Eva Swahn
Eva funderar under storstädning i köket:

Finns det någon standard hur stora kylar och frysar ska vara per antal personer i hushållet? Jag har lika stor kyl och frys nu som ensamstående som jag hade när familjen var full med ungar.

Jag har bara halvfylld kyl samt litet glass, bröd och hundmat i frysen. Dessa vitvaror är två skåp som står bredvid varandra och kan vara cirka 1.80 höga. Verkar ekonomiskt väldígt slösigt. Skåpen är snart 23 år gamla och drar nog mycket mer än vad moderna apparater gör. Funderar på om det inte skulle räcka med att ha e t t högt skåp med kyl överst och frys underst. Vad tror du?

Den ytan som jag skulle få över (60 x 60) intill matplatsen, ja här skulle jag kunna ha ett lågt köksskåp med bänk att sätta brödrosten och transistorn på och en korg till allt smått skröfs som flyter runt i ett kök. Vad tycker du?
*Felix matte*
Tror knappast att det finns standard ... men man skall aldriga vara för säker.
Vi är två i fam. och har en kyl/frys 60x 60 cm , 175 cm hög + överskåp
där knäckebröd, skorpor och pasta förvaras.

Detta skulle gott och väl räcka till för 2 pers men av gammal vana har vi också ett fysskåp... lika stort som kyl/frysen. Den börjar vara kring 20 år gammal och drar säkert mer ström än nya.

En stor nackdel med att ha mycket förvaringsutrymmen det är att man köper och köper och köper och lagrar i frysen ... "bra att ha" tongue.gif
renate
Jag har kombinerat kyl-frys,till detta hade jag en stor frysbox som var mindre än halvfull.Min särbo vill inte har den så jag gav bort den.När jag fick en kvarts gris var mitt lilla frysskåp för litet så jag köpte ett litet frysskåp till.Det är jätte bra för min del,när köttet tar slut kan jag alltid stänger av en frys.
Renate
Bettson
När min man och jag flyttade ihop för mer än tjugo år sedan så fick vi en begagnad frys 15 år gammal av svärmor & svärfar.

Vid varje socialt tillfälle 10 år framöver så fick vi höra hur tacksamma vi skulle var över " det fina frysskåpet".tongue.gif

Det tog mig 10 år att lyckas övertyga min man att slänga ut eländet. När vi väl gjort det så sjönk hushållselen med en tredjedel. Svärmor fick fullkomligt frispel över den otacksamma svärdottern som slängde ut ett helt och fint frysskåp som var tjugofem år gammalt. Jag lyssnade på hennes tirader i ytterligare fem år. Efteråt inser jag att jag nog har väääldigt mycket tålamod.

För att få slut å allt skäll gjorde jag till slut upp en kalkyl underbyggd med våra gamla elräkningar. Resultatet blev att under de tio år som det förbenade gamla skåpet stått och dragit för mycket ström hade vi för de pengarna kunnat köpa två nya frysskåp.

Med den erfarenheten kan jag bara säga att köp ett nytt skåp, fortare än kvickt. Vår familj har i nya huset ett extra högt skåp med halva kyl,frys. Jag orkar inte längre seriematlaga och frysa in. Vi är fyra personer i familjen.
Men du måste räkna volym själv beroende på din livssituation.

Jag tycker din ide verkar lockande!
Lena N
CITAT (Eva Swahn @ 25-11-2003, 18:17)
Funderar på om det inte skulle räcka med att ha  e t t  högt skåp med kyl överst och frys underst. Vad tror du?

Ja, jag tror att ett skåp räcker före oss ensamstående, eftersom det är vad jag har. När jag flyttade in för sex år sedan fanns ytterligare ett skåp (60x60). Det fungerade inte och åkte ut. På den platsen står nu den pall jag kliver på när jag ska nå översta hyllorna i skåpen.
Annki
Hej Ewa!
Jag köpte ny kyl, frys och spis förra vintern och ägnade rätt lång tid åt att surfa på www.radron.se (Råd & Rön) och konsumentverket innan jag klippte till. För jag ville både ha lagom stort, lagom dyrt och energisnålt. Titta där! Det är toppen! Finns MÅNGA olika höjder på kyl&frys, men bredden varierar inte så mycket. Mät innan du går in, så du vet vilket utrymme du har. Höjd kan alltid justeras med teleskop-skåp!
Hannele
Jag skulle omedelbart byta ut en 22 år gamla frys och kyl, de drar massor med el. precis så dyrt som Bettson berättade. Som ung fick jag min mors gamla frys, höjdes elräkningen direkt med 700 kr! tänk på ett år! Det blir mycket mat för dom pengarna!

Det går inte säga nån standard, eftersom människor lever så olika.
På mitt jobb äter många både frukost och lunch på jobbet, dom behöver knappt en kyl ens.
Min mor med make köpte extra kyl och frys, för dom vill ha plats för potatis och dricka och annat.
Dessutom är min mor huslig och hon syltar och bakar...

Själv vill jag inte ha stora förråd mat hemma, fast vi är sex personer.
Dessutom kan vi förvara lite dricka och grönsaker i garaget.
Virgo
Gamla frysar o kylskåp, Datorn på hela dygnet och tv, radio videos dvd parabolmottagare på eller stand by läge. Det blir många många hundralappar varje år.

Elen är tydligen inte tillräckligt dyr.
Eva Swahn
Usch! jo då, Wille, visst är elen tillräckligt dyr! Jag har ett helsike med att försöka reda ut varför jag förbrukar nästan dubbelt så mycket el än vad jag ska, enligt mallen för mitt hus.
Betty
Ja, visst är elen tillräckligt dyr!!! Men jag tror att det råder en hel del okunskap om hur mycket el gamla apparater och stand by-läge drar, ute i stugorna.
Bettson
Största elförbrukaren vi inte riktigt tänker på är komfortvärmen i badrumsgolvet. När vi fick reda på hur in i hoppsan dyrt det är så funderar vi fortfarande på om vi överhuvudtaget skall lägga in komfortvärme i nya badrummet. Vi funderar ännu mera med dessa stigande elpriser.
Eva Swahn
Jag tror att politikerna kommer att använda elpriserna som styrningsmedel och ett sätt att klämma pengar ur oss, så att priset kommer alltid att vara högt. Varför skulle vi annars betala moms på energiskatten som vi nu gör t.ex.? Så det gäller nog att planera för sin förbrukning.

Jag skulle aldrig lägga värmeslingor i ett golv efter att jag hörde ett radioprogram på hur mycket spill som går åt. Nej hellre tjocka (gärna äkta) mattor på golven och varma inneskor. Skydda huset från blåst med växtlighet och tjockare gardiner och rullgardiner att dra för under vintertid samt att ha ett vadderat förhänge framför ytterdörren under den kalla säsongen. Och inga möbler framför värmekällor. Och varma husdjur i sängen

smile.gif
Bettson
Det där med varma husdjur i sängen hoppar jag nog över.

Om inte gubben räknas dit förstås!!!!! biggrin.gif
Posse
CITAT (Annki @ 25-11-2003, 21:45)
Finns MÅNGA olika höjder på kyl&frys, men bredden varierar inte så mycket.

Finns de verkligen i "halvstorlek" fortfarande? unsure.gif

Jag har ett kylskåp som antaligen är ca ett kvarts sekel gammalt och det mäter knappt 90 cm i strumplästen, men vill helst gå kontinuerligt numer, varför jag kikat efter en efterträdare i den reklam som kommer, men där finns aldrig så låga. Idealet för mig vore att ha helt separata kyl- och frysskåp i halvhöjd men stående på varandra.
Hannele
Det smartaste jag såg på TV; hörnfrys och kyl! Tog ingen plats.
Annki
Posse! Kolla www.radron.se. Det finns de mest omöjliga höjder på kyl & frys!

Vad som gjorde mig halvsur nyligen var när jag köpte en ny CD-spelare. Den går inte att stänga av med mindre än att man drar ur kontakten! Den står på konstant "stand by", och det är lyx. Så ofta spelar jag inte musik. Nu finns det ju grenurtag med på/av-knapp. Men har man då t ex även kopplat in DVD:n eller videon, får man ideligen ställa om klockorna på fanskapen. Annars missar man ev inspelningar av livsviktiga program som Gröna Rum.
Eva Swahn
Varför jag egentligen frågade om "svensk standard", och som jag glömde säga, var om min trevliga (obs! ironi) brf-styrelse kan komma att bråka för att jag har försämrat/ändrat standarden i bostaden med att införskaffa mindre kyl/frys.

Nu är det så att i de flesta radhusen här bor det ensamstående personer och unga familjer med barn köper villor i denna förortsby. Samtidigt kan jag ju hävda att utrymmet finns ju så manshöga kyl- och frysskåp går att placera i köket.

Alltså kan Styrelsen tvinga mig att införskaffa vitvaror av samma slag/storlek som lgh hade när den byggdes, den dag jag flyttar.

Samtidigt vet jag att många har kastat ut sina badkar - det är väl också att ändra standarden?
*Felix matte*
CITAT (Eva Swahn @ 26-11-2003, 19:47)
Alltså kan Styrelsen tvinga mig att införskaffa vitvaror av samma slag/storlek som lgh hade när den byggdes, den dag jag flyttar.

Samtidigt vet jag att många har kastat ut sina badkar - det är väl också att ändra standarden?

Jag har bott i Brf.lgh och inte har styrelsen brytt sig om jag bytt vitvaror el. plockat bort badkaret.
Den diskussionen och ev. prisnedsättning - höjning fick jag ta med ev. köpare den dagen jag ville sälja lgh.

Dotter & svärson har nyligt köpt Brf-Lgh. Där var dörr & karm borttaget till både kök och V-rum och valv byggt istället. Badkar bortplockat och badrum anpassat till dusch.

Dessa "ombyggnationer" hade Brf inte "lagt sig i" Det var ägaren (säljaren) som fick ta ev. lägre pris pga ändringarna.

Inte kan det väl vara sååå illa ställt att du som ägare till Brf-hus måste fråga styrelsen om lov för att göra huset till "ditt hem" ... "Boa in det"
Om så är fallet skulle åtminstone jag fly fältet och söka mig en bostad i "humanare" kvarter.
Vad är det för vits att bo och betala där man är ständigt övervakad?
Så skulle jag aldrig orka bo.

Till och med i min nuvarande Hyresrätt har jag haft möjlighet att göra förändringar som gjort lgh till "mitt hem" Jag skulle inte kunna tänka mig att bo så sterilt som det ju blir om man i varje fråga måste ha styrelsens ( i mitt fall hyresvärdens)godkännande.

Hoppas verkligen att du får "bygga ditt bo" utan inblandning. Lycka till!
Annki
Jag bor också i bostadsrätt. Och allt innanför tröskeln är mitt! Och vid en ev försäljning är det mellan mig och köparen. Allt utom bärande väggar - vilka man gärna bör undvika att ta ned. Var inte så rädd Ewa! Ge järnet! Rätt som det är gäller EU-standard - dvs man köper/hyr tomma rum utan inredning. För spis, kyl & frys tog den med sig som flyttade ut. smile.gif
Eva Swahn
Tack för att ni muntrar upp mig!

Styrkt av era synpunkter så kommer jag att strunta i nån "standard" och anskaffa de vitvaror som passar mig. Slänga ut det fula, och av för starka glödlampor sönderbrända badrumsskåpet. Ta ner den klumpiga, gräsligt sossiga hatthyllan. Slänga ut det skavda torkskåpet som jag aldrig använder.

Det är klart att det måste bli en deal mellan mig och en köpare när den dagen kommer, och då bara handla om pengar och inte om jag har en hatthylla eller inte. Det ska ju Styrelsen bara skita i.

Men för att förstå vilken makt Styrelsen tror att dom besitter fick vi på ett informationsblad reda på att det var tillåtet att flytta garderoberna (som är lösa). Det är lika dumt som om de skulle informera om att det är tillåtet att ha köksoffan i hallen. Puh!
*Felix matte*
Heja Eva!
Så skall det låta tongue.gif laugh.gif laugh.gif



"fick vi på ett informationsblad reda på att det var tillåtet att flytta garderoberna (som är lösa)."
Det är ju helt sanslöst!!! Går det inte att byta ut styrelsen?
MimE
Ta en titt i föreningens stadgar. Generellt sett har brf inte med att göra om du gör om ditt kök förutom om du ändrar vatten/avlopp/fläkt. Så står där inget särskilt så gör som du vill!!!

Däremot brukar våtutrymmen (badrum/tvättstugor) vara kinkigare. Här brukar många brf ha synpunkter på fackmannamässigt jobb. Beroende på var badrumsskåpet sitter så kan du skada "våtrumsskiktet" dvs fuktspärren bakom kakel/plastmattor så att det i slutändan kan bli fuktskador/mögel. Här kan man om man har otur åka på skadestånd även efter en försäljning (sk dolda fel).

Sedan en "lustig" sak: jag har för mig att separata WC (dvs toalett och handfat) inte räknas som våtrum. (Rätta mig gärna om jag har fel sleep.gif ).

/Mimmi
Ewa L
CITAT (Annki @ 26-11-2003, 21:31)
Rätt som det är gäller EU-standard - dvs man köper/hyr tomma rum utan inredning. För spis, kyl & frys tog den med sig som flyttade ut. smile.gif

Det räcker inte med vitvarorna, även köksskåp etc. Det som återstår är 4 väggar, tak + golv och någon slags vattenkran/anslutning mitt på väggen!! tongue.gif biggrin.gif

2 ggr har jag fått köpa komplett nya kök!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon