Full version: frökuvert
4:an
Jag har precis lärt mig ett sätt att vika kuvert till fröer, läste i en tidning och blev riktigt nöjd med resultatet.
Skall pröva med olika papper sedan, men tror att det blir bäst i brunt omslagspapper. Idéen med att trycka ut foto och sätta på är mitt eget tillägg! [attachment=43370:P1010480.JPG]
varghem
Det ser ju jättebra ut biggrin.gif vilken tidning är det från? man kan kanske hitta det där på nätet.
Käck idee att skriva ut egna bilder att ha på.
Eva 33c
CITAT (4:an @ 18-10-2009, 11:55) *
Jag har precis lärt mig ett sätt att vika kuvert till fröer, läste i en tidning och blev riktigt nöjd med resultatet.
Skall pröva med olika papper sedan, men tror att det blir bäst i brunt omslagspapper. Idéen med att trycka ut foto och sätta på är mitt eget tillägg! [attachment=43370:P1010480.JPG]

Just den varianten av kuvertvikning har jag inte sett förut. Snygg, har du någon bild eller länk på hur man gör? Själv använder jag en annan modell, men det vore kul att testa "din".
Irene_L
Snyggt 4:an!!! tummenupp.gif

Jag såg beskrivningen i den senaste Allers trädgård!! (nr 10)
4:an
Ja, det var där jag såg det! Har använt kaffefilter tidigare...
Eva 33c
Kan det vara den här? Jag har inte provvikt denna, tänkte om du 4:an kände igen det?
Frökuvert
Kaffefilter använder jag för det som jag samlar in för egen del, men om man ska skicka fröer på posten till vönner och bekanta så är de lite klumpiga och otäta, så då använder jag egenvikta kuvert. Men det får inte vara för komplicerat om man ska vika många...
4:an
Ja det ser ut så! Skulle nog kunna vara det.....Det var i a f väldigt enkelt!
Peztis
Det där är tydligen den variant som Linné gjorde.

Jag har själv gjort ett kuvert som jag tycker är enkelt, mall för utskrift på A4 finns i mitt album, två storlekar. De blir små och bra om man vill ge bort.

Men det var fasligt snygga kuvert du gjort, 4:an!
diva&hero
Dom blev jättefina 4:an!! tummenupp.gif
Jag har gjort dom också, fast lite enklare.
Gubben blev trött på mina fröer som låg i olika skålar på diskbänken.. Så det var bara att göra några påsar i går kväll, ska dock göra om dom i finare papper. Svärfar har tryckeri så han har säkert en massa kul i gömmorna.
Rosmarin
Jag har testvikt enligt Evas länk och det ser ut som dina kuvert 4an. tummenupp.gif Sparat i mina bokmärken!
varghem
här är en annan fröpåse
fröpåse
Eva 33c
Det där är den modell jag använder, funkar jättebra och är snabb att vika ihop.

Den modellen är också lätt att "komma ihåg", jag använder den om jag hittar frön på nån resa som jag vill ta vara på. Går att vika av vilket reklamblad som helst... smile.gif
diva&hero
Nu har jag gjort nya fröpåsar. Blev aningens bättre..
4:an
Så fina de blev i lite "piffigt" papper!! bravo.gif
zarfenn
En video finns här:
http://areena.yle.fi/video/1317110969133
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon