Full version: Goa värmen.
gnon49
Hej!

Nu skördar man frukten av det där tråkiga arbetet med att såga, klyva o lägga upp ved för vintern.
För att inte tala om många sparade KWh i elräkning. Öppna spisen däremot eldas aldrig i, främst på grund av att den slukar vedträd alldeles för snabbt, och att den står nära möbler. Är lite rädd för gnistor.

[attachment=42739:S5030606.JPG]
Alba
Så mysigt med en järnspis. Värmen och sprakandet från en järnspis är något speciellt.
Vi har kamin men det är inte riktigt samma sak..........eller så är jag lite nostalgisk inför en järnspis.
Huggorm
Tror aldrig jag sett en vedspis med ugnen till vänster, den brukar ju alltid vara på andra sidan

Personligen älskar jag arbetet med veden, för mig finns det inget så avstressande som att stå och klyva ved smile.gif
Motti
Nästa lördag ska vi ta ner lite träd här ! fälla kvista och bära ris,men det är någor visst med att ha fixat allt själv,gubben och jag brukar jobba ihop när vi kapar och klyver och staplar,det får gärna vara lite halvruggigt ute då rolleyes.gif vi brukar äta Ärtsoppa med knäckebröd och västerbottenost och eventuellt Punch till om gubben är färdig med motorsågen. blush.gif
Alba
CITAT (Motti @ 03-10-2009, 17:50) *
Nästa lördag ska vi ta ner lite träd här ! fälla kvista och bära ris,men det är någor visst med att ha fixat allt själv,gubben och jag brukar jobba ihop när vi kapar och klyver och staplar,det får gärna vara lite halvruggigt ute då rolleyes.gif vi brukar äta Ärtsoppa med knäckebröd och västerbottenost och eventuellt Punch till om gubben är färdig med motorsågen. blush.gif



Vilken härlig lördag ni har att se fram emot.
Myosotis
Jag eldar också för första gången idag! Med bara 12° inomhus började t.o.m. jag tycka att det kändes lite svalt.

CITAT (Huggorm @ 03-10-2009, 16:29) *
Personligen älskar jag arbetet med veden, för mig finns det inget så avstressande som att stå och klyva ved smile.gif

smile.gif Man får utlopp för sina aggressioner också. Man kan t.ex. tänka på någon lämplig politiker medan man hugger bränne... rolleyes.gif
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 03-10-2009, 18:51) *
smile.gif Man får utlopp för sina aggressioner också. Man kan t.ex. tänka på någon lämplig politiker medan man hugger bränne... rolleyes.gif


Det kan säkert hjälpa på dom riktigt sega grankubbarna, men i stort sett är jag lugn och harmonisk när jag hugger ved, inga aggressioner där inte. Dom tar jag ut i bilkörningen i stället rolleyes.gif
Myosotis
Jaså var det du bakom mig häromdagen... akta dig, jag brukar tvärbromsa när folk kör för nära bakom!
Motti

Vi har en äldre granne här som är över 70 han har typ tre "huttave"som han byggt och samlat ved i under de 7 -8 år vi varit här,men så fick jag se i sommras att han hade fullt av ved under huset som står på plintar,det har inte synts innan eftersom han har byggt liknande ett staket för att dölja hur högt huset på baksidan ,i och för sig inget bra ställe att lagra ved på med tanke på mögel och fukt.men det är hans lilla hobby det där med veden rolleyes.gif han åker ut på höst och vinter och stå och klyver och staplar ,men vad ved han har flirting.gif
gnon49
CITAT (Myosotis @ 03-10-2009, 18:51) *
Jag eldar också för första gången idag! Med bara 12° inomhus började t.o.m. jag tycka att det kändes lite svalt.
smile.gif Man får utlopp för sina aggressioner också. Man kan t.ex. tänka på någon lämplig politiker medan man hugger bränne... rolleyes.gif


Jag tycker det börjar bli för varmt redan vid 19 grader. Lägenhetsvärme är bara för blötisar, Eller?

skämt åsido, Visst vänjer man sig och upplever även en lägre temp. som acceptabelt.
Myosotis
Ja, visst gör man. Jag är varm av mig och sover mycket dåligt i ett varmt sovrum, på morgonen får det gärna vara kanske 10-14°, annars är 16-17° lagom tycker jag. Allt över 20° är djurplågeri.
Huggorm
Nu i höstrusket längtar man kanske tillbaka till sommaren, men så kommer man på hur jobbigt det är med 30 grader eller mer i sovrummet och då inser man hur bra man har det nu
Myosotis
Ingen risk att jag någonsin längtar tillbaka till sommaren!! Njuter av kylan.
Huggorm
En sån här kamin har jag köpt till stugan jag håller på att bygga förresten. Stugan är ju pytteliten, så jag valde den minsta kamin som fanns att få tag på. Kokplatta på toppen, och rejäl lucka så man kan lägga in ordentliga klabbar. Har inte kunnat provelda än för skorstenen är inte färdig, men nästa helg kanske, eller nästa igen
Gillan
CITAT (Myosotis @ 03-10-2009, 21:31) *
Ingen risk att jag någonsin längtar tillbaka till sommaren!! Njuter av kylan.



Jag är helt fascinerad av dig Myosotis! Själva vill vi gärna ha 25-30 grader och strålande sol ute påsommaren, medans vi helst har 18-20 grader inne på vintern. När du säger att du är nöjd med 10-14 eller 16-17 blir jag näst intill kallsvett laugh.gif ..................hoppas du inte fryser ihjäl santa.gif ......................hoppas du förstår att jag skojar kompiskram.gif
Huggorm
Skall man göra något aktivt ute så får det gärna vara svalt. En mulen men torr dag med 10-15 grader är perfekt. Skall man göra något tungt, som tex. att klyva ved kan det vara minusgrader med, då slipper man ha svetten rinnande i ögonen
TheLan
Ja jag kan nog inte säga något annat än att det är supergott att krypa upp i soffan i ett varmt vedeldat hus. Kan i alla fall inte vara sämre än att sitta i en lägenhet med raggsockar långklasonger och polo som nu, Jädra hyresvärdar som är snåla med värmen
Orkidétjuven
CITAT (Myosotis @ 03-10-2009, 21:31) *
Ingen risk att jag någonsin längtar tillbaka till sommaren!! Njuter av kylan.



Låter som Nya Zeeland vore ett land för dig att bo i. Vi hade ju mellan 2-6 grader under vintern i vårt hus. NU är det iaf 3n 12-15 grader på dagarna om vi inte har elementet på, då kommer vi nog upp i 18 iaf.

De borde verkligen lära sig att bygga hus istället för att klä på sig. Det möglar överallt typ när det är fuktigt och drar.
Vi bor ju generellt i ett nybyggt hus och så är nyrenoverat, men det möglar fortfarande lite i fönsterkarmarna.
En kamin eller öppen spis hade varit schysst och då hade ju luften inte blivit fullt så fuktigt som det är nu.

jaja. En öppen spis är iaf aldrig fel...
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 04-10-2009, 04:01) *
Låter som Nya Zeeland vore ett land för dig att bo i. Vi hade ju mellan 2-6 grader under vintern i vårt hus. NU är det iaf 3n 12-15 grader på dagarna om vi inte har elementet på, då kommer vi nog upp i 18 iaf.

De borde verkligen lära sig att bygga hus istället för att klä på sig. Det möglar överallt typ när det är fuktigt och drar.
Vi bor ju generellt i ett nybyggt hus och så är nyrenoverat, men det möglar fortfarande lite i fönsterkarmarna.
En kamin eller öppen spis hade varit schysst och då hade ju luften inte blivit fullt så fuktigt som det är nu.

jaja. En öppen spis är iaf aldrig fel...

Samtidigt som det inte blir extremt varmt på sommaren heller. Ytterst sällan över 30 grader varmt, och det är det ju några dagar varje år i Sverige. Dessutom är värmerekordet för Sverige högre än det för Nya Zealand, det är lite kul när landet faktiskt är subtropiskt
skogstroll
jag tycker hösten är skön, vinter kan man ha till julafton och mellandagarna sen kan det bli vår giggle.gif
gnon49
ja, en sån här höst har jag inget emot. Men det som jag nu ser fram emot är och mina småfåglar kommer ihåg hur orädda dom var för mig förra vintern. Hur dom kom så fort jag visade mig ute och flockades både på mig och runt mig. Får nog öka budgeten till mina fåglar i år för mat skall dom ha. Kosta vad det kosta vill.
Huggorm
CITAT (skogstroll @ 04-10-2009, 11:20) *
jag tycker hösten är skön, vinter kan man ha till julafton och mellandagarna sen kan det bli vår giggle.gif

Två-tre veckor med snö, sedan är våren välkommen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon