Christa
Väldigt mycket av de varor vi köper kommer från t ex Kina och Indien. Att så mycket av tillverkningindustrin ligger i Kina gör att det släpps ut mindre i Sverige men totalt sett så blir det mer utsläpp.

I många tillväxtländer är kraven på industrin låga och kunskaperna om farorna med utsläpp är ofta låg.

Vi köper mest kravmärkt men många gånger har det odlats i Kina. Luftföroreningar sprids som bekant över stora områden. Hur mycket finns det i maten? Det hjälper inte att odla utan gifter om det kommer en massa skit från luften.

Vi har ett ansvar när vi köper produkter men det är inte alltid så lätt. Dock borde vi engagera oss mer i detta om vi inte till slut skall stå där med en jord där ren mat inte finns att få tag i.

Vi kan också få i oss skadliga ämnen när vi använder prylarna vi köper.

Är det någon mer som funderat kring dessa frågor?
Solstorm
CITAT (Christa @ 03-10-2009, 15:43) *
Är det någon mer som funderat kring dessa frågor?


Jag undviker att köpa livsmedel från Kina men anledningen är nog främst att jag är rädd för att stoppa i mig livsfarliga gifter. Det har ju varit skandal på skandal med livsfarliga gifter i maten där. Nudlar, mjölkpulver, honung och jag minns inte allt. Annars brukar jag inte köpa ekologiskt men kineserna verkar vara mer hänsynslösa med dödliga gifter än vad de flesta andra (som vi känner till i alla fall)
Gunilla T
Problemet är nog enormt mycket större än ren mat - rent vatten, ren luft, ren miljö, energikris, klimatförändringar, svårigheter att föda världens befolkning, överkonsumtion...och ingen vill ändra sina levnadsvanor..

Aldrig har så många haft så mycket kunskap och information om vad som håller på att ske och aldrig har så många förnekat den informationen.

Problemet är vårt och inte någon annans - vi kan inte emigrera till en annan planet.
Huggorm
Jag köpte äpplen från Kina en gång. Dom smakade vatten och inte mycket mer... Jag undviker annars att köpa mat och grejer från andra sidan jordklotet, men tex. ris går ju inte att odla här i nordeuropa
Motti
Jag försöker köpa så mycket inhemskt som det bara går !tycker vi har en superkvalitet på det vi producerar här i Sverige ,visst det kostar kanske några kronor mer men det är det värt tycker vi,sist nu så köpte vi svenska äpplen och päron på Willys ,jag blev jätteglad att de hade satsat på svensk frukt kompiskram.gif
Grå
CITAT (Huggorm @ 03-10-2009, 19:29) *
Jag köpte äpplen från Kina en gång. Dom smakade vatten och inte mycket mer... Jag undviker annars att köpa mat och grejer från andra sidan jordklotet, men tex. ris går ju inte att odla här i nordeuropa


Ja, så blir det kanske om man ska rationalisera produktionen i lågpriskonkurrensens anda och odla äppelträd mellan risraderna...

Solstorm
Vi vet ju att närodlat är det bästa för miljön, men också att den bästa hjälpen vi kan ge fattiga länder är att vi handlar av dem (då tänker jag på länder som är fattigare än Kina och Indien, för åtminstone Indien gäller det att de måste lära sig att fördela sina oerhörda rikedomar)

Att skänka hjälp till fattiga länder är bara en nödlösning på kort sikt, att handla av dem hjälper dem ut ur fattigdomen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon