Anma
KAninerna skjuts och blir värme

Vad tycker ni?

Jag tycker att ska dom ändå skjutas är det jättebra att ta tillvara på resten istället för att gräva ner eller att kasta på tippen.

ängsvädd
Så kan man ju se det, men jag tycker kaninerna ska få finnas. Men inga djur förutom människan får tydligen finnas i storstan.
Chamomille
Man kan faktiskt äta dom istället. Och pälsen kan man säkert göra något varmt av.

CITAT (ängsvädd @ 13-10-2009, 16:23) *
Så kan man ju se det, men jag tycker kaninerna ska få finnas. Men inga djur förutom människan får tydligen finnas i storstan.

Men varför har dom bosatt sig just inne i storstan? Bättre vore det väl om de fick komma ut på landet? Fast de kanske inte får vara där heller...
KRT
Att man gör något vettigt med kadaverna är väl bara bra, förstår inte varför det skulle vara bättre att gräva ner dem?

Och ang att jaga - har man sett en kanin med kaninpest inser man varför de inte kan/får bli för många, och att se dem svälta ihjäl alt bli ett lätt byte för katte/räver/bilar osv är ju inte heller något störe nöje. F.ö. kan kaniner ställa till det ganska rejält om de får hållas fritt, deras gångsystem kan bli ganska stora och bebor de områden där ledningar är nedgrävda, eller underminerar byggnader kan det leda till olyckor.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 13-10-2009, 16:20) *
KAninerna skjuts och blir värme

Vad tycker ni?

Jag tycker att ska dom ändå skjutas är det jättebra att ta tillvara på resten istället för att gräva ner eller att kasta på tippen.


Jag håller med dig sen kan man ju diskutera på vilket sätt man ska ta tillvara på dom.
*Ulrica*
Det är nog tur att de skjuter kaninerna. 6000 kaniner skjuts på ett år. Kaninen når sin könsmognad vid 7 månaders ålder. Kullarna består av 4-8 djur. Vildkaniner kan ha 5-7 kullar per år.

Det blir många kaniner på 3 år! biggrin.gif
ängsvädd
CITAT (*Ulrica* @ 13-10-2009, 16:37) *
Det är nog tur att de skjuter kaninerna. 6000 kaniner skjuts på ett år. Kaninen når sin könsmognad vid 7 månaders ålder. Kullarna består av 4-8 djur. Vildkaniner kan ha 5-7 kullar per år.

Det blir många kaniner på 3 år! biggrin.gif

Om det inte vore för stockholms alla katter som iaf tar kaninungarna.
Ralf
CITAT (ängsvädd @ 13-10-2009, 16:23) *
Så kan man ju se det, men jag tycker kaninerna ska få finnas. Men inga djur förutom människan får tydligen finnas i storstan.

Har du sett kaninerna i innerstaden?
Vet du varför dom finns där??
Ett exempel på vad kaninerna har förstört, dessa små gulliga varelser.
KURT
Man kunde kanske finnas bättre användning för dem, det borde kosta mycket att hantera,frysa och transportera. Alternativ användning:

http://www.hbl.fi/text/helsingfors/2009/9/15/w32132.php
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2732905.ab
Gossen Ruda
Att kaniner i stan mest bara ställer till med problem är sant. I Göteborg håller många till utefter vägarna och riskerar att ställa till med olyckor om dom springer ut framför en bil vars förare kanske väjer. Sen gnager dom även här på träden under vintern. På sommaren brukar gräset räcka till. Runt Skansen Lejonet finns det en flock som gör stor skada på träden.

Vet inte om det en sån bra idé att använda dom som föda åt olika rovdjur, dom skjuts väl med hagel och det gäller nog att få bort alla hagel i så fall. Eldning, varför inte?
Chamomille
Kaniner går bra att skjuta med kaliber 22 long också.
Ralf
Aftonbladets rubrik var lite mjäkig, den löd "Skulle du vilja att ditt hem värmdes upp av döda kaniner?"
Dom kunde väl ha skrivit "Skulle du vilj att ditt hem värms upp av Stampe och hans kamrater, som dina egna barn har lekt med?"
KURT
CITAT (Chamomille @ 13-10-2009, 16:30) *
Kaniner går bra att skjuta med kaliber 22 long också.



Ja, jag tror inte att de skjuter med hagel inne i staden. Skall man jaga med hagelgevär så måste man ha en hund som jagar fram dem.
Tobb
Skjut dem och ge dem till zoo, det var ju det bästa alternativet!
För varför elda dem, det är ju massor med vatten i dem, kan ju inte ge något som helst energi!?
netaave
Som ägare till en tam innekanin mår jag illa när jag tänker på att tama kaniner bara sätts ut så där, vi åker ju ganska ofta på Klarastrandsleden och i tisdags var det 6-7 dvärghermeliner där. Tro mig det är inte mycket mat på dom wink.gif
Mitt sunda förnuft tycker det är bra att dom skjuts och slipper vara där rädda och fundera var familjen = flocken tog vägen. Och kan dom sen bidra med lite värme så varför inte.

Vilda kaniner har jag bara sett på Gotland men kan lätt föreställa mig den skada dom kan göra, alla andra djur skjuts ju av för att det inte ska bli inavel och för många så varför inte kaniner. Försök bara inte få mig att äta kanin wink.gif läs min blogg från igår http://netaave.blogg.se så förstår ni nog varför wink.gif
Aqvakul
Inget som upprör mig precis...
Malin_MeL
Nej det tycker jag inte var nåt upprörande.
Här i gbg tom om man kremerar sina husdjur så görs det på Sävenäs och den värmen blir fjärrvärme, det är säkert likadant överallt. Man ska väl ta vara på värmen från allt som förbränns!
Jag vet att det finns en del "vanliga" krematorier oxå på fjärrvärmenätet, så varför det skulle vara hemskt att stockholms vildkaniner skulle värma oss förstår jag inte.
Anma
Men stockholms kaniner är inte tama, de är ju förvildade tamkaniner.
Huggorm
En nyhet helt i Aftonbladets anda....
Nauti
Jag tycker att de skall få finnas och bo där de trivs. Om de nu dör av andra orsaker är det ingenting att göra åt. Jag har matat de kaniner som bor här, både genom att ge dem rester och genom att odla saker som de vill gräva upp hela tiden tongue.gif

Det sista är inte fullt lika roligt men jag får väl skylla mig själv när jag gräver ner mat åt dem. Lättgrävd jord så det är bara att plocka upp och snaska i sig mina växter :/
Ralf
Är det oxå OK att dom förstör för åtskilliga hundratusentals kronor?
Motti
Som sakt Stockholms kaniner är tamkaniner som folk tröttnat på och bara släppt ut att klara sig bäst de kan,lite paralell till kattproblemet där samma saker orsakat problem både för djuren och människorna.Att komma på att elda upp dom för att allstra värme är ju löjligt bara att gå ut med det i media väcker ju ont blod !ingen skulle väl våga komma på iden att skjuta och elda upp hemlösa katter för att skapa värme .Att skjuta dom tycker jag är humant för det lär finnas många kaniner som är sjuka och mår väldigt dåligt efter som de liksom hemlösa katter inte får någon veterinärvård mot sjukdomar och mask.Varför inte o så fall sluta den naturliga cirkeln och ge dom till Skansen som djurföda till varg järv osv,såg när jag var på Kålmården att Vargarna där fick frusna kaniner .Det finns vilda kaniner runt Falkenbergs kust men de har ju helt andra förutsättningar där,där har de jakt på kanin också.
Malin_MeL
men om de har sjukdomar kanske de inte är så bra djurföda....

sen tror jag att de flesta avskjutna djur från råttor och måsar till sjuka kor och hästar, de går allihop till förbränning, så länge ingen specifikt betalar för annan hantering.
Motti
Jag tror de här kaninerna mest lider av skador från biltraffik slagsmål och mask vilket inte ska vara något hinder att mata andra djur med dom om det inte har infektioner förstås.men som någon skrev innan här många djur eldas upp helt enkelt .
Ralf
CITAT (Motti @ 15-10-2009, 13:01) *
Jag tror de här kaninerna mest lider av skador från biltraffik slagsmål och mask vilket inte ska vara något hinder att mata andra djur med dom om det inte har infektioner förstås.men som någon skrev innan här många djur eldas upp helt enkelt .

Jag har kört förbi båda stora kaninställena (Klarastrandsleden och Sveaplan) dagligen. När man kikade ut genom bilrutan såg man alltid minst 5 st kaniner. Men jag har aldrig sett en överkörd kanin på dessa ställen.
vanjalarsa
CITAT (Aqvakul @ 14-10-2009, 12:08) *
Inget som upprör mig precis...


Nej verkligen inte mig heller!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Motti
Det finns ju kråkor och kajor som snabbt äter upp kadaver !
Motti
PS!en skadad kanin kan leva ett bra tag med benskador och dör tillslut för att det inte kan skaffa föda eller så dör den av infektioner på grund av skadan.
netaave
CITAT (Ralf @ 15-10-2009, 21:50) *
Jag har kört förbi båda stora kaninställena (Klarastrandsleden och Sveaplan) dagligen. När man kikade ut genom bilrutan såg man alltid minst 5 st kaniner. Men jag har aldrig sett en överkörd kanin på dessa ställen.


Inte jag heller
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon