Rose
När vi om två månader går in i år 2010 så ställer jag mig en fråga.
1990-1999 kallar vi ju nittiotalet.
Men vad är det tänkt man ska kalla åren 2000-2009?
pimpim2
Vad kallar du åren 1900-1909?
RibesRubusVitis
Kulturtidskriften som byter namn vart tionde år kallas nu 00-tal, dvs. Nollnolltal. Det gamla radioprogrammet "När då, då?" brukade kalla 1900-talets första årtionde "Nittonhundrakallt"!
Rose
CITAT (pimpim2 @ 02-11-2009, 12:45) *
Vad kallar du åren 1900-1909?

Ingenting, för jag vet inte vad man ska kalla dom heller.

CITAT (RibesRubusVitis @ 02-11-2009, 12:47) *
Kulturtidskriften som byter namn vart tionde år kallas nu 00-tal, dvs. Nollnolltal. Det gamla radioprogrammet "När då, då?" brukade kalla 1900-talets första årtionde "Nittonhundrakallt"!
Intressant.
Solstorm
En del säger tvåtusenfem och en del säger tjugohundrafem. Inget är mer rätt eller fel än något annat. Vi får säga vad vi vill. Ingen har företräde att bestämma i detta fallet. Jag tycker det känns bra att allt är lika rätt, det är ju inte ofta det är så. Säkert retar det någon regelryttare någonstans att det inte finns någon regel i detta fallet.
Myosotis
Nollnolltal har jag också hört. Det låter lite krystat, men jag har inget bättre förslag.
Aqvakul
"Tjugohundrakallt" känns bättre än "nollnolltalet"!
emmas matte
Vi säger tvåtusen före kristus.. så jag tycker att tvåtusen efter kristus och tvåtusentio efter kristus, varför tjugohundra... så har det ju aldrig hetat, eller
Rose
CITAT (emmas matte @ 02-11-2009, 13:36) *
Vi säger tvåtusen före kristus.. så jag tycker att tvåtusen efter kristus och tvåtusentio efter kristus, varför tjugohundra... så har det ju aldrig hetat, eller


Artonhundratalet, nittonhundratalet... nog låter tjugohundratalet som det logiska där. Ingen säger väl "efter kristus" väl?
Fast det var ju namnet på decenniet jag undrade över.

CITAT (Myosotis @ 02-11-2009, 13:07) *
Nollnolltal har jag också hört. Det låter lite krystat, men jag har inget bättre förslag.

Låter bäst hittills tycker jag.
Alexander-VG-zon3
tjugo-hundra-noll-talet
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 02-11-2009, 13:17) *
"Tjugohundrakallt"

blink.gif Men varför? Kallt? Jag fattar ingenting.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 02-11-2009, 13:56) *
blink.gif Men varför? Kallt? Jag fattar ingenting.

Jag vet inte vad ursprunget till "kallt" är, men det används ganska ofta för att beskriva det första årtiondet på 1900-talet, nittonhundra kallt. men man måste kanske ha lite distans till det innan vi känner för att prata om tjugohundra kallt.

Lite OT - undrar om vi inte är på väg att överge "tjugohundra-" till förmån för "tvåtusen-" i så fall så blir det nog knepigt med tjugohundra kallt.
Alexander-VG-zon3
två-tusen-noll-talet ?
Berith
Vet inte vad det ska kallas, men envis som jag är så överger jag aldrig tjugohundra till förmån för tvåtusen.
Anki på Öland
Har aldrig hört talas om nittonhundrakallt, däremot artonhundrakallt men det har då inte betytt något särskilt årtionde utan mer som en beteckning för att någon företeelse är urgammal. Typ "det var jättelänge sedan det hände, någon gång artonhundrakallt......"
Anki
pejori
Jag säger tjugohundratalet nu, sedan med rätt tiotal efter.
Nittonhundra nittiotalet, tjugohundratio-talet o.s.v.
Tycker det känns ok för min del.
*Stintan*
Fast det borde ju heta bara tjugohundratalet. Det kan det åtminstone heta ända tills nästa sekelskifte. Sen kan man säga tjugohundratalets första decenium. Jisses så knasigt det blev biggrin.gif
Aqvakul
och ännu knepigare är det när man pratar om tiden före år noll....
pejori
CITAT (*Stintan* @ 02-11-2009, 19:10) *
Fast det borde ju heta bara tjugohundratalet. Det kan det åtminstone heta ända tills nästa sekelskifte. Sen kan man säga tjugohundratalets första decenium. Jisses så knasigt det blev biggrin.gif



Håller med... rotfl.gif
Nu har vi ju bara kommit till -09 så då är det väl tjugohundratalet.
Senare oavsett år så är tjugohundratalet hela århundratalet, medans tiden blir t.ex. tjugohundratrettiotalet.Ordet talet står väl för tio eller hundra år???

Väl????
kliar mej i håret

CITAT (Aqvakul @ 02-11-2009, 19:17) *
och ännu knepigare är det när man pratar om tiden före år noll....



Nu får nådige herrn låta bli att röra till det i skallen på folk... rotfl.gif

Nollhundratalet finns väl inte då noll är ett år, d.v.s. året noll.... crazy.gif crazy.gif
*Stintan*
Fast har det funnits något år 0 ? Var inte första året år 1 ?
pejori
CITAT (*Stintan* @ 02-11-2009, 19:30) *
Fast har det funnits något år 0 ? Var inte första året år 1 ?



Nä...Noll e.k måste det vara. rotfl.gif rotfl.gif
Som med barn...dom är noll år när dom föds och det tar ett helt år innan dom är ett år.
Så första året e.k måste ju bli noll rotfl.gif rotfl.gif
[attachment=43957:toker001.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon