Full version: blocket
vanjalarsa
Hej
har ni blivit lurade av någon på blocket någon gång?
Det har jag nyligen blivit. Fy vad förbannad jag blir. På mig själv också för jag är för godtrogen.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Meriona
Näää va trist! sad.gif
Har nog själv bara sålt på blocket, handlar bara på Tradera, det är mycket säkrare p.g.a. omdömes-systemet.
Huggorm
Har både köpt och sålt på blocket och tradera, och har aldrig blivit lurad
Grå
Nej jag har aldrig blivit lurad, men jag handlar bara av dem som bor i länet så att köpet kan ske i ett möte.
vanjalarsa
tack för era inlägg.
Nu är jag så misstänksam och det känns så tråkigt.
Har handlat på både blocket och tradera tidigare utan problem.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Huggorm
Genom att läsa annonsen noggrant och göra lite efterforskningar kan man snabbt göra en bedömning över hur seriös säljaren är. En välskriven annons med bra stavning, telefonnummer som går att spåra och en säljare som vågar sätta ut sitt namn brukar vara säkra kort. En säljare som är snål med detaljer, endast har ett icke spårbart kontantkortsnummer samt inget namn utsatt får mig att backa. Bild på det som skall säljas är vanligtvis obligatoriskt, alla har kamera nu för tiden och finns det ingen bild kan man räkna med att varan inte finns i verkligheten den heller.
skogstroll
jag handlar på Tradera men inte för några stora summor smile.gif Skulle det vara så skulle jag träffa säljaren personligen.
vanjalarsa
Hej igen
Ja jag kommer att vara jätteförsiktig i fortsättningen. Man blir förbannad och kränkt när man blir lurad.
Tack för tipsen!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Ralf
Jag annonserade ut en båt på Blocket en lördagskväll
På söndagen ringde några personer. En ville se båten på tisdagskvällen men jag var upptagen då sade jag. Jag sade även att båten låg i Täby.
På onsdagen åkte jag ner, då var båten borta. Någon hade helt enkelt åkt ner till de båtklubbar som finns i Täby och spanat av de och hittat min båt o dragit iväg med den.

Ca 4 v senare annonserades båten ut på just det, blocket! Jag kände igen den och kontaktade Polisen som bad mig att leta efter båten och om jag hittade den så skulle jag kontakta dem. Så skedde och de beslagtog båten för att utreda vem som ägde den. Den som tagit båten från mig o själv annonserade lyckades polisen spåra trots Blockets ganska dåliga hjälp....

När det hela gick till åtal så stod jag som målsägare. Den åtalade valde då att angripa mig! Han påstod att jag hade sålt båten till honom och sedan efteråt polisanmält honom! ohmy.gif Han påstod dessutom att jag nog hade satt detta i system, att sälja båtar o sedan gå till polisen, och ansåg jag borde betala honom skadestånd! ohmy.gif

Blockets agerande i det hela var ganska dåligt.
Man kan bara nå dem via e-mail, inte telefon. E-mail besvarades först inom ett dygn. Jag lämnade över telefonnummer och namn på sjöpolis som utredde min båtstöld och sade att han ville bli kontaktad av dem omgående. Denne kontaktades aldrig av Blocket.

Blocket påstod då vid den tidpunkten att man hade 4 personer som enbart sysslade med kontakter med polis med mera om sådana här ärenden. Så småningom fick jag reda på att dessa personer jobbade ca 25 % av sin arbetstid med sådana här ärenden.

Slutsatser
Se till att det du annonserar ut inte kan spåras hem till dig
Om du har ett sällsynt namn, skriv inte ut ditt namn
Bor du på en liten ort, ange hellre att du bor i närmaste centralort.

Jag är inte ensam om att ha råkat ut för sådant här, att det utannonserade har stulits innan en försäljning.

Myosotis
-fear-.gif Du fick väl båten tillbaka?!
Alba
Jag har varit intresserad flera gånger men inte vågat. pga att avståndet.
En gång nappade jag på en annons. Det var då en säljare inom länet så jag hade kunnat åka dit och betala när jag fick varan.
Tyvärr blev det ingen affär....varan var redan såld.
Men det stör mig att annonsen finns kvar än på blocket. Flera månader efter.

Vil duu berätta Vanjalarsa på vilket sätt du blev lurad. Kan ju vara bra för oss tveksamma att veta vad man ska se upp med.
Tipset från Ralf är bra att få.
Ralf
Jo jag fick båten tillbaka, efter ca 8 månaders utredningstid. Det var ju tur att jag inte behövde pengarna.
skånepåg
Jag har handlat och sålt på blocket lite och inte stött på några större problem hittils, men som ni säger man ska vara lite vaksam på annonserna ^^
herkules
trist att bli lurad! sad.gif
jag har både köpt och sålt på tradera och ännu inte blivit lurad, peppar peppar ...
Alexander-VG-zon3
har köpt på tradera och där har jag blivit lurad om man nu kan kalla det så.

blocket har jag handlat av men då har jag åkt och kollat på varan innan jag betalat och det har inte varit några problem dom gångerna.

har också handlat från ebay (och gör mycket) och där har jag också blivet lurad ( eller lurad fått dålig kvalité/fel vara).
blomkronan
Handlar på blocket men bara då jag kan se varan först.
En gång kan man ju säga att jag blev lurad... köpte en "tjock" tv 14 tum för den lilla summan av 250:-
Vi mötes på en p-plats i kista och när jag kom hem var högtalaren spräckt! Men det gjorde inte sååå mycket jag hade den ute i min bod, på låg volym hörde man inte att den var sprucken. I dag har jag fått en "ny" tv av svärfar biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon