Full version: Slut för i år
ylvahi
[attachment=43054:S6301164.JPG][attachment=43056:dammen_046.JPG]
Nu har grodan flyttat in, näckrosen och pumpen lyfts upp

I morse såg det ut så här. BRRRRR!

[attachment=43055:S6301338.JPG]
lenaandersson
ja nu är det nog dags för oss som bor i zon 4.
jag tog upp min pump i går, då hade vi härligt soligt väder och då jobba jag hela dagen ute med att stänga ner och plocka undan.
HelenJ
CITAT (lenaandersson @ 11-10-2009, 19:09) *
ja nu är det nog dags för oss som bor i zon 4.
jag tog upp min pump i går, då hade vi härligt soligt väder och då jobba jag hela dagen ute med att stänga ner och plocka undan.

Varför stänger ni pumpen? Min går året runt. Dels värmer den där den står, dels syresätter den vattnet och ser till att göra ett hål i isen.
Det enda jag gör på hösten är att ta in filtret, men enligt min dammbutik (som ligger i zon 4) skulle det också kunna gå året runt.
MayaLisa
Ja, uff. Jag väntar till i det längsta att koppla bort bäcken , då det blir så tyst och tråkigt utan den . Tänk så fort man vänjer sig. I fjol blev det en tunn isskorpa på dammen som jag fick lov att slå bort så jag kunde ta upp pumpen , koppla loss slangen som drar iväg vattnet upp i fördammen. I år har jag tänkt att ställa pumpen inte i djuphålet som jag gjorde i fjol, men då hade jag inga firrar heller, utan en våning upp framför bryggan, så man kan se om det börjar röra på sig i vår. Jag har en dim-moj som det är lysdioder i , undrar jag om man kan lägga ner en sån på botten och använda den som undervattenslampa. Det borde väl funka, borde se rätt läckert ut tror jag...
varghem
Idag plockades allt pumpen och filtret ur dammen. där pumpen står överlever den nog ingen vinter.
skogstroll
nu börjar dammen tina upp yahoo.gif Ett litet "isberg" ligger och guppar fortfarande. Tranbärsplantorna som jag satt vid dammkanten i torv ser väldigt frodiga och fina ut... ska bli en liten skogstjärn i miniatyr tror jag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon