Full version: Underligt vuxennöje?
Meriona
Himmel vad skumt här var idag ska ni veta! -fear-.gif

För några dagar sen såg jag en karl smyga omkring innanför och utanför planket tvärsöver gatan. När han såg att jag glodde från fönstret så lommade han iväg.

Idag när jag vattnade blommorna såg jag en ny karl spankulerandes utmed planket, nogsamt synandes detta plank. Efter en stund tittade han sig oroligt över axeln innan han fiskade upp en liten burk som hängde i en tråd innanför planket, skruvade upp burken, fortfarande oroligt spejande om han skulle bli sedd. Jag blev väldigt fundersam, kunde det vara en knarklangare eller vad??? ranting.gif

Han pillade ut en liten lapp och skrev nåt på den, innan han stoppade tillbaka den och hängde tillbaka burken. Sen satte han sig i sin bil och fyllde i nåt protokoll innan han så småningom for iväg.

MYCKET MYSTISKT! Vi var så nyfikna att vi var tvungna att ta en promenad och kolla vad som fanns i burken.... Kan ni gissa vad han höll på med? whistling.gif
Piccante
lämnade hemliga meddelanden till älskarinnan?
Meriona
Näää det var inte någon kärlek inblandad.
gladepetter
Har hört något om arga lappen...meddelanden mellan personer?
Dito Verde
Finns det inte någon slags orientering där man får koordinaterna på någon sajt?
Ralf
CITAT (Dito Verde @ 19-10-2009, 20:46) *
Finns det inte någon slags orientering där man får koordinaterna på någon sajt?

Geochaing?
Meriona
Jag tror att DitoVerde har rätt, för det var en lååååånglååååååång lista med datum och "nick" i burken... laugh.gif

Men varför håller vuxna människor på med sånt härnt? unsure.gif
Ralf
CITAT (Meriona @ 19-10-2009, 20:49) *
Jag tror att DitoVerde har rätt, för det var en lååååånglååååååång lista med datum och "nick" i burken... laugh.gif

Men varför håller vuxna människor på med sånt härnt? unsure.gif

Varför spelar folk Golf??
Huggorm
CITAT (Ralf @ 19-10-2009, 20:47) *
Geochaing?

Också min gissning
Meriona
CITAT (Ralf @ 19-10-2009, 20:53) *
Varför spelar folk Golf??

giggle.gif

Vi förstörde non alltihop genom att skriva dit vårt namn.... kunde inte låta bli... whistling.gif

Förresten var det lite kul, för första datumet i burken var flera år gammalt, så tydligen har den hängt där sen 2007, kan det vara möjligt, eller flyttas de runt?
Dito Verde
http://www.dn.se/sthlm/geocaching-skattjak...ternet-1.911749

Jag kan förstå nöjet i detta. Har nog lite nördgener...
Meriona
CITAT (Dito Verde @ 19-10-2009, 20:57) *
http://www.dn.se/sthlm/geocaching-skattjak...ternet-1.911749

Jag kan förstå nöjet i detta. Har nog lite nördgener...


Men här fanns inga presenter, inte heller någon natur att tala om? Detta kanske var snålvarianten.... confused.gif Bra länk annars!
Dito Verde
http://www.geocaching.se/?page=gcsewhatis

Mera att läsa. Jag tycker det verkar kul.
renate
Det är faktiskt gankar kul,var ute i våras med min son och barnbarn.Koordinaterna hämtade vi på nätet.Vi hittade de sk skatter med hjälp av min GPS.
Det var roligare än golf,haha jag spela inte golf
Aqvakul
Skattjakter var kul när man var barn - säkert kul nu också.....
tepa
Hej

Ett fall för kommissarie Odla detta också, kanske ? Ja, vad är det för mysko som händer runt era knutar, Meriona?
Spännande fortsättning följer...?

Hälsn Tepa
ingerh71
Hej,
jag måste bara flinka in att geocaching faktiskt är kul. Om man vill kan man dela med sig av sina egna smultronställen och man kommer till ställen som man inte hade en aning om att de fanns. Man få se många ställen, både kända och okända sevärdheter.

Sen finns det ju olika skalor av nördighet... Det finns de som lägger upp hela sin semester efter "skatterna" och ska logga så många som möjligt. Och såna som jag och min familj, vi tar några då och då när vi är i närheten och vädret tillåter.

Få se om länken funkar: http://www.geocaching.se/ . Där kan man söka efter cacharna. Vill man "vara med" kan man skapa ett konto och så för man in sina loggningar där.

Hälsningar
Inger
Alba
Båtorientering har jag varit med om......innan GPS fanns...... men detta var något nytt.
Jag tycker det låter kul och som någon skrev så får man se många nya platser som man annars aldrig hade besökt.
Meriona
CITAT (tepa @ 20-10-2009, 08:59) *
Hej

Ett fall för kommissarie Odla detta också, kanske ? Ja, vad är det för mysko som händer runt era knutar, Meriona?
Spännande fortsättning följer...?

Hälsn Tepa


Herrejösses, tur ändå att vi kollade i burken, så att jag slapp oroa mig för knarklangare mer.... flirting.gif

CITAT (ingerh71 @ 20-10-2009, 09:20) *
Hej,
jag måste bara flinka in att geocaching faktiskt är kul. Om man vill kan man dela med sig av sina egna smultronställen och man kommer till ställen som man inte hade en aning om att de fanns. Man få se många ställen, både kända och okända sevärdheter.

Sen finns det ju olika skalor av nördighet... Det finns de som lägger upp hela sin semester efter "skatterna" och ska logga så många som möjligt. Och såna som jag och min familj, vi tar några då och då när vi är i närheten och vädret tillåter.

Få se om länken funkar: http://www.geocaching.se/ . Där kan man söka efter cacharna. Vill man "vara med" kan man skapa ett konto och så för man in sina loggningar där.

Hälsningar
Inger


Bra länk Inger!
Han satt faktiskt med en dosa i handen i bilen efteråt, kan det varit en GPS tro?
Det här kanske är vanligare än jag trott, hoppas jag inte trampat någon på tårna! crying.gif
Alba
CITAT (Meriona @ 20-10-2009, 13:18) *
Herrejösses, tur ändå att vi kollade i burken, så att jag slapp oroa mig för knarklangare mer.... flirting.gif



Bra länk Inger!
Han satt faktiskt med en dosa i handen i bilen efteråt, kan det varit en GPS tro?
Det här kanske är vanligare än jag trott, hoppas jag inte trampat någon på tårna! crying.gif


När jag började läsa tråden hade jag precis samma tanke......och det är nog inte bara vi som tänkte så.
ingerh71
Det var säkert en GPS. Det finns en geocaching-funktion på GPS:en, där man laddar in koordinaterna, ser ut som stängda skattkistor. När man sedan hittat och loggat, så markerar man på GPS:en att den är hittad och locket öppnas.

Definitivt inga trampade tår, jag kan själv tänka på hur märkligt det måste se ut med 2 vuxna och 2 barn som går och glor och letar i t ex en stenmur... och samtidigt så ska det se ut som det regnar. Man "ska" ju inte visa vad man håller på med, det ska vara lite hemlighetsfullt.

Hälsningar
Inger
Myosotis
Haha, de förstår nog själva att de kan verka skumma. Jag har en kompis som håller på med geocaching tillsammans med sin sambo, det är tydligen jättekul.
zissi
Geocaching confused.gif ett helt nytt ord för mig. På Odla lär man sig inte bara att odla........
Meriona
CITAT (zissi @ 20-10-2009, 17:23) *
Geocaching confused.gif ett helt nytt ord för mig. På Odla lär man sig inte bara att odla........


Man inte bara lär sig, man blir nyfiken! Tänk om det slutar med att jag börjar med "det där" ? Det kanske inte är så stor skillnad mot trimorientering som vi håller på med annars? bravo.gif Vad kostar en sån där GÅS tro?


INTE gås, gps menade jag såklart... wacko.gif
ingerh71
Vet inte riktigt vad de kostar. Det är maken som står för teknikprylarna...
De finns väl i de flesta prisklasser kanske begagnat på ex Blocket. Ju mer lull-lull, desto dyrare... Jag vet att brukar säga att det är enklast med en sk frilufts-GPS, dvs en där man kan få fram en kompass i dsiplayen som man kan gå efter och "nedräkning" hur många meter som är kvar. Annars så stötte han på ett par stycken vid ett geocaching-event (ja det finns såna), som använde gps-funktionen i mobilen. Det gick det med.

När det gäller hur långt det är kvar till målet, "nedräkningen". Det är inte alltid enklare för det, det är ibland upp till 20 m i felvisning pga t ex dålig satellitmottagning. Och sen kan ju burken ligga i en stenmur, uppe i trädet, eller i röret till vägskylten... Ja, ni fattar...

Hälsningar
Inger
Meriona
CITAT (ingerh71 @ 21-10-2009, 08:18) *
Och sen kan ju burken ligga i en stenmur, uppe i trädet, eller i röret till vägskylten... Ja, ni fattar...




Nääää nu skojar du väl? I SKYLTRÖRET???? Hur sjutton får man ut den då??? Inte undra på att det blir vandalisering i samhället... giggle.gif
ingerh71
Ibland får man leta! En del av de som gömmer nya cachar, har klurat riktigt mycket när de konstuerat gömman.
Burkarna kan vara allt från 1-2 liters mat-/glassburkar till "nano" - små, små behållare stora som en fingerborg som sitter magnetiskt under en kant. När man hämtar hem infon om cachen så står det angivet vilken storlek de har, så man vet vad man har att vänta.

Hälsningar
Inger
Wilmer
rotfl.gif GÅS.......

Tycker det låter som en kul ide! Inte för att jag skulle ha tid just nu, men varför inte?
KURT
En GPS för friluftsbruk kostar från 2000 kr och uppåt. Men sedan tillkommer kartorna, och de är ganska dyra.


Förutom GPS med skärm och karta, säljs också nu s.k. GPS-logger. Den har ingen skärm, den registerar bara vart man varit, så att man i efterhand t ex kan räkna ut hur långt man gått, sprungit eller färdats på annat sätt. Man kan få sitt "spår" uppritat på en karta, och om man t ex tagit fotografier under sin tur, så kan man med hjälp av GPS loggarna exakt markera vart olika fotografier är tagna, man jämför tiden för GPS loggarna med tiden då resp. foto tagits.

GPS logger börjar nu blir ganska billiga, och man t o m få de enklare som en present om man prenumererar på tidningar:

http://www.bonniershop.nu/cm/1.4270
Chamomille
CITAT (Meriona @ 20-10-2009, 13:18) *
Herrejösses, tur ändå att vi kollade i burken, så att jag slapp oroa mig för knarklangare mer.... flirting.gif

rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon