Full version: Litet husmorstips
Eva Swahn
Litet husmorstips inför julstädningen:

När man måste ligga ner på knä för att nå skiten, som i slaskskåpet, bakom toastolen eller vid kökets element, då gör det ont i knäna till slut. Inte kul. Tips:

Ta en sån där kudde som man har på trädgårdsstolar, med både rygg och sits, och stoppa in den i en sån där skyddspåse för kläder som man hänger finare kostymer och klänningar i. Ikea har idealiska sånna 3 st för 19 kr! och till kudden tar man den lite längre påsen.

Fördel: kudden är tillräckligt stor så att man kan flytta sig lite under städningen, i klädpåsen ligger den skyddad för väta ( med sömmar och blixtlås) och påsen är till räckligt stor så att man kan vika kudden om det behövs. Plasten är inte så halkig som en t. ex soppåsar blir.

Till sommaren ska jag sy ett skyddande plasthölje till den kudde jag har utomhus för att skydda knäna. Till detta tar jag den blåa armerade plastkasse som Ikea säljer för 9 kr styck i kassan.

Är man rädd om sina trädgårdsstolskuddar kan man finna kuddar av olika sorter på loppis, skitbilligt.

Man ska vara rädd om sina knän, dom behöver vi till trädgården.
Bettson
Jag är också tvungen att ligga och krypa på knäna mcyket eftersom jag har dålig rygg, taskig balans och är allmänt ovig.

Mina mest praktiska kläder till allt hemmafix är ett par snickarbrallor med massor av fickor samt specialfickor på knäna för knäskydd. Där har jag sådana knäskydd som golvläggare har.

Rymliga brallor med rymliga fickor så man inte behöver springa och hämta grejor stup i kvarten. Proffsgrejor är gjorda i ett material så skiten inte fastnar så lätt heller.
Irene i Enskede
Hela sommaren har jag använt knäskydd från Clas Ohlson när jag har rensat i rabatterna, 79 kr, väl värda sina pengar! De sitter fast med ett resårband under knät och följer alltså med när man flyttar sig.

Se länken:
Clas Ohlson, knäskydd

Hälsningar Irene
Eva i Skåne
Smart Irene biggrin.gif . Det ska jag försöka komma ihåg.
Det lilla knäskyddet man ska flytta med sig hela tiden kryper jag alltför ofta ifrån.
*Felix matte*
Tack för tipset Irene!

Maken blir säkert glad åt julklappen biggrin.gif
Eva Swahn
Åh, plötsligt längtade jag mig tillbaka till 70-talet. När jag hade runda brillor, pangkort hår (radikalt nog klippt hos herrfrisör!) och SNICKARBYXOR!

Jag vill ha snickarbyxor igen! Finns dom för bedrövade bredrövade?
Louise i Göteborg
70-talet lever Eva!

Min 14-åriga dotter har precic sådana snickarbyxor som jag hade i hennes ålder. Frisyren är inte helt olika men glasögonen är allt annat än runda - nåt' hittar dom på sjäva!
Hannele
Vad ska jag med knäskydd till, när jag har en make och städvilliga tonåringar...? wub.gif
kerstin z5-6
Här finns en tjej i närheten av dej som gör underbara trädgårdskläder bla förkläden och snickarbrallor i linne
Skulle åka dit om det inte var så långt laugh.gif marias trädgårdsbyxor smile.gif smile.gif :)Klicka på Maria så finns en bild på brallorna
yla
CITAT (Eva Swahn @ 24-11-2003, 02:28)
Åh, plötsligt längtade jag mig tillbaka till 70-talet. När jag hade runda brillor, pangkort hår (radikalt nog klippt hos herrfrisör!) och SNICKARBYXOR!

Jag vill ha snickarbyxor igen! Finns dom för bedrövade bredrövade?

fristads o snickers har bra snickarbrallor me inläggspåsar för knäskydd
o hållare o fickor o allt man behöver



adressen till fristads
jag har använt deras brallor i många år dom kostar litegrann men håller hur länge som helst laugh.gif
Almdalen
CITAT (Hannele @ 24-11-2003, 09:22)
Vad ska jag med knäskydd till, när jag har en make och städvilliga tonåringar...?  :wub:

Visst kan det vara bra med make och villiga tonåringar, men visst arbete kan man njuta av själv. För visst är det rofyllt att krypa omkring och rensa ogräs ibland.

Om man inte kan få tag på snickarbyxor så går det bra med snickarbälten, där rymms massor.
biggrin.gif
Ingegerd
Bettson
CITAT (Eva Swahn @ 24-11-2003, 02:28)
Jag vill ha snickarbyxor igen! Finns dom för bedrövade bredrövade?

Jag har hittat till och med i min storlek. Jag köper riktiga yrkeskläder. det är nämligen så att herrar får vara både bredrövade och ha ponduskula.
Det finns en storlek som heter D.
Om man har kläder som inte sitter åt och hindrar så rör man sig mera.
Rena bantningstipset alltså biggrin.gif
Cilla
Min "folkdräkt" hemma är blåstället, och knäskydden i dem är suveräna. I trädgården slipper man bli blöt när man ligger på knä - fukten går inte igenom knäskydden.

Det bör finnas snickarbrallor sydda för kvinnor någonstans, men jag har aldrig hittat dem. För att brallorna inte ska hänga tunga i axelbanden kör jag med skärp, som åtminstone lyfter upp byxdelen. Också i skärpet kan man hänga grejor.
Eva Swahn
Grabbar, visst råder en viss charmig klädkod bland tjejerna i detta gröna forum?

Wow!
Virgo
Inte så värst upphetsande! tongue.gif
Cilla
Ja, visst är det förvånande att alla inte tänker på att vara upphetsande klädd i alla lägen, eller ens ofta. Och visst är det synd att så få män tänker på att vara så eggande som möjligt när de höstgräver i trädgården... Det finns ju faktiskt genomskinliga, tajta kort-kortshorts med passande läckra lackskor som de skulle kunna ha under vinterträdgårdsarbetet! tongue.gif
Virgo
CITAT
Det finns ju faktiskt genomskinliga, tajta kort-kortshorts med passande läckra lackskor som de skulle kunna ha under vinterträdgårdsarbetet!  


Det finns säkert flera frökenpojkar som klär sig på detta visat. Finns det såna på "din" ö? laugh.gif
Posse
CITAT (Eva Swahn @ 23-11-2003, 14:54)
Litet husmorstips inför julstädningen:

Är det tips från en husmor eller till husmor?
Kanske behövs även husfarstips. unsure.gif
Susanne i Linköping
Irene eller någon annan som testat Clas Ohlsons knäskydd: på CO:s hemsida står det att skydden är av cellpolyeten, är det sån där gnisslig cellplast? <ryser>

Annars brukar jag skydda knäna (när jag rensar ogräs och sånt) med en gammal soff- eller fåtöljdyna jag fått gratis av grannen som skulle kasta den. smile.gif Ca 10 cm tjock och lagom stor (har nog varit ryggstöd).
Sylvia
CITAT (Eva Swahn @ 24-11-2003, 02:28)
Åh, plötsligt längtade jag mig tillbaka till 70-talet. När jag hade runda brillor, pangkort hår (radikalt nog klippt hos herrfrisör!) och SNICKARBYXOR!

Jag vill ha snickarbyxor igen! Finns dom för bedrövade bredrövade?

Snickarbyxor finns - i affärer som säljer arbetskläder. Plus hos Myrorna o liknande.
Jag har köpt en sån där trädgårdspall som upp-o-nervänd är jättebra att ha under knäna och lätt kommer man upp också m h a benen som stöd! Willab bl.a. har sådana.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon