Gunilla T
Här har väl "bidragssverige" fått ett ansikte?

http://ronnyfors.blogg.se/2009/april/har-m...slagit-sig.html

Läs inlägget av Rune Lanestrand!
officinalis
Ja, Marit verkar ha väldigt starka åsikter. Men när man ser sig omkring verkar det inte finnas en hållbar lösning och ett typ av jordbruk som fungerar för alla oavsett omständigheter. I de uttalanden jag läst av henne verkar hon göra det lite väl enkelt för sig själv.
Enligt mig krävs det fler studier och framförallt riktiga eldsjälar som pysslar med det här. Mitt i en sörja med företagsfinansierade studier och för den delen stora företag som till stor del styr jordbruket på olika sätt så är inte lätt att få en sanningsenlig och vetenskaplig bild av problemet.

Angående skörden av konventionellt i jämförelse KRAV-odlat som många hänvisar till så tycker inte heller den är ett starkt bevis för att all typ av ekomärkt odling per definition är sämre.

Jag skulle vilja se en jämförelse av energiförbrukningen mellan KRAV-märkt odling och konventionell odling. Gärna med en diskussionsdel, eftersom bland annat djurhållningen som producerar gödsel även fyller andra funktioner, som gör det svårt att få en helt rättvis jämförelse.

Kul att de nämner agroforestry i bloggen. Har tittat på många dokumentärer och läst en hel del om permakultur-koncept och man kan inte annat än att bli inspirerad.
Någon filur påstod att man kunde försörja 10 personer på 1 ha skog. Minns inte i vilket klimat och personen i fråga hade inga källor att hänvisa till. Men helt klart intressant och om inte annat verkar det vara ett väldigt kul sätt att odla på. Kanske kan innerstäderna bli självförsörjande på äpplen under skördesäsongen åtminstonde?

Edit:
Var det detta inlägg som du syftade på?
Piccante
Helt horriblet! Jag har tappat allt förtroende för henne sedan länge.
Gunilla T
Nej, officinalis..jag tänker inte starta någon ny debatt om matproduktionen utan blev bara upprörd över hur denna politiker använt sin kunskap och sina kontakter för att plocka ut maximalt med bidrag ur systemet.

Detta är ju offentliga uppgifter som vem som helst kan söka reda på och sammanställa vilket denna journalist Rune Lanestrand har gjort. Vet inte hur jag länkar till just hans inlägg....
Gita
CITAT (Markus_H @ 15-10-2009, 13:22) *
Helt horriblet! Jag har tappat allt förtroende för henne sedan länge.

Jag har kanske inte världens största förtroende för Paulsen, men när det gäller Lanestrand så är i alla fall mitt förtroende lika med noll eller mindre. Hans extremt hatiska och nedlåtande utfall åt alla möjliga håll har inte min respekt.
Gita
*Stintan*
Synd att Marit hoppade på tåget igen när hon en gång klivit av. Hon verkar bara vara en spillra kvar i både tanke ord och gärning mot vad hon en gång var.
officinalis
CITAT (Gunilla T @ 15-10-2009, 13:34) *
Nej, officinalis..jag tänker inte starta någon ny debatt om matproduktionen utan blev bara upprörd över hur denna politiker använt sin kunskap och sina kontakter för att plocka ut maximalt med bidrag ur systemet.
(...)

Det som är så intressant smile.gif
Huggorm
Hade hon inte varit så populär bland väljarna hade nog folkpartiet låtit pensionera henne för länge sedan
Gunilla T
Ganska fascinerande faktiskt....vad är det som gör henne så populär?

Hon har ju en belastning som politiker som få klarat av...flera partibyten brukar vara en sak som minskar förtroendet rejält.

Och så detta utnyttjande av systemet är väl knappast någon hemlighet.

Att hon ser ut som en tant och alltid gjort - är det förtroendeingivande månne?

Hon pratar politik så alla förstår vad hon säger men det är det flera som behärskar utan att för den skull få väljarnas förtroende.

Vad är det som är så speciellt med henne?
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 15-10-2009, 18:44) *
Vad är det som är så speciellt med henne?

Folk har väll kvar impulsen att göra som mamma säger när hon ryter till...
Jan Lindgren
Hej!
Det är ingen som är intresserad och kan lite om jordbruk som tar Rune Lanestrand på allvar. Han har en religiös övertygelse som saknar verklighetsförankring. Marit vet lite vad hon pratar om och har ofta en realistisk och praktisk syn på verkligheten. Lite ovanligt bland politiker men uppskattat av många människor.
MVH
Jan Lindgren
Huggorm
Dessutom har hon ett sätt att svara rakt och direkt på frågor som många uppskattar
Aqvakul
Jag har träffat Marit två gånger IRL. Första gången var när hon valkampanjade på vår skola inför EU-valet 1999. Hon var enormt imponerande och fick min röst, som annars brukar gå åt vänster. Sommaren 2000 var jag på studieresa och träffade Marit i Strasbourg på EU-parlamentet. Hon pratade mycket om sin familj och sina barnbarn som gick på privatskola därnere, kunde aldrig sluta prata, verkade vilja fortsätta dagen med oss. Jag tappade förtroendet totalt för damen ifråga. I senaste EU-valet röstade jag på Carl Schlyter....
*Stintan*
Men själv bodde hon ju i husvagn där nere.
officinalis
Retorik kan räcka för att lura till sig både väljare och förtroende.
Huggorm
CITAT (officinalis @ 16-10-2009, 09:24) *
Retorik kan räcka för att lura till sig både väljare och förtroende.

Det är väll Hitler det bästa beviset på. Eller Mona Sahlin, fast i hennes fall är det bristen på retorik som skrämmer bort väljarna biggrin.gif
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 16-10-2009, 08:26) *
Men själv bodde hon ju i husvagn där nere.

Det varade inte så länge, men hon gjorde stor affär av det.
LasseB
Att "varumärket" M.P är en miljonindustri och inte en stridbar kärring från skogarna (obs kärring är hennes eget ord om sig själv) hoppas jag att alla numera inser. Frågar ni mig sp var hon den första från Sverige att ta en EUplats med hjälp av pengar valkampanjen var mycket omfattande som ni kanske kommer ihåg
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 16-10-2009, 11:17) *
Det varade inte så länge, men hon gjorde stor affär av det.


Jasså, vet du kanske hur länge? Jag fick en annan uppfattning.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 16-10-2009, 11:27) *
Jasså, vet du kanske hur länge? Jag fick en annan uppfattning.

När jag träffade henne i juni 2000 så bodde hon inte längre i husvagnen..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon