Full version: Kan du latin?
netaave
Att "Carpe diem" betyder "Fånga dagen" det vet jag men restan då?
Vad betyder "Carpe diem ab imo pectore"???? Tack på förhand!
Tobb
"av hela mitt hjärta" - google smile.gif
KRT
ab imo pectore betyder ungerfär "av hela mitt hjärta".
Carpe diem betyder ine bara "fånga dagen" utan njut/ta tillvara dagen

Skulle gissa att hela frasen blir ungefär; "Njut av dagen av hela ditt hjärta".

Hittade en intressant sida på nätet; http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=1098677
Eller wikipeida; http://sv.wikiquote.org/wiki/Latinska_ords...3%A5k_och_citat
Alexander-VG-zon3
http://sv.wikiquote.org/wiki/Latinska_ords...3%A5k_och_citat

här står mycket, jag kan inte latin men har haft igenom skolan någon lexikon i ''lätt'' latin.

oj blev visst samma länk två gånger (skrev samtidigt).
netaave
TACK! Odla är fantastiskt det tog inte ens 10 min innan jag hade svar smile.gif
aanderss
nä de kan jag inte. jag kan inte latrin crazy.gif
Myosotis
Hade latin som första främmande språk, läste det i 8 år eller nåt d010.gif sick.gif men inte kommer jag ihåg mycket av det dunno.gif
Farbror Blå
CITAT (aanderss @ 20-10-2009, 11:14) *
nä de kan jag inte. jag kan inte latrin crazy.gif


skitsnack flirting.gif
Aqvakul
Jag gick naturvetenskaplig linje och då blev det inget latin, tyvärr....

Vi var dock ett glatt gäng på ett dussin personer i sista ring som umgicks nästan jämt. Vi hade ett eget hemsnickrat "latinspråk" där vi la till "um" eller något annat latinskt, när vi tyckte det kunde passa. Det blev ju ändå fullt förståeligt men väckte en del uppmärksamhet, vilket var precis vad vi ville...

Ett favorit uttryck som vi gärna använde när vi tog en plats så mycket i besittning, att vuxna människor började lite oroligt avlägsna sig, var:"Vium kommum dum försvunnum".....
diva&hero
Är det nån som kan några lite mer romantiska eller andra roliga latinska "uttryck"? Typ sånt som man skriver på väggar i inredningstidningarna..
varghem
Jag kan Jag kan *veftar febrilt*

vinum bonum est
Chamomille
CITAT (aanderss @ 20-10-2009, 11:14) *
nä de kan jag inte. jag kan inte latrin crazy.gif

Latrin? Är det där urinvånarna kommer ifrån unsure.gif
Aqvakul
CITAT (diva&hero @ 20-10-2009, 19:31) *
Är det nån som kan några lite mer romantiska eller andra roliga latinska "uttryck"? Typ sånt som man skriver på väggar i inredningstidningarna..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6v...h_tales%C3%A4tt
aanderss
CITAT (Chamomille @ 20-10-2009, 19:35) *
Latrin? Är det där urinvånarna kommer ifrån unsure.gif

jag vem vet rotfl.gif
Meriona
Latin kanske vore nåt att börja med nu när man funderar på att lägga av med spanskan? Det eller finska får det bli.....
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 20-10-2009, 20:37) *
Latin kanske vore nåt att börja med nu när man funderar på att lägga av med spanskan? Det eller finska får det bli.....

Audaces fortuna iuvat
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 20-10-2009, 21:39) *
Audaces fortuna iuvat

Tja, fast jag fattar ju knappt vad det betyder på svenska.
Farbror Blå
CITAT (Aqvakul @ 20-10-2009, 21:39) *
Audaces fortuna iuvat


typ Lyckan står den djärve bi?
Chamomille
CITAT (Farbror Blå @ 20-10-2009, 22:39) *
typ Lyckan står den djärve bi?

Typ


CITAT (Meriona @ 20-10-2009, 20:37) *
Latin kanske vore nåt att börja med nu när man funderar på att lägga av med spanskan? Det eller finska får det bli.....

Minulla on vaaleanpunainen leivänpaahdin.
Aqvakul
Ni talar bra latin
Chamomille
Tsss... Du kan bala taklänges också.
Gudrun i Göteborg
Undrar om det är någon som verkligen talar latin. Påven kanske? Vad säger han när han fått parkeringsböter?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 20-10-2009, 23:49) *
Undrar om det är någon som verkligen talar latin. Påven kanske? Vad säger han när han fått parkeringsböter?


jag skulle vilja tala flytande latin, fast jag hade nog inte lyckas att lära mig det.

CITAT (Meriona @ 20-10-2009, 20:37) *
Latin kanske vore nåt att börja med nu när man funderar på att lägga av med spanskan? Det eller finska får det bli.....


och även Finska skulle jag vilja tala flytande. men det är nog för svårlärt för min hjärna. spanska kan jag inte flytande men några meningar kommer där väl in i skallen.
Myosotis
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 20-10-2009, 23:49) *
Undrar om det är någon som verkligen talar latin. Påven kanske? Vad säger han när han fått parkeringsböter?

Hittar jag inte i min ordbok. Annars har de hittat på vad en massa moderna ord ska heta på latin, så meningslöst! Det är väl för att påven ska kunna prata med sig själv.
Prata i telefon = voce nuntiare per filum aeneum.
Fotboll = follis pedibus missus.
Handgranat = granata manu missa.
Film = pellicula imaginifera eller cinematographica.
Cigarett = papyrus fumifera eller fusulus nicotianus.
wacko.gif
KRT
CITAT (Meriona @ 20-10-2009, 20:37) *
Latin kanske vore nåt att börja med nu när man funderar på att lägga av med spanskan? Det eller finska får det bli.....


Latin verkar svårt - men jag är övertygad om att det är MYCKET lättare än finska. Maken till svårt språk får man leta efter, jag menar -vad är det för fel på prepositioner??? Varför sätta allt som ändelser på andra ord???
Skulle gärna kunna lite mer latin, men jag tvivlar på att det är någon som använder det som vardagsspråk idag, det är väl mest för speciella tillfällen? Har suttit igenom en promoverings-högtid på 3,5 h där nästan allt som talades var på latin - det var en utmaning laugh.gif
Gudrun i Göteborg
Inspirerad av Myosotis tror jag påven säger något i stil med Satanus Diablo papyrus guarda! Och sen tappar han kalotten.

KRT: Den latin jag lärt mig på promoveringar är Dixie "Jag har talat" Tror jag iaf för alla kvicknade alltid till när någon sa det.
Rosmarin
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 21-10-2009, 18:23) *
Inspirerad av Myosotis tror jag påven säger något i stil med Satanus Diablo papyrus guarda! Och sen tappar han kalotten.

....


a0a.gif
KRT
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 21-10-2009, 18:23) *
KRT: Den latin jag lärt mig på promoveringar är Dixie "Jag har talat" Tror jag iaf för alla kvicknade alltid till när någon sa det.


Det som sitter från promoveringen är "accipe pilia" (?stavning?, betyder iaf emottag insignierna eller något liknande smile.gif), vilket upprepades ca 330 ggr eftersom det sades till varenda promovendi smile.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Myosotis @ 21-10-2009, 10:28) *
Prata i telefon = voce nuntiare per filum aeneum.
Fotboll = follis pedibus missus.
Handgranat = granata manu missa.
Film = pellicula imaginifera eller cinematographica.
Cigarett = papyrus fumifera eller fusulus nicotianus.
wacko.gif


Hehe... Ska man säga så där många ord itället för ett eller två så tar det väl halva dagen att säga vad man tänker göra under dagen... rotfl.gif shy.gif
Chamomille
CITAT (flaxss @ 21-10-2009, 00:07) *
jag skulle vilja tala flytande latin, fast jag hade nog inte lyckas att lära mig det.
och även Finska skulle jag vilja tala flytande. men det är nog för svårlärt för min hjärna. spanska kan jag inte flytande men några meningar kommer där väl in i skallen.

Men du. Istället för att sitta hemma och skriva väderleksrapporter hela dagarna så kan du ju gå en språkkurs. Du kan nog till och med lära dig Hinduiska om du vill. Alldeles gratis också.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Chamomille @ 21-10-2009, 19:23) *
Men du. Istället för att sitta hemma och skriva väderleksrapporter hela dagarna så kan du ju gå en språkkurs. Du kan nog till och med lära dig Hinduiska om du vill. Alldeles gratis också.


nja har fullt upp att lära mig om det antika rom. så det går inte förstår du.
Aqvakul
CITAT (flaxss @ 21-10-2009, 19:29) *
nja har fullt upp att lära mig om det antika rom. så det går inte förstår du.

Vad är det som särskilt intresserar dig i det antika Rom? Har du varit i Rom?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Aqvakul @ 21-10-2009, 19:30) *
Vad är det som särskilt intresserar dig i det antika Rom? Har du varit i Rom?


Har inte varit där, men det som intresserar mig är det mesta allt från hur dom lever(levde) och deras kultur hur dom erövrade och fick ett stort empir (ända upp i england och in i tyskland byggde dom romerska byar/samhällen) arkitekturen är ju helt fantastisk. jag gillar helt enkelt samhället och hur det fungerade och hur dom byggde. dom var ju väldigt smarta med att bygga system under golven för att få värme och avlopp. fast sedan har dom väl lånat mycket av Grekland både från hur dom levde och hur dom byggde och hur kläderna såg ut.

men sedan kommer ju antika Egypten in så även den kulturen är väldigt intressant.
Meriona
Oh ja, för att inte tala om Maya, men den ska jag studera nu i jul.... yahoo.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Meriona @ 21-10-2009, 21:18) *
Oh ja, för att inte tala om Maya, men den ska jag studera nu i jul.... yahoo.gif


har inte läst så mycket om dom, men det är kanske nåt man ska börja med. även dom har ju gjort vackra byggnader.
Meriona
Sätt igång bara medan du är ung och pigg i skallen... tummenupp.gif
Gossen Ruda
Latin används knappast av någon som vardagsspråk numera, möjligen av några munkar och nunnor. I den katolska kyrkan är mycket på latin, kanske för att ingen skall fatta något. Alla vetenskapliga namn är på latin även om det är en modifierad sanning, det finns en hel del på grekiska också och andra språk men allt är latiniserat. Linné pratade mycket på latin men han var ju lite speciell.
Berith
Ograesus helveticus kan jag. yes.gif
Chamomille
Vad betyder det?
Ogräshelvete?
Berith
Jaa ungefär.... När man rensar i rabatterna och råkar hitta brännässlor t.ex. mad.gif Ograesus helveticus - dj-vla ogräs.
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 22-10-2009, 10:09) *
Jaa ungefär.... När man rensar i rabatterna och råkar hitta brännässlor t.ex. mad.gif Ograesus helveticus - dj-vla ogräs.

Om du hör ett buller när du säger så är det förmodligen alla gamla latinlärde som roterar i sina gravar. biggrin.gif
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 22-10-2009, 11:06) *
Om du hör ett buller när du säger så är det förmodligen alla gamla latinlärde som roterar i sina gravar. biggrin.gif

giggle.gif
RibesRubusVitis
Helveticus betyder f ö schweizisk... (Sv. helvete är en sammansättning av hel + vete = helvetesstraff.)
diva&hero
CITAT (Aqvakul @ 20-10-2009, 18:37) *


Tack!! Den sparas i Favoriter! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon