Full version: Har ni facebook?
Sidor: 1, 2
aanderss
Har ni facebook.
bara en liten fråga
Alexander-VG-zon3
ja jag har, fast är inte jätte aktiv där.
Husihelvete
Det är ju ett utmärkt sätt att hitta och behålla kontakten med gamla vänner, klasskamrater från grundskolan till exempel.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Aldrig i livet skulle jag göra det.

Tänke så många som har fördärvat det för sig själv för framtiden, jobb osv genom att lägga ut bilder på facebook
kasam
Ja, det har jag. Tycker det är ett trevligt sätt att "prata", hålla kontakten osv.

Apropå farhågor: Som det mesta här i livet... det är vad man gör det till.



*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-10-2009, 14:16) *
Aldrig i livet skulle jag göra det.

Tänke så många som har fördärvat det för sig själv för framtiden, jobb osv genom att lägga ut bilder på facebook


Man bestämmer ju helt själv vad man vill lämna ut om sig och vilka man vill ska kunna se något om en.
Piccante
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-10-2009, 14:16) *
Aldrig i livet skulle jag göra det.

Tänke så många som har fördärvat det för sig själv för framtiden, jobb osv genom att lägga ut bilder på facebook

Jag har aldrig visat mig varken naken, full eller utspökad på facebook. Man får ju använda sitt omdöme och bara visa det man vill att andra ska få se.

Förövrigt så svarar jag ja på trådens fråga.
ylvahi
Har varit in några gånger, men har liiite svårt att fatta hur man gör med allt.
Bettis
CITAT (aanderss @ 16-10-2009, 13:33) *
Har ni facebook.
bara en liten fråga

Har du? flirting.gif
andersen
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-10-2009, 14:16) *
Aldrig i livet skulle jag göra det.

Tänke så många som har fördärvat det för sig själv för framtiden, jobb osv genom att lägga ut bilder på facebook


Håller helt med.
Anma
Ja
Hej igen
Visst är jag med på Facebook ... men för den skull lämnar jag inte ut något privat till någon utomstående ... lägger inte heller ut bilder ... inte ens trädgårds, för allmänt beskådande.
Endast familj och släkt kan läsa vad jag skriver och se mina bilder.

FB är fantastiskt redskap att hålla tät kontakt med släkt som är utspridd land o rike runt. tummenupp.gif
RitRat
Jag är på facebook varje dag. Har hittat fantastiskt många fina männsikor som jag hade tappat kontakten med för länge sen; gamla vänner, mina nu vuxna barns gamla dagmamma, f.d. goda kollegor, kurskamrater från konstskolan jag gick för 15 år sen... Jättetrevligt att återfå de vännerna.

Skulle aldrig drömma om att sätta ut känsliga bilder där. De bilder jag lagt ut, kan bara mina utvalda vänner se, så det är inga som helst problem. Lägger man ut fyllobilder på sig själv och väljer att hela världen kan se dem, får man skylla sig själv.

Problemen skapar man själv där.
Aqvakul
Reggade mig för något år sen, men har sen aldrig varit inne. Jag brukar få mail när någon av mina elever vill ha mig som vän. Jag är gärna deras vän men inte på facebook. Planerar att avsluta mitt konto, när jag orkar leta rätt på mina inloggningsuppgifter...
sommarhumla
Har inte facebook, eller myspace, däremot är jag medlem på stayfriends som är en bra mötesplats för klasskamrater, där har jag hittat större delen av min klass från grundskolan.
Piccante
CITAT (Aqvakul @ 16-10-2009, 21:15) *
Reggade mig för något år sen, men har sen aldrig varit inne. Jag brukar få mail när någon av mina elever vill ha mig som vän. Jag är gärna deras vän men inte på facebook. Planerar att avsluta mitt konto, när jag orkar leta rätt på mina inloggningsuppgifter...

Det gör du helt rätt i. Man bör hålla en professionell distans mellan lärare/ elev, läkare/ patient mentalskötare/ brukare etc på facebook och andra forum. Ska man ha någon auktoritet kvar som lärare så ska inte eleverna kunna se när man flamsar runt på facebook.
Bee
Som sagt, det gäller väl att hålla en hyfsad nivå när man är där och inte gå in en fredagkväll när man druckit vin wink.gif Fast det är då det är kul. Inte särskilt seriöst från min sida mao.

Jo, jag är reggad men jag orkar inte hålla på så ofta så folk tröttnar när jag inte svarar på deras förfrågningar.
Bilder? Jo, jag har en bild på mig själv som avatar (från nånstans mitt i ett nyårsaftonsfirande, så himla kul då!) Annars inga. Vill jag visa bilder gör jag det från Flickr.

Jag är reggad på Stayfriends också men eftersom jag inte vill betala så är det rätt värdelöst. Skall nog avsluta det.
RitRat
Jag skrev där för ett tag sen:

My 250 facebook friends speak as their first language: Swedish 60 % of them, Finnish 25 %, other 14 % i.e. Chinese, Croatian, Dutch, English, French, Fula, Luganda, Mandinka, Norwegian, Portugese, Russian, Spanish, Sousou, Wolof.

Och detta är helt sant. Och jag känner varenda en. De bor i hela världen.
blomkronan
Jo jag har facebook men är mycket sällan där... har inte satt mig in hur det funkar riktigt blush.gif
Jag är ju HÄR hela tiden giggle.gif
netaave
Jaaa adda mig gärna men skriv ni är från odla

CITAT (ylvahi @ 16-10-2009, 16:48) *
Har varit in några gånger, men har liiite svårt att fatta hur man gör med allt.

Fråga gärna
netaave
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-10-2009, 14:16) *
Aldrig i livet skulle jag göra det.

Tänke så många som har fördärvat det för sig själv för framtiden, jobb osv genom att lägga ut bilder på facebook

Du vet nog inte riktigt hur det fungerar där, bara dom du har på vänlistan kan se det du läser och titta på dina bilder. Bilder kan visas som dagens höjdpunkter och då ses av andra men det finns en spärr mot det. Likaså att andra kan kopiera bilder eller att facebook kan använda dom det ska man också spärra.
Jag har fått kontakt med barndomsvänner och gamla klass och arbetskamrater där. Har mkt vänner utspridda i landet och all släkt, tycker det är ursmidigt.
Monica M zon 4
Mitt syfte med att skaffa ett konto var att hålla kontakten med kompisens ungar, som flyttat hemifrån. Det verkar som det inte går att kommunicera med ungdomar på nåt annat sätt! De är jättedåliga på att kolla sin mejl men facebook kollar dom varje dag. Nåja, plötsligt började det rasa in förfrågningar från mina arbetskompisar (Varför ska vi prata via nätet? Vi träffas ju varje dag?) och före detta arbetskamrater. Å dumt nog tänkte jag inte efter först, utan blev vän med flera stycken. Å nu kan jag ju plötsligt inte säga nej till vänförfrågningar för då undrar ju folk varför en del duger men andra inte. Så nu vet jag inte vad jag ska göra? Enklast är nog att avsluta kontot.
andersen
CITAT (netaave @ 17-10-2009, 01:16) *
Du vet nog inte riktigt hur det fungerar där, bara dom du har på vänlistan kan se det du läser och titta på dina bilder. Bilder kan visas som dagens höjdpunkter och då ses av andra men det finns en spärr mot det. Likaså att andra kan kopiera bilder eller att facebook kan använda dom det ska man också spärra.
Jag har fått kontakt med barndomsvänner och gamla klass och arbetskamrater där. Har mkt vänner utspridda i landet och all släkt, tycker det är ursmidigt.



ang facebook
Berith
Varför kan man inte kolla in på Facebook utan att registrera sej?
*Stintan*
CITAT (Berith @ 17-10-2009, 08:01) *
Varför kan man inte kolla in på Facebook utan att registrera sej?


Nej varför skulle man? Det finns ju liksom inget att kolla om man inte är registrerad. Det ser ju inte ut som på ett vanligt forum precis.
Berith
"Det finns ju liksom inget att kolla om man inte är registrerad." Det var ju precis det jag undrade över?
embees
CITAT (Berith @ 17-10-2009, 08:32) *
"Det finns ju liksom inget att kolla om man inte är registrerad." Det var ju precis det jag undrade över?


Men varför? Det är ett slutet forum utom för dem som är reggade. Ungefär som att gå in till grannen på deras fest när man inte är bjuden *bara för att kolla*. Hur najs är det?

Förresten så är jag medlem där och ganska aktiv. En stor del av släkten och mängder av gamla bekanta som jag har en tät kontakt med numera.
gladepetter
Du bestämmer själv vad du vill ha i FB. Har träffat mina kusiner som jag inte själv träffat på 30 år. Ett trevligt fora.
Berith
CITAT (embees @ 17-10-2009, 08:47) *
Men varför? Det är ett slutet forum utom för dem som är reggade.---

Ok.
herkules
jag använder fejjan dagligen, tycker det är ett utmärkt ställe att ha kontakt med vänner på.

att inte kunna söka/snoka efter folk om man inte själv ger sig till känna tycker jag är jättebra, man har kontakt med de man vill ha kontakt med och ingen annan kan se eller läsa något.
Berith
Nu hade inte jag tänkt snoka, ville bara veta hur det såg ut där. Det är väl inte så ofta man går med i nåt som man inte vet hur det är eller funkar innan?
RitRat
Enda sättet att kolla lite hur det funkar, är att bli medlem. Det är väldigt lätt att gå ur, samma dag om man vill.
Berith
Aha, då kanske man kan regga sej som Kalle Bengtsson eller nåt och smygkolla lite. naughty.gif
skånepåg
Hehe klart man har facebook, har inte alla det??
Hittat många gamla kompisar som man inte träffat på många år där, sen har de ju rätt roliga spel där oxå ^^
Gita
CITAT (Hej igen @ 16-10-2009, 21:04) *
Endast familj och släkt kan läsa vad jag skriver och se mina bilder.

Det är väl ändå en ganska naiv syn ....för det finns faktiskt inte några helt ogenomträngliga system. Inte ens Pentagon har ju lyckats skapa system som inte hackers lyckats ta sig in i.
Är man bara medveten om att hela världen kan få tillgång till det man lägger ut och att allt ligger kvar någonstans för evigt, samt att man är väldigt försiktigt att lägga/hänga ut andra så är det väl OK.
Gita
*Stintan*
CITAT (Berith @ 17-10-2009, 09:32) *
Aha, då kanske man kan regga sej som Kalle Bengtsson eller nåt och smygkolla lite. naughty.gif


Det är klart att du kan göra men för att kunna få vänner så måste du bjuda in folk att bli det och dom måste godkänna. Innan dess kan du inte se egentligen något av vikt om personen. Så du ska inte tro att du kommer åt en massa information om folk hur som helst utan att dom är medvetna om det och godkänt det. Förutsatt att du inte är någon duktig hacker då förståss.
Berith
Ok, trodde att det kanske var som att läsa någons hemsida eller blogg.

Neej, är inte medlem och blir inte heller.
RitRat
CITAT (Berith @ 17-10-2009, 10:10) *
Ok, trodde att det kanske var som att läsa någons hemsida eller blogg.

Nej, absolut inte. För att få tillgång till någons profil, tankar och ev. bilder måste man godkänna varandra som vänner först. Och då är det bara det riktiga egna namnet som gäller. Annars kan ju ingen hitta dig.
Berith
Ok.... verkar lite för onödigt och krångligt för mej. biggrin.gif
pejori
Nej.
Alba
Jag har inte Facebook.

Jag förstår inte hur det går till när ni hittar era vänner.
Alla är alltså regade med sitt rätta namn.
Söker ni själva sen efter ett bestämt namn eller hur går det till ?
*Ulrica*
Klart! Är mer där än här!

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-10-2009, 14:16) *
Tänke så många som har fördärvat det för sig själv för framtiden, jobb osv genom att lägga ut bilder på facebook
Hm... hur menar du? Jag tillexempel har full koll på vem som kan se information, bilder etc. om/på mej = endast sådana som jag har godkänt. Om någon galning sedan hackar sig in på mitt konto - varsågod, så intressant är jag inte!
Alba
fel
Bettis
CITAT (aanderss @ 16-10-2009, 13:33) *
Har ni facebook.
bara en liten fråga


Hur går det aanderss är du med? väntar fortfarande på svar flirting.gif whist.gif
Alba
CITAT (*Ulrica* @ 17-10-2009, 11:29) *
Klart! Är mer där än här!

Hm... hur menar du? Jag tillexempel har full koll på vem som kan se information, bilder etc. om/på mej = endast sådana som jag har godkänt. Om någon galning sedan hackar sig in på mitt konto - varsågod, så intressant är jag inte!


Den risken tar man ju överallt i cypervärlden. Hackare kan vi aldrig skydda oss mot.
Precis som du säger.......de flesta av oss har nog inte så mycket intressant som hackare kan avslöja.
*Ulrica*
CITAT (Alba @ 17-10-2009, 11:29) *
Jag har inte Facebook. Jag förstår inte hur det går till när ni hittar era vänner.
Jo, man kan ju tillexempel skicka ett PM till någon här på Odla som man är kompis med och så får man deras riktiga namn och söker upp det på FB och skickar en vänförfrågan! Eller så söker man på namnet på sin gamla barndomsvän och skickar en vänförfågan! Sedan kan man också kolla på sin väns vänlista och hitta folk man känner på så vis.
skånepåg
CITAT (Alba @ 17-10-2009, 11:29) *
Jag har inte Facebook.

Jag förstår inte hur det går till när ni hittar era vänner.
Alla är alltså regade med sitt rätta namn.
Söker ni själva sen efter ett bestämt namn eller hur går det till ?

Finns några olika sätt att hitta sina kompisar, söka efter deras namn eller mail adress sen kan man leta efter folk efter vilken skola de har gått i oxå så man inte får upp några hundra stycken att leta igenom ^^

CITAT (Alba @ 17-10-2009, 11:31) *
Den risken tar man ju överallt i cypervärlden. Hackare kan vi aldrig skydda oss mot.
Precis som du säger.......de flesta av oss har nog inte så mycket intressant som hackare kan avslöja.

Hehe hackare idag är inte så intresserade av communitys, de är ju ute efter program och annat som finns hos nasa typ men ibland händer det ju att de lägger upp script eller attackerar en sida för att få tag i användar information som mail eller bara släcka ner sidan men det händer så sällan, sista jag vet var bilddagboken och spotify men det var ju minst ett år sen och de fick inte tag i så mycket information ändå tongue.gif
Berith
CITAT (*Ulrica* @ 17-10-2009, 11:32) *
Jo, man kan ju tillexempel skicka ett PM till någon här på Odla som man är kompis med och så får man deras riktiga namn och söker upp det på FB och skickar en vänförfrågan! Eller så söker man på namnet på sin gamla barndomsvän och skickar en vänförfågan! Sedan kan man också kolla på sin väns vänlista och hitta folk man känner på så vis.

Låter lite som när man var liten och sa "hej, ska vi leka". giggle.gif
*Stintan*
CITAT (Berith @ 17-10-2009, 12:12) *
Låter lite som när man var liten och sa "hej, ska vi leka". giggle.gif


Japp vi kan leka på våra fina farmer tummenupp.gif om vi vill. Där måste man ha grannar så då får man skaffa sig några vänner som också leker på samma farm. Det finns ju en tråd här på Odla där en del efterlyste grannar och andra erbjöd sig att bli.
TheLan
Ja jag är med i FB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon