Full version: HUR gick detta till?
Fny
I slutet av sommaren insåg jag att jag är alldeles för slarvig med att släcka lampor och stänga av tv:n och annat som drar el. Så jag bestämde mig för att verkligen ändra på mitt beteende, och sen dess har jag verkligen verkligen försökt. jag har släckt lampor som jag annars inte ens lägger märke till. Jag har stängt av tv:n. Jag har låtit bli att tända lampor som inte egentligen behövs. Och vad får jag för det? vattenfallräkningen kom igår och vår förbrukning har GÅTT UPP med ca 100 kilowatttimmar. Vad i h-vte liksom?!?!?!?! Hur faaasiken gick det till?????? Morr.... ranting.gif
Huggorm
Hur värmer du ditt boende? Om det är med el, så är det inte konstigt om det blir dyrare på hösten än på sommaren
Rosmarin
Oj då! Men vad kan detta bero på? I och för sig så drar väl belysningar och TV mm relativt lite energi jâmfört med många större apparater såsom kylskåp (speciellt om det är lite äldre), värmeelement mm. Just värmen kan ju göra stora skillnader, nu när det börjar bli kallare ute använder man ju mera energi för att värma upp huset. Så detta skulle det väl kunna bero på. Om ni värmer med el förstås. Gör ni det?

CITAT (Huggorm @ 30-10-2009, 09:42) *
Hur värmer du ditt boende? Om det är med el, så är det inte konstigt om det blir dyrare på hösten än på sommaren


Vi svarade visst samtidigt! giggle.gif
ingrids
Har varit med om att det har varit fördröjningar på när såna förändringar har slagit igenom på fakturan. Det har blivit bättre med de nya mätarna, men innan fick jag alltid fakturor på förväntad förbrukning och sen justerades det ner först i takt med att de förväntade sig att jag skulle göra av med mindre el. Har din elleverantör en eftersläpning måntro?
Anki på Öland
Här har nya mätarna resulterat i betydligt högre elräkningar - kan din höjning ha med det ätt göra??
Anki
ängsvädd
Den beräknade förbrukningen baserar sig på tidigare förbrukning. Har du elelement? Det går ju åt mer el nu under den kalla årstiden.
Ralf
CITAT (ängsvädd @ 30-10-2009, 10:56) *
Den beräknade förbrukningen baserar sig på tidigare förbrukning. Har du elelement? Det går ju åt mer el nu under den kalla årstiden.

Den beräknade förbrukningen har man väl slutat med överallt sedan elbolagen tvingats fixa dessa nya mätare med direktavläsning. Nu är det ju bara verklig förbrukning som debiteras.
gnon49
Ja elen kan vara en betungande post i budgeten. Än så länge är elkostnaderna fär elen låga eftersom jag klarar mig med veduppvärming. Men kommer det en rejäl köldknäpp som håller i sig blir det att sätta på elementen. Min årsförbrukning ligger runt 7500 kwt tack vare veden. Har även ett hyfsat kw-pris så jag har relativt låga kostnader. Men en liten vindsnurra på tomten skulle inte göra ont. Om det nu betalar sig.
KRT
Det är inte så att vissa apparater kräver mer el om de ska "starta upp" helt och hållet till skillnad från om de står i standby-läge eller tända? Har för mig att jag fick berättat för mig att det drar mer ström att hålla på och tända och släcka lysrör än att ha dem tända. Kommer dock inte ihåg vem som sade det och när - kanske är det bara en dålig ursäkt biggrin.gif?
PX-21
CITAT (KRT @ 30-10-2009, 13:47) *
Har för mig att jag fick berättat för mig att det drar mer ström att hålla på och tända och släcka lysrör än att ha dem tända.

Det är bara en skröna...

Men dom nya mätarna kan visa 5% mer eller mindre...så det gäller att ha tur. (Ingen skröna.. flirting.gif

mvh
ängsvädd
CITAT (PX-21 @ 30-10-2009, 15:33) *
.....

Men dom nya mätarna kan visa 5% mer eller mindre...så det gäller att ha tur. (Ingen skröna.. flirting.gif

mvh

Hmmm - det låter inte bra. Det lär finnas ett sätt att kolla om ens elmätare visar rätt. Någon som vet hur man gör?
Huggorm
CITAT (PX-21 @ 30-10-2009, 15:33) *
Det är bara en skröna...

Det är ingen skröna. Men dagens lysrör är bättre än forna tiders, och förr var det så även om det inte är det idag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon