Full version: Bakformar för bröd
Christa
Jag bakar grovt rågbröd av surdeg vilket kräver formar eftersom degen blir ganska lös. Har hittills kört med aluminiumformar men upptäckte nu att de som jag kört i diskmaskinen troligen ger ifrån sig aluminiumoxid.

Upptäckte det när jag smorde formarna och papperet blev grått. Diskade formen för hand senast jag bakade men det hjälpte inte. Torkade med fuktigt papper om och om igen i morse men det blir grått.

Inte så kul eftersom aluminiumoxid inte är bra att få i sig.

Har tidigare ratat formar av teflon och silikon pga kontamineringsrisken. Nu står jag som en åsna mellan hötapparna och vill få fram fakta. Det vore ju himla bra med silikonformar eftersom de inte behöver smörjas. Är det någon som vet om silikonformar kan överföra några kemiska ämnen till brödet?

Det jag också undrar är om de kan avge några gaser till rumsluften.

Jag är lika frågande när det gäller teflon där jag läst både för och emot.

Har ni några fakta kring detta? Vilka är era favoritformar ur praktisk synpunkt?

Läste också i min bok att man kan baka brödet i lergryta. Det borde ju inte tillföra några skadliga ämnen. Dock måste den då smörjas och limpan blir jättetjock. Tar dubbelt så lång tid i ugnen och lång tid att svalna och tina upp.

Funkar det att grädda bröd i kärl av glas eller i rostfria kärl?

Finns det andra förslag?

Chamomille
Glas borde ju fungera (såna där runda med lock). Det har jag aldrig tänkt på. Det blir ju runda fina bröd kan jag tänka smile.gif
KURT
Det går ju att baka bröd i allt man kan stoppa i ugnen. Gjutjärnsgryta borde fungera utmärkt.

http://paindemartin.blogspot.com/2009/10/k...med-kummin.html
Christa
CITAT (Chamomille @ 04-11-2009, 14:27) *
Glas borde ju fungera (såna där runda med lock). Det har jag aldrig tänkt på. Det blir ju runda fina bröd kan jag tänka smile.gif


Tror att jag läste någonstans att glasformar inte skall ställas in utan vätska i men vet inte riktigt. Man borde ju använda dem utan lock för bröd.

Kan det finnas någon risk att de spricker då?

Frågan är också om det kan vara svårt att få loss brödet. En form går ju att böja lite så att brödet lossnar om det fastnat.

Annars är ju glas väldigt bra eftersom det är väldigt beständigt. Tror inte det kan ge ifrån sig några ämnen alls.

Skulle vara intressant om någon provat att baka bröd i glasformar.
Chamomille
Jag har använt glasformar att värma mat i massvis med gånger. Det där med att det måste vara vätska i tror inte jag. Alldeles nyss värmde jag en bit paj på 200 grader smile.gif Den sprack inte.
Naturligtvis baka utan lock... Jag ville bara beskriva glasformarna som vi har. Bröar man formen så tror jag det fungerar utmärkt att baka i tummenupp.gif Det ska jag prova.
*Stintan*
Jag har ett par gratängformar i glas, såna ovala, och dom har jag bakat limpor i men smort först förståss.
Starfight
Det finns ju även brödformar i trä som går att använda ca 2-3ggr, har dock inte prövat dom själv.

Brödformar i trä finns hos Hus-modern och säkert på fler ställen.
RitRat
Min mamma brukade baka sockerkaka i stekpanna av gjutjärn. En sån måste gå bra för bröd också.

Baka större sats och gör det i långpanna.
Red Top
När jag bakar grovt bröd med surdeg(det gör jag ofta)så klär jag formarna med bakplåtspapper. Då behöver man inte smörja formen och degen kommer inte i kontakt med materialet i formen.

blomkronan
CITAT (Red Top @ 05-11-2009, 09:11) *
När jag bakar grovt bröd med surdeg(det gör jag ofta)så klär jag formarna med bakplåtspapper. Då behöver man inte smörja formen och degen kommer inte i kontakt med materialet i formen.

tummenupp.gif Det va ju en bra idé smile.gif
Christa
CITAT (Red Top @ 05-11-2009, 09:11) *
När jag bakar grovt bröd med surdeg(det gör jag ofta)så klär jag formarna med bakplåtspapper. Då behöver man inte smörja formen och degen kommer inte i kontakt med materialet i formen.


Kan man hälla en lös och klibbig deg direkt mot bakplåtspapper? Jag trodde det fastnade då. Om man klär en aluminiumform med det så kan man ju inte pudra den med mjöl heller.

Ville bara vara säker innan jag provar.

Det kan i och för sig finnas oönskade ämnen i papper också men det är inte lätt att få reda på. Jag har själv använt bakplåtspapper på plåt till vanliga jästbröd.
Myosotis
Brödet jag bakar brukar vara så fast så det går att forma limpor. Bakar jag i form använder jag metallkakformen med teflon, skulle det vara farligt? Då kan man ju inte heller baka kaka i den. Jag har en muffinsform där beläggningen släpper, i den använder jag pappersformer för det är nog inte så nyttigt att äta teflonflagor. Silikon är jag tveksam till men har inga argument emot, det bara känns som om det borde smaka plast.

Jag tänkte som Red Top, lägg bakplåtspapper i formen! Du kan ju smörja in pappret med olja eller smör.

CITAT (Christa @ 04-11-2009, 14:11) *
...Läste också i min bok att man kan baka brödet i lergryta. Det borde ju inte tillföra några skadliga ämnen...

Jag har ett recept på små bröd bakade i (nya) blomkrukor av lera, det ser jättegulligt ut men jag har hört att det är mycket farligt, så jag tänker inte testa. Vad kan det vara för farligt i dem?
Björken
Jag bakar allt bröd i formar från en firma som jag inte vill namnge här eftersom det då kanske räknas som reklam. Men om du vill veta vilken så skicka mig ett PM så ger jag dig länken där.
Det handlar i vart fall om silikonformar med hög hållbarhet och användarvänligt.
Mire
Jag bakar mina kladdiga bröd i silikonformar. Smörjer iofs med lite olja, förmodligen mest av gammal vana.
Mina formar är stora och rejäla och bröden tar inte smak av silikon.
eddie
Aluminiumkärl ska inte diskas i diskmaskin. Maskindiskmedel är alkaliska och de angriper den oxiderade ytan på aluminiumformarna. Handdiska istället så har du inget problem.
*Stintan*
CITAT (eddie @ 06-11-2009, 00:17) *
Aluminiumkärl ska inte diskas i diskmaskin. Maskindiskmedel är alkaliska och de angriper den oxiderade ytan på aluminiumformarna. Handdiska istället så har du inget problem.


tummenupp.gif Det trodde jag alla visste men så är det tydligen inte.
Rosmarin
CITAT (Myosotis @ 05-11-2009, 12:16) *
........


Jag har ett recept på små bröd bakade i (nya) blomkrukor av lera, det ser jättegulligt ut men jag har hört att det är mycket farligt, så jag tänker inte testa. Vad kan det vara för farligt i dem?


Ja det undrar jag också. confused.gif VAD kan det vara för farligt i dem?
pejori
CITAT (Rosmarin @ 06-11-2009, 10:08) *
Ja det undrar jag också. confused.gif VAD kan det vara för farligt i dem?



Undrar jag med:
Har gamla lergrytor från tiden det begav sig och man skulle laga mat i lergryta.
Dom har jag som bakformar och lever fortfarande. dunno.gif
Ungsfasta glasformar går utmärkt att baka i utan vätska. tummenupp.gif
Christa
CITAT (eddie @ 06-11-2009, 00:17) *
Aluminiumkärl ska inte diskas i diskmaskin. Maskindiskmedel är alkaliska och de angriper den oxiderade ytan på aluminiumformarna. Handdiska istället så har du inget problem.


Tyvärr så visste jag inte det där med aluminium. Har bara haft diskmaskin några år. Nu är de ju redan missfärgade och de färgar av sig hur jag än gnuggar. Går det att restaurera dem på något sätt?

Du skriver att diskmedlet angriper den oxiderade ytan. Den som jag inte diskat i maskin är helt blank medan de jag diskat i maskinen är mörkgrå och flammiga. Jag trodde det var oxid som hade bildats och inte tvärtom?
pejori
CITAT (Christa @ 06-11-2009, 14:25) *
Tyvärr så visste jag inte det där med aluminium. Har bara haft diskmaskin några år. /.../



Du är inte ensam om att göra den tabben kan jag lova. tummenupp.gif
Här rök både vitlökspressen och alu-kastruller och jag vet att det inte går, ändå blev det så -fear-.gif
Eva i Skåne
Stora rostfria brödformar har jag, kanonbra! Nu vet jag inte om det finns att köpa för mina är "hemmagjorda" av en plåtslagare.
Brödformar i silikon har jag också och tycker dom fungerar bra.
Klär man brödformar med bakplåtspapper behöver det inte smörjas utan brödet släpper fint från papperet när det är färdigbakat.

Mmm, blir sugen på doften och smaken av hembakat bröd nu. Kanske nåt att göra i helgen.
Ett hembakat bröd till Far på söndag? sleep.gif
netaave
Jag använder "non stick" alltså aluminiumformar med teflonbeläggning invändigt från Willys. Dom släpper inte ifrån sig någonting och behöver inte smörjas. Jag diskar dom dock för hand.
Annars går det också utmärkt att baka avlånga bröd på vanlig smord ugnspanna om du gör 4 st samtidigt. Du plattar ut degen, gör en rulle lägger rullarna bredvid varann med skarven nedåt, penslar med lite olja på brödsidorna. Dom jäser sen ihop och blir höga och fina. Efter gräddningen blir dom tack vare penslingen lätta attta itu.
Christa
CITAT (netaave @ 07-11-2009, 01:16) *
Jag använder "non stick" alltså aluminiumformar med teflonbeläggning invändigt från Willys. Dom släpper inte ifrån sig någonting och behöver inte smörjas. Jag diskar dom dock för hand.
Annars går det också utmärkt att baka avlånga bröd på vanlig smord ugnspanna om du gör 4 st samtidigt. Du plattar ut degen, gör en rulle lägger rullarna bredvid varann med skarven nedåt, penslar med lite olja på brödsidorna. Dom jäser sen ihop och blir höga och fina. Efter gräddningen blir dom tack vare penslingen lätta attta itu.


Problemet är att det är en smet snarare än en deg. Den är väldigt kladdig och går inte att forma. Det är därför jag gör den i formar. Eftersom det är en surdeg så vill jag inte blanda in mjöl vid utbakningen och surdegen jäser bättre om den är lös. Det blir också ett väldigt saftigt bröd. Jag har så mycket hela korn i den så man knappt ser något annat när man skär upp skivorna.

När det gäller frågan om ämnen som eventuellt kan överföras från formar så är det inget man ser med blotta ögat. Det finns mycket kemikalier som vi utsätts för och som hamnar i vår kropp utan att vi har en aning om det. När det gäller teflon så säger kemikalieinspektionen att de är ok att använda men samtidigt så stiger halterna av perfluorerade ämnen i miljön och i våra kroppar. De finns också i Goretex och impregnering så de kan också komma därifrån men det är nog ingen som riktigt vet.

Inte lätt att vara säker på något i dagens samhälle. Kanske mindre risk med en bakform när man bakar utan fett än om man steker i en teflonpanna i alla fall men det kan säkert också bero på vilket fabrikat man har.

Jag vet alltså inte men försöker ha så säkra material som möjligt om jag kan välja.
Rosmarin
CITAT (Myosotis @ 05-11-2009, 12:16) *
...
Jag har ett recept på små bröd bakade i (nya) blomkrukor av lera, det ser jättegulligt ut men jag har hört att det är mycket farligt, så jag tänker inte testa. Vad kan det vara för farligt i dem?


CITAT (Rosmarin @ 06-11-2009, 10:08) *
Ja det undrar jag också. confused.gif VAD kan det vara för farligt i dem?


Jag undrar fortfarande... är det ingen som vet? Var hörde du att det skulle vara farligt Myosotis? Känns som att jag behöver få klarhet det här.
Myosotis
Minns inte tyvärr, ska höra med min mamma, det kan nog varit hon som sa det. Men lergrytor som det är meningen att man ska ha mat i är förhoppningsvis inte giftiga?!
netaave
Ja letar man i allt så hittar man ju alltid fel i någonting, så skulle jag aldrig kunna leva. Påverkar det jag kan i min närhet, handlar närproducerat o.s.v. men använder de verktyg som finns tills jag blir bevisad om motsatsen.
pejori
CITAT (Myosotis @ 08-11-2009, 13:50) *
Minns inte tyvärr, ska höra med min mamma, det kan nog varit hon som sa det. Men lergrytor som det är meningen att man ska ha mat i är förhoppningsvis inte giftiga?!



AAA du menar att krukor kan innehålla annat (mer giftigt) material än lergrytorna???
Det kan nog vara så ja... tummenupp.gif
Rosmarin
CITAT (Rosmarin @ 08-11-2009, 12:43) *
Jag undrar fortfarande... är det ingen som vet? Var hörde du att det skulle vara farligt Myosotis? Känns som att jag behöver få klarhet det här.


CITAT (Myosotis @ 08-11-2009, 13:50) *
Minns inte tyvärr, ska höra med min mamma, det kan nog varit hon som sa det. Men lergrytor som det är meningen att man ska ha mat i är förhoppningsvis inte giftiga?!


CITAT (netaave @ 08-11-2009, 14:57) *
Ja letar man i allt så hittar man ju alltid fel i någonting, så skulle jag aldrig kunna leva. Påverkar det jag kan i min närhet, handlar närproducerat o.s.v. men använder de verktyg som finns tills jag blir bevisad om motsatsen.


Javisst Netaave, det har du så rätt i. tummenupp.gif Jag resonerar likadant.

Anledningen till att jag vill veta detta är att jag (ju) är keramiker och arbetar mycket med bruksgods. Under alla mina utbildnings- och yrkesversamma- år (som är många) så har det ju blivit en del "giftkunskap". T.ex i fråga om glasyrmaterial. Vad som är ofarligt att glasera bruksgods med och vad som är mindre lämpligt etc. Men i oglaserad lera som är bränd, kan jag i skrivande stund inte komma på vad som skulle kunna vara farligt.

Jag vill veta för att inte ge felaktiga råd om användning till mina kunder. Det handlar helt enkelt om ansvar. yes.gif
Rosmarin
CITAT (pejori @ 08-11-2009, 15:00) *
AAA du menar att krukor kan innehålla annat (mer giftigt) material än lergrytorna???
Det kan nog vara så ja... tummenupp.gif


Det beror ju i så fall på om vi talar om oglaserade lerkrukor eller om glaserade. Glasyren i blomkrukor skulle ju kunna innehålla ämnen som inte är lämpliga i matlagningssammanhang. Men om det är enbart leran det handlar om så ska den inte vara "giftig", vare sig i det ena eller i det andra fallet.
pejori
CITAT (Rosmarin @ 08-11-2009, 15:15) *
Det beror ju i så fall på om vi talar om oglaserade lerkrukor eller om glaserade. Glasyren i blomkrukor skulle ju kunna innehålla ämnen som inte är lämpliga i matlagningssammanhang. Men om det är enbart leran det handlar om så ska den inte vara "giftig", vare sig i det ena eller i det andra fallet.



Jag tänkte på oglaserade.
Är det så att leran innehåller olika ämnen i krukor och lergrytor avsedda för mat?

Läste för snabbt innan jag skrev frågan...
Ser att Rosmarin redan svarat på det.
Myosotis
CITAT (Rosmarin @ 08-11-2009, 15:10) *
...Men i oglaserad lera som är bränd, kan jag i skrivande stund inte komma på vad som skulle kunna vara farligt...

Det kanske bara var ett rykte dunno.gif
Peztis
Jag bara tänker på all mat som sedan urminnes tider har tillagats och förvarats i lergods...
Om det skulle vara något som inte är lämpligt så borde man nog ha kommit på det vid det här laget. Att vi sedan inte använder det så mycket är nog mer en bekvämlighetsfråga så de är tunga, kostar en del, går lättare sönder, svårare att rengöra osv.

Teflon är väl ijnte farligt så länge man behandlar det rätt, att man inte skadar ytan med vassa föremål utan endast använder trä- och plastbestick.

Och nej, det går inte att återställa en aluminiumprodukt man har diskat i diskmaskin - det är endast handdisk som gäller för detta material om man vill bibehålla den blankare ytan.
netaave
Håller på röjer runt i skåp lådor och förråd nu och hittade en förpackning med format bakplåtspapper för avlånga formar, funderar på göra en mall innan dom tar slut så jag kan göra själv om det skulle behövas. Vet att jag köpte dom när jag skulle göra en paté som skulle lyftas ur.
Vill nån ha en mall så pm:a mig eller Elleave
Motti
Bakformar i alluminium ska aldrig diskas i diskmedel bara varmt vatten.Ett tag var det ju inne att baka bröd i korgar vet jag,men har man lös deg är ju vanliga formar bäst ,det finns ju silikonformar att baka i .Själv bakar jag inte i rinig deg gillar inte att bli kletig giggle.gif Men man kan ju annvända bakplåtspapper och pensla med olja och lägga i formar,tycker det är snyggt med bröd som ser "hembakta "ut lite ruff look så att säga.Men visst finns det Formar som man inte behöver förbehandla !
Rosmarin
CITAT (Myosotis @ 08-11-2009, 15:39) *
Det kanske bara var ett rykte dunno.gif


Ja kanske det.
Men om du hör något mera om det här så får du gärna berätta!!! thanks.gif
KRT
Det finns ju emaljerat också, förutom lera, teflon, rostfritt, aluminium, glas etc.
Använs iofs kanske inte så mycket idag, men det finns ju grytor och fromar i det. Huriuvida de släpper några föreningar känner jag dock inte till...

Ang silikon - eftersom det används till mycket där det krävs slitstyrka och värmetålighet tvivlar jag på att det släpper en massa ämnen till maten, men är man osäker kan man säkert kolla med livsmedelsverket eller kemikalieinspektionen.
Red Top
CITAT (Christa @ 05-11-2009, 11:20) *
Kan man hälla en lös och klibbig deg direkt mot bakplåtspapper? Jag trodde det fastnade då. Om man klär en aluminiumform med det så kan man ju inte pudra den med mjöl heller.

Ville bara vara säker innan jag provar.

Det kan i och för sig finnas oönskade ämnen i papper också men det är inte lätt att få reda på. Jag har själv använt bakplåtspapper på plåt till vanliga jästbröd.


Har inte varit inne på forumet på ett tag, så svaret har dröjt.

Degen till de surdegsbröd jag bakar är väldigt kletig/rinnig och den fastnar inte i papperet. När jag tagit ut bröden ur ugnen smörjer jag ovansidan med en klick smör, för att den inte ska bli stenhård. Sen låter jag brödan vara kvar i formarna tills de svalnat och är hanterbara. Lägger dem sedan i plastpåsar utan att försluta. Efter några timmar (fyra brukar vara lagom för att kunna skära brödet)tar jag ut dem och papperet går vädigt lätt att få bort. yes.gif
netaave
Har nog lagt ut det här förr men apropå lite kladdig deg, det här är ganska kladdigt och gör man 1,5 sats och häller degen i en ugnspanna blir det en hög kaka som lätt kan skäras i 4 bröd.
Tack vare den långa jästiden blir det en härlig konsistens på detta bröd och inte mkt arbete, ingen knådning om man har maskin.

Pias långpannebröd



2 påsar torrjäst
12 dl vatten
5 tsk salt
2,5 l mjöl, gärna 1/2-1 l vetemjöl special

Blanda alla torra ingredienser.
Värm vattnet till strax under 50 gr, och häll det över det torra.
Arbeta degen några minuter i maskin, eller för hand.
Jäs 1 timme.
Rör om, och jäs en timme till.
Häll upp degen på en långpanna.
Sätt samtidigt ugnen på 250 gr.
Jäs 15-20 min.
Grädda 15 min.
Sänk ugnen till 100 gr., och grädda en timme till.
Stjälp upp brödet på galler, låt det svalna.
Dela i 4 ”limpor”.
Christa
Det blev en glasform så länge. Det funkar bra men skivorna blir breda så brödkniven är lite för kort...
gunvor
jag har fått två brödkorgar flätade av gotländskt ene - i dom jäser mina bröd och stjälps sedan upp på plåten när det är dags att grädda, det blir vackert randiga bröd.
*Stintan*
Jag gräddar ofta bröd i en ungsfast gratängform. Då kan degen inte flyta ut så mycket. Bakar ofta efter ett recept där degen ska vara rätt lös, precis som TS, och då funkar det inte så bra med långpanna eller plåt.
Christa
CITAT (gunvor @ 29-12-2009, 08:07) *
jag har fått två brödkorgar flätade av gotländskt ene - i dom jäser mina bröd och stjälps sedan upp på plåten när det är dags att grädda, det blir vackert randiga bröd.


Skulle vara roligt om du lade in en bild på dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon