Full version: Bostad i Göteborg
LasseB
dottern flyttar till GBG nu undrar jag (som är urstockholmare) var man bor "bäst" i GBG om man är ett ungt par med natur som huvudintresse barhäng kommer rätt långt ner på listan Vi pratar om lägenhet.
gladepetter
Det är så svårt. Med de platser som jag gillar är: Björkekärr, Härlanda, Redbergsplatsen. De ligger centralt men nära naturen. Du kommer får massor av tips i detta forat...detta är en liten del...
Bettis
Partille, Mölnlycke, Lerum osv
flouee
I närheten av Skatås - centralt men ändå nära till skog, sjö, motionsslingor osv.
Piccante
Nu bor jag inte i stan men skulle jag flytta dit så tycker jag Högsbo verkar hyfsat. Det är billigare än Kungsladugård och majorna (jättetrendigt), ofta är lägenheterna större (50-tals hus) och det är 5 min med spårvagn till Botaniska trädgården, Änggårdsbergen naturreservat, slottsskogen och Linnéstaden med caféer, restauranger mm.
Meriona
Jag tyckte att Bagaregården verkade trivsamt, där var jag och hämtade rådisar i julas...
Gudrun i Göteborg
Majorna! Nära till Slottskogen och hamnen. Alla slags affärer finns i närheten och mängder av kvarterskrogar. En stad i staden. Lätt (allt är relativt) att få en bra lägenhet.

Högsbo???? Sorry Marcus_H men där ställer jag inte upp alls.
Piccante
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 13-10-2009, 19:53) *
Majorna! Nära till Slottskogen och hamnen. Alla slags affärer finns i närheten och mängder av kvarterskrogar. En stad i staden. Lätt (allt är relativt) att få en bra lägenhet.

Högsbo???? Sorry Marcus_H men där ställer jag inte upp alls.

Varför tycker inte göteborgare om Högsbo? Jag hade nog iofs kunna tänka mig majorna oxå men det är ont om landshövdingehus med stora balkonger och bo i stan utan balkong skulle jag nog inte fixa.
anne-li i olofstorp
Kortedala, Bergsjön, Angered! Stora lägenheter, lite off-side, men med naturen inpå knutarna.... Och för betydligt mindre pengar än inåt stan eller utåt väster till....
Gudrun i Göteborg
CITAT (Markus_H @ 13-10-2009, 19:55) *
Jag hade nog iofs kunna tänka mig majorna oxå men det är ont om landshövdingehus med stora balkonger och bo i stan utan balkong skulle jag nog inte fixa.
Inga landshövdingehus byggdes med balkonger. Men i Majorna finns det många olika sorters hus - och många med balkong. Ofta med vidunderlig utsikt över hamninloppet.
Hej igen
CITAT (anne-li i olofstorp @ 13-10-2009, 20:01) *
Kortedala, Bergsjön, Angered! Stora lägenheter, lite off-side, men med naturen inpå knutarna.... Och för betydligt mindre pengar än inåt stan eller utåt väster till....

Bergsjön och Angered tillhör väl de minst attraktiva ... inget man väljer frivilligt om man har andra altermnativ.
Piccante
CITAT (Hej igen @ 13-10-2009, 22:37) *
Bergsjön och Angered tillhör väl de minst attraktiva ... inget man väljer frivilligt om man har andra altermnativ.

Det finns många fördomar om de områdena men jag vet nyinflyttade som trivs ypperligt i Angered. Angered är ganska fint runt Angered centrum. Lärjedalen är ju fin.
Hej igen
CITAT (Markus_H @ 13-10-2009, 22:50) *
Det finns många fördomar om de områdena men jag vet nyinflyttade som trivs ypperligt i Angered. Angered är ganska fint runt Angered centrum. Lärjedalen är ju fin.

Visst är det så att fördomar förstör mycket ... men jag har haft nära som bott där och de levde i förtvivlan ... bilens hjul försvann ... skottlossning ... inbrott ... mm mm

Angered ... skottlossning ... personrån ... mm mm

Men visst kan man trivas ändå ... beror på om man varit utsatt eller inte.
gladepetter
Bergsjön, Angered och Hjällbo ligger i fantastiskt natursköna områden med både sjöar och underbar natur. Men det är bara att inse att de sociala problemen överskuggar framtiden i samtliga områden. Jobbade några år i Gunnared (Angered) och har sett mycket vackert men när stora delar av folket lever i ett utanförskap så skapas mycket elände där. Vissa delar så har du 40% arbetslöshet eller att många lever på ekonomiska underhåll. Vi flyttade från ett närområde när barnen växte upp. För mycket droger och sociala problem, tyvärr! Så fort du har postnumret till Angered så ökar din bilförsäkring med tusenlappar pga stölder och brott.
Malin_MeL
CITAT (Markus_H @ 13-10-2009, 19:55) *
Varför tycker inte göteborgare om Högsbo? Jag hade nog iofs kunna tänka mig majorna oxå men det är ont om landshövdingehus med stora balkonger och bo i stan utan balkong skulle jag nog inte fixa.



Jag är urgöteborgare och har bott i både Högsbo och Kungsladugård. Båda är toppenställen!

Det beror ju lite vad man är ute efter

Vill man ha en billig hyresrätt så har det ju iaf tidigare gått att få i Högsbo, nu vet jag inte hur det ser ut med hyres. Bostadsrätterna är väl oxå lite billigare där. Det är nära till stan, man cyklar på en kvart, 10 min med vagn, men man har lite uppför när man ska hem. Det är 50-talsstil på det mesta. Väldigt mycket grönt! Mycket pensionärer och studenter.

Kungsladugård är ju som en liten stad, där finns resturanger, cafeer och affärer, stilen är gammal, det finns nyare hus oxå, men helhetsintrycket är ändå från 20-talet. Man kan ta spårvagnen till havet på en kvart. lika nära till slottskogen som Högsbo, men andra grönområden finns oxå nära (de ligger i Högsbo) Här får man köpa sin lägenhet, man får ha en väldigt tur om man skulle få en hyres. Jag försökte i många år och hade ändå förtur för jag bott länge inom Familjebostäder som har mycket lägenheter där. Jag köpte mig en tillslut. Det tar en kvart att cykla till stan, 10 min med vagn. Det enda jag saknade i detta område var en bra matbutik.
EKLO
Om man ska köpa lägenhet och låt oss säga ha max 20 minuters cykelväg till centrum (typ Avenyn) så brukar två bra områden vara lite, lite billigare än de andra: Gråberget i Majorna, och Kallebäck som ligger i sydöstra Göteborg. På Gråberget finns nästan bara 2:rummare (lite 3-rummare också tror jag), man kan där få en vidunderlig utsikt om man hamnar rätt. 10 min. cykel till Botaniska och Änggårdsbergen, som är ett ganska stort grönområde.
I Kallebäck finns framför allt höghus, där har man hela delsjöområdet på promenadavstånd - ett mycket stort friluftsområde (det är också i det området man traskar om man, som andra föreslagit, bor i Björkekärr, vid Björkekärr, Härlanda osv - man kommer in i området från lite olika stadsdelar).

För mig som alltid bott i Gbg skulle jag säga att det beror på hur mkt pengar man har (om man ska köpa) och hur beroende man är av att ha cykelavstånd till centrum. Bor man i Angered, Rannebergen etc - nordöstra Gbg - kan man få fina, billiga lägenheter, detsamma gäller delar av Hisingen, men man är beroende av buss och spårvagn på ett annat sätt. Det är längre bort helt enkelt (vilket inte gäller de södra delarna av Hisingen, där kan man få ganska nära till "stan").
Bettis
Mölndal ligger vägg i vägg med Göteborg och har massor av grönområden runt sig tar väl 20 min med spårvagnen in till centrala stan + att där finns mycket affärer.
KURT
Om man söker bostad, så är Boligans karttjänst bra, där kan man få en bra överblick och man kan göra många olika inställningar:

http://www.boliga.se/kort.aspx
Pirum
Linnéstaden,Majorna,Guldheden,då har man nära till Slottsskogen,Änggårdsbergen,Botaniska trädgården,och även centrum. Boendekostnaden har dock drivits upp av överbetalning och underbeskattning så andelen prisvärda hyreslägenheter har sjunkit. Själv bor jag i östra staden, i Björkekärr, där trivs jag bra och har nära till natur,men kollektivtrafiken är överbelastad och det finns inga bra mataffärer i närheten.
LasseB
Hej alla och stort tack för er stora flit med förslag
Ser väl ingen röd tråd sådär omedelbart men lite har det filtrerats ut Min fråga var ju ganska öppen också
Det är ju inte jag som ska bo där utan dottern och är hon lik sin far så bestämmer hon själv
Bee
Jag ser att ingen nämnt Hisingen. Det finns många lugna fina områden på Hisingen, allt är inte bus. Det bor mycket studenter i de centrala delarna, typ Brämaregården/Kvillestan. Inte så mycket till natur där förstås om man inte vill knalla upp på Ramberget (fast där är utsikten vidunderlig!

Hela Eriksbergsområdet är fint. Tror inte allt är bostadsrätter. Garanterat nära till vattnet om än inte badvatten. Man kan åka färja till centrala Gbg om man inte vill ta bussen.

Sen vill jag slå ett slag för Amhult ute i Torslanda. Där är det hyresrätter (Göteborgs Bostadsaktiebolag, kommunalt) Det kallas för Trädgårdsstan och är ett superfint område med små tvåvåningshus. Det tar ca 25 min med buss in till centrala Göteborg.

Håller med de som avråder från Angered, ialla fall om man har bil. för närvarande tycks det vara ett nöje bland ungdomar där att bränna ner bilar, inte enstaka utan hela garage fulla med bilar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon