrivit på. tongue.gif Finns det ingen lista att skriva på mot dårar som släpper ut främmande rovdjur i vår natur?
På vilket sätt har det med någonting att göra?
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2009, 19:16) *
Har INTE skrivit på. tongue.gif Finns det ingen lista att skriva på mot dårar som släpper ut främmande rovdjur i vår natur?

Ruda, ibland skäms jag över att tillhöra samma årgång som du. SNACKA OM PROVOKATION! thumbdown.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Aqvakul @ 04-10-2009, 19:27) *
Ruda, ibland skäms jag över att tillhöra samma årgång som du. SNACKA OM PROVOKATION! thumbdown.gif


jag är inte förvånad.
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 04-10-2009, 19:27) *
Ruda, ibland skäms jag över att tillhöra samma årgång som du. SNACKA OM PROVOKATION! thumbdown.gif

Tyvärr är det ingen skillnad på sakerna, dom som är emot pälsfarmarna är antingen med i angreppen på farmerna eller applåderar dessa angrepp. För mig är problemen med utsläppta minkar större än farmerna i sig.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2009, 19:42) *
Tyvärr är det ingen skillnad på sakerna, dom som är emot pälsfarmarna är antingen med i angreppen på farmerna eller applåderar dessa angrepp. För mig är problemen med utsläppta minkar större än farmerna i sig.


inga minkfarmar inga utsläppta minkar.

och varför drar du alla över en kant?, jag gillar inte att dom släpper ut minkar och jag har också skrivit på listan. alltså dom som släpper ut minkar är inte bättre än dom som har dessa minkfarmer.
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2009, 19:42) *
Tyvärr är det ingen skillnad på sakerna, dom som är emot pälsfarmarna är antingen med i angreppen på farmerna eller applåderar dessa angrepp. För mig är problemen med utsläppta minkar större än farmerna i sig.

Det var väl magstarkt påstående. Vilka belägg har du för det???
Jag har alltid opponerat mig emot militanta djurrättsmuppar som jag tycker tar till helt förkastliga metoder men jag skäms över att vi tillåter pälsdjursuppfödning. Portalparagrafen i djurskyddslagen säger att alla djur ska ha möjlighet till att få utlopp för sitt naturliga beteende, men detta gäller tyvärr inte alla djur då man har gett undantag just för mink. Rävfarmning förbjöds i Sverige pga djurskyddsskäl och det tycker jag var konsekvent och bra. Men blanda inte ihop alla som vill se ett bättre djurskydd med dessa utomparlamentariska småglin som härjar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Markus_H @ 04-10-2009, 19:47) *
Det var väl magstarkt påstående. Vilka belägg har du för det???
Jag har alltid opponerat mig emot militanta djurrättsmuppar som jag tycker tar till helt förkastliga metoder men jag skäms över att vi tillåter pälsdjursuppfödning. Portalparagrafen i djurskyddslagen säger att alla djur ska ha möjlighet till att få utlopp för sitt naturliga beteende, men detta gäller tyvärr inte alla djur då man har gett undantag just för mink. Rävfarmning förbjöds i Sverige pga djurskyddsskäl och det tycker jag var konsekvent och bra. Men blanda inte ihop alla som vill se ett bättre djurskydd med dessa utomparlamentariska småglin som härjar.


tummenupp.gif tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 04-10-2009, 19:47) *
Det var väl magstarkt påstående. Vilka belägg har du för det???
Jag har alltid opponerat mig emot militanta djurrättsmuppar som jag tycker tar till helt förkastliga metoder men jag skäms över att vi tillåter pälsdjursuppfödning. Portalparagrafen i djurskyddslagen säger att alla djur ska ha möjlighet till att få utlopp för sitt naturliga beteende, men detta gäller tyvärr inte alla djur då man har gett undantag just för mink. Rävfarmning förbjöds i Sverige pga djurskyddsskäl och det tycker jag var konsekvent och bra. Men blanda inte ihop alla som vill se ett bättre djurskydd med dessa utomparlamentariska småglin som härjar.


Kan bara instämma! yes.gif
sommarhumla
Har skrivit under happy.gif
herkules
CITAT (*Stintan* @ 04-10-2009, 16:17) *
Men du och en del andra här har ju fått för er att alla andra människor är helt tankebefriade. Jag tror att det är väldigt få som idag ens överväger att köpa en nytillverkad minkpäls. Kanske möjligen någon aristokrat någonstans. Men inte sjutton skulle någon vanlig människa ens överväga att köpa en riktig minkpäls så tabu som det är att bära päls. Man behöver faktiskt inte vara som du för att ha uppmärksammat detta och vara emot pälsdjursuppfödning. Så jo det vore mycket konstigt om jag genom att bära en kanske 50 är gammal päls skulle locka någon att gå och köpa en ny.



det säljs en hel del minkpälsar även i dag. tjejer med gott om pengar (eller varför inte en pojkvän som vill stajla), det räcker med att röra sig på biblioteksgatan i sthlm så finns de där, såg så sent som i går 3 hellånga pälsar komma vandrande (det är INTE snyggt!)
i förorterna är det mode med olika svindyra dunjackor, eventuellt så kommer dunet i de "riktiga" märkesjackorna från schyssta förhållanden men förmodligen inte piratkopiorna.
så nog sprider sig otyget och nej - folk tänker inte själva.

rättade ett stavfel

CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2009, 19:42) *
Tyvärr är det ingen skillnad på sakerna, dom som är emot pälsfarmarna är antingen med i angreppen på farmerna eller applåderar dessa angrepp. För mig är problemen med utsläppta minkar större än farmerna i sig.


du snackar så mycket dynga du ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon