Full version: Toan slutat funka
anne-li i olofstorp
HJÄLP min toalett har slutat spola. det är inte fel på vattentillförseln, det vet jag , men toan spolar inte..... var skall jag leta efter felet????
pejori
Kolla först om det är vatten i tanken.
Skruva av proppen upptill på locket och ta av taket på tanken.
Oftast ser man vad felet är, då det är en "hävertkonstruktion .
tepa
Hej

Absolut ingen expert. Men vi hade problem tidigare i vår ena toalett. Vattnet bara rann rakt ut ner i toan, efter att behållaren var fylld. Jag gick till försäljaren och berättade problemet. Han gav mig en ny grej, hette något med "flottör" och förklarade hur jag skulle göra för att byta ut denna. Sedan förklarade jag för min man samma sak, medan han gjorde jobbet ! Vi fick oss båda ett gott skratt. Normalt är det ju HAN som fixar såna saker.

Ta kontakt med försäljaren och förklara problemet, dom hjälper säkert. Troligen stock nånstans.

Hälsn Tepa
pejori
Tippar också på att det är fottören som hängt sig i fyllt läge.
Spolar man då, så faller inte flottören ner och toan fylls inte med vatten.
Brukar fungera med, att smälla till flottörarmen lite lätt så den sjunker igen.
Aqvakul
CITAT (pejori @ 31-10-2009, 20:23) *
Tippar också på att det är fottören som hängt sig i fyllt läge.
Spolar man då, så faller inte flottören ner och toan fylls inte med vatten.
Brukar fungera med, att smälla till flottörarmen lite lätt så den sjunker igen.

yes.gif
Anma
Du vet väl att du kan "spola" genom att hälla en hink vatten i toan? Tills problemet är löst menar jag, så slipper ni hålla er eller stå ut med en välfylld toalett.
anne-li i olofstorp
Ledsen för dröjsmålet, har tillbringat en tid på toa.....! Nej då, men jag har inget vatten i behållaren, så flottören är ok, (tror jag) men f-n vet vad det är för problem. Nåja, jag har en toalett till, och dessutom har jag "spolat" med en spann vatten så det är ingen panik så sett.... men jag vill att det skall funka..... ranting.gif
*Stintan*
Häll i vatten i behållaren och kolla om flottören funkar som den ska. Om flottören inte går tillbaka ordentligt när man spolat så kommer det ju inget nytt vatten till behållaren, tror jag hum.
Solstorm
Har du kollat kranen på röret där vattnet kommer?
anne-li i olofstorp
Ok! Där sa du nåt!
Ska pröva....
Tack så länge!
anne-li i olofstorp
Flottören funkar helt ok, men det händer inget när man trycker ner spolknapparna.......???????? dunno.gif
*Stintan*
När du har vatten i behållaren? Lyft på flottören och kolla hur den reagerar när du släpper. Det ska vara rätt mycke vatten i behållaren.
anne-li i olofstorp
Det ser helt ok ut! men spolmekanismen funkar bara inte.
Inte en susning när man trycker ner dem,,,,,,
anne-li i olofstorp
Nej nu "skiter" vi i detta och sover på saken,,,,, nja, inte toan alltså, men med nya krafte i morgon!
Tack för era insatser!!!
skogstroll
det kan vara flottörens ventil som är trasig och då kan flottören ändå vara hel, eller om nån elak person stängt av kranen smile.gif säger sambon
anne-li i olofstorp
skulle väl vara sökena då, jag bor ensam och hade inte något besök igår..... angel_not.gif
Jag får väl se om jag blir klokare, det är en modell där man trycker på två knappar upptill, en liten spolning och en stor, och bägge lade av samtidigt. Jag tog av locket och tryckte direkt på knapparna, dom åker ner men inget annat händer....
Var är min "handy man"? -cry-.gif
skogstroll
inte flottörventilen alltså? smile.gif
anne-li i olofstorp
var hittar jag den? och hur ser den ut?????
ingrid fuxwall
Hur går det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon