Full version: "Den stora resan"
Motti
Det har gått en serier på TV1 som heter "Den Stora Resan",tre svenska familjer som fått leva med var sin urbefolkningen i tre olika länder på de inföddas villkor,de har fått leva med lite ,varit med på deras jakter danser ritualer ja allt som de infödda få kämpa med varje dag plus deras sätt att ha roligt på.Jag själv tycker det har varit underbart att se den här serien ,där finns inga tv-apparater radio eller Modekläder inga Mobiltelefoner inga bilar ja igentligen inget av det vi tycker vi inte kan leva utan ,men vad de verkar vara lyckliga utan allt modernt tjaffs som vi tycker vi inte kan leva utan.Ta och titta på den serien om ni missat den!helt underbart att se.Oj vad man inser hur himmla mycket överflöd vi lever i och ändå är så många av oss olyckliga !
Myosotis
Har inte tittat, tänker inte göra det heller. Hörde på radion att de hade fått en massa kritik för hur de medverkande infödda hade behandlats, väldigt cyniskt och dessutom är det ju inte "på riktigt" då.
Sussie F-Flower
Ja, jag har sett... -Visst är det bra? wub.gif
Såg reprisen ikväll igen. Tänk vad rätt han hade, "Namibia-gubben" när han sa att "fast dom har det så bra och har så mycket saker så är dom så sjuk, ändå..."

Verkligen sevärda program! Man får tankeställare gång på gång... (och tårarna rinner nästan varje gång jag tittar...)

Tänkte ju att jag skulle söka reda på vilken dag sista avsnittet går, vet du? Vill ju inte missa när dom ska åka hem till Sverige.

CITAT (Myosotis @ 24-10-2009, 23:28) *
Har inte tittat, tänker inte göra det heller. Hörde på radion att de hade fått en massa kritik för hur de medverkande infödda hade behandlats, väldigt cyniskt och dessutom är det ju inte "på riktigt" då.



Det var tråkigt! Har SVT (eller folk som SVT har lejt in..?) varit taskiga mot infödingarna menar du?

Jag tycker att det känns väldigt hjärtligt när man tittar, fast man vet ju aldrig vad som döljer sig bakom, så klart... no.gif
Motti
Ja jag tycker det var helt underbart att se att man kan vara lycklig utan en massa prylar !de har ju bara varandra igentligen men så lever de också för varandra och är lyckilga fast de inte har allt det där Västerländska.Som du säger Sussi han fattade inte varför de va så mycket sjuka fast de hade allt .Och vilket jäkla liv det blev när de skulle slakta en gris !svenskarna bölade och grät och ville inte delta i slakten alls,men satte de sig ändå och åt köttet !de tyckte infödingarna va konstigt de såg helt undrande ut ju !för dom handlade det ju om att överleva.Va det repris i dag !då missade jag ju det confused.gif Alla vi som har mer än vi behöver borde åka dit och prova på att överleva !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon