AliceW
Funderar på om jag skulle införskaffa ett akvarium för att kunna medicinera mina vita prick-sjuka guldfiskar. Isåfall får dom övervintra där (hemma i rumstemperatur) och så släpper jag ut dom till våren i dammen. Men hur stort akvarium ska man ha? Dom två största fiskarna är väl ca 15 cm (med stjärtfenor) och sedan är några ca 10 cm ner till 4-5 cm. Dom är 20 till antalet.
Sen en fråga till om vita prick-sjukan: Kan grodor fungera som värddjur i dammen om jag tar upp alla fiskarna, eller kommer sjukdomen att dö ut? Vore synd att tömma dammen eftersom där bor så många grodor.
Maggan H
Är du säker på att det är vita pricksjukan, den brukar inte drabba dammfisk. Har du möjlighet att ta upp en fisk och fota den? Har några dött? Hur stor är dammen?

Om du ska ha fisk i rumstemperatur bör man räkna 1 cm fisk per liter vatten. Och en bra pump.
Om grodor kan få denna sjuka vet jag inte.
AliceW
Jag fotograferar den så fort jag får upp den. Vad jag läst är vita pricksjukan vanlig i fiskodlingar, och jag har också läst att den förekommer i dammar.
Alexander-VG-zon3
en 100-200L skulle jag ha till dom att övervintra i.
kina3
Hint: Som det stått i tidigare trådar: ett alternativ till akvarium skulle kunna vara en stor back eller vadsomhelst som kan rymma mkt vatten (tunna, badkar, trälåda som "fodrats" med dammduk?). Om man inte ska ha det till prydnad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon