Tobb
Fundera på hur man ska göra för att gjuta med metall, inte tenn men kommer inte ihåg vad det var för metall, inte bly i alla fall. De bli så onödligt spröda, vad ska man göra för att undvika detta?
help.gif HJÄLP! help.gif
KURT
Vad är det för storlek? Vad jag vet är det BARA bly och tenn som är aktuellt för "normal" hantering. Nästa steg är brons men då skall man upp till 1200 grader.
Anma
Silverlera?
Tobb
Det var tydligen stilmetall som användes till detta, 30-90mm och 3-10 mm tjockt.
KURT
CITAT (Tobb @ 02-11-2009, 21:26) *
Det var tydligen stilmetall som användes till detta, 30-90mm och 3-10 mm tjockt.



bly 84%, antimon 12%, tenn 4%,
Tobb
Själva metallen finns att tillgå, men det var bara det att sakerna som gjuts bli så oerhört spröda. Därför undrade jag om det finns ett bra sätt att förhindra detta? smile.gif
KURT
Skippa antimon! Det är det som ger sprödheten. Finns det ingen tenn/bly-blandning du kan använda i stället? Men allt beror ju på vad du skall använda det till, Jag känner folk som gjutit i rent bly, det kan man ofta få gratis från bilverkstäder, där de har det som balansvikter på däcken.
Tobb
Tack smile.gif Får ta tenn istället, eller är det lika otreligt som bly (men att bly har media förhemskat och därför tror man det bara)?

EDIT: En tennlegering som jag hittade innehöll 92tenn 6antimon 2koppar, visserligen antimon i men hälften i jämförelse med stilmetallens.
Fanns även rent tenn. Men eftersom jag även en tanke att gjuta vikter till stativ som jag har som inte ska blåsa omkull när det är kallt ute, skulle detta kosta onödigt mycket pengar = dyrare än att köpa tongue.gif

Så bly kanske är ett alternativ, eftersom det kanske är lönsammare att ge bort bly att göra sig av med det genom deposition, eli liknande?
KURT
Varken tenn eller bly är ju nyttigt, men om det är 84% bly eller 100 % bly har inte så stor betydelse för hälsoaspekten. Däremot har ju olika blandningar helt olika egenskaper, förutom hårdheten, så är ju ytan helt olika. Men om det har någon betydelse beror på vad man skall göra för något. Hälsomässigt, så kan det ju vara bra om man kan ha bra ventilation, och gör man bara enstaka gjutningar så är det nog inget problem. Forum för fiske & jakt har många tips om hur man gjuter.
Huggorm
CITAT (KURT @ 02-11-2009, 18:18) *
Vad är det för storlek? Vad jag vet är det BARA bly och tenn som är aktuellt för "normal" hantering. Nästa steg är brons men då skall man upp till 1200 grader.

Aluminium och en del lättmetalllegeringar smälter vid 600-800 grader. Lite väl mycket för hemmafixaren kanske, men har man tillgång till enklare verkstad går det fint. Gamla kolvar från bilmotorer skall tydligen ha en väldigt stark och bra legering
Gossen Ruda
En gång i tiden lekte man med tennsoldater. Dom göts dock inte med tenn utan vitmetall som pappa tog med sig från Eriksbergs varv där han jobbade. Gick bra men eftersom den hade högre smältpunkt än tennet tog gipsformarna mycket stryck och sprack efter ett tag. Figurerna höll dock.

Beträffande blygjutning. För många år sen göt jag hjulvikter till min trädgårdstraktor, sammanlagt 100 kg bly som jag smälte på köksspisen. Jag visste vad bly kunde ställa till med så jag var noga att hålla mig under köksfläkten som fick gå för fullt. Räckte inte, jag var hemma med ont i magen i en vecka efteråt. Sk blykolik. När jag sen besökte min läkare och tog ett blodprov så visade det sig att blyvärdet låg över gränsvärdet. Jag lever dock fortfarande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon