Sidor: 1, 2
andersen
Jag tycker att det är fel.Men det är ingen lätt fråga.
Aqvakul
Jag var inte obetingat för sexköpslagen när den infördes. Men att avskaffa den nu skulle ge väldigt konstiga signaler.

Grå
Sy in dem allihop och kasta bort nyckeln så kan de pippa på bäst de vill.
*Stintan*
Är han rädd för att åka fast eller vadå?
Grå
Enligt den här killen tvingade arbetsförmedlingen honom att praktisera i en porrbutik.
Om sexköpslagen upphävs, kan arbetsförmedlingen tvinga arbetslösa att prostituera sig då?
Det är en sanslös jävla värld vi lever i.
Aqvakul
Det låter ju inte klokt. Samtidigt så har man ju lärt sig att inte allt som står i tidningen är sant.
Grå
Det har du rätt i. Federley vill nog inte avskaffa den egentligen och Obama får nog inte fredspriset...
Huggorm
Som liberal anser jag att det skall vara upp till var och en om man vill sälja eller köpa sex. Men då skall det verkligen vara frivilligt, det skall inte finnas någon torsk som tvingar folk till något de inte vill
Grå
... och som en hedenhös undrar jag varför man skulle vilja göka gubbar -som inte ens kan få till det gratis- frivilligt.
(Nu lämnar jag diskussionen, för jag känner vart det barkar hän. Diskutera i frid)
KURT
CITAT (Aqvakul @ 09-10-2009, 16:32) *
Det låter ju inte klokt. Samtidigt så har man ju lärt sig att inte allt som står i tidningen är sant.



Vilken tidning avser du då? Ursprungsinlägget refererar ju till en riksdagsmotion:

http://riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid...ok_id=GX02Xc324


*Stintan*
CITAT (Grå @ 09-10-2009, 17:47) *
... och som en hedenhös undrar jag varför man skulle vilja göka gubbar -som inte ens kan få till det gratis- frivilligt.
(Nu lämnar jag diskussionen, för jag känner vart det barkar hän. Diskutera i frid)


Du kan få smaka mina popcorn. giggle.gif
Huggorm
CITAT (Grå @ 09-10-2009, 17:47) *
... och som en hedenhös undrar jag varför man skulle vilja göka gubbar -som inte ens kan få till det gratis- frivilligt.
(Nu lämnar jag diskussionen, för jag känner vart det barkar hän. Diskutera i frid)


Det kan man fråga sig, men för en del känns det nog ganska okej om bara betalningen är skälig. Samma gamla gubbar kan ju utan problem få sig massage alldeles lagligt, och det är ju ganska intimt det också. Varför skall vi inte göra det olagligt också? Alla yrken där man har fysisk kontakt borde kanske vara illegala.
andersen
CITAT (Huggorm @ 09-10-2009, 18:00) *
Alla yrken där man har fysisk kontakt borde kanske vara illegala.


Ja då går det inte att titta på fotboll eller ishockey.
Piccante
Först och främst vill jag avskaffa Fredrik Federley
Sen är det omöjligt att svara ja/ nej på frågan då jag inte är speciellt insatt i lagen och vet vad den innebär?
Tror att Liberala ungdomsförbundet sade ja till att avskaffa sexköpslagen i år med motivering att förbudet mot gatuprostitution bara har drivit undan sexhandel till mer undangömda platser.
Meriona
Slutade inte Federley i riksdagen och blev journalist eller nåt istället? unsure.gif Eller är det kanske i sin nya roll han vill avskaffa lagen?
andersen
CITAT (Meriona @ 09-10-2009, 18:44) *
Slutade inte Federley i riksdagen och blev journalist eller nåt istället?



Nej han sitter tyvärr i riksdagen.Är det inte Gustaf Fridolin du tänker på han var i miljöpartiet
Meriona
CITAT (andersen @ 09-10-2009, 19:03) *
Nej han sitter tyvärr i riksdagen.Är det inte Gustaf Fridolin du tänker på han var i miljöpartiet


Ja jösses du har rätt! Jag blandade ihop ynglingarna! duh.gif

Jag tycker inte att det är en helt enkel fråga det här med prostitution, det är inte bara svart eller vitt. Precis som med alla andra svåra samhällsfrågor..... crying.gif
Myosotis
unsure.gif Ursäkta om jag är dum men jag fattar ingenting. Vem f-n är Fredrick Federley? Aldrig hört talas om. Dessutom förstår jag inte frågan: "Vad tycker du? - Nej/Ja" Vad menas?! confused.gif
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 09-10-2009, 19:50) *
unsure.gif Ursäkta om jag är dum men jag fattar ingenting. Vem f-n är Fredrick Federley? Aldrig hört talas om. confused.gif

Centerpartistisk riksdagsledamot samt förmodligen mannen som stått modell för boxer-Robert

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fredrick_Federley
Piccante
CITAT (Meriona @ 09-10-2009, 18:44) *
Slutade inte Federley i riksdagen och blev journalist eller nåt istället? unsure.gif Eller är det kanske i sin nya roll han vill avskaffa lagen?

Näpp, Federley är äldre 31 år och riksdagsman för centern och dragshowartisten Ursula på fritiden.
Meriona
CITAT (Markus_H @ 09-10-2009, 20:00) *
Näpp, Federley är äldre 31 år och riksdagsman för centern och dragshowartisten Ursula på fritiden.

rotfl.gif Är det sant? unsure.gif Kul kombo!
Piccante
CITAT (Meriona @ 09-10-2009, 20:11) *
rotfl.gif Är det sant? unsure.gif Kul kombo!

Jo, jag tycker det är rätt modigt att vara öppen centerpartist giggle.gif
Nauti
Jag gillar faktiskt Fredrick Federley för att han vågar komma med förslag som inte alltid är politiskt korrekta. När det gäller just det här så vet jag för litet för att tycka det ena eller det andra.
Red Top
CITAT (Meriona @ 09-10-2009, 18:44) *
Slutade inte Federley i riksdagen och blev journalist eller nåt istället? unsure.gif


Snälla Meriona,

blanda inte ihop begåvade, seriösa, underbara Gustav Fridolin, min wub.gifälskling ,



med 'Mådans' innerådgivare från 'Stureplanscentern'. Det går inte att jämföra dem på samma dag ens. Jag håller med Markus H. Federlay borde avskaffas.

Att kryssas in i riksdagen p g a justa synpunkter och sedan inte stå för sina ord är dåligt. Tycker jag.

När det gäller just den här frågan har kanske gossen från Stureplan en liten poäng.

De prostituerade har tydligen farit mer illa sedan lagen kom. Mycket mer misshandel t ex, eftersom allting sker i skymundan, utan eventuella vittnen.

När det gäller själva frågan har jag just nu inte ngr synpunkter. Är för dåligt insatt.

Myosotis
11 personer har röstat vilket innebär att minst 11 måste ha förstått frågan. Kan någon vara snäll och översätta den åt mig? "Jag tycker ja" / "Jag tycker nej"??? blink.gif
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 09-10-2009, 21:29) *
11 personer har röstat vilket innebär att minst 11 måste ha förstått frågan. Kan någon vara snäll och översätta den åt mig? "Jag tycker ja" / "Jag tycker nej"??? blink.gif

Jag antar att han undrar om vi tycker man skall avskaffa sexköpslagen, men jag håller med om att en klar och tydlig frågeställning hade varit på sin plats
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 09-10-2009, 21:36) *
Jag antar att han undrar om vi tycker man skall avskaffa sexköpslagen, men jag håller med om att en klar och tydlig frågeställning hade varit på sin plats

Okej, tack. Alltså "Ja" - Jag vill avskaffa sexköpslagen, "Nej" - Jag vill inte avskaffa sexköpslagen
Motti
De flesta som säljer sex är drogberoende och säljer sin kropp för att kunna köpa knark.Finns inget sunt i det alls .Men jag tror inte vi kan stoppa sexhandeln med lag den kommer alltid att finnas.
Huggorm
CITAT (Motti @ 09-10-2009, 21:40) *
De flesta som säljer sex är drogberoende och säljer sin kropp för att kunna köpa knark.Finns inget sunt i det alls .Men jag tror inte vi kan stoppa sexhandeln med lag den kommer alltid att finnas.

Kommer alltid att finnas, och har alltid funnits. Även innan knarket dök upp.

Det verkar finnas en växande skara lyxprostituerade unga kvinnor som inte använder droger, men som tycker att ett liv i lyx är värt omaket som yrket medför. Tanken på ännu ett par skor verkar duga som tröst under timmen då den svettiga gubben omfamnar henne, och en dusch senare är allt som vanligt igen utom att plånboken är behagligt trind
Piccante
CITAT (Myosotis @ 09-10-2009, 21:40) *
Okej, tack. Alltså "Ja" - Jag vill avskaffa sexköpslagen, "Nej" - Jag vill inte avskaffa sexköpslagen

Men vad innebär det då? Hur har nuvarande sexköpslag påverkat sexhandeln? Har situationen för de prostituerade förändrats?
Myosotis
Jag vet inte, jag är alldeles för lite insatt och måste läsa på innan jag eventuellt röstar. Jag är ganska säker på att jag är emot att man kan köpa sex.
herkules
CITAT (Huggorm @ 09-10-2009, 21:47) *
Kommer alltid att finnas, och har alltid funnits. Även innan knarket dök upp.

Det verkar finnas en växande skara lyxprostituerade unga kvinnor som inte använder droger, men som tycker att ett liv i lyx är värt omaket som yrket medför. Tanken på ännu ett par skor verkar duga som tröst under timmen då den svettiga gubben omfamnar henne, och en dusch senare är allt som vanligt igen utom att plånboken är behagligt trind



men åh vilket skitprat!
det finns inga lyckliga horor, självklart ska det vara olagligt att både köpa och sälja sex.
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 09-10-2009, 22:03) *
Men vad innebär det då? Hur har nuvarande sexköpslag påverkat sexhandeln? Har situationen för de prostituerade förändrats?


Jag har förstått att en stor del av prostitutionen numera sköts via internet istället för på gatan. Hur stor del av den utvecklingen som beror på sexköpslagen alternativt kan tillskrivas den tekniska utvecklingen låter sig väl knappast utredas.
Huggorm
CITAT (herkules @ 09-10-2009, 22:13) *
men åh vilket skitprat!
det finns inga lyckliga horor, självklart ska det vara olagligt att både köpa och sälja sex.

Lycklig och lycklig, det finns tydligen en hel del tjejer som tycker det är värt besväret att jobba som hora i stället för kassörska om dom bara kan få sina modekläder och sitt dyra smink. Statusen bland vännerna är värd det bland många unga idag. Att det är helt åt helvete är jag den förste att skriva under på
ängsvädd
CITAT (Huggorm @ 09-10-2009, 22:24) *
Lycklig och lycklig, det finns tydligen en hel del tjejer som tycker det är värt besväret att jobba som hora i stället för kassörska om dom bara kan få sina modekläder och sitt dyra smink. Statusen bland vännerna är värd det bland många unga idag. Att det är helt åt helvete är jag den förste att skriva under på

Jag tror det är många sexuellt utnyttjade tjejer och tjejer med en trasslig brandom som säljer sex.
Huggorm
CITAT (ängsvädd @ 09-10-2009, 22:36) *
Jag tror det är många sexuellt utnyttjade tjejer och tjejer med en trasslig brandom som säljer sex.

Så är det helt säkert. Men det var ju en undersökning nyligen, som det pratades om i media. Hade dom kommit fram till att var tionde person under arton år har sålt sex, eller vad var det? Skrämmande hög andel i alla fall. Hittar inte artikeln nu, jag kommer inte ihåg vart den först publicerades
Piccante
CITAT (Huggorm @ 09-10-2009, 22:41) *
Så är det helt säkert. Men det var ju en undersökning nyligen, som det pratades om i media. Hade dom kommit fram till att var tionde person under arton år har sålt sex, eller vad var det? Skrämmande hög andel i alla fall. Hittar inte artikeln nu, jag kommer inte ihåg vart den först publicerades

Absolut, men det ska tilläggas att både man och kvinnor säljer sex även unga män/ pojkar.
Motti
Det sägs att det är kvinnans äldsta yrke !man kan bua och bäa men det lär aldrig försvinna hur illa man än tycker om det.
Ralf
Att kvinnor eller män säljer sex är en sak och att andra köper. Men det är ju spinn-offverksamheten som är det allvarligt tråkiga, tex att kvinnor tvingas ut på gatorna av ligor, för att sälja sig o sedan inte får behålla ett korvöre. Det är något betydligt allvarligare än att hobbyhora för att finansiera studier eller lyxliv. Då måste man dra en gräns någonstans och fn har våra lagstiftare dragit den vid ett totalförbud fn.

Sedan finns det ju gott om berättelser om prostituerade som mått dåligt på olika sätt o för att må bra har gett sig in i olika sorters missbruk. Jag läste för ett tag sedan om en tjej som för att döva sig själv gav sig in en lyxkonsumtion efter att ha sålt sig. Så alla hennes pengar försvann igen.... (o det är nog ändeå en lindrig form av missbruk).
Gunilla T
Lagen om förbud mot köp av sexuella tjänster her funnits sedan 1 januari 1999. Den väckte uppmärksamhet i hela världen pga av att man kriminaliserade köparen och inte den prostituerade.

Det är viktigt tror jag att förstå bakgrunden. Historiskt har det alltid varit kvinnan som begått "brottet" och bestraffats och samhällets fördömande med påförandet av skuld och skam har enbart drabbat kvinnan. I bondesamhället tvingades ensamstående mammor bära s.k. horluva till varnagel för alla. I en del patriarkala samhällen lever det synsättet ff starkt, våldtagna kvinnor döms och straffas.

Ingen trodde att prostitutionen skulle försvinna genom den nya lagen men det gav möjlighet för myndigheterna att ingripa och framförallt är lagstiftningen normerande. Att man inte kriminaliserade kvinnan var enbart av humanitära skäl...det är svårt att söka hjälp om man samtidigt blir dömd för ett brott. Jämför med nakotikalagstiftningen och alla diskussioner den ständigt orsakar. När sexköpslagen kom startades ett antal rehabiliteringsprojekt runtom i landet där man genom uppsökande verksamhet erbjöd kvinnorna hjälp.

Det var mycket motstånd mot den nya lagen, bl.a. hävdades det att det fanns så många ensamma och olyckliga män som inte kunde få naturliga kontakter med det motsatta könet. Ett sådant påstående faller ju ganska platt ftersom vi har kvinnoöverskott. Dessutom har det visat sig i kartläggningar att den "typiske" torsken är en väletablerad man med hustru och barn.

Visst finns säkert den typen av prostituerade som Huggorm nämner men alla vet nog att detta oftast är väldigt trasiga flickor med sorglig barkgrund.

Och så har vi problemet med slavhandeln, trafficking, där fattiga flickor luras och sedan säljs av cyniska människor. Om dessa flickors handlingar kriminaliseras, eller att sexköparen går fri hur skall de någonsin komma loss ? Trafficking kommer utan tvivel att öka.

Nu sker en översyn och uppföljning av lagen och det blir intressant att se vad man kommer fram till.

Personligen är jag både glad och stolt över Sverige i dethär sammanhanget. Vi var det första landet i världen som lyfte den historiska skulden från kvinnan, lagen är som sagt normerande och säger att kvinnokroppar inte är en handelsvara!

Och...alla som tycker att lagen bör avskaffas borde i rimlighetens namn tala om vems döttrar och söner som skall erbjudas på prostitutionens altare.



ängsvädd
CITAT (Huggorm @ 09-10-2009, 21:47) *
......

Det verkar finnas en växande skara lyxprostituerade unga kvinnor som inte använder droger, men som tycker att ett liv i lyx är värt omaket som yrket medför. Tanken på ännu ett par skor verkar duga som tröst under timmen då den svettiga gubben omfamnar henne, och en dusch senare är allt som vanligt igen utom att plånboken är behagligt trind

Allt som vanligt? Ja, det beror ju på hur "som vanligt" är - är man van att må dåligt så blir det ju ingen skillnad. Ingen frisk tjej/kille vill ha sex med en man hon/han inte är attraherad av.
andersen
CITAT (ängsvädd @ 10-10-2009, 10:03) *
Allt som vanligt? Ja, det beror ju på hur "som vanligt" är - är man van att må dåligt så blir det ju ingen skillnad. Ingen frisk tjej/kille vill ha sex med en man hon/han inte är attraherad av.


Det skriver jag åxå under på.
Huggorm
Jämför det med mitt jobb. Jag får åka 25 mil från hemmet och vara borta hela veckorna. På jobbet är det kallt och smutsigt, det väsnas konstant och man får slita så man har ont i kroppen varje dag. När kvällen slutligen kommer har man ofta huvudvärk och ont i muskler, fötter och knän. Näsan är full av blandat byggdamm, och vem vet hur mycket som hamnat i lungorna. Händerna är helt förstörda av gips, betong och annat, och när helgen kommer går den åt till att vila ut för att orka med nästa arbetsvecka. Man blir aldrig riktigt återställd, det handlar bara om att försöka klara ännu en dag.

Hur frisk är man om man står ut med ett sådant jobb?
Gunilla T
Det låter oerhört trist och även hälsovådligt att ha det så Huggorm.

Men jag får det inte att gå ihop....du framställer dig som en sann liberal när du bedömer andra människors liv men hur är det med ditt eget?...gäller inte samma kriterier då?

En liberal tolkning borde väl vara något om att var och en är sin egen lyckas smed? ...du är väl ung, varför satsar du inte på en utbildning så du kommer ifrån ett sån´t skitjobb?
ängsvädd
CITAT (Huggorm @ 10-10-2009, 13:12) *
Jämför det med mitt jobb. Jag får åka 25 mil från hemmet och vara borta hela veckorna. På jobbet är det kallt och smutsigt, det väsnas konstant och man får slita så man har ont i kroppen varje dag. När kvällen slutligen kommer har man ofta huvudvärk och ont i muskler, fötter och knän. Näsan är full av blandat byggdamm, och vem vet hur mycket som hamnat i lungorna. Händerna är helt förstörda av gips, betong och annat, och när helgen kommer går den åt till att vila ut för att orka med nästa arbetsvecka. Man blir aldrig riktigt återställd, det handlar bara om att försöka klara ännu en dag.

Hur frisk är man om man står ut med ett sådant jobb?

Om inte annat så BLIR man sjuk av ett sådant jobb med den resvägen. Har du möjlighet att byta?
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 10-10-2009, 13:12) *
Jämför det med mitt jobb. Jag får åka 25 mil från hemmet och vara borta hela veckorna. På jobbet är det kallt och smutsigt, det väsnas konstant och man får slita så man har ont i kroppen varje dag. När kvällen slutligen kommer har man ofta huvudvärk och ont i muskler, fötter och knän. Näsan är full av blandat byggdamm, och vem vet hur mycket som hamnat i lungorna. Händerna är helt förstörda av gips, betong och annat, och när helgen kommer går den åt till att vila ut för att orka med nästa arbetsvecka. Man blir aldrig riktigt återställd, det handlar bara om att försöka klara ännu en dag.

Hur frisk är man om man står ut med ett sådant jobb?


Antagligen tillräckligt frisk för att inte välja att prostituera sig istället. Sen antar jag att det finns en anledning till att du arbetar med det du gör. Själv bytte jag till ett skitjobb med lägre lön och kortare arbetstid för att kunna vara mera med mina barn då dom var små.
Piccante
Federeley har en artikel i AB idag om sitt förslag http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5936260.ab
Gunilla T
Jaha, det var ju inte särskilt djupsinnigt...en affärsuppgörelse ja, men inte mellan två jämbördiga partners.

Sedan gör han som politiker! det alldeles för vanliga mänskliga misstaget att generalisera utifrån en egen upplevd historia. Det han berättar om gäller just hans kompis och inget annat.

I sak har han också fel, det gjordes mängder av intervjuer av prostituerade där många var oroliga för att de prostitutionen skulle ske mer undanskymt och att flickorna/pojkarna skulle fara ännu mer illa.

Jan Lindgren
Hej!
Är det inte konstigt att det är tillåtet att utnyttja människors sexdrift för snöd vinning?
MVH
Jan Lindgren
Grå
CITAT (Jan Lindgren @ 10-10-2009, 17:16) *
Hej!
Är det inte konstigt att det är tillåtet att utnyttja människors sexdrift för snöd vinning?
MVH
Jan Lindgren


Det är tämligen tillåtet för människor att behärska sin sexdrift också.

Det är också förvånansvärt lätt för prostitutionsförespråkare att vara klämkäckt liberala så länge de inte behöver ta ställning till om de själva skulle kunna tänka sig att bli knullade i röven mot betalning.
Hur naturlig, liberal och självklar känns den tanken för en man?
Undrar hur den glade politikern skulle ställa sig i en sådan "affärsuppgörelse" om det var hans enda chans att tjäna lite pengar för levebrödet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon