Sidor: 1, 2
Nauti
Nu har jag bestämt mig vilket terrarium jag vill ha(tror jag, jag är ganska säker tongue.gif) och behöver hjälp med hur jag skall inreda det och vilka växter som går bra att ha där.

Som sagt, jag skall inreda ett terrarium och sedan stoppa in en del växter och eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av detta så har jag en del frågor, som kanske ni kan hjälpa mig med?

Terrariet kommer att var 60*60*100cm(l*b*h). Belysningen kommer att bestå av en 200W LE om jag inte skaffar en 90W högtrycksnatrium/metallhalogen, men då måste jag tänka om angående ventilation och luftfuktare. Jag har även läst en del om LED men verkar avrådas av folk som odlar köttätande växter och orkidéer av någon anledning. Om någon har något bra tips där så är jag intresserad. Som jag har tänkt nu skall terrariet vara slutet och jag skall bara ha en chassifläkt som skall cirkulera luften där inne och eventuell CO2-tillförsel genom mäsk. En annan idé jag kom på var att i stället använda mig av en syrepump som dras till botten av terrariet. Då det kommer in ny luft måste ju den gamla ta vägen någonstans och den cirkulationen borde ju räcka samtidigt som den syresätter mediumet för vissa växter(vitmossan). Eventuellt kan jag ju placera syrepumpen i en stor behållare med mäsk i för koldioxidtillförsel. Är detta en dålig idé?

Jag har tänkt att fylla väggarna med något material som jag sedan tänkt odla Sphagnum och javamossa på. Vilket material passar bra till det? Jag har sett folk använda fogskum, går det bra att bara spruta ut fogskum på väggarna och fästa mossan direkt på det när det torkat? På botten har jag planerat att ha vitmossa. Hur skall jag sedan göra, odla direkt i vitmossan eller ha krukor med artanpassat medium? Man borde ju kunna ha någon typ av nät som rötterna kan växa ut igenom men ändå växa i ett artanpassat medium.

Det vore även roligt om jag kunde få några förslag på att växter som skulle gå bra att ha där inne. De arter jag än så länge planerat att stoppa in är: Nephentes sanguinea, Pinguicula weser, Byblis liniflora
och olika Drosera-arter som inte kräver någon vintervila. Skulle de fungera bra? Jag vill ha arter som går bra i terrarium och inte kräver någon vintervila och ändå trivs i samma klimat. Det vore roligt att
variera och få in så många släkten som möjligt där inne om det går. Annars så gillar jag Nephentes litet extra smile.gif

Är det någonting övrigt jag borde tänka om eller tänka på?
Diabolique
Kolla in http://www.dusk.se/tropic.htm
De säljer nog allt du behöver och har massa bra information.

http://www.vivaria.nl/home/home.html
Är också mycket inspirerande!

Och så klart...
http://brutalablommor.se/

Men de känner du nog redan till?
*Stintan*
Varför lägger du inte tråden i "trädgårdsavdelningen" istället? Känns som att en del kanske missar den när den ligger i "småprat ej trädgårdsrelaterat".
ängsvädd
CITAT (*Stintan* @ 11-10-2009, 13:05) *
Varför lägger du inte tråden i "trädgårdsavdelningen" istället? Känns som att en del kanske missar den när den ligger i "småprat ej trädgårdsrelaterat".

Jag tror också att många kunniga och/eller intresserade missar den när den ligger i småprat.
Nauti
Jag brukar lägga det jag inte vet var det skall ligga i småprat tongue.gif Hur menar ni med att missa den? Använder ni inte "Nya inlägg"-funktionen? Jag är aldrig i de respektive delarna förutom när jag skall starta en ny tråd. Trodde de flesta använde "Nya inlägg"-funktionen :/

Det går väl inte att flytta heller så den får ligga kvar här antar jag :/
Diabolique
Det känns inte helt självklart att lägga trådar som denna under krukväxter.
Så jag förstår varför den hamnade här.

Dessutom rör den belysning, bevattning mm. Den passar in på flera ställen.
Kanske också här. smile.gif
ängsvädd
CITAT (Nauti @ 11-10-2009, 13:13) *
Jag brukar lägga det jag inte vet var det skall ligga i småprat tongue.gif Hur menar ni med att missa den? Använder ni inte "Nya inlägg"-funktionen? Jag är aldrig i de respektive delarna förutom när jag skall starta en ny tråd. Trodde de flesta använde "Nya inlägg"-funktionen :/

Det går väl inte att flytta heller så den får ligga kvar här antar jag :/

Nej, jag gör inte det - men då förstår jag varför du la den här. Annars finns det ju Småprat om trädgård som är trädgårdsrelaterat. Du får säkert bra svar här också - det har ju visat sig smile.gif
*Stintan*
Det finns många som aldrig går in i småpratsavdelningen. Det går ju att dölja avdelningen så man aldrig ser den.
Jag använder aldrig "nya inläggfunktionen".

Min tanke var endast att jag tror Nauti får större respons på tråden om den ligger bland växtrelaterade trådar än om den ligger bland trams, sorg, böcker, sjukersättningar, pälsdjursuppfödning, ickerökare, hör är ditt liv, diskutera sport m.m.
Orkidétjuven
Du måste kolla orkideé prat forumet. EN som bygger riktigt snygg background just nu som är en bit av ett berg. Nu vill jag inte lägga hans bilder här, så du får nog bli medlem för att se hans bygge.
ängsvädd
CITAT (Orkidétjuven @ 11-10-2009, 22:34) *
Du måste kolla orkideé prat forumet. EN som bygger riktigt snygg background just nu som är en bit av ett berg. Nu vill jag inte lägga hans bilder här, så du får nog bli medlem för att se hans bygge.

Tack för tipset om orkideprat smile.gif Har blivit medlem där, men ännu inte hittat den tråd du tipsar om. Däremot har jag sett några andra häftiga odlingsskåp smile.gif
Orkidétjuven
Jag finns där med samma namn tongue.gif
ängsvädd
CITAT (Orkidétjuven @ 12-10-2009, 00:30) *
Jag finns där med samma namn tongue.gif

Så bra - jag har också samma namn smile.gif
Orkidétjuven
vi ses där då med smile.gif

han med skåpet: 11/10: Skåpprojektet går vidare, "Stensektionerna" klara smile.gif Av Risberg. Inlagt i går kl 20:23. Nyckelord skåp projekt bygge bakgrund skåpprojekt målning lack.
Bettis
CITAT (Orkidétjuven @ 11-10-2009, 22:34) *
orkideé prat forumet


Var hittar man det, här på Odla???
ängsvädd
CITAT (Bettis @ 12-10-2009, 11:00) *
Var hittar man det, här på Odla???

http://www.orkideprat.se

Tack orkidétjuven - ska kolla in vid tillfälle smile.gif
Nauti
Det här har jag gjort i dag. Ett temporärt utrymme åt växterna att bo i tills jag fått terrariet. Jag delade min Pinguicula weser i fyra och gav den nytt och bättre substrat. Min Phalaenopsis och en Nephentes alata som jag köpte i dag blev också omplanterade. Alla i det här utrymmet skall nog passa bra in i terrarium. Åtminstone gör båda mina Nephentes-arter det, även Droseran och Pinguicula-plantorna skall nog trivas.

Sedan lyckades jag pruta ner tre halvdöda växter till 5 kr styck också på Blomsterlandet, där jag för övrigt blev bemött som om jag var efterbliven och skrattad åt av någon medelålders gubbe som betvivlade att jag ens hade den minsta aning om vad jag pratade om. Jag fick i alla fall två halvtorra Drosera och en ganska okej Utricularia för 15kr.

Får se senare om jag lyckas få liv i de där stackrarna. Utricularian tror jag faktiskt skall gå att få liv i.

Här är bilder på det hela:
http://img79.imageshack.us/gal.php?g=p1010096l.jpg.
Piccante
CITAT (Nauti @ 12-10-2009, 21:15) *
Det här har jag gjort i dag. Ett temporärt utrymme åt växterna att bo i tills jag fått terrariet. Jag delade min Pinguicula weser i fyra och gav den nytt och bättre substrat. Min Phalaenopsis och en Nephentes alata som jag köpte i dag blev också omplanterade. Alla i det här utrymmet skall nog passa bra in i terrarium. Åtminstone gör båda mina Nephentes-arter det, även Droseran och Pinguicula-plantorna skall nog trivas.

Sedan lyckades jag pruta ner tre halvdöda växter till 5 kr styck också på Blomsterlandet, där jag för övrigt blev bemött som om jag var efterbliven och skrattad åt av någon medelålders gubbe som betvivlade att jag ens hade den minsta aning om vad jag pratade om. Jag fick i alla fall två halvtorra Drosera och en ganska okej Utricularia för 15kr.

Får se senare om jag lyckas få liv i de där stackrarna. Utricularian tror jag faktiskt skall gå att få liv i.

Här är bilder på det hela:
http://img79.imageshack.us/gal.php?g=p1010096l.jpg.

Vilket bemötande mad.gif jag hade nog inte varit så trevlig om jag hade blivit bemött så. Ta med en bild sen på dina växter nr de frodas och visa dom. Skrattar bäst som skrattar sist...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 12-10-2009, 21:15) *
Sedan lyckades jag pruta ner tre halvdöda växter till 5 kr styck också på Blomsterlandet, där jag för övrigt blev bemött som om jag var efterbliven och skrattad åt av någon medelålders gubbe som betvivlade att jag ens hade den minsta aning om vad jag pratade om. Jag fick i alla fall två halvtorra Drosera och en ganska okej Utricularia för 15kr.

Får se senare om jag lyckas få liv i de där stackrarna. Utricularian tror jag faktiskt skall gå att få liv i.

Här är bilder på det hela:
http://img79.imageshack.us/gal.php?g=p1010096l.jpg.


ja även jag blev utskrattat (av samtliga i personalen) när jag var på Interflora, jag försökte rädda några Guldfiskar (dom var i en liten tunna ute i svart/brunt/grönt vatten utan filter/pump man såg knappt fiskarna i vattnet så skitigt som det var). så jag gick in och frågade om dom var till salu och så och alla skrattade hejdlöst. sista gången jag går ditt där.

jag jobbade i år på Blomsterlandet i Borås och där hade dom inte godtagit att någon i personalen skrattar ut kunderna rakt upp i ansiktet.

dom växterna kommer du få till att frodas utan problem.
blomkronan
Grattis till dina kap i dag smile.gif

Att dom skrattar är väll inte så kul men... du går ju därifrån glad ändå wink.gif
Orkidétjuven
jag är nyfiken på bilder sen när allt börjar arta sig smile.gif

Jag är förövrigt van att man skrattar åt mig när jag kommer med skumma frågor, så jag har slutat bry mig hahaha.
Nauti
Jag har fortfarande inte bestämt mig för vilka dimensioner på terrariet som blir bäst. Kör jag 60*60*100(l*b*h) så får jag ju inte plats med så många större växter på botten, men desto fler epifyter och sådana som skall få växa vertikalt på väggarna.

Jag tror nästan att jag specialbeställer och kör på 80*60*100 i stället. Jag vill ju ha några Nephentes-arter och de lär ju växa till sig ganska snabbt. När jag bestämt mig så beställer jag ett och hämtar ut samma dag som studiebidraget kommer smile.gif Därefter är det väl bara att sätta sig på bussen, pallra sig iväg över en halvmil till ett fattigkärr och plocka med sig litet mossa till botten och pinnar till väggarna.
ängsvädd
Jag tror du ångrar dig om du köper ett som bara är 60x60x100 - himla tråkigt att behöva begränsa sig så mycket och ett större skåp ser mycket häftigare ut.

Men eftersom du skriver studiebidrag så antar jag att din ekonomi inte är den bästa sad.gif
Nauti
Det är just längden jag är rädd för att den inte räcker till. 100cm högt och 60cm brett är lagom tycker jag. Jag tycker att jag har ganska gott om pengar nu när jag lever på studiebidrag. Är van vid att ha mindre pengar än så tongue.gif

Jag hittade de här länkarna som var bra och gav mig en del tips: http://www.pny.se/terrarium/bygga_terrarium.php och http://repti.net/repti2/index.php?ID=26057...orum&PAGE=3.

Jag har börjat fundera på en grej bara. Jag hade tänkt fästa mossan direkt på fogskummet som jag skall ha på tre väggar. Men fogskummet kommer ju inte att hålla någon fukt. Mossan gör det visserligen men det vore ju bättre om bakgrunden höll fukt också. Kan man klibba på torv på fogskummet medan det fortfarande härdas?
ängsvädd
Då är du en överlevnadskonstnär m a o smile.gif

Det stället där du ska köpa terrariet ifrån bygger ju efter kunders önskemål också. Kan vara värt att kolla vad ett längre skåp kostar smile.gif
Nauti
Tror du att det blir lika fint då? Jag tänker mig att det blir jättefint med mossfyllda väggar fulla i vertikalt växande växter smile.gif Men samtidigt kan man inte ha lika mycket artvariation i ett sådant. Jag tänker mig att 100cm är lagom, men man kanske klarar sig lika bra på ett mindre. Det är det här jag inte riktigt har bestämt mig för riktigt :/

100*60*60 kanske är bättre än 60*60*100 :/ Jag får mäta upp litet och planera mer noggrant när jag kommer hem.

Tar jag ett för stort terrarium kommer det att bli bökigt att få hem det också. Jag har ingen bil och det är nog några kilometer till det där stället hemifrån. Jag kan ju inte gärna ta med den på bussen heller. Får bli en kundvagn antar jag xP
ängsvädd
100x60x100 kanske? (lxbxh) eller 100x60x150? Höjden kan man ju oftast ha (nästan) obegränsad.

Buda hem terrariet biggrin.gif (men det kostar ju)
*Stintan*
Det är väl som när man skaffat växthus, det är alltid för litet.
Gossen Ruda
När jag hör ordet terrarium tänker jag mest på ett med landdjur men det verkar som om du bara skall ha växter. De skrev att du funderade på koldioxidtillsättning och det MÅSTE du ha annars kommer växterna att förtvina. Många växter på en begränsad volym kommer snabbt att göra slut på all tillgänglig koldioxid. Min bror gjorde den erfarenheten. Själv har jag ingen erfarenhet att terrarier, bara av akvarier. Ok, ett paludarium med orientaliska klockgrodor en kort period.
Nauti
Ja, växtterrarium borde jag ju egentligen säga.

Vad gäller koldioxidtillförsel så behövs det inte sålänge det är någon form av cirkulation. Det kan uppstå på flera sätt. Sålänge ny koldioxidrik luft förs in så klarar sig ju växterna, men då blir det till bekostnad på den relativa luftfuktigheten. Så i stället har jag tänkt ha en syresten på botten av terrariet där det förmodligen kommer att samlas en del vatten. Den kommer att föra in ny luft samtidigt som den ökar luftfuktigheten. Då kommer det att bli en viss cirkulation. Räcker inte det kan jag placera luftpumpen i samband med mäsk på något vis så att den pumpar in koldioxidrik luft.

Jag kommer även att ha en 60mm datorfläkt som skall cirkulera luften där inne.
Gossen Ruda
Annars skulle du ju kunna sätta in mäsken direkt i terrariet, ingen CO2-förlust. smile.gif
ängsvädd
Växterna andas ju ut koldioxid på natten - eller när det är mörkt. Obs, jag har ingen aning om det räcker, men vivariumet ska ju inte vara helt slutet.
Nauti
CITAT
Annars skulle du ju kunna sätta in mäsken direkt i terrariet, ingen CO2-förlust.
Jag vill få in så många växter som möjligt. Bottenytan är den jag är rädd att den inte räcker till sad.gif Annars fungerar det ju bra med en slang från korken i en dunk eller liknandeo ckså. Men finns det plats över kan jag ställa mäsken direkt i terrariet.

CITAT (ängsvädd @ 13-10-2009, 12:00) *

Växterna andas ju ut koldioxid på natten - eller när det är mörkt. Obs, jag har ingen aning om det räcker, men vivariumet ska ju inte vara helt slutet.
Växterna omvandlar ju koldioxid till syre. Jag har aldrig hört talas om att de skulle avge koldioxid på natten.

Jag hade tänkt köra i princip helt slutet för luftfuktighetens skull.
ängsvädd
CITAT (Nauti @ 13-10-2009, 12:27) *
Jag vill få in så många växter som möjligt. Bottenytan är den jag är rädd att den inte räcker till sad.gif Annars fungerar det ju bra med en slang från korken i en dunk eller liknandeo ckså. Men finns det plats över kan jag ställa mäsken direkt i terrariet.

Växterna omvandlar ju koldioxid till syre. Jag har aldrig hört talas om att de skulle avge koldioxid på natten.

Jag hade tänkt köra i princip helt slutet för luftfuktighetens skull.

Jo de andas som vi på nätterna - i avsaknad av ljus - det kallas cellandningen - det lärde jag mig i gymnasiebiologin - så det så smile.gif Googla på cellandning så kan du läsa mer.

Edit:
CITAT
"Kretslopp" 2: Fotosyntes-Cellandning
Egentligen är växterna inte direkt beroende av djur som koldioxidproducenter för sin överlevnad - i alla fall inte under ett kortare perspektiv! Pecis som alla levande organismer behöver växter energi för att hålla igång sina livsprocesser. Energi frigörs när stora enerigrika molekyler (t ex socker) sönderdelas till mindre. Denna process kräver syre. Alltså måste också växter “andas” och förbruka syre*! Denna cellandning - som i princip fungerar på samma sätt i både växt - och djurceller - pågår även under dagtid samtidigt som fotosyntesen. Under dagen är dock växtens koldioxid-förbrukning vid fotosyntesen större än koldioxidavgivningen vid andningen. På natten då fotosyntesen avstannat fortgår cellandningen och en del av den lagrade solenergin i kolhydrater och stärkelse frigörs. Växterna avger koldioxid och tar in syre. På så sätt skulle växten kunna överleva och växa - till en viss gräns** - även om det inte funnits några mikroorganismer eller andra småkryp i burken som producerade koldioxid!/http://www.buf.kristianstad.se/kick/not/kretsloppsburken/luften/luften.htm
Gossen Ruda
Om jag kommer ihåg rätt så använder växterna syre i delar av sin ämnesomsättning så dom förbrukar alltid syre och producerar koldioxid, fast i ganska liten omfattning. Det uppvägs dock av att dom samtidigt omvandlar koldioxid till syre i andra processer så nettotillskottet av syre är stort. När det är mörkt fungerar inte syreprocessen så då måste dom ta syre från omgivningen.

Hmm, började skriva detta innan Ängsvädd lagt till sitt tillägg. biggrin.gif
Nauti
Det har jag aldrig tänkt på förut. Roligt att lära sig sådana nästan självklara saker som man helt missat tongue.gif
Nauti
Nu har jag varit och tittat på terrariet. Det på 100*60*60 var riktigt rymligt. Jag är fortfarande inte helt säker på om jag vill ha det två decimeter högre eller inte. Det blir lättare att belysa hela ytan då tror jag. De skulle kanske fixa fram en E40-sockel och jag kunde få hjälp med att frakta hem det smile.gif
Nauti
Hur fungerar en sådan här fogger? På bilden ser det ut som ett minstrykjärn tongue.gif Sänker man ner den i vatten och så producerar den massa ånga? Jag vet inte hur det skulle fungera annars men det är bäst att fråga. http://www.exo-terra.com/en/products/fogger.php

Terrariet är beställt och färdigt förresten. Killen som jobbar där ringde och frågade mig om han skulle åka och köpa en E40-sockel på ebboflod eftersom de bara hade E27-socklar. Han frågade även om jag ville att han skulle bocka till plåt och göra en reflektor åt mig. Så mycket fick han gjort på en dag och sedan gör han massor som han inte skulle behöva. Utöver det skulle de hjälpa mig med att frakta hem det smile.gif Riktigt bra kundservice hos det företaget i alla fall.

Det blev ett terrarium på 100*60*80(L,B,H). Jag var och kollade och även 60cm hade räckt på höjden men jag tog litet extra ändå. Så nu skall jag bara vänta på studiebidraget sedan har jag en del jobb framför mig. Först skall jag med hjälp av silikon fästa stockar och grenar på bakgrunden. Därefter skall jag ha på fogskum på hela bakgrunden och sidorna. När det torkat skall jag skära till det som jag vill ha det och efter det är det dags att kleta på en mix av Sikacim(betonglim), torv och kokos som mossan skall få växa på.

Ett problem jag har nu är att jag inte har en aning om var jag kan hitta ett kärr över huvud taget och att hitta ett nära Malmö lär väl vara i princip omöjligt? Någonstans måste jag få tag på vitmossa, stockar och grenar :/ Att köpa stockar från en akvariebutik kostar ju skjortan och vitmossa hittar jag bara torkad överallt.
ängsvädd
Spännande - du skriver väl o visar bilder på orkidéprat också?

Jag vet inte hur en fogger fungerar - kan tänka mig att det lätt blir FÖR fuktigt med en sådan.
Piccante
Låter jättespännande. kommer följa din tråd för att få inspiration.
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 16-10-2009, 18:49) *
Spännande - du skriver väl o visar bilder på orkidéprat också?

Jag vet inte hur en fogger fungerar - kan tänka mig att det lätt blir FÖR fuktigt med en sådan.
Jag tyckte orkidépratforumet var så bökigt tongue.gif Jag håller mig till odla och ett köttätande växt-forum.

CITAT
Låter jättespännande. kommer följa din tråd för att få inspiration.
Jag skall ta bilder på alltihop men jag kan inte göra så mycket innan jag fått tag på stockar och vitmossa :/

Sedan vet jag inte vilka växter jag vill stoppa in ännu. Det skall jag kolla upp när jag får tid. Men det skall nog börja hända saker snart smile.gif
ängsvädd
CITAT (Nauti @ 16-10-2009, 19:18) *
Jag tyckte orkidépratforumet var så bökigt tongue.gif Jag håller mig till odla och ett köttätande växt-forum.
.....

Tänk vad olika man kan uppfatta saker o ting - jag älskar orkidéprat wub.gif Vad är det för köttätande växtforum du menar - är det svenskt? Tycker det är jobbigt med engelska forum.
Orkidétjuven
JAg tyckte orkideéprat var bökigt i början, men nu tycke rjag det är ganska simpelt faktiskt. Jag gillar att det är väldigt aktivt och folk lägger upp bilder hela tiden-
ängsvädd
Ja, det tog en stund innan man hittade. Nu klickar jag nästan bara på Allt Prat - Nytt - då får jag upp alla nya inlägg under alla kategorier yahoo.gif
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 17-10-2009, 12:25) *
Vad är det för köttätande växtforum du menar - är det svenskt? Tycker det är jobbigt med engelska forum.
http://forum.nepenthes.se/index.php Väldigt inaktivt, tyvärr. Men det verkar som att folk som är där kan väldigt mycket.
Nauti
Nu börjar det dra ihop sig. Terrariet står och väntar och på fredag skall jag hämta det.

Det jag undrar nu är om någon vet var man kan få tag på Sikacim? Det är en typ av betonglim som går att använda till att inreda terrarier med. Sedan undrar jag även om fogskum kan skilja sig märken emellan i om de är giftiga eller ej? För vad jag har läst så är de inte giftiga efter att de har härdats.

Sedan kanske någon vet var man hittar ett fattigkärr så nära Malmö som möjligt? Jag har mailat och frågat folk men ingen verkar veta, men Google har viskat till mig att det skall finnas i alla fall. Tar gärna emot tips tongue.gif
ängsvädd
Spännande smile.gif

Är det sphagnum du är ute efter? Orchidehuset säljer levande sphagnum:

http://www.orchidehuset.se/joomla/index.ph...t&Itemid=31

Man kan söka återförsäljare av Sikacim här:

http://www.sika.se/sikacim_betonglim(1).asp
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 20-10-2009, 18:17) *
Är det sphagnum du är ute efter? Orchidehuset säljer levande sphagnum:
Jag behöver sphagnum, grenar och stockar att inreda det med. Det blir dyrt att köpa sådana mängder sad.gif Dessutom känns det roligare att plocka eget på något vis.
ängsvädd
OK - såg du att jag lagt till en länk om betonglimmet i inlägget ovan?
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 20-10-2009, 18:22) *
OK - såg du att jag lagt till en länk om betonglimmet i inlägget ovan?
Ja, jag har hittat en butik i närheten som säljer det. Tack för länken smile.gif
Myosotis
CITAT (Nauti @ 20-10-2009, 18:10) *
Sedan kanske någon vet var man hittar ett fattigkärr så nära Malmö som möjligt? Jag har mailat och frågat folk men ingen verkar veta, men Google har viskat till mig att det skall finnas i alla fall. Tar gärna emot tips tongue.gif

Du frågar väl markägaren om lov. Kanske är det så att ingen vill berätta för att ingen vill att du ska ta vitmossa etc? Här ser man ibland folk komma ut med bilar och plocka mossa i stora mängder (alltså många många stora svarta sopsäckar), det är inte särskilt roligt när de rensar skogen sådär. Eller när alla kommer på våren och plockar rent på liljekonvaljer, de kommer i bilar långt bortifrån och jag som bor här brukar bara unna mig att plocka en enda. Hur skulle det se ut om alla malmöbor gick ut och plockade vitmossa i samma kärr. Så jag förstår om ingen vill berätta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon