Full version: Hur många rökare
Sidor: 1, 2
*Felix matte*
Rökare blir mer och mer "undanskuffade"
Därför blev jag nyfiken på hur det uppfattas bland folket i gemen och bland rökarna.
yla
kul me statistik som efter min lilla klick blev att 100 procent har rökt men slutat laugh.gif
Ljusalfheim
fy, usch, blä, tvi, urk...

det finns inget värre än tobaksrök som förpestar tillvaron. mad.gif

injecera skräpet istället, missbrukare! sad.gif

*negativ*
estet
Här är en till som slutat, -97.
Vågar inte feströka för jag är rädd att åka dit igen. På dessa år ha jag bara tagit ett bloss, höll på att hosta ihjäl mej. Då kände jag att det inte var nåt att vara sugen efter. smile.gif
Ti bee
Här har ni en fd riktig storrökare, 2pkt om dagen och ibland mer blev det i många år (började tidigt)! Men det var i ungdomens dagar (hi hi laugh.gif ), nu är jag rökfri sedan nästan 9 år snart, jesses jag hade gissat på 5år men sedan räknade jag! Ujj vad åren går! laugh.gif
Blev beroende av nikotintuggummi när jag slutade, höll på med det i ett år eller så, sedan slutade jag med det också.
Väldigt skönt att slippa cigaretterna faktiskt! De störde och styrde alldeles för mycket för mig! Nästan aldrig röksugen nuförtiden (ett par gånger om året högst) -skönt!
Dömmer ingen rökare! Vet hur det är! Men det går att sluta!
Gick upp 17 kilo i vikt efteråt, ersatte väl cigaretterna med annat! Men kilona har droppat av efter hand. Så var jag lite väl smal som rökare också, mellanmålet kunde bestå av en kopp kaffe och en cigarett. ohmy.gif Nu lever jag hyggligt sunt, för sunt säger ena grannen och vill bjuda på vin titt som tätt!
smile.gif
Mariann
Har aldrig rökt sleep.gif . Säger väl som Ljusalfheim INJICERA ISTÄLLET! Varför förpesta andras luft ohmy.gif
Hannele
Inte riktigt sant att jag aldrig rökt... rökte cigarr ett par år. wub.gif
KURT
Folkhälsoinstitutets site om tobak:

http://www.tobaksfakta.org/

Fakta och statistik, och hjälp att sluta.
renate
huh.gif har rökt till 97-03 01 slutade tvärt,var lite jobbig i början gick upp ca.5-6kg.som jag har kvar,det gör inget var nästan för smal nu mera normal.Kommer aldrig att röka igen. sad.gif sad.gif
Renate
Ewa L
En till f.d. storrökare! Rökte stadigt 30 cigarretter om dagen från tonåren. Börjdade som 13-åring, min enda ursäkt!

Slutade också tvärt när jag ville skaffa barn i 26-års åldern.
Nu till det riktigt idiotiska: Efter att ha varit feströkare i många år och klarat det alldeles utmärkt började jag röka igen i samband med en minst sagt jobbig skilsmässa! Även det kan alltså läggas honom till last. tongue.gif Dumheterna varade i 2 år.

Helt rökfri sedan 3 år och har inte ens minsta längtan längre. Denna gång är det för evigt!!
Fialotta
Slutade röka mycke tack
vare Fekix matte på röksajten...för snart 2 år sedan
trodde aldrig det skulle gå via en röksajt...men all peppning
och goa människor...så fungerade det jättebra i mitt
fall.
Gick oxå upp i kilo och har några kvar att kämpa med,
men dom lider ju bara jag själv av rolleyes.gif
Pia mitt i Skåne
Jag har aldrig rökt en cigarett, inte ens provat, men däremot blev jag och min bror tvingade till att röka unsure.gif passivt under vår uppväxt eftersom våra föräldrar var storrökare. Det som jag tyckte var värst var när vi hade varit och handlat och satt i bilen hem. Då var båda två tvungna att röka en cigarett och jag och min bror satt i baksätet och blev illa wacko.gif mående av röken. Nuförtiden går ju de flesta ut och röker, i allafall gör det fåtal rökare som jag känner det och då drabbar ju inte röken någon annan.
Pia
Cilla
Kategorin festnikotiniserande saknar jag.

Vattenpipan är det svårt att göra sig av med tycker jag. Den är härlig till fest och efter måltid med vänner framför brasan. Det är halvtorkade frukter man röker och det doftar ljuvligt i stugan efteråt. Men självklart är inte inte bra att andas in för mycket av något sorts rökstoff, det får inte bli fest varje månad. Jag köpte ett kilo olika slags torkad pipfrukt i Jordanien 1998 som ännu fyller min kyl.

Festsnusning smakar inte heller illa, men är naturligtvis idiotiskt eftersom det är så beroendeframkallande. Där trillar jag dit lite då och då. En cigarr vartannat år när det ska firas något viktigt tycker jag dock kan vara njutbart utan att skapa sug efteråt. Skippar man halsblossen behöver man inte känna sig som en askkopp dagen efter heller.
Betty
Här kommer en till stolt f.d. rökare! Började röka som 14-åring och höll på i 10 år. Gjorde ett uppehåll på 5 år men började om "...ville ju bara känna hur det smakade så här efter att jag slutat för så betryggande länge sen..." Jag var fast igen!!! Under de följande 12 åren har jag ett otal gånger försökt att sluta igen - och till slut så lyckades jag äntligen. Efter att ha använt rökavvänjningsmedel (micro-tab.) i ca 2 år så kan jag numera, sen januari i år, säga : Jag är äntligen nikotinfri!
sanna
Här är ännu en syndabekännelse:

Även jag tillhörde de förtappades skara...började när jag var 14, slutade vid 21, då den stora kärleken bad mig välja mellan honom och ciggen. Sedan, när den "stora kärleken" konstigt nog krympt till ingenting alls, tog jag upp rökningen igen! sad.gif mad.gif ohmy.gif *vaffö gö ja på detta vise*

Slutligen, träffade jag den DEN STORA ENDA OCH SANNA KÄRLEKEN wub.gif blev med barn och slutade tvärt så fort det stod klart för mig! Då var det plötsligt så enkelt att sluta. Märkligt, jag som var så svår nikotinist! Har aldrig rökt sedan dess, nio år, kommer aldrig mer att röka - det är jag HELT säker på! Är däremot inte hatisk och fördömande vad gäller de stackare som inte lyckats "skåda ljuset". Nikotin är en av de mest beroendeframkallande substanser man känner till. Man brukar jämföra beroendet med heroin - utan övriga jämförelser alltså. Det handlar inte om dålig karaktär att man inte lyckas sluta. Det handlar om att man måste ha professionell hjälp! Tror väl att informationskampanjerna är tillräckliga, jag visste i alla fall utmärkt väl vad jag gjorde med min kropp, men jag tror på mer uppsökande verksamhet vad gäller rökavvänjning.

Sanna
Posse
Det ser ut som att rökarna s.a.s. är på utdöende. rolleyes.gif
ÅsaF
Jag har aldrig rökt och kommer aldrig att börja. Känns rätt onödigt när man snart är 30 år. Då lägger jag hellre pengarna på något annat. rolleyes.gif
*Felix matte*
84% rökfria hitintills biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Glädjande tycker jag som rökt i 39 år men nu FRI sedan aug.2001
Ti bee
Grattis till alla fd rökare! biggrin.gif wub.gif Må vi få långa lyckliga liv! Ja, ni andra också förstås!:P
Snyggt jobbat!!!! smile.gif Guldstjärnor till oss!
Ingo
Jag är en bedrövlig storrökare, drygt ett paket om dagen, har försökt sluta men orkade inte. Jag röker inte inomhus om det inte finns särskilt avskilt rökrum och naturligtvis inte inne i hemmet (vi har ju barn).

Jag tror inte alls att jag är odödlig, är pinsamt medveten om alla faror plus att även om man skulle ha sån tur att man slipper få cancer, KOL el.dyl. så påverkas man ju ändå - sämre kondition, sexuell förmåga etc. Men efter vad jag förstår så är det få rökare som säger att de ska röka för evigt, de flesta ska sluta men bara inte just nu...och så traskar det på...
adrian
Jag har rökt men då var jag ung och trodde att man blev tuff...

Kom på efter ca: 7 år att jag bara var dum... biggrin.gif

Det tuffa var bara reklam egentligen, och jag är VÄLDIGT glad att jag lyckades sluta... rolleyes.gif
Ina
Är det ingen mer än jag som blev/blir dålig av att röka??? ohmy.gif

När jag rökt som mest har det kanske gått åt ett paket vissa dagar, men det var under en kortare period. Min "normal"-förbrukning låg på mellan fem och tio cigg om dan, under ca fyra år och jag blev sjuk till slut!!!
yla
när man tänker efter så e de ju inte klokt hur man rökte förr
man frågade aldrig om det passade sej att röka man frågade istället bara var finns askkoppen sad.gif
o det va egentligen inget snack om att de skulle vara farligt för andra som tillexempel barn sad.gif
jag sluatde ioförsej då jag blev med barn o ammade klart alla tre innan jag började igen blink.gif wacko.gif
man e bergis inte riktigt klokt även om de visade att de fanns en viss insikt att de va farligt på nåt sätt
men att börja igen wub.gif hur dumt är inte det
det härliga är att de går att sluta o att suget försvinner tillslut även om man i ett par år inte tror det,,,då blir man sugen så fort nån röker på tv o börjar famla efter ciggen men efter ett tag så tittar man storögt på dom som röker o undrar hur i hela fridens dagar dom kan göra nåt så dumt
o man blir inte ett dugg sugen utan bara äcklad o man har nästan till omed glömt att man varit precis så dum o äcklig själv en gång
så de e ju iallafall några små förbättringar som skett under årtiondena
men egentligen borde det förbjudas men jag antar att de kommer in alldeles för mycket skattepengar för at de ska förbjudas,,,Eller,,,ähh
bra e de inte iallafall
nå det kan ju vara skönt för rökarna att veta att det går o att suget försvinner
kram fdrökare smile.gif rolleyes.gif
Posse
CITAT (Ina @ 20-11-2003, 16:41)
...och jag blev sjuk till slut!!!

Hur? unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (Ina @ 20-11-2003, 16:41)
Är det ingen mer än jag som blev/blir dålig av att röka??? ohmy.gif

När jag rökt som mest har det kanske gått åt ett paket vissa dagar, men det var under en kortare period. Min "normal"-förbrukning låg på mellan fem och tio cigg om dan, under ca fyra år och jag blev sjuk till slut!!!

Jag blev också sjuk.

Rökte 30cigg/dag i många år. Inte klokt när man tänker efter
mad.gif
Nina S
Tyvärr är jag en sån dum människa som inte har lyckats sluta ännu sad.gif
Men jag försöker ett par gånger om året smile.gif , brukar klara det i 3 månader, men sen börjar jag igen.....dumt dumt dumt!

Nu har jag dock börjat att dra ner på det och använder Picanell (som snus ungefär) för att inte vara så sugen jämt.

Jag är en av dom vars lungor inte gillar detta med cigarettrök så jag har fått bronkit nu ca 5 gånger, så jag måste sluta annars blir det jobbigt!

Hoppet försvinner aldrig!

//Nina
Cilla
CITAT (oldwolfie @ 20-11-2003, 17:12)
o det va egentligen inget snack om att de skulle vara farligt för andra som tillexempel barn sad.gif

Ja minns ni dimman i bilen när de vuxna rökte? För att inte tala om rökslöjorna i den fuktiga båten.

Konstigt att man stod ut.
yla
CITAT (Nina S @ 20-11-2003, 17:43)
Tyvärr är jag en sån dum människa som inte har lyckats sluta ännu sad.gif
Men jag försöker ett par gånger om året smile.gif , brukar klara det i 3 månader, men sen börjar jag igen.....dumt dumt dumt!

Nu har jag dock börjat att dra ner på det och använder Picanell (som snus ungefär) för att inte vara så sugen jämt.

Jag är en av dom vars lungor inte gillar detta med cigarettrök så jag har fått bronkit nu ca 5 gånger, så jag måste sluta annars blir det jobbigt!

Hoppet försvinner aldrig!

//Nina

skickar en massa pepping till dej
återkom o berätta hur det går med ditt försök vetja
så håller iallafall jag tummarna för dej laugh.gif tongue.gif biggrin.gif smile.gif
Ingrid på Västkusten
GHär är en fd rökares bekännelse1
Me too m a o biggrin.gif

Slutade 1996 ( tror jag det var) efter en god vän som varit och lärt sig akupunktur i Kina erbjör mig en behandling. Den kostade 700 kr vilket varva jag lade på cig då. What the heck, jag hade velat sluta länge ( och hade lagt av men feströkande sänkte mig och må bra av rökning nää.........). Tre gånger behandling å jag var fri!

Vikt javisst minst 15 kg men jag var i det skedet då de flesta går upp i alla fall
( tjugoåring blir trettioåring) och jag skall inte vara en sylfid i alle fall ;-p
å jag är glad jag slutade. Min mamma dog av lungcancer efter över femtio års ständigt rökande.....så jag kan bara säga- > lungcancer är en av de jäkligaste sakerna man kan få och utgången om man drabbas av det är inte god. Sjukuset sade att statistiken säger att en av tre kärringar klarar sig max fem år om de diagnosticeras med lungcancer/ efter ålder sextiofemår/ och efter sextiofem till sjuttio år får så gott som alla rökande kvinnor lungcancer. Det finns bättre sätt att dö på än det - och snällare emot omgivningen också. Så tänk på det alla rökarna som läser detta - Livet är dyrbart även när man är över sextiofem även om man är odödlig i yngre år. Kanske mer dyrbart då än vad det är nu!
Ina
CITAT (Posse @ 20-11-2003, 17:24)
CITAT (Ina @ 20-11-2003, 16:41)
...och jag blev sjuk till slut!!!

Hur? unsure.gif

Infektioner i hals och luftrör tre gånger så ofta som övriga familjen, astmaliknande symptom, värre förkylningar än de andra (hostade så jag grät och pinkade ner mej...), ständig rethosta och morronhosta så jag nästan spydde... visst är det förtjusande!! *IRONI*
sanna
Nina S och ni andra som fortfarande röker!

Ni är sannerligen inga dumma människor bara för att ni inte lyckats sluta!

Ni vet naturligtvis att det inte handlar om intelligens eller om ett aktivt val här. Exakt HUR beroendeframkallande nikotin är talas det inte så mycket om. Man föredrar att kalla beroendet för "dålig karaktär" eller "dumhet" eller "tro att man kan leva för evigt" istället...Vi borde istället tala klartext om nikotin. Nikotin är en psykaktiv drog som påverkar centrala nervsystemet på två sätt. I lägre doser ger nikotinet en stimulerande, uppiggande effekt. I högre doser har det en lugnande, avkopplande effekt. Hjärnans belöningscentrum aktiveras och den som vant sig vid nikotin upplever snabbt en skön, tillfredsställande känsla. Att tillföra nikotin som rök ger en nästan ögonblicklig effekt på psyket, och rökaren kan genom sättet att röka påverka sin sinnesstämning nästan med fingertoppskänsla.

Dessa effekter gör att beroendet uppkommer mycket snabbt! Bara heroin ger ett (något) snabbare beroende!!! Att vara fast i nikotinmissbruk är faktiskt ingen lek, även om det fortfarande kanske skämtas och raljeras om det... Men man behöver all hjälp man kan få! Så snälla, moralisera inte över ert beteende, det handlar inte om att ni är korkade eller slöa, inse hur tungt beroendet är med nikotin och sök hjälp! Väldigt få människor klarar av avgiftningen på egen hand! Många har använt nikotinplåster eller tuggummi och stödgrupper etc...men det är tungt att säga farväl till den där sköna kompisen man jämt har kunnat hålla i handen, det ska inte förnekas. Men vad är alternativet...?


Ungefär en femtedel av Sveriges befolkning uppskattas vara dagligrökare, vilket betyder att det rör sig om 1,5-2 miljoner rökare.
Många barn provar cigaretter och/eller snus redan i 9-10 årsåldern. I 12-års-åldern har varannan pojke och var tredje flicka erfarenhet av rökning. Var fjärde pojke och nästan var tionde flicka har prövat snus. (Riksundersökning 1997)


Egentligen är det fascinerande att tobak inte totalförbjuds över dagen?

Sanna
Micke
Här har ni en storrökare, men var inte oroliga - alla rökare slutar ju förr eller senare, även jag...

Skämt å sido, enligt en undersökning jag läst krävs det i genomsnitt 7 försök innan en rökare lyckas lägga av med sin last. Det innebär att det här med att sluta röka är en process som i lyckliga fall slutar med att man slutar sluta röka. För egen del har jag 5 försök kvar om jag ska hålla mig till genomsnittet.

Detta är kanske något moralisterna kunde tänka på innan de nästa gång spyr galla över rökare, uppmuntran har nog en bättre effekt liksom förståelse för att nikotin ÄR ett synnerligen beroendeframkallande ämne. Att en del har behov av att slå andra i skallen med sin präktighet brukar inte uppfattas som särskilt uppmuntrande. Men å andra sidan fyller vi rökare numera samma samhälleliga funktion som alkoholister; vi får andra att känna sig präktigare. Nå, det kan åtminstone jag bjuda på. tongue.gif

Micke
hänsynsfull rökare som får en hel del gjort i trädgården när han ändå går ut på en cigg
*Felix matte*
CITAT (Micke @ 20-11-2003, 20:29)
Detta är kanske något moralisterna kunde tänka på innan de nästa gång spyr galla över rökare, uppmuntran har nog en bättre effekt liksom förståelse för att nikotin ÄR ett synnerligen beroendeframkallande ämne. Att en del har behov av att slå andra i skallen med sin präktighet brukar inte uppfattas som särskilt uppmuntrande.

Håller med till 100% och jag vill påstå att ingen kan sluta för att andra vill att man gör det.
Man måste ha en egen stark vilja och massor av Jäklaranamma och beslutet måste komma från en själv.
*Felix matte*
Detta har en numera rökfri tjej skrivit .
Hon... som liksom Maudan och jag var med på röksajten www.netdoktor.se har gett mig tillstånd att sprida ut skriften till så många som möjligt.

"Våra cigaretter är i princip helt syntetiska och innehåller inte tobak utan ett slags papper som är gjort på nikotinfria delar av tobaksplantan. På de tobaksodlingar som ägs av tobaksbolagen tuktas plantorna mycket noga för att undvika att de får nikotininnehåll, bland annat nyper man av blomknopparna i ett tidigt skede. Senare tillsätts nikotinkoncentrat som sprayas jämnt över det här specialpapperet. Papperet finhackas sedan så att det ser ut som klassisk röktobak. Och det är bara EN av alla de preparationer och syntetiska hyss som tobaksbolagen gör med cigaretterna av en enda orsak - att vi ska bli mer och mer beroende.

Dessutom blandas honung och choklad i det här "tobakspapperet" för att göra röksmaken så mild att vi ska klara av att dra många halsbloss om dagen. Utan sötningsmedel skulle vi inte klara av att röka så mycket som ett helt paket cigaretter om dagen. Vi skulle bli helt förstörda i halsen. Förr i tiden rökte man inte på långa vägar så mycket som vi gör nu. Kanske någon cigarett om dagen. Och man blev inte lika snabbt och lika illa beroende av cigaretterna som man blir nu.

Den första ögonöppnaren för mig vad gäller cigaretternas innehåll var följande artikel från TV-programmet Nova (inte det svenska, utan det amerikanska programmet) på en TV-kanal som heter PBS och som tydligen motsvarar vårat svenska UR och alltså sänder typ utbildningsprogram. Artikeln heter Anatomy of a cigarette och den måste ni bara läsa!:
http://www.pbs.org/wgbh/nova/cigarette/anat_text.html

Där finns också fler artiklar, tex hur nikotin påverkar våra hjärnor (alltså varför man blir beroende):
http://www.pbs.org/wgbh/nova/cigarette/nicotine.html

Efter chocken över hur cigaretter egentligen tillverkas ville man ju veta mer och då hade de turligt nog en sida med länkar till andra organisationer och sajter, bland annat thetruth.com och tobacco control archives som lagt ut de där berömda hemliga dokumenten från tobaksbolagen på nätet:
http://www.pbs.org/wgbh/nova/cigarette/resources.html

Genom att forska vidare på dessa sajter fick jag veta det där med att tobaksodlarna bland annat måste nypa av blomknopparna på plantorna för att tobaken inte får innehålla för mycket nikotin. Då vill inte tobaksbolagen ha den, eftersom de själva vill kontrollera tillsättandet av nikotinet.

Tyvärr finns fakta i det här ämnet bara på engelska. "
Ewa L
Visst måste man ha rejält med motivation för att orka sluta röka. Framförallt blir det svårt om det inte är en långsiktig motivation som förblir stark. Vi kvinnor slutar ju ofta i samband med barnafödande och amning.
Ex.vis slutade goda vänner till mig för ett par år sedan för att de ville ha råd till en bättre bil. När de fått ihop pengarna började de alltså röka igen.

Tycker också att det är enormt trösterikt när jag ser att det är fler "idioter" än jag som alltså börjar röka igen efter flera års uppehåll. Det är nämligen något jag skämdes jätte-mycket för. Nästan så att jag -- vuxna människan -- smygrökte. biggrin.gif laugh.gif
Wargen
Jag är nog lite konstig, men det är väl inget nytt....Försökte verkligen lära mig att röka i sena tonåren, köpte långa fina smala cigg med guldfilter för de såg snygga ut. Lyckades aldrig lära mig att dra halsbloss och de få gånger det funkade blev jag grön och spydde.... sad.gif Så efter ett halvår brukade jag hitta några gamla torkade cigg i väskan, hade glömt bort dem igen! Till slut gav jag upp, insåg att jag fick hitta på något annat att hålla i för att se cool ut...det blev en pensel istället. smile.gif
Posse
Att sluta röka måste vara en fråga om KARAKTÄR.... rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
CITAT (Posse @ 21-11-2003, 09:26)
Att sluta röka måste vara en fråga om KARAKTÄR.... rolleyes.gif

Javisst men man måste ibland ha lite hjälp på vägen med. Det är bra att vilja och ha fattat beslutet men ibland är det svårt att genomföra det å då är lite skjuts bra.
Posse
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 21-11-2003, 11:46)
CITAT (Posse @ 21-11-2003, 09:26)
Att sluta röka måste vara en fråga om KARAKTÄR.... rolleyes.gif

Javisst men man måste ibland ha lite hjälp på vägen med. Det är bra att vilja och ha fattat beslutet men ibland är det svårt att genomföra det å då är lite skjuts bra.

En läkare hade ett inlägg i Klarspråk 18 november och sa bl.a.:

CITAT
Jag vill tala klarspråk om vårt största folkhälsoproblem både i Sverige och i resten av världen - det är tobaksrökningen!
Det finns ingen annan enskild faktor som vållar så mycket ohälsa, sjukdom och död och samtidigt är fullt möjlig att påverka.
Varje cigarett förkortar rökarens liv med i genomsnitt 7 minuter, röker man alltså 20 cigarretter om da'n, så förkortar man varje dag sitt liv med genomsnittligt 2 timmar och 20 minuter.


Inlägget ska kunna avlyssnas via Klarspråks hemsida t.o.m. 24 november! smile.gif
*Felix matte*
Ett tips till alla som slutat/slutar röka är det fiffiga lilla programmet SilkQuit som du kan ladda hem Gratis
Man skriver in datum och tid när man slutade röka, hur många cigaretter man rökt per dag i snitt, och vad man betalat för ett paket cigg. Sen räknar programmet upp för varje sekund man varit rökfri, hur mycket pengar man sparat och hur många cigaretter man INTE rökt!

Det kan vara en morot till att hålla sig rökfri, när man ser alla positiva data.
Min mätare visar att jag Förlängt livet med 12 veckor.
Sparat 35.682 Kronor, Inte rökt 24.438 cigaretter!!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Betty
Ett till tips till de som slutar röka: Lägg en tjuga i en glasburk varje dag och se så mycket pengar du spar jämfört med när du rökte. Ta en ganska stor burk, för den fylls fortare än du tror! ohmy.gif biggrin.gif Man kan göra så mycket roligare saker med pengarna än att elda upp dem! smile.gif
Eva i Skåne
Aldrig rökt, inte ens provat sleep.gif, men alla har vi våra laster. Choklad tongue.gif Mums.
Micke
CITAT (Posse @ 21-11-2003, 10:26)
Att sluta röka måste vara en fråga om KARAKTÄR.... rolleyes.gif

Hmm, och jag som trodde det handlade om MOTIVATION. Fast citat osar ju lite. Men bra för dig Posse! Du är säkert riktigt präktig... wink.gif

Micke
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 21-11-2003, 13:10)
Ett till tips till de som slutar röka: Lägg en tjuga i en glasburk varje dag och se så mycket pengar du spar jämfört med när du rökte. Ta en ganska stor burk, för den fylls fortare än du tror! ohmy.gif biggrin.gif Man kan göra så mycket roligare saker med pengarna än att elda upp dem! smile.gif

Det håller jag med om. biggrin.gif
Vi la tre Tjugor i vår stora glasburk, varje dag.
resten av rökpengarna köpte vi gottigott för tongue.gif

Det sporrar en när man ser hur fort burken fylls biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
nina L
Jag har rökt till och från det jag var 11 år! Uppehåll när barnen var små sen feströkning och sen "Heltids"rökning om vart annat.
I somras dog min mamma "DEN STORA KVÄVNINGS DÖDEN!!!!" Det var det värsta jag sett. All kraft gick åt att försöka andas!
Jag ska ALDRIG mer ta en endaste cigg!
Förbjud rökning på ofentliga ställen!!!
Egentligen är jag inte för en massa lagar och förbud men när det gäller våra barn och deras hälsa så Yes! Alla rökare borde få hjälp med att sluta om de vill det så klart!
Nina S
Jag anser mig som en ganska intelligent tjej och väldigt logisk, men när det kommer till röknng så åker all logik ut genom öronen med en gång wacko.gif

Jag tycker att det är väldigt konstigt att man fortsätter röka trots att:
1, man egentligen inte tycker att det är gott (för det är det verkligen inte)
2, man skäms över att man luktar rök när man kommer hem till folk, eller in på en buss
3, man vet att det är farligt
4, det kostar massor

osv osv, listan kan göras väldigt lång

Jag har slutat flera gånger, och sedan börjat röka för att mitt minne "har fått för sig" att jag tyckte sååå mycket om det.... Hur knasig får man lov att bli??
wacko.gif

Man får hoppas att tioöringen snart faller ner ordentligt!
rolleyes.gif

//Nina
Posse
CITAT (Micke @ 22-11-2003, 01:09)
CITAT (Posse @ 21-11-2003, 10:26)
Att sluta röka måste vara en fråga om KARAKTÄR.... rolleyes.gif

Hmm, och jag som trodde det handlade om MOTIVATION. Fast citat osar ju lite. Men bra för dig Posse! Du är säkert riktigt präktig... wink.gif

Micke

Jag var inte präktigare än att att jag började vänja mig med ovanan att röka när jag började 7:an. Frestelsen blev mycket värre och möjligheterna enormt mycket större då när man började bussas in till en stad långt bort från den stränge folkskollärarens och föräldrarnas ögon ute på landet.
Och efter de 3 åren på högstadiet var jag väl fast i lasten. sad.gif

Men när jag börjat yrkesskolan som var belägen mer lantligt, och insåg att jag blivit en nikotinslav och med begynnande rökhosta och -harklande, beslöt jag mig för att bryta mig ur det äckliga nikotinslaveriet.
Det var inte lätt, men naturligtvis gick det! Det är bara att låta bli och till slut upphör "suget". rolleyes.gif

Jag vill minnas att jag hört ett antal rökare påstå: "jag skulle kunna sluta bara jag ville... men jag vill inte". De påstår sig alltså inte ha motivation att sluta.
Men varför ska man tro att de verkligen KAN sluta, om de inte bevisar det? Jag tar det förstås som en undanflykt, för varför skulle någon vilja fORTSÄTTA röka?
unsure.gif
Ingrid på Västkusten
Dr Phil sade en himla bra grej i går kväll (fredag). Varför röker man trots att det är farligt och man vet om det? Jo man får njutning/stimulans NU medan att farorna med rökning d v s allt som kan drabba en ligger så långt borta i framtiden.

Himla bra tanke det.

Hälsar ingrid
*Felix matte*
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 22-11-2003, 18:20)
Dr Phil sade en himla bra grej i går kväll (fredag). Varför röker man trots att det är farligt och man vet om det? Jo man får njutning/stimulans NU medan att farorna med rökning d v s allt som kan drabba en ligger så långt borta i framtiden.

Himla bra tanke det.

Hälsar ingrid

Men inte helt sanningenlig ändå....
Vi som startade dödsloppet i början på sextiotalet hade inte den blekaste aning om att tobak var hälsofarligt.
Micke
Beklagar Posse, begriper inte riktigt vart du vill komma i ditt resonemang. För egen del ser jag rött så fort någon använder ordet karaktär, men det beror kanske på att jag i många år jobbat på dårhus, ja förlåt, psykiatrisk avdelning kanske det ska heta i Sverige. Många inbillar sig nämligen att psykpatienter inte skulle behöva sitta där de sitter (om de överhuvudtaget slipper in ens idag) om de hade lite mer "karaktär". Den frågan har nämligen lika lite med karaktär att göra som att sluta röka.

De flesta svårigheterna här i livet kan bemästras om motivationen är den rätta och man får det stöd och förståelse man behöver. En del kan lösa vissa problem på egen hand utan någon som helst hjälp - och det är ju bara fint - men det kan kanske bli lite jobbigt för åhörarna om de börjar blåsa upp sin bedrift med antydningar om att det handlar om karaktär...

Alla mina vänner som har slutat röka har inte gjort det tack vare någon enastående karaktär, utan för att de av många helt olika orsaker lyckats bygga upp så mycket motivation att de helt enkelt gjort det. Ett par exempel: ena kompisen slutade röka för att hans hjärta (och därmed också resten av kroppen) mådde så skit av rökandet, den andre slutade för att han tyckte att han betalade alldeles tillräckligt med skatt ändå. Två människor, två olika utgångspunkter och båda slutade röka tack vare en starkt upplevd motivation.

Men det var ju fint att du kunde sluta röka, Posse, tummen upp för det!

Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon