LasseB
Vi har ingen lust att åka längre både för bekvämligheten och för CO2. Har varit i Sharm el Shejk, Kairo och Alexandria tidigare.
Har du/ni varit i Hurghada intryck, sevärt m.m.


Christina i Taxinge~
2005 var jag där med familjen.
Min alldeles väldigt subjektiva åsikt:

Vi tyckte det var ett trist ställe, fula omgivningar.
Mycket envetna försäljare! Man kunde inte stanna till nånstans utan att genast bli ombedd att komma in och titta på mera grejer - och inte på ett särskilt trevligt sätt.
Hotellpersonalen trevlig, rent & prydligt inom hotellområdet och på rummen, maten "sådär".....
Tre av oss sex blev rejält magsjuka, två fick anlita läkare. Magsjuka är ändå nåt man nästan räknar med, trots handsprit & antiseptiska våtsrvetter i massor.
Jag har ingen önskan att åka tillbaka!
Men klimatet var underbart! smile.gif



Kanske ska säga också att jag just kommit hem från Tunisien i veckan.

Där finns det sevärdheter!
Vi hade tyvärr otur till max med vädret den vecka vi var nere i Hammamet, men släktingar som samtidigt var i Sousse hade ljuvligt varmt väder.
Trots det dåliga vädret för oss, skulle jag mycket väl kunna tänka mig att åka tillbaka!
Jag har lagt in en del bilder under "Semestrar" på min hemsida om du vill titta lite....
Rihane
Här har du en som älskar Egypten. Blev såld som nioåring när jag såg Sfinxen på bild första gången.
Har varit där många gånger och Hurughada hör inte till favoritdestinationen. Fattar liksom inte vitsen med Hurughada när det är Egypten man besöker.

Från Hurghada går det busskolloner till sevärdheterna i Övre-Nilen.
Luxor, med Luxortemplet och Karnaktemplet i första hand. Dom har snyggat till området runt Luxortemplet rejält. Stor skillnad på nu och när jag var dit för tio år sedan.
Horus-templet i Edfu.
Isis-templet i Philae är underbart. Det var ett av templena dom flyttade när dom byggde Aswan-dammen.

Fast hela tempelköret ska man kanske ta på en Nilen-kryssning.
Det går flyg från Hurghada till Kairo, men där har du redan varit.
Som du ser föreslår jag att du ska lämna Hurghada för att se något sevärt. Hurghada landar jag bara i för att åka vidare. Å andra sidan finns några timmar bort sevärdheter nästan i klass med Giza.

Annars om du är ute efter huvudsak sol och bad tycker jag Sharm är bra mycket vackrare som "ort" betraktat och saker att göra i orten. Mubarak har platsen som ställe där olika konferenser i arabvärlden hålls, så följdakteligen planeras den för att visas upp. Finns även en annan typ av sevärdheter där som öknen bjuder på. Colored Canyon är en av dom. Tänk dig en plats i solskenet. Knäpptyst. Inget hörs, inget rör sig. Allt är stilla. Man inser att man aldrig hört tystnad innan, alltid är där något brus men inte på den här platsen. Så helt plötsligt, hör du en vind som kommer och rör dig i ansiktet. Sedan försvinner vinden och allt är stilla. Colored Canyon heter det för färgerna i bergen som skiftar. På toppen på berget är utsikten magnifik över Sinai. Sedan finns i närheten en plats med sand i skiftande färger. Drar man med fingret i sanden väller där fram olika färger. Flög från Sharm till Luxor en gång, sedan går det en färja över till Hurughada så den möjligheten finns.

Spana in Nuweiba mellan Taba och Sharm. Det kanske vore något? Skulle hellre åka dit istället för till Hurugada.

Kul med någon som varit till Alexandria. Jag tycker mycket om den staden .
LasseB
Jo du Rihane, Alexsandria var sevärt oj. Med grekiskfödd hustru blev det ju ännu bätter med alla saker och företeelser som Grekerna lämnat efter sig och bara namnet från Alexander den store.
Vi hade en regärl Indiana Jones varning vid ett tillfälle. Skulle med bussen från ett område med katakomber men gatan var full av marknadsstånd HELT FULL på något sätt så flyttades marknaden så att bussen kom fram men bakom oss slöt sig marknaden som ett vattendrag, inte ett spår av vår framfart.

Hustrun gav mig Hurghada eller Dubai som val. Dubai går fetbort
diva&hero
Vi var på Makadi Bay i mars i år. Bodde på Makadi Palace. Där var det jättefint! Hotellet var som taget ur tusen och en natt! Våra vänner som var med, de var på samma ställe för andra året i rad.
Hotellet hade typ sju restauranger, All Inclusive.
Stranden var precis bredvid hotellet. Där fanns korallrev med massor med fina fiskar och några mindre roliga maneter..
Själva byn Makadi var inte så mycket att se, affärer och några hotell som inte såg så trevliga ut.
Gillar inte alls shoppingen i Egypten, gillar inte att pruta..
Har flertal kompisar som varit i Hurghada och dom rekommenderar det inte, men det är väl olika för alla. Från Makadi var det 3 mil dit.
Vill man göra nåt så fanns det bussresor från hotellet till bla Hurhada, Kairo, båtutflykter mm.
Jag rekommenderar Makadi Palace, det var helt underbart! Min sambo tyckte att det fanns för lite att göra, men då har man ju utflykterna att åka på om man vill. Det gjorde inte vi, så det blev lite tråkigt för karln att bara ligga och sola och ta en drink.. flirting.gif
Hoppas att ni får en trevlig resa hur som helst vad det nu blir! tummenupp.gif
Rihane
CITAT (LasseB @ 29-10-2009, 11:28) *
Jo du Rihane, Alexsandria var sevärt oj. Med grekiskfödd hustru blev det ju ännu bätter med alla saker och företeelser som Grekerna lämnat efter sig och bara namnet från Alexander den store.
Vi hade en regärl Indiana Jones varning vid ett tillfälle. Skulle med bussen från ett område med katakomber men gatan var full av marknadsstånd HELT FULL på något sätt så flyttades marknaden så att bussen kom fram men bakom oss slöt sig marknaden som ett vattendrag, inte ett spår av vår framfart.

Hustrun gav mig Hurghada eller Dubai som val. Dubai går fetbort

Jo det låter som Egypten det. Var med om något liknande utanför Luxortemplet. Var där med en grupp, eftersom jag hittade, lämnade vår guide över till mig att lotsa gruppen till hotellet. Av någon anledning var där helt plötsligt smäckfullt av människor utanför en moske och jag hann precis undra om jag skulle hitta runt folkmassan. Ur intet dök det upp en militärpolis som jag tågade efter, han plöjde väg genom den kompakta folkmassan som lämnade plats och slöt sig bakom oss.
Lika märkligt är det att se gatuförsäljare i Alexandria, som gör det omöjligt att gå på trottoaren, plötsligt försvinna puts väck. Sedan tre sekunder senare kommer en polisbil sakta åkande på vägen med gatuförsäljare som fyller på bakifrån.
Aha din grekiskfödda fru förklarar hur du hittat till Alexandria. Var dit i somras och träffade på en norska som sa att man kan hitta billiga flyg till Aten och sedan vidare till Alexandria, sedan finns det förstås båt över från Grekland.
Alexandria, eller Iskanderia som staden heter i arabvärlden, är en underbar smältdegel av en massa kulturer.
- Åk till Alexandria och se de tre stora medelhavskulturerna skulle man kunna säga. Faraonerna, grekerna, romarna i en och samma stad. Riktigt faschinerande för någon som är intresserad av olika kulturer. Undrar om det finns något liknande någonstans i världen.
Funderade ett tag att köpa en lägenhet där. Den grekiska stadsdelen är jättefin men jag har siktat in mig mer åt öster i området nära Montasa.

Sikta in dig på en solsemester då. En riktig sol och bada. Hotellen är fina så håll dig där. Släpa dig till Luxor om du ska se något sevärt. Busskolonnerna, som jag lyckats undvika är en upplevelse i sig. Det finns också ut-i-öknen-och-lek-beduin-turer som kan vara intressanta.

Marsala finns ju också, en ny ort som inte hunnit bli lika "turistigt" som Hurghada. Ett höjdarställe likt Sharm för den som gillar att dyka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon