Full version: perenner
segerstad
Läste nyss ett gammalt inlägg från -06 där det fanns en fråga om frösådd av perenn luktärt!Då blir ju min fråga,finns det perenna luktärter!!Har själv bara sått 1-åriga.Mvh Elisabeth blink.gif
Irene_L
Den perenna luktärten heter Rosenvial. Den finns i rosa och vit. Ser precis ut som ettårig luktärt men doftar inte..tyvärr!
netaave
Nog doftar min rosa men inte riktigt lika som 1-åriga, och riktigt lika är dom inte heller. Jag har frösått min den kom dock inte förrän efter ett par år. Tur jag kom ihåg att jag satt den wink.gif

[attachment=43155:rosenvial.jpg]

CITAT (segerstad @ 13-10-2009, 15:23) *
Läste nyss ett gammalt inlägg från -06 där det fanns en fråga om frösådd av perenn luktärt!Då blir ju min fråga,finns det perenna luktärter!!Har själv bara sått 1-åriga.Mvh Elisabeth blink.gif


Vill du ha? Påminn mig isf i vår så ska du få några plantor, brukar ha en förmåga att dyka upp lite här o där i min trädgård wink.gif För nu är det väl försent, eller?
Irene_L
Aha...doftar din! Det gör tyvärr inte min. Så här fint blommade den i somras:
[attachment=43156:rosenvial2.jpg]
netaave
CITAT (Irene_L @ 13-10-2009, 22:20) *
Aha...doftar din! Det gör tyvärr inte min. Så här fint blommade den i somras:
[attachment=43156:rosenvial2.jpg]

Är ju precis den jag har och den doftar, konstigt.....
Irene_L
Vilken tur du har netaave! yes.gif Det är det som är så synd med min...att den inte doftar!

Segerstad...här kan du läsa mer om Rosenvial:
http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...rus-latifolius/
tepa
Hej

Jag fick några ärtskidor av perenn Luktärt i söndags. Kan jag så dem direkt på plats nu ? Jag googlade på perenn luktärt och det kom upp Perenn Luktärt/Rosenvial ! Så jag undrar också om det är samma sak, det är tydligen det då. Hade tänkt fråga här men någon annan hann före. De fröna jag fick var från en rosa planta. Någon som vet om den vill ha soligt eller duger det med lite skuggigare ? Har tänkt sätta frön runt ett äppelträd i lite skuggigare läge, trädet har stammen kal nertill.

Hälsn Tepa
Irene_L
Så här har jag gjort:
Jag sådde mina i mars i krukor.....först fick fröna ligga i vatten ett dygn, dom gror bättre då! När jag sått mina så täckte jag fröna med 1 cm jord. Det kan ta tid innan dom gror ca 3-4 veckor.
Dom blommar året efter sådd.

Mina växer i sol men det funkar säkert som du har tänkt...testa!
tepa
CITAT (Irene_L @ 20-10-2009, 08:14) *
Så här har jag gjort:
Jag sådde mina i mars i krukor.....först fick fröna ligga i vatten ett dygn, dom gror bättre då! När jag sått mina så täckte jag fröna med 1 cm jord. Det kan ta tid innan dom gror ca 3-4 veckor.
Dom blommar året efter sådd.

Mina växer i sol men det funkar säkert som du har tänkt...testa!


Tack Irene. Ska testa på två ställen för säkerhets skull.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon