henriks
Jag har ca 17km till jobbet och har ett tag funderat på att skaffa mig en elbil av något slag, men frågan är om jag inte skall skaffa mig en moped istället.
Jag har idag varit och provkört en sådan och blev faktiskt MYCKET förvånad över hur bra den fungerade.

Är det någon mer än jag som går i såna här tankar?

(GIVETVIS tänker jag ladda den i motorvärmaruttaget på jobbet!! coolgleam.gif )

GoodWheel - hemsida med eldrivna cyklar, mopeder och mc
Huggorm
Jo, jag är också fruktansvärt sugen. Men jag lutar nog mer åt en cykel med hjälpmotor, ni har kanske sett reklamen på TV
henriks
CITAT (Huggorm @ 08-10-2009, 18:20) *
Jo, jag är också fruktansvärt sugen. Men jag lutar nog mer åt en cykel med hjälpmotor, ni har kanske sett reklamen på TV

Nej reklamen har jag inte sett, vi är lyckligt förskonade från reklam eftersom vi kastat ut tvn, men jag provade en sån också, klart fascinerande hur lätt-trampad den var, men mopeden är betydligt mer "ombonad" och gedignare.
Huggorm
Hur lång räckvidd är det på mopeden?

Edit: >60 km stod det visst. Inte illa alls
skånepåg
Oj har sett så många coola elbilar, finns sånna som ser ut som trikes och så med så jäkla coolt men ack så dyra de är =(
*Stintan*
Ja det skulle jag vilja ha. Lite kallt på vintern bara biggrin.gif
henriks
CITAT (Huggorm @ 08-10-2009, 18:24) *
Hur lång räckvidd är det på mopeden?

minsta och billigaste varianten kom 6 mil.

CITAT (*Stintan* @ 08-10-2009, 18:26) *
Ja det skulle jag vilja ha. Lite kallt på vintern bara biggrin.gif

Nä? tror du det?
Kan man inte skriva in det i anställningsvillkoren? att man bara jobbar när det är plusgrader och uppehållsväder?
Grå
CITAT (*Stintan* @ 08-10-2009, 18:26) *
Ja det skulle jag vilja ha. Lite kallt på vintern bara biggrin.gif


Eftersom jag är Hedenhös i den här familjen så funderar jag på att ta fram eld-drivna fordon, det kanske kan vara något för dig..?
henriks
CITAT (Grå @ 08-10-2009, 18:28) *
Eftersom jag är Hedenhös i den här familjen så funderar jag på att ta fram eld-drivna fordon, det kanske kan vara något för dig..?

Hm... ja, jag har en ångmaskin någonstans.... kanske går att bygga på den på cykeln?
Huggorm
CITAT (henriks @ 08-10-2009, 18:29) *
Hm... ja, jag har en ångmaskin någonstans.... kanske går att bygga på den på cykeln?

Gengas?

Här finns mer elmopeder:

http://www.jorabtrading.se/mopeder.htm

Och här är cyklarna jag varit intresserad av. Dyra dock.

http://www.ecoride.se/
*Stintan*
CITAT (Grå @ 08-10-2009, 18:28) *
Eftersom jag är Hedenhös i den här familjen så funderar jag på att ta fram eld-drivna fordon, det kanske kan vara något för dig..?


rotfl.gif Välkommen i gänget!

Hur lång tid behöver du på dig? Jag menar så jag vet om det är en spark eller träfrack jag ska beställa. Fast det får nog bli en specialbeställning. giggle.gif
gnon49
Kan dom få en elmotor att låta som en V8 så vill jag en sådan bil.
Aqvakul
Det enda som talar mot en el-moppe är att man blir ganska utsatt för väder och vind....
henriks
CITAT (Aqvakul @ 08-10-2009, 18:57) *
Det enda som talar mot en el-moppe är att man blir ganska utsatt för väder och vind....

tja, typ lika mycket som på en bensindriven moppe? fast man slipper ju oljudet och avgaserna...

Det finns eldrivna bilar också, men jag lägger hellre 19000 på en moppe för att ta mig till jobbet än 320000 på en liten Fiat i elversion
Aqvakul
CITAT (henriks @ 08-10-2009, 19:04) *
Det finns eldrivna bilar också, men jag lägger hellre 19000 på en moppe för att ta mig till jobbet än 320000 på en liten Fiat i elversion

Ja, än så länge är elbilarna orimligt dyra....
ängsvädd
Det är så skönt med eldrivna fordom för de är så tysta biggrin.gif

F ö finns det inget dåligt väder - bara dåliga kläder biggrin.gif
andersen
CITAT (ängsvädd @ 08-10-2009, 19:07) *
Det är så skönt med eldrivna fordom för de är så tysta biggrin.gif


Det borde dom inte vara, det är farligt när dom inte hörs,mitt förslag är att det borde vara lag på att elfordon skall ha någon form av bjällra eller något annat som hörs.
*Stintan*
CITAT (ängsvädd @ 08-10-2009, 19:07) *
F ö finns det inget dåligt väder - bara dåliga kläder biggrin.gif


Tveksamt om det hänger på kläderna om man ska köra moppe i snöstorm och snön ligger i drivor på isiga vägar.
Grå
CITAT (andersen @ 08-10-2009, 19:19) *
Det borde dom inte vara, det är farligt när dom inte hörs,mitt förslag är att det borde vara lag på att elfordon skall ha någon form av bjällra eller något annat som hörs.


Ja!! Kattpinglor för elmoppar, koskällor för elbilar och bjällerkransar för ellastbilar. yahoo.gif

Shit, vilken bra affärsidé...
Anma
CITAT (gnon49 @ 08-10-2009, 18:52) *
Kan dom få en elmotor att låta som en V8 så vill jag en sådan bil.

Du kan ju ha V8 motorn i lurarna på mp3:an...
henriks
CITAT (*Stintan* @ 08-10-2009, 19:20) *
Tveksamt om det hänger på kläderna om man ska köra moppe i snöstorm och snön ligger i drivor på isiga vägar.

Nej, för då skall man inte gå ut alls!
Ralf
Man ska inte köpa dessa fordon för att spara pengar. Batteriet kostar ca 2 kr/mil + laddning. Det blir i princip samma kostnad som för en bränslemoppe
När sedan moppens inköpspris är ca dubbelt så mkt som annan kina-moppe... ja då tänker man både en o två gånger innan man köper något.
Anma
CITAT (Ralf @ 08-10-2009, 22:16) *
Man ska inte köpa dessa fordon för att spara pengar. Batteriet kostar ca 2 kr/mil + laddning. Det blir i princip samma kostnad som för en bränslemoppe
När sedan moppens inköpspris är ca dubbelt så mkt som annan kina-moppe... ja då tänker man både en o två gånger innan man köper något.

Ja, fast visst är det väl bättre för miljön med el än bensin...
Ralf
CITAT (Anma @ 08-10-2009, 22:58) *
Ja, fast visst är det väl bättre för miljön med el än bensin...

tja, det finns argument emot det oxå. Bensin är ju energi, medans "el" bara är en distributionsform av energi. Så det hela beror ju på varifrån din el-kraft kommer ifrån.
Drygt hälften av El-kraften är ju kärnkraft.
ca 45 % vattenvattenkraft
ca 5% övrigt, tex oljeeldade kraftverk.
Men det finns dom som anser att kärnkraft är den mest miljövänliga energiformen som finns!
Huggorm
CITAT (Ralf @ 08-10-2009, 23:06) *
Men det finns dom som anser att kärnkraft är den mest miljövänliga energiformen som finns!

Det är den utan tvekan - så länge slutförvaringen av avfallet sköts på rätt sätt
Ralf
CITAT (Huggorm @ 08-10-2009, 23:22) *
Det är den utan tvekan - så länge slutförvaringen av avfallet sköts på rätt sätt

och vad anser du om framställningen av uranet och framställningsprocessens miljöpåverkan??
ängsvädd
CITAT (Ralf @ 08-10-2009, 23:06) *
......
Men det finns dom som anser att kärnkraft är den mest miljövänliga energiformen som finns!

Dom tillhör inte jag. Man måste bryta en råvara, transportera den, förvara avfall.

Sol- vind och vatten är de mest miljövänliga energikällorna anser jag.

Planer pågår att utvinna solenergi från sahara till eu.

http://www.desertec.org/
Carl

Själv satsar jag på en elektrisk ostron öppnare! wink.gif
Grå
Jag var faktiskt och fyndade ett gammalt, alldeles oelektriskt strykjärn idag, för 50 spänn. Man vet aldrig när man kan komma att behöva det. 000.gif
*Stintan*
CITAT (Grå @ 09-10-2009, 18:13) *
Jag var faktiskt och fyndade ett gammalt, alldeles oelektriskt strykjärn idag, för 50 spänn. Man vet aldrig när man kan komma att behöva det. 000.gif


Läckert, tungt och bra när man behöver pressa något flirting.gif (attans va fyndigt det där blev då)
Huggorm
Säkert utmärkt som bojsänke när man lägger fiskenät också biggrin.gif
Grå
Ja du ser? Multifunktionella prylar är bra och miljövänliga prylar smile.gif En elektrisk popcornmaskin kan man inte göra så mycket mer med än att poppa just pocorn i.
Aqvakul
Ja, brödkvalar och gamla strykjärn kan säkert komma till pass både här och där.... tongue.gif
KRT
Om man har bil, går kanske att modifiera för moppe också laugh.gif;
http://www.coolstuff.se/SoundRacer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon